Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene hjemme


camagnu

Recommended Posts

Jeg begynte med engang (etter et par dager hjemme, så ho hadde rekt å bli trygg). Begynner smått med bare ha bikkje være alene når man skal ut å hente posten, utvide tiden gradvis, dag for dag.

Jeg går skole og er avhengig at bikkjene kan være alene hjemme, og har hatt hele sommerferien på meg, og Bocca har blitt kjempe flink, er rolig og bjeffer ikke så lenge ho ikke hører at noen kommer. De to ukene nå har mamma hvert hjemme (men ho har hvert alene, så det ikke blir en brå overgang når ho skal ut i jobb igjen), så ho har ikke vært alene heeele tiden, men mesteparten, så tror det skal gå greit nå ( litt over 5 mnd gammel) å være alene en skoledag. Ho får jo selvsagt selskap av rex ho da, og tror nok det hjelper mye.

Men må trene med ho alene, ettersom det blir dager i uka da rex kommer til å skulle bli med på skolen. Og da blir ho helt alene. Og dette har fungert veldig bra det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valpen når hun var 11 uker, men etter tre-fire dager startet vi alene hjemme trening. Først bare fem min, satt bare utenfor døren eller gikk på butikken. Jeg gav hun griseøre eller lignende til å begynne med så hun hadde noe å drive med. Nå, etter en måned er hun fint alene i fire timer (og sikkert lenger og, men det har hun ikke prøvd enda). Når jeg kommer hjem ligger hun bare og sover :-) Bor i blokk, så er avhengig av at hun er stille når hun er alene, så har bedt naboen si fra hvis hun hører noe. Hun har vært helt stille hittil :)

Tar hun forresten alltid ut rett før jeg går, sånn at hun ikke må på do mens jeg er borte! Også lager jeg ikke noe styr over at jeg skal gå (setter meg ikke ned og koser og duller masse). Sier bare nå skal du passe hus og går ut. Er hun opptatt med noe annet, er det ikke alltid hun legger merke til at jeg går heller...

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte også tidlig med å gå fra valpen min litt, så fort han var trygg på huset og omgivelsene. Begynte med bare 10 min, satt utenfor døra...pass på at valpen er mett og ikke må på do før du går. Han får noe å gnage på når jeg går, så er han opptatt med det. Men pass på at valpen ser at du går, hvis ikke får du bare en utrygg valp. Så økte vi litt og litt og på det meste har han vært alene 4 timer. Når vi kom opp i en time alene uten problemer var det verste over..han oppfører seg på samme måte om jeg har vært borte 1 eller 4 timer. Personlig syns jeg 4 timer er nok å være alene for en liten tass på 4 måneder, så jeg prøver å unngå å være borte lenger, evt få noen til å se til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også litt på- Vi skal få oss ei lita pije om 3 uker, og samboer har mulighet til å ta ei uke fri fra jobb, men thats it. Verken jeg eller han har jobber som passer til å ta med en liten valp på.... Etter nyttår ser jeg mulighet til å få hun med meg (eget kontor ect) men fram til da må vi vel begynne med renslighetstrening og alene trening rimlig så sjapt.

Er dette urealistisk å se for seg at hunden klare seg alene etter så kort tid... er nok "bare" snakk om tre timer første ukene, men så blir 6 timer hver arbeidsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...