Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg vurderer å skaffe meg en ny valp etter hvert og sitter og lurer fælt på rase. Det står vel egentlig mellom disse: ny portis, samojed eller collie.

MEN jeg er også svært betatt av, og nysgjerrig på whippet, springer og dachs.

Hunden vil vokse opp i hus med stooor hundehage. Jeg vil trene lydighet med den, og etterhvert får vi finne ut hva som blir "vår greie", om det blir lydighet, agility, bruks. Det kommer såklart an på hvilken rase jeg ender opp med også. Men først og fremst er jeg ute etter en familiehund, og hund som skal få turer i skog og mark. Og dersom det blir en som er egnet til det; litt kløv og trekk etter hvert.

Noen som kan hjelpe meg, og gi råd og være med å diskutere? :)

Kjønn blir tispe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dachs er vel avlet for tre ting her i landet; drev, spor og hi. Jeg har til gode å høre om noen som avler dachser for lydighet, agility, "bruks", kløv eller trekk. De er ikke spesielt førerorientert, men desto mer jakt- og neseorientert. Så selv om dachser er lettlærte (når de vil), og kan være lydige og flinke (når de vil) så er det ytterst få dachser og dachseiere som seriøst konkurrerer lydighet. Overdreven agility er heller ikke dachsers sterke side, ei heller er vel hastigheten stor nok for "bruks"-rapportering i konkurranse. Så kanskje dachs er feil hund for bruken du skisserer.

(Men som jakthunder sier de selvsagt aldri nei til turer i skog og mark, de er sunne og friske, men krever som andre hunder å bruke evnene sine, og får de det, er de topp familiehunder (for familier med humoristisk sans) og masse hund i liten pakke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over det :) valg av rase kommer til å avgjøre hva jeg vil trene med den.

En del av meg har fryktelig lyst på ny portis. Men så er det så mange andre finere raser! og jeg husker litt med skrekk hvor aktiv nemi var de første årene. sånn sett tiltaler f.eks. en collie meg. var på collie-treff i går og herregud for noen behagelige vesner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som nettopp måtte gi fra deg en collie? Både med tanke på hans atferd, men også fordi du var sikker på at Nemi ville trives bedre med en portis til?

Uansett; det viktigste er å sette seg ned og finne ut hvilken rase som passer akkurat deg best, og det er greit å prøve å sette noen mål for hva du skal bruke den til. Husk at de aller fleste raser er aktive som valper og unghunder, det er ikke noe unikt ved portisen på det området der. Luk ut de rasene du er mest interessert i med tanke på ditt bruk, og "spesialiser" deg deretter i rasen: ta kontakt med eiere og oppdrettere, treff individer av rasen og hør andres erfaringer.

Lykke til med valget :)

Ser forresten at du har springer i førsteinnlegget, er det engelsk eller welsh du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som nettopp måtte gi fra deg en collie? Både med tanke på hans atferd, men også fordi du var sikker på at Nemi ville trives bedre med en portis til?

Uansett; det viktigste er å sette seg ned og finne ut hvilken rase som passer akkurat deg best, og det er greit å prøve å sette noen mål for hva du skal bruke den til. Husk at de aller fleste raser er aktive som valper og unghunder, det er ikke noe unikt ved portisen på det området der. Luk ut de rasene du er mest interessert i med tanke på ditt bruk, og "spesialiser" deg deretter i rasen: ta kontakt med eiere og oppdrettere, treff individer av rasen og hør andres erfaringer.

Lykke til med valget :)

Ser forresten at du har springer i førsteinnlegget, er det engelsk eller welsh du tenker på?

Hei Peers :) Vet du hva, collien er her enda :P jeg har store problemer med å levere han fra meg. Han er så fin og flott og koselig... URK. Jeg har kommet frem til at hannhund ikke er noe for meg. I hvert fall ikke sånn veldig hannhund (denne blir brukt i avl også, så blir vel ikke noe bedre sånn sett). Men ting jeg sliter med er bl.a. markeringsbehovet hans.... han markerer på alt; andre mennesker, meg, andre hunder, nemi.... :P han tisset på meg og ei venninne av meg et par ganger på collietreffet i går. måtte passe på som en hauk. I tillegg så har jeg innsett at han her aldri kommer til å gå noe særlig overens med hannhunder. det kommer jo an på situasjonen, men jeg sliter veldig med akkurat det der. Noen ganger, når vi møter hannhunder på tur så går det kjempefint når de hilser i bånd, men besøker vi andre med hannhunder eller får besøk av andre med hannhunder så skjærer det seg. og det er veldig dumt at vi skal få det problemet, vi som har så mange venner med hund og reise rpå så mye fellesturer og ting med hund... Jeg må jo ha han i bånd mens de andre løper løse. i går på treffet så sto jeg og en annen som også hadde hannhund med hundene våre i bånd mens tispene lekte. sånt synes jeg er trist ;) Collien, med andre tisper og en annen hannhund = kræsj. En tredje ting jeg har tenkt på, er at han tisser på seg selv og det lukter. jeg vasker han stadig under magen for det lukter gammel urin etter 3 dager. Dette diskuterte jeg med collieoppdrettere på treffet, og de sa det; at det er forskjellen på hannhunder og tisper. tispene får ikke det problemet, men det mente at sånn var det med colliehannhunder. Og så en 4. ting da; han og Nemi er ikke noe særlig kompiser. De har faktisk lekt én gang, og da ble jeg kjempeglad. Men tispa mi er ikke sånn kjempefornøyd med situasjonen. de kjemper stadig om å være øverst i rang og om min oppmerksomhet. Nemi har begynt å bli helt hysterisk når noen klapper collien, og hun har begynt å vokte beina sine (har jeg aldri sett før!), og stiller seg i veien så han ikke kommer inn på soverommet.

Det skal ikke være lett :P

Jeg har passet andre hunder over lengre tid og aldri hatt de probleme før, så jeg vet at det ikke alltid vil bli sånn. og det er en utrooolig større sjanse for at ting vil gå bra når nykommeren kommer som valp i steden. hundene vil jo få et helt annet forhold. Og dersom det, mot formodning ikke skulle skje, så vil jeg ikke gi fra meg valpen nei :P men det kommer til å gå bra. jeg har egentlig ei utrolig vennlig og sosial tispe som har godtatt de fleste andre hunder i mitt hjem. Men det største problemet mitt er nok at jeg ikke er klar for de greiene som følger med å ha en hanne som har såpass mye kjønnsdrift som denne her. Hva i alle dager gjør jeg når han tisser på folk han møter?? :P

Jeg har lyst til å beholde han, absolutt. eller skulle ønske jeg kjente noen som ville ha han så jeg kunne passe han litt. han er jo rett og slett en fryd for øyet, utrolig rolig, går pent i bånd, man merker jo omtrent ikke at han er der når man er inne, han kan virke som han har litt lite personlighet, men innimellom glimter han til og leker litt for seg selv på gulvet, legger seg på ryggen og grynter fornøyd. og bare det at jeg vet at han ikke har hatt det så bra... Men det må føles riktig. Og siden jeg har hatt han i over 1 mnd så vet jeg med meg selv at jeg ville visst det hvis det var riktig å beholde han. da hadde jeg ikke vært i tvil. nei, tror nok tisper passer meg bedre...

ok, nå sporet jeg litt av :P

engelsk springer spaniel står på lista mi ja! over hund jeg liker... Har likt ALLE jeg har møtt av rasen, uten unntak. For noen trivelige hunder :P så den er på min vil ha-liste. men så var det det å klare å velge da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samjoed er en veldig flott rase. De jeg har truffet har et veldig flott gemytt og en veldig sosialfamiliehund. Ulempen er at de røyter av seg all underull to ganger i året og de er veldig glad i å høre sin egen stemme. Den er et fint valg om du vil drive med kløv eller trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samjoed er en veldig flott rase. De jeg har truffet har et veldig flott gemytt og en veldig sosialfamiliehund. Ulempen er at de røyter av seg all underull to ganger i året og de er veldig glad i å høre sin egen stemme. Den er et fint valg om du vil drive med kløv eller trekk.

:) Mitt inntrykk av samojeder er veldig bra. Men jeg kjenner ikke mange samojeder personlig. har bare møtt et par og lest mye om dem. På lørdag reiser vi på valpeshow i Notodden og skal være med en oppdretter hjem og hilse på voksne samojeder og prate litt samojed etterpå. Gleder meg! Jeg har inntrykk av at samojeder har et veldig stabilt gemytt, de er svært vennlige, gode med barn og rolige selv om de trenger en del mosjon. Dersom vi skulle ende opp med samojed, vil jeg trene lydighet med den og ta den med på mye turer i fjellet. den skal få bære kløv og trekke litt. og være mye ute i hundehagen hjemme :) Jeg tror en samojed passer oss, men jeg kjenner rasen litt for lite enda. noen som vet om noen mulige utfordringer man kan få med en samojed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen tips eller råd angående collien, men jeg synes synd på den stakkars hunden som ikke får noe stabilt hjem (uten å peke stygt på deg altså, hehe).

I og med at du har springeren på listen din, kan jeg jo nevne litt om dem. Har jo en godgutt selv, i tillegg til at det kommer en tispevalp i oktober. Herlig rase, som kan brukes til absolutt alt :) De er glade, vennlige, lettrente, oftest lærevillige og har sjelden problemer med å omgås andre hunder. De er forholdsvis aktive, så de krever jo en del mental og fysisk aktivitet, men får de nok av det de trenger er de fantastiske hunder både inne og ute. Min er rolig, snill og stille inne, men har en formidabel på-knapp ute (heldigvis funker av-knappen også ;)). Noen har forresten fryktelig mye energi som valper og unghunder, og kan finne på mye rart...

De krever jo litt pelsstell (avhengig av pelsmengde), men det er du kanskje kjent med siden du har portis fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen tips eller råd angående collien, men jeg synes synd på den stakkars hunden som ikke får noe stabilt hjem (uten å peke stygt på deg altså, hehe).

I og med at du har springeren på listen din, kan jeg jo nevne litt om dem. Har jo en godgutt selv, i tillegg til at det kommer en tispevalp i oktober. Herlig rase, som kan brukes til absolutt alt :) De er glade, vennlige, lettrente, oftest lærevillige og har sjelden problemer med å omgås andre hunder. De er forholdsvis aktive, så de krever jo en del mental og fysisk aktivitet, men får de nok av det de trenger er de fantastiske hunder både inne og ute. Min er rolig, snill og stille inne, men har en formidabel på-knapp ute (heldigvis funker av-knappen også ;)). Noen har forresten fryktelig mye energi som valper og unghunder, og kan finne på mye rart...

De krever jo litt pelsstell (avhengig av pelsmengde), men det er du kanskje kjent med siden du har portis fra før :)

Huff ja, denna collien. Det gnager meg så utrooolig. Men skal tross alt ha han i en 10-års tid, og da blir det dumt hvis det ikke fungerer. Allikevel, så har han hatt det bra her, og dersom han får det bra det nye stedet også - og de beholder han - så blir det vel bra..? nei, det er ikke noe koselig...

Springeren høres egentlig perfekt ut for meg. Jeg er jo aktive med mine hunder, har jo ei fra før av som krever en del så da vil ikke den nye få mindre heller. Eneste jeg synes er LITT pes med springeren er øra og på noen som har litt hengekjeft, sleving. synes de virker utrolig trivelige mot folk og dyr, men har møtt et par som er veldig myke. vet du om det er mange springere som er sånn myke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, denna collien. Det gnager meg så utrooolig. Men skal tross alt ha han i en 10-års tid, og da blir det dumt hvis det ikke fungerer. Allikevel, så har han hatt det bra her, og dersom han får det bra det nye stedet også - og de beholder han - så blir det vel bra..? nei, det er ikke noe koselig...

Springeren høres egentlig perfekt ut for meg. Jeg er jo aktive med mine hunder, har jo ei fra før av som krever en del så da vil ikke den nye få mindre heller. Eneste jeg synes er LITT pes med springeren er øra og på noen som har litt hengekjeft, sleving. synes de virker utrolig trivelige mot folk og dyr, men har møtt et par som er veldig myke. vet du om det er mange springere som er sånn myke?

Jeg har sjelden møtt myke springere, men det avhenger vel veldig av linjene bak hundene og om eier har gjort en god jobb med trening og sosialisering.

Ører er det dessverre mye problem med på springere ja, dog er dette noe som seriøse oppdrettere nå prøver å avle bort. Min har i perioder mye tull med ørene sine. Ser riktignok ikke på det som noe pes, men det er kanskje fordi jeg har blitt vant til det. Med hengekjeft, mener du mye lepper og hud i ansiktet som kan føre til sikling? I så fall gjelder antakeligvis dette hunder med kraftige hoder med mye "løs" hud, noe som ikke er rasetypisk.

Jeg tror nok en springer kan passe deg godt jeg, da har du i hvert fall en hund som kan brukes til det du vil :) Så lenge man er klar over at de kan kreve en del aktivisering, er det en super rase til alle formål.

Det er også mange flinke og seriøse oppdrettere av rasen her til lands, som har gode avlsmål både med tanke på helse, gemytt og eksteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden møtt myke springere, men det avhenger vel veldig av linjene bak hundene og om eier har gjort en god jobb med trening og sosialisering.

Ører er det dessverre mye problem med på springere ja, dog er dette noe som seriøse oppdrettere nå prøver å avle bort. Min har i perioder mye tull med ørene sine. Ser riktignok ikke på det som noe pes, men det er kanskje fordi jeg har blitt vant til det. Med hengekjeft, mener du mye lepper og hud i ansiktet som kan føre til sikling? I så fall gjelder antakeligvis dette hunder med kraftige hoder med mye "løs" hud, noe som ikke er rasetypisk.

Jeg tror nok en springer kan passe deg godt jeg, da har du i hvert fall en hund som kan brukes til det du vil :) Så lenge man er klar over at de kan kreve en del aktivisering, er det en super rase til alle formål.

Det er også mange flinke og seriøse oppdrettere av rasen her til lands, som har gode avlsmål både med tanke på helse, gemytt og eksteriør.

ja mener mye lepper og hud i ansiktet. venninna mi har ei som er sånn. han har liksom konstant sånn slimstripe over nesa. hehe. Visste ikke at det ikke var rasetypisk :)

takk for svar peers, jeg får tenke litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over det :) valg av rase kommer til å avgjøre hva jeg vil trene med den.

Synes det var stort spenn i hundene som du nevner, de er nærmest motsetninger, en gjeterhund som en collie og en drivende hund som en dachs. Når vi vurderte hund satt vi igjen med to alternativer tilslutt, (standard) dachs eller springer, begge er allround-jakthunder på hver sine måter. Aktivitetene du nevner hinter egentlig mer om en brukshund enn en jakthund, selv om springeren er rimelig fleksibel. Begge to bør uansett få nesearbeid.

En del av meg har fryktelig lyst på ny portis. Men så er det så mange andre finere raser! og jeg husker litt med skrekk hvor aktiv nemi var de første årene. sånn sett tiltaler f.eks. en collie meg. var på collie-treff i går og herregud for noen behagelige vesner.

Er tonnevis av fine raser, men en bør være kald og kynisk og se på hva en realistisk kommer til å gjøre med hunden. Mangler ikke på gode intensjoner som skal følges opp. Utfra tråden trodde jeg du hadde brent fingrene litt på Collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var stort spenn i hundene som du nevner, de er nærmest motsetninger, en gjeterhund som en collie og en drivende hund som en dachs. Når vi vurderte hund satt vi igjen med to alternativer tilslutt, (standard) dachs eller springer, begge er allround-jakthunder på hver sine måter. Aktivitetene du nevner hinter egentlig mer om en brukshund enn en jakthund, selv om springeren er rimelig fleksibel. Begge to bør uansett få nesearbeid.

Er tonnevis av fine raser, men en bør være kald og kynisk og se på hva en realistisk kommer til å gjøre med hunden. Mangler ikke på gode intensjoner som skal følges opp. Utfra tråden trodde jeg du hadde brent fingrene litt på Collie.

Nei, tvert i mot! jeg har heller blitt mer interessert i rasen. men jeg tror det er lurt å få hunden som valp, og så tror jeg ei tispe vil passe meg best. men ellers synes jeg collien er herlig. så rolige og greie, kan brukes til det meste, lærevillige, barnevennlige, veldig tilpasningsdyktige. og ikke minst flotte å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg heller litt mot portugisisk vannhund, jeg må si det :) det er jo min favorittrase, og nemi leker helt klart best med sin egen art. Allikevel fristert det LITT med en roligere type. For uansett hvor mye bra jeg har å si om portisen, så er det et par ting jeg kunne klart meg uten. Nemis hysteriske anfall, og det å gire seg opp til uante høyder, og å lage MYE høye, skjærende lyder :) Husker spesielt som valp og unghund hvilket utroolig energinivå hun holdt hele tiden, og hvor destruktiv hun kunne bli dersom hun var understimulert. Jepp, vi fikk kjørt oss :P

Jeg tror jeg skal ha bedre forutsetninger for å trene portis nr 2 roligere. Jeg visste så lite om rasen den dagen jeg fikk nemi i forhold til det jeg gjør i dag. jeg kommer til å sosialisere og miljøtrene den MASSE, og da fokusere på å få valpen rooolig i alle situasjoner. er spent på om jeg får det til. Er litt redd nemi kommer til å påvirke den litt med tanke på at hun blir bajas når det kommer besøk og spesielt når det er andre hunder, men jeg får prøve å sosialisere en del uten henne. håper litt hun tar rollen som ansvarsfull mor når valpen kommer ;)

Nå var jo nemi den mest energiske i valpekassa også. jeg kommer til å fokusere på å få en valp med rolig gemytt så jeg kanskje har et bedre utgangspunkt. Nemi var den som var mest energisk, bølla mest, skrek høyest og var mest oppmerksomhetssyk i valpekassa... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg heller litt mot portugisisk vannhund, jeg må si det :) det er jo min favorittrase, og nemi leker helt klart best med sin egen art. Allikevel fristert det LITT med en roligere type. For uansett hvor mye bra jeg har å si om portisen, så er det et par ting jeg kunne klart meg uten. Nemis hysteriske anfall, og det å gire seg opp til uante høyder, og å lage MYE høye, skjærende lyder :) Husker spesielt som valp og unghund hvilket utroolig energinivå hun holdt hele tiden, og hvor destruktiv hun kunne bli dersom hun var understimulert. Jepp, vi fikk kjørt oss :P

Jeg tror jeg skal ha bedre forutsetninger for å trene portis nr 2 roligere. Jeg visste så lite om rasen den dagen jeg fikk nemi i forhold til det jeg gjør i dag. jeg kommer til å sosialisere og miljøtrene den MASSE, og da fokusere på å få valpen rooolig i alle situasjoner. er spent på om jeg får det til. Er litt redd nemi kommer til å påvirke den litt med tanke på at hun blir bajas når det kommer besøk og spesielt når det er andre hunder, men jeg får prøve å sosialisere en del uten henne. håper litt hun tar rollen som ansvarsfull mor når valpen kommer ;)

Nå var jo nemi den mest energiske i valpekassa også. jeg kommer til å fokusere på å få en valp med rolig gemytt så jeg kanskje har et bedre utgangspunkt. Nemi var den som var mest energisk, bølla mest, skrek høyest og var mest oppmerksomhetssyk i valpekassa... :P

Hvor gammel er Nemi?

Jeg syns at du burde roe ned, og hvis du virkelig går inn for å få en portisvalp til, så vær sikker på at Nemi er akkurat slik du vil ha henne. Har hun noen uvaner som lyd, stress etc. er det VELDIG fort at hun "smitter" dette over på valpen. Du burde ikke "lure på" om det blir å gå bra å få en valp i hus, du burde være sikker! Har du hatt valper på besøk den siste tiden og sett hvordan Nemi er rundt disse når de er i hennes hus? Det kan jo gi en liten pekepinn. En annen ting du kunne ha gjort er å passe en valp en helg eller noe hvis du kjenner noen som kanskje kunne trengt hundepass. Da får man ofte se en litt annerledes side av hunden sin enn man gjør når den hilser på hunder/valper på tur.

En ting som er viktig å få med også synes jeg, er: du burde ikke prøve å sosialisere "en del" uten Nemi. Du BURDE sosialisere valpen alene. Det er helt sprøtt hvor mye støtte valper kan hente hos eldre hunder bare fordi de er der... -og det er helt sprøtt hvor mye en valp lærer av å se en eldre hund i et nytt miljø. "ok, sånn oppfører tante Nemi seg her på byggeplassen... Da gjør vi også sånn, for det er vel sånn man skal være når man er på byggeplassen" :P Ihvertfall synes jeg de 2-3 første gangene man er på en helt ny plass med nye ting og lyder for å sosialisere burde være med valpen alene. Det skader ikke å ta med den eldre hunden en gang imellom, så fremt den er et godt eksempel som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene ville jeg gått for whippet, helt klart... etter å ha forhørt meg rundt i whippetverdnen har inntrykket mitt av at dette er greie sosiale hunder som kan brukes til det meste blitt forsterket. De "problemene" du mener du har med collien er egentlig ikke problemer, det er typisk hannhund atferd. Jeg har alltid hatt et øye på guttene mine på stressende steder for de pisser da gjerne overalt. Gutter er gutter. Tiss på pels under magen må du regne med har du langhåret hannhund, hvis de går overens med andre hannhunder med tisper rundt er det faktisk for luksus å regne, og at apporterende hunder og gjeterhunder ikke alltid finner tonen er ikke en bombe.

Av de rasene du har lyst på virker whippet som den som kan bli minst problematisk, en portis vil gjerne la seg rive med av den portisen du har allerede, uansett om du gjør ting veldig anderledes. Hunder lærer best av andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :) er veldig nysgjerrig på whippet! men har bare observert de på utstillinger og sånn, så kjenner de ikke så godt.

De gangene nemi har hatt besøk av eller besøkt valper har hun vært veldig rolig og nesten litt tilbakeholden. hun har vært veldig vennlig og logra og vært nysgjerrig, men trukket seg tilbake hvis de har blitt for innpåslitne. Men hun har ikke vært med disse valpene mer enn max et par timer av gangen da, så ikke lett å vite hvordan det hadde blitt etter hvert.

Jeg skriver selv at jeg forstår at en hannhund kanskje ikke er riktig for meg...

Anniken, Nemi er 3 1/2 år. hun er rolig og grei inne, går pent i bånd på tur, og er utrolig grei og ha med seg bort på besøk. Jeg har henne også med på jobb. da ligger hun stort sett og sover under pulten min, og det hender hun tar seg en runde rundt i kontorlandskapet for å hilse på alle før hun kommer og legger seg igjen. Hun er veldig rolig og grei sånne steder, og jeg får ros for hvor rolig og lydig hun er. de problemene jeg har med nemi er at hun blir helt mongo når det kommer folk på besøk, men det varer i akkurat 60 sekunder, så er hun helt rolig igjen. Hun er veldig grei med noen hunder, men det kommer liksom an på hunden, for med andre hunder kan hun være alt for vill igjen. Hun kan leke voldsomt og høylytt og respekterer ikke alltid at den andre hunden ikke er så interessert. men det er bare med noen, hun er ikke sånn med collien f.eks. hun kan også bli hysterisk dersom hun ikke kommer bort til oss. det tok ganske lang tid å venne henne til å være i hagen utenfor leiligheten min alene, men nå koser hun seg og kan ligge lenge ute og kose seg alene. mens i den nye hundehagen vår i huset dit vi skal flytte blir hun helt hysterisk hvis hun må være alene. da hyler og piper hun. erfaringsvis så er dette også en vanesak, etter et par uker vil hun stortrives i hundehagen. men hun har et snev av separasjonsangst. hun kan fint ligge i et annet rom enn meg, og til og med en annen etasje enn meg. men dersom jeg stenger av etasjene slik at hun ikke når meg hvis hun vil, da er det krise. :) hun har også en tendens til å ta av hvis vi møter kjente mennesker eller dyr på tur. da er det JIPPI og hopp og sprett og julaften. kan virke litt overstrømmende på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg står mellom 4 raser; ny portis, collie, samojed eller whippet. Selv om jeg har kjempesansen for springere, er jeg redd en kommer på en 5. plass her...

Men hvordan velge en av dem? Jeg kjenner samojeden litt for dårlig enda, men derfor skal jeg på valpeshow og besøk til oppdretter på lørdag! så blir jeg litt bedre kjent med dem :)

Rasen jeg velger vil jeg at skal ha et godt gemytt, være vennlig, god med barn, glad i mennesker, rolig inne, fungere med portis-tispa mi, (håper), være tur og selskapshund, trene lydighet (selv om vi ikke i utgangspunktet har noen konkrete planer om elite i lydighet, kommer jeg til å trene lydighet med hunden. synes det er viktig!), jeg vil også finne en aktivitet til som passer hunden; agility, spor, bruks, kløv og trekk. helt avhengig av valg av rase og hva som passer for hunden. Det jeg mangler litt på er hvordan de forskjellige rasene er som valp og unghund. portis vet jeg jo, særdeles lettlært, ønsker å glede eier og tilbyr lett kontakt, men samtidig også mender av energi og rampetefaktoren kan bli ganske så høy. Nemien min var også veldig sterk psykisk og kunne oppleves som litt vanskelig å lære hva som var fy fordi hun ikke brøy seg så mye om det. heldigvis begynte jeg med klikkertrening da jeg følte at ingenting annet fungerte, og DA kom fremskrittene raskt :)

noen som kan informere meg om hvordan de andre rasene er på det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...