Gå til innhold
Hundesonen.no

Små korthåra hunder om vinteren


Raksha

Recommended Posts

Er en ting jeg glemte å tenke skikkelig gjennom da jeg bestemte meg for rase, og det er at jeg gjerne vil gå kurs, også om vinteren. En liten kropp på drøye 3,5 kg med kort kort kort pels blir fryktelig fort kald og våt. Finnes det skikkelige hundedresser som virkelig holder på varmen? Ikke bare ser fancy ut? Og hva med potene? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ting jeg glemte å tenke skikkelig gjennom da jeg bestemte meg for rase, og det er at jeg gjerne vil gå kurs, også om vinteren. En liten kropp på drøye 3,5 kg med kort kort kort pels blir fryktelig fort kald og våt. Finnes det skikkelige hundedresser som virkelig holder på varmen? Ikke bare ser fancy ut? Og hva med potene? Noen tips?

Så lenge hunden er i aktivitet skal ikke det være noe problem. Jeg setter et dekken på min hvis hun må ligge stille. Du finner det meste av "hundeklær" i dyrebutikkene. Jeg har ikke korthåret, men liten hund uten underull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når de er i aktivitet klarer de seg som regel kjempe fint og holder greit på varmen selv om det er nokså surt ute.. MEN med en gang de må stå litt i ro så ser man jo de begynner å fryse kjempe fort. Snø smelter fort i pelsen og blir til vann, noe som pelsen til de små ikke alltid støter vekk og igjen: da blir man kald i sur vintervind. Jeg tror det vil være lurt å ha tilgang på en bil på kurs, slik at man har en litt "lun" plass hvor man kan ha et bur stående fyllt av tepper og pledd som de kan krype inn i. I tillegg kan det være lurt med en genser eller noe på når de skal være i ro.

I fjor vinter var Emma valp, og vi kom oss faktisk igjennom det selv om hun var litt av en frysepinne.. Nå har hun fått mye mer pels enn hun hadde da, men alikevel fryser hun ute når hun ikke er i aktivitet allerede. Vi har nesten vinter allerede her vi.. Uansett, det jeg gjorde når hun var valp var å klippe istykker en av de tykkeste og mest varme genserne til typen. Jeg fant en sånn militær-ullgenser-greie, kjempe tykk og veldig solid. Klipte av den ene armen og klipte et større hull i genserarmen, og dro den over hodet til hunden og dro så ut forlabbene hennes i det store hullet. TATA, en hjemmelaget genser som holder både regn og snø unna - og ikke minst som holder på varmen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om hun løper rundt som en tulling så holder det, men knøtta her skjelver og blir kald med en gang hun setter ned tempoet, så det allerede i går da hun freste rundt i vått gress. Vi planlegger grunnferdighetskurs i høst, det har jeg gått på med collien min før og der er det kun innkalling som har høyt nok tempo til å holde varmen. Tror småttisen vil komme til å få store problemer med bare et dekken.

Edit: Ullgenser var lurt, skal høre med mamma om hun har en gammel en hun kan ta med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kommer seg fint gjennom snøen, også fjerner jeg de verste snøklumpene underveis. Frakk på Papillon kan forøvrig gi tynnere pels.

På korthårshund er det nok fornuftig å sette på et varmedekken når kulda er som værst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De papilonene jeg kjenner holder varmen bedre enn frøkna her, mulig hun bare er for ung enda til å klare å regulere det skikkelig. Men uten underull og mindre enn en cm lang pels på det lengste så stiller hun ikke så sterkt. Har ei venninne med dvergpinscher, hun sliter også med at hunden fryser, spesielt på potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De papilonene jeg kjenner holder varmen bedre enn frøkna her, mulig hun bare er for ung enda til å klare å regulere det skikkelig. Men uten underull og mindre enn en cm lang pels på det lengste så stiller hun ikke så sterkt. Har ei venninne med dvergpinscher, hun sliter også med at hunden fryser, spesielt på potene.

Ja, det skjønner jeg utrolig godt. Du kan jo ta en titt på petshopgirls. De pleier å ha gode løsninger, prisen er litt høyere enn i de vanlige dyrebutikkene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg utrolig godt. Du kan jo ta en titt på petshopgirls. De pleier å ha gode løsninger, prisen er litt høyere enn i de vanlige dyrebutikkene da.

Der hadde de mye rart. :) Fikk tips om å maile seleverkstedet etter noen skikkelige potesokker som kan holde unna salt om vinteren hvertfall. De lager visst etter mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men det at hunden skjelver betyr ikke at hunden fryser alltid. Og de dør ikke av å skjelve litt heller, så man trenger ikke bli helt hysterisk. Det er også en vanesak for hunden. Er hunden vandt med kulde så vil den heller ikke fryse så fort. Og noen minus grader burde alle hunder tåle ved lineføring uten at en må pakke de inn.

Under -15/20 grader trenger du ikke potesokker vil jeg tro. Potesokker varmer ikke så mye, men de beskytter mot ising mellom labbene osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at sjelving ikke alltid betyr at hunden fryser, men på såpass liten hund som jeg har så er det enkelt å kjenne at poter, spesielt, er iskalde. Med potesokker tenker jeg mest på å beskytte mot salt på veien, ikke så mye på varme. Her jeg bor nå så salter de bare det er antydning til frost. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde de mye rart. :) Fikk tips om å maile seleverkstedet etter noen skikkelige potesokker som kan holde unna salt om vinteren hvertfall. De lager visst etter mål.

Det høres bra ut! :D Du skal nok se du finner en holdbar løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kropp kjøles jo mye fortere ned enn en stor kropp.

Skjønner problemet ditt raksha, her har jeg en liten nakenhund,

og kulde er ikke bare bare for en liten frysepinne. Men med

en heldrakt så går det som regel bra, men for oss bare turer.

Nytter ikke å trene når hun fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gal av å lete i butikkene etter noe til å slenge på Spike uten glitter/bling-bling eller som var rosa... På XXL ha de mange funksjonelle dekken i små størrelser også. Eks: turrekketog.jpg

Dette er vanntett, vattert og puster. Perfekt til pauser ute, eller når det er -20 grader... Brrr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kropp kjøles jo mye fortere ned enn en stor kropp.

Riktig.

Skjønner problemet ditt raksha, her har jeg en liten nakenhund,

og kulde er ikke bare bare for en liten frysepinne. Men med

en heldrakt så går det som regel bra, men for oss bare turer.

Nytter ikke å trene når hun fryser.

Hvor fikk du tak i hel drakt?

Takk for tips ToneC! Skal ta turen innom og titte på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne til lille Cavalieren min, syns den fungerer veldig bra.. Spesielt i fjor når hun var valp og uten pels på magen og det gjerne var under -20.

http://www.kunhund.no/catalog/images/snowoverall.jpg

Jeg har faktisk tenkt på den der eller hurtta-dressen til frøkna mi. Har de god bevegelsesfrihet i den dressen der? Det har liksom vært det som stoppet meg i fjor.. Er SÅ irriterende å bestille noe man gleder seg til å få også er det helt harry i både kvalitet og bruksegenskaper.. Hurtta dressen er jo grei, den lyser det jo bevegelighet ut av - men den er litt dyr + at den jo er delt i to deler... Man må kjøpe TO dresser for å få en "varmedress" - da den ene dressen er en fleecedress som festes i "allround"-dressen.

Men ja, er du fornøyd med den camo-dressen da? Den er jo ikke dum å se på heller, haha, frøkna her er beinhard og har camosele fra førav hun.. Sånn må man ha når man er skogshund sier Emma :lol: Vi føler oss litt rare når vi går forbi militærleiren rett borti her da.. :blink: Emma passer rett inn, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge dressene så veldig bra ut. Lurer også på hvordan bevegeligheten er på den cammodressen? Hvor mye dekker den av buken egentlig? Hun her har ikke pels der i det heletatt.

Lille snuppa her kommer til å hate meg for å ta på henne ting, men det får jeg heller leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg chi, og er frysepinner uten like. Må bære dem ut når det nærmer seg minusgrader ute, hvis ikke bare stritter de imot. Går greit når jeg først har fått dem utendørs, men når vi nærmer oss "hjemme" begynner de og trekke og vil inn fortest mulig :rolleyes:

Hurtta har noen supre klær til brukshunder, både regndekken og overaller, og er helt supre i passform! selv har jeg et slikt regndekken. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...