Gå til innhold
Hundesonen.no

Willy jaget sau.....

Barooo

Recommended Posts

I går, skulle jeg og min lille søte Basenji på tur på Brusand..

Når vi hadde kommet et stykke på vei, vi må kjøre bil dit, begynte Willy å skrike...

Jeg bråstoppet bilen og løp bak...da hadde han klart å sette foten ned i ett hull han hadde tygd i stykker og så hadde han vridd og vridd sånn at det var skikkelig stramt rundt hasen på bakbeinet... :console:

Jeg fikk nå løsna dette, men i det jeg skulle legge teppet tilbake, glapp jeg Willy, skjønner enda ikke hvordan, og jeg kunne se ****skapen lyse, og han sprang rundt der rett ved riksvegen........... :P

Jeg hadde lettere panikk, for å bli påkjørt av bil er nummer 1 døsårsak på Basenji...........

Han sprang nå avgårde langs veien, til han så sauene............................... :rolleyes: da hopper han inn å løper rundt å samler sauer, mens jeg hjelpeløs står å ser på.................. :) snakker om blokkering.............

Heldigvis var dette ganske tamme sauer, så de ble ikke helt hysteriske å lot seg ganske enkelt bli samlet.............problemet her er jo at Basenji er jo absolut ikke noen gjeter hund, men det ser nå ut som Willy har fått ett ekstra gen.........

Jeg sto nå der , og prøvde så klart å få kontakt, med tilskuere, det er det verste.......etterhvert ble Willy veldig varm, og roet seg ned... <_< Da satt jeg meg ned i gresset med å lata som ingenting, og det gikk ikke mange minuttene før en sliten hund, med tunga hengende kom traskende, og var helt rolig, og ville at jeg skulle plukke han opp... :rolleyes:

Inn i bilen igjen, og vi kjørt til Brusand og gikk tur.........

Måtte bare fortelle denne historien i frustrasjon, spesielt over den snille, greie hunden som kommer pesende etter "oppdraget" er over, og synes alt er helt ok............. :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg. Jeg måtte flire litt da.. En gjetende basenji..!

Men der ser man hvor lurt det kan være å hjernevaske hunden til å ikke hoppe ut av buret/bilen før den får lov! Sånn skjer det mange ulykker..

:console: Flirer, jeg óg, i ettertid..........når alt har gått bra..

Joda, helt enig idet, og alle mine andre hunder har vært supre på det... :)

Men det er bare det at en Basenji er og blir egenrådig, og nå er jo Willy i den verste alderen, óg..

Han så sitt snitt i mitt lille øyeblikks uoppmerksomhet..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han GJETET sauene??? :console:

Hadde jeg virkelrlig aldri trodd. Min første Basenji gikk til angrep på sau- Selv etter saueavvenningskurs. (Heldigvis uten alvorlige skader.) Basenjien er jo en drivende jakthund, så det er ikke nedleggelsen av byttet som er det mest interessante, men selve jakten. Skulle nesten trodd han ville drive dem til deg? Jeg har selv opplevd å få en illsint og livredd ELG jaget mot meg av en overivrig basenjifrøken for mange herrans år siden.

De Basseluskene jeg har hjemme har heldigvis aldri fått sjans til å komme i nærkontakt med sau, men jeg er rimelig sikker på at gjeting ikke er det de umiddelibart ville foretatt seg.

Flinke Willy,da :) Godt det endte bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han GJETET sauene??? :console:

Hadde jeg virkelrlig aldri trodd. Min første Basenji gikk til angrep på sau- Selv etter saueavvenningskurs. (Heldigvis uten alvorlige skader.) Basenjien er jo en drivende jakthund, så det er ikke nedleggelsen av byttet som er det mest interessante, men selve jakten. Skulle nesten trodd han ville drive dem til deg? Jeg har selv opplevd å få en illsint og livredd ELG jaget mot meg av en overivrig basenjifrøken for mange herrans år siden.

De Basseluskene jeg har hjemme har heldigvis aldri fått sjans til å komme i nærkontakt med sau, men jeg er rimelig sikker på at gjeting ikke er det de umiddelibart ville foretatt seg.

Flinke Willy,da :) Godt det endte bra!

:P Jeg kan love deg at jeg at jeg sto der som ett spørsmålstegn og gikk igjennom alt jeg hadde lest om Basenji, og tenkte mitt......... :P

For jeg så jo for meg sauer over gjerder, og bare ett mareritt osv osv...

Men tenkte litt det samme som deg; at han prøvde å drive "byttet" til meg..hehe...

Men som dere, som har holdt på lenge med Basenji, sier man vet ALDRI hva dagen venter, med alle de sprø påfunnene.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeter basenji også! :D Finnes ikke det nei - og såååå typisk basenji da å finne på å motbevise den forestillingen ja!

Lille basenji her ville nok ikke nøyd seg med å gjete dem pent og pyntelig nei.. (hva har de under pelsen mon tro, synes å være et spørsmål som opptar henne mye i forhold til andre dyre-arter!). Hun er også ivrig på elg-jaging (men så er hun også datter av Yodels elg-jeger da.. ligger vel i genene det..).

Endelig godt det gikk bra - og sånn i ettertid så må man jo le godt av hva slags mental styrke det kreves av en basenji-eier... Sitte og vente på at Willy hadde gjetet ferdig liksom.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeter basenji også! :D Finnes ikke det nei - og såååå typisk basenji da å finne på å motbevise den forestillingen ja!

Lille basenji her ville nok ikke nøyd seg med å gjete dem pent og pyntelig nei.. (hva har de under pelsen mon tro, synes å være et spørsmål som opptar henne mye i forhold til andre dyre-arter!). Hun er også ivrig på elg-jaging (men så er hun også datter av Yodels elg-jeger da.. ligger vel i genene det..).

Endelig godt det gikk bra - og sånn i ettertid så må man jo le godt av hva slags mental styrke det kreves av en basenji-eier... Sitte og vente på at Willy hadde gjetet ferdig liksom.. :rolleyes:

Ja............

Kunne ikke gjøre noe annet.... :rolleyes:

Han var jo i sin herlig verden, og jeg var absolutt ikke interessant før han var ferdig....*flir*

Go'gutten til mammaen......... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han GJETET sauene??? :D

Flinke Willy,da :D Godt det endte bra!

Den elgepisoden skulle jeg GJERNE sett :Laugh: Basenjier er herlige hunder, jeg slutter aldri å forundre meg over den utrolige personligheten de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...