Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer meg best?


MegaMarie

Recommended Posts

Egentlig bare for morro skyld dette her. Valget blir ikke tatt før om flere år så nå vil jeg bare vite hva dere tror jeg går for eller hva dere hadde gått for.

Her er kriteriene:

- Den må ikke være for stor, Liten og Middels størrelse og middelsstor hund

- Det må ikke være for mye pelsstell. Omtrent like mye som papillon. Papillon må børstes lett hver dag.

- Aktivitets behoved må være på likt med papillon slik at den kan gå turer sammen med den. Ihvertfall tåle like mye vis det er litt størrelse på den.

- Den må være like lærevillig som papillon. Mer går også greit.

- Må gå sammen med papillon

- Bruks området blir Utstilling, Agility og litt lydighet og freestyle på sidelinjen bare for morro skyld.

- Det må ikke være en sjelden rase i Norge. Det er kjedelig å være den eneste eller en av 3 stk som kommer med den rasen - på utstilling

- Den må være barnevennlig da den sikkert lever når jeg skal få meg barn

Edit: Hvorfor kommer ikke stemmingen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med dsg da ?

Om du tenker på dansk svensk gårdshund, så vil ho ikke ha den :lol: Ho har et ønske om at det skal være flere som stiller ut, og det er kun på store utstillinger som NKK f.eks som det kan møte 10 + Ellers er det ofte 4 +/-

Om du ser på lista de, og tidligere tråd (du hadde jo denne tråden for litt siden om jeg ikke husker feil), så er det nei og alt annet om andre raser "vi" foreslår. Ser du på lista de så sammenligner du alt med papillon, og det sier seg kanskje selv at du ønsker en papillon til. Det virker kun som det er den rasen som er aktuell for deg, spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor den avstemnigen ble av. Det er bare for morro skyld dette her da. Vis du ser nøyere etter så sier jeg dette i det første innlegge. Der står det at dette bare er for morro skyld og at valget ikke skal taes før om flere år.

Vis dsg da er mer populær så blir den en kandidat på listen min.

Her er listen min som skulle egentlig være en avsteming:

Sheltie

Chinese Crested

Chihuahua

Papillon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kanskje ta Chinese Crested av den listen din da, siden du ikke har lyst på mye pelsstell.

Chinese Crested må jo badest hver 14ende dag, og ellers diverse hud stell.

Til og med Puffene trenger mer pelsstell enn andre hårete hunder.

Edit:

Vær utrolig forsiktig vist du har lyst på Chihuahua! Er så mange useriøse oppdrettere av denne "mote rasen". Trist det har blitt slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du ikke ender opp på dansk svensk gårdshund :lol: (ikke slemt eller noe), men jeg håper folk som velger den rasen er interessert og ikke velger den/eller velger den vekk pga den er populær/upopulær.

Er det en rase som passer alle dine kriterier, så skal ikke populariteten spille noen rolle. Men det lærer man seg kanskje når man blir eldre?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du ikke ender opp på dansk svensk gårdshund :lol: (ikke slemt eller noe), men jeg håper folk som velger den rasen er interessert og ikke velger den/eller velger den vekk pga den er populær/upopulær.

Er det en rase som passer alle dine kriterier, så skal ikke populariteten spille noen rolle. Men det lærer man seg kanskje når man blir eldre?!

Akkurat her er jeg veldig enig, popularitet burde absolutt ikke ha noe å si. Man skal vel være interessert i rasens kvaliteter, ikke antall man møter på utstilling.

Ellers synes jeg egentlig papillon er det som passer best ut i fra kriteriene dine, blant annet med tanke på alle sammenligningene med hunden du har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor den avstemnigen ble av. Det er bare for morro skyld dette her da. Vis du ser nøyere etter så sier jeg dette i det første innlegge. Der står det at dette bare er for morro skyld og at valget ikke skal taes før om flere år.

Vis dsg da er mer populær så blir den en kandidat på listen min.

Her er listen min som skulle egentlig være en avsteming:

Sheltie

Chinese Crested

Chihuahua

Papillon

Wohoo.. hadde tenkt å fåreslå sheltie etter at jeg hadde lest kreteriene dine :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke tenkes at Only Blondie ville ha en mer "kjent" rase fordi hun kanskje ville ha et bredere utvalg av oppdrettere/linjer å velge mellom? Enn bare noen få.

Synes du skal ha Sheltie eller Papillon jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke tenkes at Only Blondie ville ha en mer "kjent" rase fordi hun kanskje ville ha et bredere utvalg av oppdrettere/linjer å velge mellom? Enn bare noen få.

Synes du skal ha Sheltie eller Papillon jeg. :lol:

Vel, hun skrev jo at hun ville ha en "kjent" rase for å ha flere å stille mot på utstilling. Jeg hadde vært enig dersom det var oppdrettere/linjer det gikk på, men ut i fra utsagn her virker det ikke som det er tilfelle. Dessuten er det da en del gode oppdretter på for eksempel DSG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hun skrev jo at hun ville ha en "kjent" rase for å ha flere å stille mot på utstilling. Jeg hadde vært enig dersom det var oppdrettere/linjer det gikk på, men ut i fra utsagn her virker det ikke som det er tilfelle. Dessuten er det da en del gode oppdretter på for eksempel DSG...

Det er det også. SÅ jeg sier meg enig med deg. Nå finnes det f.eks ikke mange dårlige oppdretter av dsg (ikke om du følger klubben). og reiser man bare over grensa så kan du velge og vrake der også. og veldig mange gode der også. Så det er en dårlig unnskyldning om den rasen f.eks. MEN glad jeg har funnet rasen "min" jeg :lol: Og jeg fikk tankene på rett vei med litt hjelp herfra også. Men når det sto mellom noen raser så er det ditt eget valg, du kan ikke la noen velge for deg. Men skjønner ikke helt hvorfor du lager en ny tråd, når du allerede har en der du spør om så og si akkurat det samme. Kunne bare fortsatt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med phalène som "Frida" nevnte?

Er jo akkurat samme rasen, bortsett fra at du får et litt annerledes (men like vakkert :lol: ) utseende. Og så får du ikke de samme konkurrentene i ringen som med Blondie! Men fortsatt mye av de samme oppdretterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...