Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene flere hunder.


IM

Recommended Posts

Når jeg går inn for en treningsøkt, setter jeg gjerne den hunden som ikke skal trenes i et annet rom, evt ut. Når jeg har trenet litt med nr 1 bytter jeg om hundene.

Det jeg lurer litt på er om hundene tar dette feil opp? Tar de det som straff? Time out? Vil jo ikke at treningen skal bli en negativ opplevelse. Men synes det er litt for dumt at en skal trenes og en annen skal stå ved siden av og tigge godbiter.. Forstyrrer konsentrasjonen til den andre liksom...

Hvordan løser dere med flere hunder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå er ikke jeg særlig "trenings-fantast" på noen måte...

Men hvis (når!) jeg skal trene en av dem så tar jeg med DEN hunden ut av huset, går ned på plassen foran huset, og så trener vi der.

De andre hundene er enten igjen i hagen (bak huset - så de synes ikke), eller innendørs. I en skikkelig treningssituasjon så sørger i alle fall jeg for at det er kun MEG som hunden å forholde seg til - ikke alle de andre hundene også (som riktignok er en "god" forstyrrelse - men ikke sånn i nybegynnerfasen...).

Etterhvert (når hunden er tryggere på hva jeg forlanger) så kan vi trene med forstyrrelse av de andre. Men ikke i godbitsituasjoner. Sånn stå, sitt, dekk - greier, MED de andre hundene tilstede, funker helt greit. Men jeg gir da ikke godiser som ros - kun "julekvelden" for den flinke av dem...

Det er i alle fall slik jeg gjør det...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hundene ser ikke på det som straff at de må "være igjen hjemme"?? Har værtfall opplevd at hunden som er igjen er glad og treningsvillig når jeg henter den, og første hunden vil trene mer når den kommer ut igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hundene man går ifra hjemme/inne synes DET er noe kult, nei.

Men de oppfatter det nok som ikke som noen straff heller. Ikke noe mer enn alle de gangene de blir igjen hjemme når jeg reiser på jobb, tar med kun en/to på utstilling, etc.

Men kanskje hvis man vanligvis straffer (i mangel av bedre ord) hunden ved hjelp av å stenge den vekk, så vil den kanskje oppfatte dette som det? Det vet jeg ikke.

En ting er dog sikkert - den man plukker ut av flokken og tar med seg er i alle fall supermotivert til å gjøre det beste utav alenetiden med "mor"! Det er nesten slik at godbiter er som perler for svin - det er bare supermoro å få full oppmerksomhet og moro-tid sammen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...