Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hund som er stor og drar

swimzy

Recommended Posts

min golden grtt å 45 kg er suoersterk å drar noe så forferdelig!!

finnes det noe sele som gjøre at han blir lettere å håndtere??

han er blitt for sterk for meg å holde han, når han drar på sitt aller verste!!

hjelp! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det spørs jo hvor du skal bruke selen. Til å gå pent så fins det jo san anti trekk seler som går under forbeina og til et halsband. Har ingen link og er vanskelig å forklare men når hunden drar så strammer det under forbeina. Så er det jo en grime som på hesten. her skal du ikke dra men hunden drar og hodet bøyer ut til siden. Disse har jeg ingen erfaring med.

Hvis du skal bruke en sele som han får lov til å trekke i men du skal ha kontroll noen ganger så har jeg brukt en helt vanlig sele som har feste til leieband oppe på ryggen. Tror dem heter sykkelsele eller lignende dem har sanne i alle hundebutikkene jeg har vært i. Denne har jeg da fått et fint grep til å holde fast nær hunden.

Det aller beste er faktisk å trene på å gå pent i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor du skal bruke selen. Til å gå pent så fins det jo san anti trekk seler som går under forbeina og til et halsband. Har ingen link og er vanskelig å forklare men når hunden drar så strammer det under forbeina. Så er det jo en grime som på hesten. her skal du ikke dra men hunden drar og hodet bøyer ut til siden. Disse har jeg ingen erfaring med.

Hvis du skal bruke en sele som han får lov til å trekke i men du skal ha kontroll noen ganger så har jeg brukt en helt vanlig sele som har feste til leieband oppe på ryggen. Tror dem heter sykkelsele eller lignende dem har sanne i alle hundebutikkene jeg har vært i. Denne har jeg da fått et fint grep til å holde fast nær hunden.

Det aller beste er faktisk å trene på å gå pent i bånd.

Bare tenk på hvis man bruker antidra selen så har man noe som heter muskler som blir utrolig vonde ved bruk av denne selen, mange har fått veldig problemer med muskler etter bruk av disse selene :shocked:

Jeg ville heller brukt halti grimen og lært meg hvordan man bruker den skikkelig, eller kjøpt en vanlig sele som tåler en trøkk (vet desverre ikke hvilke seler som tåler mye, men ta med hunden i dyrebutikken og prøv på den, selen må ligge riktig på hunden også hvis ikke hunden skal få au i kroppen sin :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mye om teknikk, og å kunne lese hunden. Jeg klarer å holde igjen min IU - men det SER teitere ut enn når man står og holder igjen en mindre hund uten å anstrenge seg. Det gjelder å ha øyne på stilk, og vite hva slags situasjoner som får hunden til å rase avgårde. Jeg vil ikke si 45 kg er noe problem :blink: Kanskje trene seg selv litt også, styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva det handler om, så er jo et veldig kjekt svar også.... lydighet og kontroll.

Når noen klarer å håndtere to-tre ulvehundvekt-hunder på en gang, så er det neppe fordi de har ekstra gode bånd :rolleyes:

Jeg husker også en eldre dame som fikk seneskjedebetennelse fordi hunden hennes dro så forferdelig, og hvis den var kjapp nok - nesten klarte å dra henne overende. Og det var en dvergpinscher, riktignok noen kilo (sukk ja) overvektig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hr en schæfer på rundt 35 kilo ... har litt dårlige håndledd osv og for meg er hun bælsterk. Hun går normalt ikke og trekker da, da ville jeg trent med det egentlig ... fått vekk trekkinga, men om det kommer katt eller hund tar hun regelrett fart og løper (veldig kuult om hun da har langt tau.....) og jeg har erfart at med halsbånd (som jeg forøvrig bare bruker når vi trener ... men er hunder der og gitt ) så har jeg omtrent ikke sjanse til å holde henne. Det går, men det er mye større sjanse til at jeg blri dratt overende .... Jeg har en helt vanlig sele, som går som en Y foran. Er av merke trixie den jeg har. Ikke sånn med rett bryst altså. Den sitter godt på hunden (med mindre hun rygger seg ut av den, noe jeg passer godt på) og jeg har kontroll på hele kroppen og ikke bare nakken, og det er mye enklere og holde henne. Så min erfraring er at med en skikkelig sele er det mye enklere å holde en slik hund, enn med halsbånd iallfall.

Men jeg ville gjort en seriøs innsats med gå pent i bånd trening .... Venninnen min hadde forøvrig en svær ulvehund hann. Han veide vel nesten mer enn det hun gjorde (Han veide 60 kilo .. ) og på han endte hun opp me å bruke en slik grime når hun gikk med han, rett og slett fordi hun hadde ingenting og stå i mot med når han bestemte segfor å ta en tu. (omplasseringshund) Det viktigste er jo tross alt å ha kontroll , på en måte som ikke skader de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å ha kontroll. Men jeg syns man skal prøve å trene på det en stund før man gir opp, det er håp for de fleste :)

Sleit mye forrige vinter pga. min 70 kg søte hund var veldig hypp etter å hoppe ut i veien når det kom bil, samt prøve å jage dem. Og løsningen for meg ble da grime + halsbånd, slik at jeg var trygg på at jeg hadde kontroll når vi ikke hadde andre muligheter enn å gå langs veien. Det skal nevnes at jeg klarer å holde henne igjen med vanlig halsbånd på, og vi har trent på å gå ordentlig, så nå brukes den ikke lenger. Jeg syns ikke det bør være en varig løsning, men for noen så må det kanskje være det. F. eks om man har som du sier, dårlige ledd, eller rett og slett mangler teknikk/styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg bruker grime til odin, håper på at det vil være en kort periode eg trenger bruke den!

Har prøvd å prøvd å prøvd å gå bånntrening med han fint, men han skjeier ut hele tiden! Er akkurat som han får en slags "sperring" sekundet vi kommer utenfor porten vår, så han hører ikke på hva jeg sier! hjelper ikke ta frem all verdens beste godis, pølser ol, han registerer det ikke engang!

Når det gjelder anti-dra selen så er det ikke noe jeg har lyst til å prøve, det er skadelig for hundene har jeg hørt og jeg vil at min hund skal lære seg å ikke dra på en riktig måte, uten vold!

tuusen takk for så masse svar!!

Skal fortsette å trene på å gå pent i bånd, fra bunnen av!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøve et M-R kobbel (Ergonomisk kobbel) ? Det fungerer utmerket på sterke huner og er skånsomt for eier og hund:)

Jeg er veldig fornøyd med det kobbelet. Det har ringer og krok som gjør at man enkelt kan regulere lengden. Strikken i midtpartiet er veldig god å ha om hunden plutselig trekker litt ujevnt. Men dersom man har en hund som trekker hele tiden veldig mye, så vil jo stikken være utstrekt så da tror jeg ikke det er noen god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat som han får en slags "sperring" sekundet vi kommer utenfor porten vår, så han hører ikke på hva jeg sier! hjelper ikke ta frem all verdens beste godis, pølser ol, han registerer det ikke engang!

Skal fortsette å trene på å gå pent i bånd, fra bunnen av!

Kan høres ut som om litt kontakttrening er smart. Samt å ta det litt med ro ute, tur betyr ikke nødvendigvis at man skal rase avgårde (min der hjemme er ikke alltid enig med meg i det)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi trener masse kontakt og det er helt perfekt, helt til vi kommer utenfor porten hjemme som sagt! har prøvd alt jeg kan for å få kontakt med han, men det er plent umulig! han er totalt sperret! Prøver roe han ned, men ingenting hjelper! Har selvfølgelig hjulpet på draingen med grimen, men dette er jo en midlertidlig løsning, vil ikke bruke grime, hater bruke slike ting egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på kurs?

Det er jo stor forskjell på å trene hjemme, hvor hunden er vant med miljøet (reagerer ikke på f. eks tven, vant til lyden fra hagen og slike ting), og utenfor porten. Snuser han mye? Noen hunder låser seg jo helt med nesa i bakken. Dette er jo noe du kan få hjelp med av en hundetrener. Kanskje om du har noen venner med hund, så kan du avtale med dem å trene sammen, slik at Odin blir mer vant til å trene med forstyrrelser. Eller er det ALT som gjør at han blokkerer, rett og slett så spennende utenfor porten at han tar helt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på kurs?

Det er jo stor forskjell på å trene hjemme, hvor hunden er vant med miljøet (reagerer ikke på f. eks tven, vant til lyden fra hagen og slike ting), og utenfor porten. Snuser han mye? Noen hunder låser seg jo helt med nesa i bakken. Dette er jo noe du kan få hjelp med av en hundetrener. Kanskje om du har noen venner med hund, så kan du avtale med dem å trene sammen, slik at Odin blir mer vant til å trene med forstyrrelser. Eller er det ALT som gjør at han blokkerer, rett og slett så spennende utenfor porten at han tar helt av?

Det er alt! har gått på kurs og det har ikke hjulpet så veldig mye! han har alltid snuten i bakken, eneste han går pent er med grime, når han ikke har snuten i bakken!

Jeg kjenner ingen med hund som bor i nærhetenb, har derfor spurt her inne på hundesonen og det er noen i nørheten som har lyst til å gå tur med oss, slik at odin får treningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor hannhund som snuser etter damer og hva andre hannhunder "mener"... og som kanskje er litt sosialt understimulert på andre hunder... han kan neppe lokkes til god oppførsel ved hjelp av å vifte med pølser.

Skal man trene positivt, uten å sette grenser for hunden, så er det ganske krevende. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spart til et helgekurs hos en hundeskole som kunne gitt deg noen nyttige råd - om det så er Nordenstam, så tror jeg du kunne fått solid utbytte av en tur dit.

Å ha en så stor hund som trekker deg rundt, er ikke bare synd for deg og hunden - det kan være rett ut farlig, for deg og for ham. Han kan trekke deg overende, og løpe rett ut i veien. Og jeg antar han muligens ikke er helt enkel å ha løs heller? Jo bedre han kan oppføre seg, jo enklere blir han å ha med rundt i verden - og det vil være hyggeligere for dere begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor hannhund som snuser etter damer og hva andre hannhunder "mener"... og som kanskje er litt sosialt understimulert på andre hunder... han kan neppe lokkes til god oppførsel ved hjelp av å vifte med pølser.

Skal man trene positivt, uten å sette grenser for hunden, så er det ganske krevende. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spart til et helgekurs hos en hundeskole som kunne gitt deg noen nyttige råd - om det så er Nordenstam, så tror jeg du kunne fått solid utbytte av en tur dit.

Å ha en så stor hund som trekker deg rundt, er ikke bare synd for deg og hunden - det kan være rett ut farlig, for deg og for ham. Han kan trekke deg overende, og løpe rett ut i veien. Og jeg antar han muligens ikke er helt enkel å ha løs heller? Jo bedre han kan oppføre seg, jo enklere blir han å ha med rundt i verden - og det vil være hyggeligere for dere begge to.

Vi har en stor hannhund i nabolaget og når han og eier kommer så skygger alle banen, han først med hodet i bakken og hun halsende etter, kan da ikke være kos å ha hund på denne måten.

Sniffer han tispe i nærheten så stopper han ikke før han står med hodet plantet i tispens bak (som igjen sef blir sur hvis de ikke har løpetid), utrolig slitsomt for oss med tisper og vet at flere har prøvd å si i fra til hun at det er slitsomt for oss andre eiere som møter dem på tur, men for døve ører desverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå har jeg jo kontroll over Odin siden jeg bruker snutebånd, han løper ikke avgårde da, når han lukter tisper i nærheten!

men håper på å kunne kontrolere han uten snutebåndet etterhvert, men får bare fortsette å trene og trene!

takk for alle gode råd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan anbefale en god kvalitets lædersele fra danske Kenjan, som også bliver solgt her i Norge.

Jeg har selv 2 hunde hvoraf den ene af dem drar i kobbelet og har svært ved at koncentrere sig. men Kenjans sele er foret så den ikke slider pelsen af din hund samtidig med at den er diskret at se på.

det vigtigt at prøve på at holde hundens koncentration, ved evt, at ændre sin gang, ved evt. at gå og når den er ved at tabe koncentrationengå lidt hurtigere eller småløbe, og sørge for kun at træne nogle minutter af gangen, så den ikke bliver træt af at træne heller.

Hilsen

Einstein & Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime er smart, et veldig godt hjelpemiddel som blir overflødig etter nok trening. Du får jo kontroll på hodet, kan ta tak rett under nesen og holde fast. Når hunden da ser på deg frivillig så kan den jo få en godis, så kan du holde lenger ned på båndet, får du kontakt da og, godis. Er det stor belønning å snuse kan du jo lære han et signal som betyr at nå har du vært flink, gå og snus.

Jeg har hengt labbisen til mamma og pappa, og måtte ta tak i autorail/lyktestolper for å få stoppet, så jeg føler virkelig med deg. Han har lært at han ikke kommer fremover om han drar i båndet med meg, så han er roligere på tur med meg enn mamma. Draseler er håpløst for nakke og muskler, det har flere nevnt. Anbefaler ikke det.

Og ang sele: vi er svært fornøyd med Ruff wear sin sele, som visstnok skal være ergonomisk utformet. Den er fin til å gå spor i, og gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime er smart, et veldig godt hjelpemiddel som blir overflødig etter nok trening. Du får jo kontroll på hodet, kan ta tak rett under nesen og holde fast. Når hunden da ser på deg frivillig så kan den jo få en godis, så kan du holde lenger ned på båndet, får du kontakt da og, godis. Er det stor belønning å snuse kan du jo lære han et signal som betyr at nå har du vært flink, gå og snus.

Jeg har hengt labbisen til mamma og pappa, og måtte ta tak i autorail/lyktestolper for å få stoppet, så jeg føler virkelig med deg. Han har lært at han ikke kommer fremover om han drar i båndet med meg, så han er roligere på tur med meg enn mamma. Draseler er håpløst for nakke og muskler, det har flere nevnt. Anbefaler ikke det.

Og ang sele: vi er svært fornøyd med Ruff wear sin sele, som visstnok skal være ergonomisk utformet. Den er fin til å gå spor i, og gå tur.

ja, jeg bruker jo grime til han og prøver å gi han godbit når han ser på meg, men han vil ikke ha...vil ikke ha når vi kommer utenfor porten...blir helt blokert..men det hjelper på med grime, så håper at han blir bedre etterhvert!!

Hvor kan mån få tak i ruff wear sele??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå dette med å ha voksne hunder i seler og grimer fordi de drar. Lær heller hundene så pass lydighet at de slutter. Det er overhodet ikke bra for hunden å dra verken i halsbånd eller grime. Har man lydighet og god kontroll over hunden er ikke dette noe problem.

Tar hunden ut med deg i sele, så har du i hvert fall ikke mulighet til å holde hunden igjen.

Vi har 4 hunder= 90 kilo.... Jeg han holde båndene med lillefingen. De har ikke lov å dra selv om det er løpetid eller mat de lukter, enkelt og greit.

Ta gjerne privattimer hos en hundeskole i nærheten av deg. Da får du sannsynligvis den hjelpen du trenger til din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå dette med å ha voksne hunder i seler og grimer fordi de drar. Lær heller hundene så pass lydighet at de slutter. Det er overhodet ikke bra for hunden å dra verken i halsbånd eller grime. Har man lydighet og god kontroll over hunden er ikke dette noe problem.

Tar hunden ut med deg i sele, så har du i hvert fall ikke mulighet til å holde hunden igjen.

Vi har 4 hunder= 90 kilo.... Jeg han holde båndene med lillefingen. De har ikke lov å dra selv om det er løpetid eller mat de lukter, enkelt og greit.

Ta gjerne privattimer hos en hundeskole i nærheten av deg. Da får du sannsynligvis den hjelpen du trenger til din hund.

Det var vel litt enkelt svar, vel.. Det er vel kanskje det som er problemet her, at hunden mangler grunnleggende forståelse for kontakt og hundeføreren mangler kontroll. Fint for deg at du kan spankulere rundt med en skokk bikkjer uten problemer, men jeg kan ikke helt se at det hjelper Svimzy liksom. Når det gjelder trekking i halsbånd så er vel ikke det et stort problem i forhold til skader, tvert i mot, så er vel problemet at hundens halsmuskulatur bare blir sterkere og eieren får et problem. Hele poenget med en grime er jo at hunden ikke trekker, så da kan vel heller ikke dette være skadelig, eller hur?

Men jeg er veldig enig med deg i at Svimzy burde oppsøke en hundeskole/ klubb/ hundetrener, slik at de kan få hjelp med problemet (-ene) sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at grime er en "quick-fix" om man har et stort problem. Poenget er at du ikke skal måtte dra i den, det er jo skadelig. Grimen kan brukes i en periode slik at man får trent vekk problemet, og deretter kan man jo gå med hundene i bånd med lillefingeren om man vil. Trening må til uansett..

Det er selvfølgelig veldig smart å ta seg en tur på en hundeskole, der kan de helt sikkert hjelpe deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...