Gå til innhold
Hundesonen.no

Diare hos hund


Recommended Posts

Frida har hatt vondt i magen i dag, og jeg lurer på hvordan jeg skal løse dette med mat. I går fikk hun litt middagsrester i tillegg til tørrforet, dvs en potet og en karbonade. Er det vanlig at hunder reagerer mot noe av dette? Hun pleier ellers ikke å reagere slik... Bør jeg bytte ut den vanlige maten med noe annet? Loffskiver med smør og vann eller noe slikt f.eks?

Håper noen kan svare litt raskt, hun skal snart ha mat... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke å gjøre noe om helst. Hadde selv en diarre dag i går fordi hunden hadde spist for mye bein dagen før. Her står maten alltid fremme og hunden velger selv å ikke spise hvis den føler seg uvel. Det pleier å gi seg innen 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kn reagere på hva som helst når som helst, selv om de har fått det før :D

Hvis hunden har diare så kan du gi den zoolac, evt biola på maten. er helt vanlig med diare innimellom, men hvis den har det i mr enn to døgn så ville jeg gitt den kokt kylling eller fiskeboller, og smååå porsjoner 5-6 ganger for dagen :D

følg med på allmenntilstand, og hvis hunden ikke vil spise/drikke. går siikert over iløpet av kort tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende Frida har litt sensitiv mage, og f.eks har reagert litt på karbonaden..

Når Chica blir dårlig i magen, særlig hvis det er oppkast, og det ikke gir seg på et døgn, prøver jeg alltid å ikke gi henne noe mat på et døgn. Men jeg passer på at hun får i seg masse vann slik at hun ikke blir dehydrert! Når hun begynner å bli bedre, gir jeg henne små, men flere måltider enn vanlig, med kokt ris og cottage cheeze.. Det er lett kost, og er lett å fordøye. Når hun er bra igjen, trapper jeg også opp med tørrforet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loffskiver med smør og vann eller noe slikt f.eks?

Ikke smør! Aldri noensinne, uansett diarè eller ikke. Hunder tar opp fett på en annen måte enn oss og trenger det slett ikke, hvis de ikke bedriver ekstremsport. Min løs magekur, er: 1 dag faste (bare masse vann). 1 dag fiskeboller og kokt ris. 1 dag med fiskeboller og kokt ris blandet med det vanlige fôret. Så vanlig mat igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår løsning på diare (sjeldent det er noe av det her) og magevondt er ihjelkokt ris, av og til med noe småtteri nedi for å gi smak (kylling eller noe). Kjører det gjennom stavmikseren også. Så blir det ei fin smørje som gir masser med vann.

Har ei som nekter å spise om hun blir kvalm og om jeg faster henne i et døgn så kaster hun opp, som gjøre henne kvalm, som gjør at hun ikke spiser, som gjør at hun kaster opp magesyre.. så har vi det gående. Så jeg gir riskuren min om hun er dårlig, og det løser seg alltid veldig kjapt.. Bruker zoolac eller tilsvarende i tillegg.

Så ris, kok det gjerne i en time eller to, tilsett mer vann etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hun er ennå dårlig i magen, selv om jeg nå gir henne kokt ris (kokte ikke lenger enn normalt) og gullerøtter som har kokt ca 1 1/2 time. Får håpe hun snart blir bra igjen. Ellers virker hun helt fin, ingen problemer med matlysten eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld skjedde det noe helt uventet. Vi ga Frida loffskiver i vann med fiskeolje, og hun ville ikke spise! :shocked: Det har aldri skjedd før. Hun pleier å være helt vill når hun får maten sin, og det er jo sånn med de fleste Labradorer. Men i dag spiste hun igjen. Pappa ga henne det vanlige tørrforet, men mindre enn vanlig. Vet at hun ikke skulle hatt det, men håper hun tålte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere! banana

Før i tiden hadde jeg en blandingstispe med supersterk helse og mage. Hun ble 13 1/2 år gammel.

Hun åt middagsrester, bein gikk fint, og til og med melkeprodukter tålte hun (noe hun ikke fikk mye av, såklart!).

Da jeg fikk min nye hund, en liten Goldengutt, glemte jeg litt at det ikke var Lady jeg hadde lenger.

Var selvfølgelig forsiktig med å gi ham mye av annet enn tørrfôr, men forsøkte gradvis å tilvenne magen til litt variasjoner.

Han har alltid hatt stor appetitt og eter ALT!

Har den formeningen at hunder (og katter) i hovedsak skal få i seg anbefalt daglig porsjon med tørrfôr,

men at de så lenge de spiser opp porsjonen, med fordel kan få litt matrester i tillegg.

Men gutten min er og blir sart i magen! :D

Bein har han aldri tålt, og som nevnt var det en overgang med helt ny hund,

og jeg har av gammel vane gitt ham litt bein iblant. Dette kommer da GARANTERT ut om natta :wallbash:

Det er ikke få morgener jeg har måttet vaske gangen for "umenneskelige ekskrementer" i flytende, stinkende form...

Først NÅ har jeg lært! ALDRI MER bein på den hunden! Imidlertid tror jeg på at å knaske i seg en knoke innimellom

er KJEMPEbra for tennene. (Det er også tørrfôr..) Men gutten elsker, og får ofte sin egen tørrfisk med litt motstand i,

og dette anbefaler jeg til alle som har hund! Få tak i en sekk med hundefisk hos private*, og gi vofsen en velfortjent

kosestund en gang om dagen :D Dette er gunstig både for tenner og mage.

(*For meg som bor i nord er det ingen vanskelig sak å få billig hundefisk. :):P

Mulig det er sjeldnere vare lenger sør (?), men det tror jeg om så kan bestilles fra nord-Norge og sendes ned, og likevel

ikke bli avskrekkende dyrt :P )

Ble langt, dette, har deltatt i en annen tråd om løsmage (såkalt "renneræv" :P ), så fortsetter der med å fortelle

hva jeg har prøvd for å løse problemet når avføringen er rennende....! Tråd: "Løse mager, hva gir dere?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...