Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hund som er stor og drar

swimzy

Recommended Posts

min golden grtt å 45 kg er suoersterk å drar noe så forferdelig!!

finnes det noe sele som gjøre at han blir lettere å håndtere??

han er blitt for sterk for meg å holde han, når han drar på sitt aller verste!!

hjelp! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det spørs jo hvor du skal bruke selen. Til å gå pent så fins det jo san anti trekk seler som går under forbeina og til et halsband. Har ingen link og er vanskelig å forklare men når hunden drar så strammer det under forbeina. Så er det jo en grime som på hesten. her skal du ikke dra men hunden drar og hodet bøyer ut til siden. Disse har jeg ingen erfaring med.

Hvis du skal bruke en sele som han får lov til å trekke i men du skal ha kontroll noen ganger så har jeg brukt en helt vanlig sele som har feste til leieband oppe på ryggen. Tror dem heter sykkelsele eller lignende dem har sanne i alle hundebutikkene jeg har vært i. Denne har jeg da fått et fint grep til å holde fast nær hunden.

Det aller beste er faktisk å trene på å gå pent i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor du skal bruke selen. Til å gå pent så fins det jo san anti trekk seler som går under forbeina og til et halsband. Har ingen link og er vanskelig å forklare men når hunden drar så strammer det under forbeina. Så er det jo en grime som på hesten. her skal du ikke dra men hunden drar og hodet bøyer ut til siden. Disse har jeg ingen erfaring med.

Hvis du skal bruke en sele som han får lov til å trekke i men du skal ha kontroll noen ganger så har jeg brukt en helt vanlig sele som har feste til leieband oppe på ryggen. Tror dem heter sykkelsele eller lignende dem har sanne i alle hundebutikkene jeg har vært i. Denne har jeg da fått et fint grep til å holde fast nær hunden.

Det aller beste er faktisk å trene på å gå pent i bånd.

Bare tenk på hvis man bruker antidra selen så har man noe som heter muskler som blir utrolig vonde ved bruk av denne selen, mange har fått veldig problemer med muskler etter bruk av disse selene :shocked:

Jeg ville heller brukt halti grimen og lært meg hvordan man bruker den skikkelig, eller kjøpt en vanlig sele som tåler en trøkk (vet desverre ikke hvilke seler som tåler mye, men ta med hunden i dyrebutikken og prøv på den, selen må ligge riktig på hunden også hvis ikke hunden skal få au i kroppen sin :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mye om teknikk, og å kunne lese hunden. Jeg klarer å holde igjen min IU - men det SER teitere ut enn når man står og holder igjen en mindre hund uten å anstrenge seg. Det gjelder å ha øyne på stilk, og vite hva slags situasjoner som får hunden til å rase avgårde. Jeg vil ikke si 45 kg er noe problem :blink: Kanskje trene seg selv litt også, styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva det handler om, så er jo et veldig kjekt svar også.... lydighet og kontroll.

Når noen klarer å håndtere to-tre ulvehundvekt-hunder på en gang, så er det neppe fordi de har ekstra gode bånd :rolleyes:

Jeg husker også en eldre dame som fikk seneskjedebetennelse fordi hunden hennes dro så forferdelig, og hvis den var kjapp nok - nesten klarte å dra henne overende. Og det var en dvergpinscher, riktignok noen kilo (sukk ja) overvektig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hr en schæfer på rundt 35 kilo ... har litt dårlige håndledd osv og for meg er hun bælsterk. Hun går normalt ikke og trekker da, da ville jeg trent med det egentlig ... fått vekk trekkinga, men om det kommer katt eller hund tar hun regelrett fart og løper (veldig kuult om hun da har langt tau.....) og jeg har erfart at med halsbånd (som jeg forøvrig bare bruker når vi trener ... men er hunder der og gitt ) så har jeg omtrent ikke sjanse til å holde henne. Det går, men det er mye større sjanse til at jeg blri dratt overende .... Jeg har en helt vanlig sele, som går som en Y foran. Er av merke trixie den jeg har. Ikke sånn med rett bryst altså. Den sitter godt på hunden (med mindre hun rygger seg ut av den, noe jeg passer godt på) og jeg har kontroll på hele kroppen og ikke bare nakken, og det er mye enklere og holde henne. Så min erfraring er at med en skikkelig sele er det mye enklere å holde en slik hund, enn med halsbånd iallfall.

Men jeg ville gjort en seriøs innsats med gå pent i bånd trening .... Venninnen min hadde forøvrig en svær ulvehund hann. Han veide vel nesten mer enn det hun gjorde (Han veide 60 kilo .. ) og på han endte hun opp me å bruke en slik grime når hun gikk med han, rett og slett fordi hun hadde ingenting og stå i mot med når han bestemte segfor å ta en tu. (omplasseringshund) Det viktigste er jo tross alt å ha kontroll , på en måte som ikke skader de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å ha kontroll. Men jeg syns man skal prøve å trene på det en stund før man gir opp, det er håp for de fleste :)

Sleit mye forrige vinter pga. min 70 kg søte hund var veldig hypp etter å hoppe ut i veien når det kom bil, samt prøve å jage dem. Og løsningen for meg ble da grime + halsbånd, slik at jeg var trygg på at jeg hadde kontroll når vi ikke hadde andre muligheter enn å gå langs veien. Det skal nevnes at jeg klarer å holde henne igjen med vanlig halsbånd på, og vi har trent på å gå ordentlig, så nå brukes den ikke lenger. Jeg syns ikke det bør være en varig løsning, men for noen så må det kanskje være det. F. eks om man har som du sier, dårlige ledd, eller rett og slett mangler teknikk/styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg bruker grime til odin, håper på at det vil være en kort periode eg trenger bruke den!

Har prøvd å prøvd å prøvd å gå bånntrening med han fint, men han skjeier ut hele tiden! Er akkurat som han får en slags "sperring" sekundet vi kommer utenfor porten vår, så han hører ikke på hva jeg sier! hjelper ikke ta frem all verdens beste godis, pølser ol, han registerer det ikke engang!

Når det gjelder anti-dra selen så er det ikke noe jeg har lyst til å prøve, det er skadelig for hundene har jeg hørt og jeg vil at min hund skal lære seg å ikke dra på en riktig måte, uten vold!

tuusen takk for så masse svar!!

Skal fortsette å trene på å gå pent i bånd, fra bunnen av!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøve et M-R kobbel (Ergonomisk kobbel) ? Det fungerer utmerket på sterke huner og er skånsomt for eier og hund:)

Jeg er veldig fornøyd med det kobbelet. Det har ringer og krok som gjør at man enkelt kan regulere lengden. Strikken i midtpartiet er veldig god å ha om hunden plutselig trekker litt ujevnt. Men dersom man har en hund som trekker hele tiden veldig mye, så vil jo stikken være utstrekt så da tror jeg ikke det er noen god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat som han får en slags "sperring" sekundet vi kommer utenfor porten vår, så han hører ikke på hva jeg sier! hjelper ikke ta frem all verdens beste godis, pølser ol, han registerer det ikke engang!

Skal fortsette å trene på å gå pent i bånd, fra bunnen av!

Kan høres ut som om litt kontakttrening er smart. Samt å ta det litt med ro ute, tur betyr ikke nødvendigvis at man skal rase avgårde (min der hjemme er ikke alltid enig med meg i det)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi trener masse kontakt og det er helt perfekt, helt til vi kommer utenfor porten hjemme som sagt! har prøvd alt jeg kan for å få kontakt med han, men det er plent umulig! han er totalt sperret! Prøver roe han ned, men ingenting hjelper! Har selvfølgelig hjulpet på draingen med grimen, men dette er jo en midlertidlig løsning, vil ikke bruke grime, hater bruke slike ting egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på kurs?

Det er jo stor forskjell på å trene hjemme, hvor hunden er vant med miljøet (reagerer ikke på f. eks tven, vant til lyden fra hagen og slike ting), og utenfor porten. Snuser han mye? Noen hunder låser seg jo helt med nesa i bakken. Dette er jo noe du kan få hjelp med av en hundetrener. Kanskje om du har noen venner med hund, så kan du avtale med dem å trene sammen, slik at Odin blir mer vant til å trene med forstyrrelser. Eller er det ALT som gjør at han blokkerer, rett og slett så spennende utenfor porten at han tar helt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på kurs?

Det er jo stor forskjell på å trene hjemme, hvor hunden er vant med miljøet (reagerer ikke på f. eks tven, vant til lyden fra hagen og slike ting), og utenfor porten. Snuser han mye? Noen hunder låser seg jo helt med nesa i bakken. Dette er jo noe du kan få hjelp med av en hundetrener. Kanskje om du har noen venner med hund, så kan du avtale med dem å trene sammen, slik at Odin blir mer vant til å trene med forstyrrelser. Eller er det ALT som gjør at han blokkerer, rett og slett så spennende utenfor porten at han tar helt av?

Det er alt! har gått på kurs og det har ikke hjulpet så veldig mye! han har alltid snuten i bakken, eneste han går pent er med grime, når han ikke har snuten i bakken!

Jeg kjenner ingen med hund som bor i nærhetenb, har derfor spurt her inne på hundesonen og det er noen i nørheten som har lyst til å gå tur med oss, slik at odin får treningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor hannhund som snuser etter damer og hva andre hannhunder "mener"... og som kanskje er litt sosialt understimulert på andre hunder... han kan neppe lokkes til god oppførsel ved hjelp av å vifte med pølser.

Skal man trene positivt, uten å sette grenser for hunden, så er det ganske krevende. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spart til et helgekurs hos en hundeskole som kunne gitt deg noen nyttige råd - om det så er Nordenstam, så tror jeg du kunne fått solid utbytte av en tur dit.

Å ha en så stor hund som trekker deg rundt, er ikke bare synd for deg og hunden - det kan være rett ut farlig, for deg og for ham. Han kan trekke deg overende, og løpe rett ut i veien. Og jeg antar han muligens ikke er helt enkel å ha løs heller? Jo bedre han kan oppføre seg, jo enklere blir han å ha med rundt i verden - og det vil være hyggeligere for dere begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor hannhund som snuser etter damer og hva andre hannhunder "mener"... og som kanskje er litt sosialt understimulert på andre hunder... han kan neppe lokkes til god oppførsel ved hjelp av å vifte med pølser.

Skal man trene positivt, uten å sette grenser for hunden, så er det ganske krevende. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spart til et helgekurs hos en hundeskole som kunne gitt deg noen nyttige råd - om det så er Nordenstam, så tror jeg du kunne fått solid utbytte av en tur dit.

Å ha en så stor hund som trekker deg rundt, er ikke bare synd for deg og hunden - det kan være rett ut farlig, for deg og for ham. Han kan trekke deg overende, og løpe rett ut i veien. Og jeg antar han muligens ikke er helt enkel å ha løs heller? Jo bedre han kan oppføre seg, jo enklere blir han å ha med rundt i verden - og det vil være hyggeligere for dere begge to.

Vi har en stor hannhund i nabolaget og når han og eier kommer så skygger alle banen, han først med hodet i bakken og hun halsende etter, kan da ikke være kos å ha hund på denne måten.

Sniffer han tispe i nærheten så stopper han ikke før han står med hodet plantet i tispens bak (som igjen sef blir sur hvis de ikke har løpetid), utrolig slitsomt for oss med tisper og vet at flere har prøvd å si i fra til hun at det er slitsomt for oss andre eiere som møter dem på tur, men for døve ører desverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå har jeg jo kontroll over Odin siden jeg bruker snutebånd, han løper ikke avgårde da, når han lukter tisper i nærheten!

men håper på å kunne kontrolere han uten snutebåndet etterhvert, men får bare fortsette å trene og trene!

takk for alle gode råd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan anbefale en god kvalitets lædersele fra danske Kenjan, som også bliver solgt her i Norge.

Jeg har selv 2 hunde hvoraf den ene af dem drar i kobbelet og har svært ved at koncentrere sig. men Kenjans sele er foret så den ikke slider pelsen af din hund samtidig med at den er diskret at se på.

det vigtigt at prøve på at holde hundens koncentration, ved evt, at ændre sin gang, ved evt. at gå og når den er ved at tabe koncentrationengå lidt hurtigere eller småløbe, og sørge for kun at træne nogle minutter af gangen, så den ikke bliver træt af at træne heller.

Hilsen

Einstein & Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime er smart, et veldig godt hjelpemiddel som blir overflødig etter nok trening. Du får jo kontroll på hodet, kan ta tak rett under nesen og holde fast. Når hunden da ser på deg frivillig så kan den jo få en godis, så kan du holde lenger ned på båndet, får du kontakt da og, godis. Er det stor belønning å snuse kan du jo lære han et signal som betyr at nå har du vært flink, gå og snus.

Jeg har hengt labbisen til mamma og pappa, og måtte ta tak i autorail/lyktestolper for å få stoppet, så jeg føler virkelig med deg. Han har lært at han ikke kommer fremover om han drar i båndet med meg, så han er roligere på tur med meg enn mamma. Draseler er håpløst for nakke og muskler, det har flere nevnt. Anbefaler ikke det.

Og ang sele: vi er svært fornøyd med Ruff wear sin sele, som visstnok skal være ergonomisk utformet. Den er fin til å gå spor i, og gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime er smart, et veldig godt hjelpemiddel som blir overflødig etter nok trening. Du får jo kontroll på hodet, kan ta tak rett under nesen og holde fast. Når hunden da ser på deg frivillig så kan den jo få en godis, så kan du holde lenger ned på båndet, får du kontakt da og, godis. Er det stor belønning å snuse kan du jo lære han et signal som betyr at nå har du vært flink, gå og snus.

Jeg har hengt labbisen til mamma og pappa, og måtte ta tak i autorail/lyktestolper for å få stoppet, så jeg føler virkelig med deg. Han har lært at han ikke kommer fremover om han drar i båndet med meg, så han er roligere på tur med meg enn mamma. Draseler er håpløst for nakke og muskler, det har flere nevnt. Anbefaler ikke det.

Og ang sele: vi er svært fornøyd med Ruff wear sin sele, som visstnok skal være ergonomisk utformet. Den er fin til å gå spor i, og gå tur.

ja, jeg bruker jo grime til han og prøver å gi han godbit når han ser på meg, men han vil ikke ha...vil ikke ha når vi kommer utenfor porten...blir helt blokert..men det hjelper på med grime, så håper at han blir bedre etterhvert!!

Hvor kan mån få tak i ruff wear sele??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå dette med å ha voksne hunder i seler og grimer fordi de drar. Lær heller hundene så pass lydighet at de slutter. Det er overhodet ikke bra for hunden å dra verken i halsbånd eller grime. Har man lydighet og god kontroll over hunden er ikke dette noe problem.

Tar hunden ut med deg i sele, så har du i hvert fall ikke mulighet til å holde hunden igjen.

Vi har 4 hunder= 90 kilo.... Jeg han holde båndene med lillefingen. De har ikke lov å dra selv om det er løpetid eller mat de lukter, enkelt og greit.

Ta gjerne privattimer hos en hundeskole i nærheten av deg. Da får du sannsynligvis den hjelpen du trenger til din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå dette med å ha voksne hunder i seler og grimer fordi de drar. Lær heller hundene så pass lydighet at de slutter. Det er overhodet ikke bra for hunden å dra verken i halsbånd eller grime. Har man lydighet og god kontroll over hunden er ikke dette noe problem.

Tar hunden ut med deg i sele, så har du i hvert fall ikke mulighet til å holde hunden igjen.

Vi har 4 hunder= 90 kilo.... Jeg han holde båndene med lillefingen. De har ikke lov å dra selv om det er løpetid eller mat de lukter, enkelt og greit.

Ta gjerne privattimer hos en hundeskole i nærheten av deg. Da får du sannsynligvis den hjelpen du trenger til din hund.

Det var vel litt enkelt svar, vel.. Det er vel kanskje det som er problemet her, at hunden mangler grunnleggende forståelse for kontakt og hundeføreren mangler kontroll. Fint for deg at du kan spankulere rundt med en skokk bikkjer uten problemer, men jeg kan ikke helt se at det hjelper Svimzy liksom. Når det gjelder trekking i halsbånd så er vel ikke det et stort problem i forhold til skader, tvert i mot, så er vel problemet at hundens halsmuskulatur bare blir sterkere og eieren får et problem. Hele poenget med en grime er jo at hunden ikke trekker, så da kan vel heller ikke dette være skadelig, eller hur?

Men jeg er veldig enig med deg i at Svimzy burde oppsøke en hundeskole/ klubb/ hundetrener, slik at de kan få hjelp med problemet (-ene) sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at grime er en "quick-fix" om man har et stort problem. Poenget er at du ikke skal måtte dra i den, det er jo skadelig. Grimen kan brukes i en periode slik at man får trent vekk problemet, og deretter kan man jo gå med hundene i bånd med lillefingeren om man vil. Trening må til uansett..

Det er selvfølgelig veldig smart å ta seg en tur på en hundeskole, der kan de helt sikkert hjelpe deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...