Gå til innhold
Hundesonen.no

Willy jaget sau.....


Barooo

Recommended Posts

I går, skulle jeg og min lille søte Basenji på tur på Brusand..

Når vi hadde kommet et stykke på vei, vi må kjøre bil dit, begynte Willy å skrike...

Jeg bråstoppet bilen og løp bak...da hadde han klart å sette foten ned i ett hull han hadde tygd i stykker og så hadde han vridd og vridd sånn at det var skikkelig stramt rundt hasen på bakbeinet... :console:

Jeg fikk nå løsna dette, men i det jeg skulle legge teppet tilbake, glapp jeg Willy, skjønner enda ikke hvordan, og jeg kunne se ****skapen lyse, og han sprang rundt der rett ved riksvegen........... :P

Jeg hadde lettere panikk, for å bli påkjørt av bil er nummer 1 døsårsak på Basenji...........

Han sprang nå avgårde langs veien, til han så sauene............................... :rolleyes: da hopper han inn å løper rundt å samler sauer, mens jeg hjelpeløs står å ser på.................. :) snakker om blokkering.............

Heldigvis var dette ganske tamme sauer, så de ble ikke helt hysteriske å lot seg ganske enkelt bli samlet.............problemet her er jo at Basenji er jo absolut ikke noen gjeter hund, men det ser nå ut som Willy har fått ett ekstra gen.........

Jeg sto nå der , og prøvde så klart å få kontakt, med tilskuere, det er det verste.......etterhvert ble Willy veldig varm, og roet seg ned... <_< Da satt jeg meg ned i gresset med å lata som ingenting, og det gikk ikke mange minuttene før en sliten hund, med tunga hengende kom traskende, og var helt rolig, og ville at jeg skulle plukke han opp... :rolleyes:

Inn i bilen igjen, og vi kjørt til Brusand og gikk tur.........

Måtte bare fortelle denne historien i frustrasjon, spesielt over den snille, greie hunden som kommer pesende etter "oppdraget" er over, og synes alt er helt ok............. :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg. Jeg måtte flire litt da.. En gjetende basenji..!

Men der ser man hvor lurt det kan være å hjernevaske hunden til å ikke hoppe ut av buret/bilen før den får lov! Sånn skjer det mange ulykker..

:console: Flirer, jeg óg, i ettertid..........når alt har gått bra..

Joda, helt enig idet, og alle mine andre hunder har vært supre på det... :)

Men det er bare det at en Basenji er og blir egenrådig, og nå er jo Willy i den verste alderen, óg..

Han så sitt snitt i mitt lille øyeblikks uoppmerksomhet..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han GJETET sauene??? :console:

Hadde jeg virkelrlig aldri trodd. Min første Basenji gikk til angrep på sau- Selv etter saueavvenningskurs. (Heldigvis uten alvorlige skader.) Basenjien er jo en drivende jakthund, så det er ikke nedleggelsen av byttet som er det mest interessante, men selve jakten. Skulle nesten trodd han ville drive dem til deg? Jeg har selv opplevd å få en illsint og livredd ELG jaget mot meg av en overivrig basenjifrøken for mange herrans år siden.

De Basseluskene jeg har hjemme har heldigvis aldri fått sjans til å komme i nærkontakt med sau, men jeg er rimelig sikker på at gjeting ikke er det de umiddelibart ville foretatt seg.

Flinke Willy,da :) Godt det endte bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han GJETET sauene??? :console:

Hadde jeg virkelrlig aldri trodd. Min første Basenji gikk til angrep på sau- Selv etter saueavvenningskurs. (Heldigvis uten alvorlige skader.) Basenjien er jo en drivende jakthund, så det er ikke nedleggelsen av byttet som er det mest interessante, men selve jakten. Skulle nesten trodd han ville drive dem til deg? Jeg har selv opplevd å få en illsint og livredd ELG jaget mot meg av en overivrig basenjifrøken for mange herrans år siden.

De Basseluskene jeg har hjemme har heldigvis aldri fått sjans til å komme i nærkontakt med sau, men jeg er rimelig sikker på at gjeting ikke er det de umiddelibart ville foretatt seg.

Flinke Willy,da :) Godt det endte bra!

:P Jeg kan love deg at jeg at jeg sto der som ett spørsmålstegn og gikk igjennom alt jeg hadde lest om Basenji, og tenkte mitt......... :P

For jeg så jo for meg sauer over gjerder, og bare ett mareritt osv osv...

Men tenkte litt det samme som deg; at han prøvde å drive "byttet" til meg..hehe...

Men som dere, som har holdt på lenge med Basenji, sier man vet ALDRI hva dagen venter, med alle de sprø påfunnene.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeter basenji også! :D Finnes ikke det nei - og såååå typisk basenji da å finne på å motbevise den forestillingen ja!

Lille basenji her ville nok ikke nøyd seg med å gjete dem pent og pyntelig nei.. (hva har de under pelsen mon tro, synes å være et spørsmål som opptar henne mye i forhold til andre dyre-arter!). Hun er også ivrig på elg-jaging (men så er hun også datter av Yodels elg-jeger da.. ligger vel i genene det..).

Endelig godt det gikk bra - og sånn i ettertid så må man jo le godt av hva slags mental styrke det kreves av en basenji-eier... Sitte og vente på at Willy hadde gjetet ferdig liksom.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeter basenji også! :D Finnes ikke det nei - og såååå typisk basenji da å finne på å motbevise den forestillingen ja!

Lille basenji her ville nok ikke nøyd seg med å gjete dem pent og pyntelig nei.. (hva har de under pelsen mon tro, synes å være et spørsmål som opptar henne mye i forhold til andre dyre-arter!). Hun er også ivrig på elg-jaging (men så er hun også datter av Yodels elg-jeger da.. ligger vel i genene det..).

Endelig godt det gikk bra - og sånn i ettertid så må man jo le godt av hva slags mental styrke det kreves av en basenji-eier... Sitte og vente på at Willy hadde gjetet ferdig liksom.. :rolleyes:

Ja............

Kunne ikke gjøre noe annet.... :rolleyes:

Han var jo i sin herlig verden, og jeg var absolutt ikke interessant før han var ferdig....*flir*

Go'gutten til mammaen......... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han GJETET sauene??? :D

Hadde jeg virkelrlig aldri trodd. Min første Basenji gikk til angrep på sau- Selv etter saueavvenningskurs. (Heldigvis uten alvorlige skader.) Basenjien er jo en drivende jakthund, så det er ikke nedleggelsen av byttet som er det mest interessante, men selve jakten. Skulle nesten trodd han ville drive dem til deg? Jeg har selv opplevd å få en illsint og livredd ELG jaget mot meg av en overivrig basenjifrøken for mange herrans år siden.

De Basseluskene jeg har hjemme har heldigvis aldri fått sjans til å komme i nærkontakt med sau, men jeg er rimelig sikker på at gjeting ikke er det de umiddelibart ville foretatt seg.

Flinke Willy,da :D Godt det endte bra!

Den elgepisoden skulle jeg GJERNE sett :Laugh: Basenjier er herlige hunder, jeg slutter aldri å forundre meg over den utrolige personligheten de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...