Gå til innhold
Hundesonen.no

NP->minkfòr?

KristinR

Recommended Posts

Må bare spørre her. Har noen hørt at Norwegian Polar opprinnelig er et minkfòr? Slik jeg vet er NP produsert som hundemat i 22 år. Det ble hevdet at i tråden om Töddel at NP var årsaken til for høye nyreverdier på hunden.

Har andre hørt lignende historier?

Jeg kan være med på at for en hund med svake nyrer kan NP og V&H være lite optimalt pga høyt innhold av animalske proteiner, men at fòret skal være skyld i det har jeg vanskelig for å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da ble jeg oppringt av veterinæren min som hadde en høne å plukke med meg. :lol:

Så nå må jeg presisere min misforståelse.

Det hun sa var at hun trodde Norweian Polar var opprinnelig et minkfor, og at Töddels nyreverdier kan blandt annet være på grunn av dårlig for.

Sånn, da håper jeg alt er i orden. ;)

Du vet hvor ivrig jeg blir, fine veterinæren, og lar meg fort rive med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel bare også gjenta min erfaring med NP da (jeg har vel nevnt det et par ganger før også...)... Etter at min hund hadde spist NP et halvt år, var pelskvaliteten såpass dårlig at det ble bemerket fra flere kanter (både dommere og andre). Alt annet var helt fint det - men pelsen var altså katastrofe. Den floket uhyre lett, var myk og sprø, og var absolutt ikke hva en briard skal ha som beskyttelse mot vær og vind. Etter kun 14 dager på vanlig tørrfôr igjen, begynte pelsen å bli bra - og nå - 2-3 mnd etterpå er pelsen riktig vakker og jeg slipper å børste hunden 2-3 ganger i uka. Nå kan hun gå to uker uten at den floker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Siri forsøkt V&H? Reagerer hundene likt på det? Jeg forsøkte i en periode på en 3 mnd ca å fòre med V&H. Hundene reagerte akkurat likt som når de spiser NP. Men det er vel slik at hundeer reagerer forskjellig på fòr. Blir likevel litt overrasket, for det er ikke mange negative erfaringer med som er kommet frem i ulike fora. Har omtrent kun lest de som er fornøyd. I motsetning til tørrfòr der det alltid er flere som ikke liker de ulike fòrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra å være råforingsreligiøs er jeg blitt litt mer moderat, selv om jeg fortsatt tror at rått kjøtt og bein er det beste for de aller fleste hunder.

Min korte erfaring med Norwegian Polar (jeg fikk en hund som hadde gått et par måneder på det) er min erfaring lik Siris. Men NP er jo heller ikke rått.

Hunder er forskjellige, og det finnes vel ikke et eneste for som passer for absolutt alle. Derimot virker det som bortimot 99% av de som bruker Vom og Hundemat er veldig fornøyd med foret, og de færreste går vel tilbake til tørrfor?

Det kunne vært interessant å se hvordan Siris Briarder hadde fungert på V&H. :lol:

Bæsjen er blitt mye bedre (jeg brekker meg ikke lenger når jeg skal plukke opp), den giftige prompingen er helt borte, og hunden ser rett og slett bedre ut. Nå skal det være sagt at han går på antibiotika også, det kan ha noe med saken å gjøre.

Töddels pels ble iallefall flott igjen etter kun et par dager på rått, så blir det spennende å se om nyreverdiene hans er blitt bedre ved neste blodprøvetaking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om hundene er mer individuelle enn man først trodde...

Men, som jeg nå har erfart etter 3 måneders fôring på fire ES og NP, så er foreløpig erfaringen helt flott! Blank, tykkere og god pels. All flassing borte og potene er myke. Som andre også nevner - mer "ro i hodet". Så vi merker veldig forskjell etter byttet fra tørr - til våtfôr. Som skrevet i en annen tråd gikk de først gjennom en voldsom røyteperiode etter ca. 2 måneder for deretter å få nåværende kvalitet.

Det man skal passe på med slikt fôr er at hundene drikker det de skal om dagen! Ellers kan man finne protein i urinen.. Dette erfarte vi selv nå med en av våre fire som ikke drikker så mye som de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende å høre forskjellig om de uliek fôrene. Har selv en hund som sliter med å holde vekt og konidsjon og på et stramt studentbudsjett er vi jo på stadig utkikk etter billig og bra mat. Har fôret på v&h i vinter med godt resultat (dyret spiste iallefall maten sin). Men kombinerer det med tørrfôr da jeg ikke tror at ren råfôring nødvendigvis er det beste. Jeg tror det krever mye kunnskap og er det egentlig sikkert at det er det beste selv om det er det "ulvene" spiser? men det er vel kanskje egentlig en litt annen diskusjon enn det som går her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er ikke NP et minkfor? Er vi enige om det nå da? :lol: Må bare forsikre meg liksom.

V&H har jeg aldri sett noen "klage på" noen plass. Har aldri hørt noen klage på V&H annet enn at det kan være litt grisete å dele opp osv. Jeg skulle gitt mye for å få fora lille frøkna med V&H igjen, men det er vanskelig når man må så langt med bil.. NP har jeg lyst til å prøve, særlig siden det visstnok skal holde bedre i kjøleskap.

Emma hadde noe flass i pelsen som valp, noe jeg tror kom av Hill's valpefor som hun gikk på de første ukene hos oss. Etter å ha gitt henne V&H i to uker (gikk rett på V&H fra Hills) så forsvant flassen, og den kom ikke tilbake når hun begynte på tørrfor igjen! Vi gikk riktig nok over på Royal Canin etter V&H.. Men uansett, syns det var helt fantastisk at pelsen ble så bra på bare to uker. Hun fungerte antagelig ikke særlig bra på hills.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...