Gå til innhold
Hundesonen.no

Takler ikke å være alene hjemme på dagtid lenger


Turnip

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Han er ikke den hunden som putter halen mellom beina og vier at han er redd, han skal bort til det skumle og bjeffe og få det bort. Noen ganger ber han meg om hjelp til å få bort det skumle, andre ganger så vil han ordne det selv. Han er rolig hos foreldrene mine, men han er like rolig der med meg. Når vi f.eks er på besøk, så er han ganske utillpass, han trasker evig rundt og peser, vil oppå meg hele tiden og forteller med hele seg at han ikke liker seg her, han demper seg selv mye... Mye av det vi sliter med til dagli får vi veldig bra hjelp av treneren vår til, han viser fremgang får hver dag som går. I sta kunne vi stå 5 meter fra folk som gikk forbi oss og Mike konsentrerte seg heller om hva jeg hadde i lomma enn folkene som gikk forbi.. Noen ganger så kan han falle tlbake og bjeffe og henge i båndet etter de...

Men som temaet begynte med... det er alene hjemme treningen vi slier med. Mye av grunnen til at han ikke føler seg så trygg her er at det er mange lyder hele tiden, folk som tramper over oss, løper i trappene, ungeskrik.... På gården til foreldrene mine hører han bare fuglekvitter...Han har aldri bodd i blokk med så mange folk rundt seg hele tiden, og det stresser han rett og slett. Vi møtte nylig 2 damer på tur med 3 flotte hunder, jeg hadde rotet meg bort i skogen og de fulgte oss hjem, Mike var utrolig flink da vi møtte de, brydde seg ikke om menneskene, men heller inviterte hundene til lek... Han fungerer utrolig bra om dagen på mange måter som vi har sliti med før, vi har gått opp litt på doseringen av Clomikan og ser at det hjelper endel mer. På tirsdag så har vi time hos veterinæren for å måle thyrioxin(husker ikke hvordan man staver det) nivået i kroppen hans, veterinæren og trenerer min mistenker at han har for høyt nivå av dette, har han det, så vil vi få medikamenter som regulerer dette nivået til det som det skal være.

Så summa summarum så er egentlig Mike en helt normal hund og alt du har skrevet om problemer og sånt er bare tull?

Eneste problemet er hjemme alene, men det er ikke noen døden nær opplevelse det heller?

Fint å moderere seg etterhvert som man får svar sant?

Jeg orker ikke å linke til alle innleggene dine, men hunden har hørtes langt fra frisk og velfungerende ut - faktisk så har du beskrevet han så dårlig at vi er flere som mener han burde slippe av dyrevernsmessige årsaker - og så kommer du her å skriver at det eneste problemet han har er å være hjemme alene.......

Javel? Gleder meg til å lese om at han nå må gå på thyroxin resten av livet, for med Mikes historikk så vil det være svært overraskende om han IKKE hadde høyt thyroxin, det er jo snart ikke en ting som ikke feiler han - eller *humre* - han er ifølge dette siste en sunn og velfungerende hund da.......

Beklager at dette blir spydig - men nå begynner dette med Mike å bli for dumt rett og slett...... du har gaula ULV ULV nå i lange tider, når du så får svar som du ikke vil ha så er det brått ingen problemer lenger....... På ett eller annet tidspunkt kommer folk her til å slutte å ta deg alvorlig. Jeg håper du vet det.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Det var vel litt å ta hardt i her men... Jeg kjenner Mike godt, og det jeg lurte på her var om gode tips til alene hjemme trening, resten av problemene vi har får vi hjelp til. Syns det er lettere å ta ting fra treneren min ang nerveproblemene han enn folk som ikke har sett han. Det ble nevnt i sammenheng her pga han ikke vil være alene hjemme.

Som sagt så er det ikke hver dag jeg ser han er nervøs, det er i enkelte situasjoner. Jeg kan ikke så mye om thyroxin nivå, har faktisk aldri hørt om det før, før veterinæren min og treneren min sa det kunne være lurt å sjekke dette, da de trodde han kunne ha noe høyt nivå.

Enkelte dager så er han virkelig trassig og vanskelig å ha med å gjøre, mye kan skyldes alderen her. Han har også helt fint klart å være alene hjemme før på forrige bosted, OGSÅ etter operasjonene han hadde, men ikke da vi flyttet.

Det er ikke lett å forklare alt over nettet her da ting skal misforstås og tolkes feil, mange har ideer om hva det kan være, jeg utelukker det jeg VET det ikke er, det er få her inne som har sett Mike og kjenner han. Han har vært med på et sonetreff og "KatrineogKillja" kjenner han. Kanskje det var feil av meg å legge dette her inne på forumet, men var ikke nerveproblemene hans jeg ville ha svar på, det var tisp til å gjøre alene hjemme treningen best mulig for han. Og det å si at jeg roper ulv ulv... syns jeg er å ta hardt i rett og slett, det er ikke alle råd og alt som stemmer for hvem enkelt hund her, man må sile ut endel og ta det som kan passe sin hund.

Så vi kan avslutte spekulasjonene om han sine nerveproblemer og heller kanskje gå tilbake til det første inlegget om hva som kan gjøres for en best mulig alene hjemme trening for han. ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike har funnet seg fint til rette i den nye leiligheten vår, men i det siste så har han sliti med å være alene hjemme. Har aldri hatt dette problemet med han før.. han sleit litt i begynnelsen, men da var han ikke helt trygg på sitt nye bosted enda... Men i forrige uke fikk jeg 2 telefoner at han ula og bjeffet, og fikk en samtale nå også at han hadde bjeffet hysterisk i 1,5 time nå...

Jeg står alltid opp 2 timer før jobb og går en god tur med han, så får han frokost når turen er ferdig. Så drar jeg på jobb... føler at jeg gjør det jeg kan, men redd for at de ber meg fjerne hunden snart... Noen tips???? Bur er ikke snakk om da han tilter fullstendig...

har alltid på radio eller tv når han er alene hjemme. I dag var han alene hjemme i 30 min før han satt i gang, på fredag var han alene hjemme 1 time før han satt i gang... Han er vant til fra før av å være alene hjemme 7-8 timer på dagen

Han var helt fin til vi flyttet, var alene hjemme på dagen og alt etter han fjernet stingene etter operasjonene og alt.. ikke noe problem...og ikke en lyd. Hadde vært greit om det fantes noen litt avslappende urter han kunne få i maten, så han slapp å stresse så mye og ha det kontrollbehovet han har nå... Og det at han gikk tilbake til en gammel vane i går med å snappe etter et menneske var ikke noe særlig...

Avlivning eller omplassering vil ikke komme på tale... jeg gir ikke opp denne hunden for en vakker dag, men mye trening så har vi ikke dette problemet lenger. Vi har en trener som følger oss godt opp og er meget fornøyd med hun. Får endel hjelp med seperasjonsangsten hans (...)

Så vi kan avslutte spekulasjonene om han sine nerveproblemer og heller kanskje gå tilbake til det første inlegget om hva som kan gjøres for en best mulig alene hjemme trening for han. ok?

Hei Silje!

Jeg har quotet noen av innleggene dine, for å prøve å gi en liten sammenfatning av det du har skrevet tidligere om problemene hans med å være alene hjemme.

Det første som slår meg er at du må begynne helt på nytt igjen med å venne ham til å være alene hjemme. Når du vet hvor lang tid det tar før han setter i gang med bjeffing/uling, så pass på at du går tilbake til ham igjen før han rekker å sette i gang. Akkurat som med all annen trening. :P Du skriver i et av de første innleggene i denne tråden at han sleit med å venne seg til å være alene hjemme der dere bodde før; mitt råd vil da være å begynne på nytt med treningen. Kanskje du må ta deg fri fra jobben en periode (selv om jeg forstår utmerket godt at det kan være vanskelig, særlig med tanke på de veterinærregningene dere har på ham) for å lære ham å være alene hjemme på det nye stedet. Du skriver også at du får hjelp av en trener som du er fornøyd med; få henne til å hjelpe deg med det, og å sette opp et opplegg som dere begge tror vil fungere for å venne ham til å være alene hjemme.

Nå har det vært mye "ekstra" for ham i det siste, med operasjon som gikk skeis og flytting. Ikke så rart om ting går litt rundt for ham, og han kanskje synes at verden er litt ekstra utrygg nå i kjølvannet av operasjon og flytting, og - ikke for å spinne videre på dette med nervene hans, men - siden nervene hans kanskje ikke er kjempegode vil han ikke tåle sånne påkjenninger like godt som en "vanlig" hund (les hund med normal nervekonstitusjon).

Mvh Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel litt å ta hardt i her men... Jeg kjenner Mike godt, og det jeg lurte på her var om gode tips til alene hjemme trening, resten av problemene vi har får vi hjelp til. Syns det er lettere å ta ting fra treneren min ang nerveproblemene han enn folk som ikke har sett han. Det ble nevnt i sammenheng her pga han ikke vil være alene hjemme.

Klippe klippe...

Så vi kan avslutte spekulasjonene om han sine nerveproblemer og heller kanskje gå tilbake til det første inlegget om hva som kan gjøres for en best mulig alene hjemme trening for han. ok?

Det har ikke slått deg at Mikes nerveproblemer faktisk har en særdeles stor betydning for hans problemer med å være hjemme alene ? Dersom den treneren du har er så bra, så burde vel også vedkommende har en vidunderoppskrift på hvordan du kan trene ham på å være hjemme alene ? Alt henger sammen her, og treningen må legges opp med bakgrunn i HVA som er Mikes problemer, og det er hans nerver. Han må få et helhetlig opplegg her tror jeg, noe vi som ikke har sett ham ikke kan greie å gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :P

I dag har vi trent på minutter og han har faktisk klart 10 minutter alene hjemme i dag, så fremskritt. Han kom fra soverommet litt groggy, og hadde tydeligvis tatt seg en liten blund.

Men det som er litt rart... han har som oftest ikke noe problem å være litt alene i helgene på dagen..hvis vi har vært litt rundt på morgningen og f.eks går ut og handler litt mat, så er han helt grei hjemme.

Men hvis det er hverdag, og vi går morgentur og så drar jeg fra han, da setter han fort i gang. Mulig han skjønner da at han skal være alene lenge enn hvis jeg f.eks drar fra han en time på dagen?

Har bestilt meg 3 bøker fra Canis nå som virket fornuftige mht til hundens språk, så kanskje det kan hjelpe meg litt på vei.

Skal no fremover være litt mer bevis på mitt kropsspråk også, og kanskje jeg sender ut signaler til Mike som jeg ikke legger merke til som kan gjøre han usikker.

I dag var han faktisk ikke stresset etter en tur med andre hunder, og gikk å la seg når vi kom hjem fra turen og det var godt å se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er litt rart... han har som oftest ikke noe problem å være litt alene i helgene på dagen..hvis vi har vært litt rundt på morgningen og f.eks går ut og handler litt mat, så er han helt grei hjemme.

Men hvis det er hverdag, og vi går morgentur og så drar jeg fra han, da setter han fort i gang. Mulig han skjønner da at han skal være alene lenge enn hvis jeg f.eks drar fra han en time på dagen?

Skal no fremover være litt mer bevis på mitt kropsspråk også, og kanskje jeg sender ut signaler til Mike som jeg ikke legger merke til som kan gjøre han usikker.

Ja, da er vi tilbake til det jeg skrev til deg tidligere. Du sender muligens ut andre signaler når du skal på jobb enn når du skal i butikken. Her i huset var det ikke jeg som tok hjemmealene-treningen, nettopp på grunn av dette. Selv om hunden aldri hadde vist tegn på utrygghet, var jeg til og begynne med helt skrekkslagen ved tanken på at det kunne gå ille, og for sikkerhets skyld lot jeg være å påføre ham min utrygghet. Nå er det ikke noe problem, fordi jeg vet at han takler det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men har begynt å gå med sko inne og ta av og på meg jakken uten at det skjer noe.. går med bilnøklene hengene i halveis i lomma, ser at han reagerer veldig på dette, men det han reagerer mest på er at jeg tar av og på meg jakken.

Men når jeg skal i butikken, så tar jeg jo på meg sko, jakke og bilnøkler med meg.. akkurat som jeg skal på jobb. Men f.eks i helgen så pleier vi å spise froskost hos moren min, løpe og trene litt på jordene, så dra hjem, så drar jeg i butikken en tur, da er han rolig hjemme, kanskje jeg må stå opp enda litt tidligere, ta de samme rutinene som jeg kanskje gjør i en helg og se hvordan han takler det?? Føler at han roer seg mer når han har fått vært litt med på ting før jeg drar fra han...

F.eks der jeg bodde før med han, så bodde vi ganske nærme foreldrene mine, og jeg syns det er veldig kjedelig å spise frokost alene, så vi sto opp litt tidlig, spiste frokost der, gikk en liten tur, hjem med Mike, så dro jeg på jobb. Dette var en rutine på hverdagen, og da var det aldri noe problem. Kanskje jeg skal begynne med dette igjen? Er hos foreldrene mine på morgningen på hverdagen, men da blir Mike igjen der når jeg drar på jobb...men kanskje jeg skaø prøve å ta han med i leiligheten igjen, så dra på jobb?

Kanskje noe ligger i det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut til å være verdt et forsøk i hvert fall, når du etter hvert kommer langt nok i treningen. Hunder leser jo mye ut fra våre rutiner. Hunden min vet fra ca når jeg står opp om jeg skal dra eller ikke den dagen (jeg jobber ikke hver dag), antakelig fordi jeg da setter på kaffen først i stedet for å gå i dusjen først. Kanskje det er enda viktigere for Mike at ting er som de "skal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Da skal jeg begynne å prøve det litt fremover når vi er kommet litt mer på vei med alene hjemme treningen, og hvis han skulle ule når jeg drar på jobb, så har moren min fått nøkkel til leiligheten, så hun kan komme å hente han. Får vite med en gang av naboene hvis han bjeffer, de er kjappe med å ringe meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ville hjelpet å hatt en hund til han her, men sjansen for at jeg vil få en til med nerveproblemer kan skje... Jeg kunne f.eks ikke skaffet meg valp for å si det sånn.. det måtte ha blitt en voksen hund som er såpass rolig og samlet og trygg og som jeg kjente godt, og hvor får man tak i det...? Så blir nok bare Mike her...Men ser helt klart at han trives i selskap med en hund til, han blir brått mer selvstendig og blir fort tryggere...

Kom til å tenke på en ting når du skreiv dette. Hva med og stille opp som middlertig hjem for en omplasseringshund(er) da har du mulighet til å ha hund på lån, ofte over lengere tid, med mulighet til å "levere" den fra deg om ting ikke ordner seg... bare en tanke.

håper det ordner seg for deg og Mike ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...