Gå til innhold
Hundesonen.no

Shetland Sheepdog


cecpia

Recommended Posts

Du skal ha en veldig bra tispe med mer enn 2 utstillingsresultater og en veldig bra kombinasjon for å kunne få mer enn den vanlige prisen for valpene dine. (Selv de som når disse kriteriene pleier å ta vanlig pris for valpene)

Husk også på at avl er et tapsprosjekt. Man tjener lite og ingenting på å ha kull. Så om det er det økonomiske som er drivkraften bak dette bør du tenke deg om flere ganger.

Tenk også over hva din tispe kan tilføre rasen, og allier deg med en erfaren oppdretter som kan råd gi deg med tanke på hannhundvalg, drektighet og fødsel.

Edit: Om jeg ikke husker helt feil så var du kun 14 år? Da håper jeg at dine foreldre eller foresatte er det som har hovedansvaret for dette kullet. Avl er ikke noe en 14 åring kan eller bør ha ansvar for.

Jeg vil også anbefale deg å sette deg godt inn i rasestandar, jeg husker f.eks fra en tidligere tråd at du refererer til soble hunder som brune og hvite, og at de er mer gneldrete enn andre fargekombinasjoner. Dette er jo ikke helt riktig, og det er viktig at en oppdretter (som du jo blir om du har kull på hunden din) kan gi god og riktig informasjon til dine valpekjøpere.

Hvor er det tispen din kommer fra forresten? Hva er stamtavle navnet hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg signere Silje her, og skrive under på at det ikke er noe å vinne rent økonomisk på å ha valper. En sheltie får i gjennomsnitt ca. 3 valper, så det sier seg vel nesten selv. Motivet bak avl er å avle mot rasestandarden, og at begge foreldredyrene har noe positivt å tilføre rasen.

Dersom din tispe oppfyller kravene NSSK's avlsråd har, og er sunn og frisk, ser jeg ingen problemer med å ha kull på henne, dersom motivet er noe mer enn "lettjente penger" (noe det slett ikke er i praksis).

Jeg setter litt spørsmålstegn ved at du er 14 år, men regner med at foreldrene dine er med på dette og støtter opp? De bør også gjerne sette seg inn i standarden, NKK's etiske retningslinjer for avl, NSSK's retningslinjer osv.

Mener ikke å være slem, men håper det er mer gjennomtenkt enn det virket i hovedinnlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den første utstillingen havner hun ikke så høyt da.

Men er valpene chippet, har papier og reg. i NKK er de kanskje verdt en 9-10.000 kr?

Hva mener du med det? Man kan da vinne på utstilling med en bra hund, uavhengig om den er stilt før eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldrene mine som egentlig eier hunden.

Jeg bare trener den til utstilling og slike ting. Jeg holder allerede på med avl, men ikke med hund.

Jeg holder på med ilder.

Foreldrene mine eier en hel revgård, og bruker da og avle opp rever.

I revgården har vi ca. 300 voksne rever som vi setter kull på og kan få opp til ca. 20 valper pr. rev.

Foreldrene mine har da noe kunnskap om avl.

Å sette kull på hunden er noe som er godt gjennomtenkt av både meg og foreldrene mine.

Sheltien min har vært på utstilling en gang før og da vant hun førsteplassen.

Som dere vet er jo jeg bare 14 år, men ikke bekymre dere om det.

Jeg gjør ikke dette alene, foreldrene mine har ansvaret.

Jeg bare stelder til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller saken seg litt annerledes :D

NSSK pleier å ha standard valpepriser, den ligger nå på 10.000. Men da skal valpene også være øyelyst, microchipet og sjekket av veterinær (tidligere også vaksinert, men nå får man vel ikke 8-ukersvaksine lenger).

Foreldre bør også være øyelyst, og det er et stort pluss (i mine øyne ihvertfall) om foreldrene også er røntget for HD. :)

Ta gjerne kontakt med NSSK's avlsråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så lyst på Sheltie, men får nok ikke lov til å ha en hund til. :) Får vente til jeg er ferdig utdannet og har flyttet ut. Da blir det nok sheltie på meg! :D Ikke meningen å komme over på noe annet enn hva denne tråden gjelder, men noen som vet om en god oppdretter? Jeg er veldig opptatt av at hunden skal ha hatt det bra hos oppdretter, at den har fått alt den trenger der og at det er seriøse mennesker med friske og fine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
    • Ser her på forumet at flere får/har fått valp i år. Herlig ❤️ bilder av de søte små ❤️ En ting jeg lurer på; de fleste henter valpene ca 8 uker gamle. Og så skal de vel vaksineres rundt 12 uker gamle: I denne perioden begrenser dere kontaktene med andre hunder, eller er dette med smitte ikke noe dere tenker så mye på? Venter dere med valpekurs til valpen er vaksinert?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...