Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har en ide om hva slags hund som kan passe meg og Turbo?


turbogutten

Recommended Posts

Ja da har det seg sånn at jeg har begynt min søkning etter hund nr. 2, jeg ser på alt fra chihuahua til rodesian ridgeback men er hele tiden usikker men iallefall her er mine tanker om den neste hund så får vi se om noen har noe å si :lol: ;

  • Brukes i agility
  • Brukes til freestyle på hobbystadie
  • Kunne leke med Turbo og han er rimelig voldsom
  • kan godt ha pels men ikke sånn at den må dusjes en gang i uken.
  • Kommer til å bli stilt ut

Nå venter jeg spent her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du syns om Dansk svensk gårdshunden jeg (du så jo min). men om du er ute etter en mindre, så er denne rasen flott med tanke på Turbo. Som med alle valper så må du jo passe på litt der, men de er utrolig tøffe av seg, og ikke noen pinglehunder til tross for str. Ho herjer så det holder med Rex liksom.

Denne rasen kan stilles ut, men kan ikke få/bli CACIB. For denne rasen er ennå ikke godkjent av FCI (tror de jobber med saken). Det er relativt lite sjukdom på rasen, HD forekommer jo selvsagt, men som oftes kan denne rasen leve helt greit med det, fordi den er så lett.

Du vil nok ikke ha kjempe stor konkurranse på utstillinger, for det er ikke en så "stor" rase her til lands ennå. I sverige er det vesentlig fler av dem.

Om det er noe du lurer på så send meg gjerne en PM :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke du ha aussie? Det høres iallefall perfekt ut.

Jo det er en rase som er veeldig høyt oppe på lista :lol: er jo helt forelsket i Tia.. Vi får se egentlig fremover, jeg synes noen av tispene kan være litt bitchy men jeg skal jo ha hanne.. har du msn forresten som du kanskje kan sende meg på pm?

Nå vet ikke jeg hva du syns om Dansk svensk gårdshunden jeg (du så jo min). men om du er ute etter en mindre, så er denne rasen flott med tanke på Turbo. Som med alle valper så må du jo passe på litt der, men de er utrolig tøffe av seg, og ikke noen pinglehunder til tross for str. Ho herjer så det holder med Rex liksom.

Denne rasen kan stilles ut, men kan ikke få/bli CACIB. For denne rasen er ennå ikke godkjent av FCI (tror de jobber med saken). Det er relativt lite sjukdom på rasen, HD forekommer jo selvsagt, men som oftes kan denne rasen leve helt greit med det, fordi den er så lett.

Du vil nok ikke ha kjempe stor konkurranse på utstillinger, for det er ikke en så "stor" rase her til lands ennå. I sverige er det vesentlig fler av dem.

Om det er noe du lurer på så send meg gjerne en PM ;)

Jeg er redd den dansk svenske gårdshunden blir litt liten igjen.. Er redd jeg ville ha gått rundt og vært redd for at noe skulle skje hele tiden for Turbo tar nesten bokstavelig talt sats og legger seg oppå hundene han leker med.. de smeller jo i bakken stakkars :rolleyes:

*dobbelpost, mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd den dansk svenske gårdshunden blir litt liten igjen.. Er redd jeg ville ha gått rundt og vært redd for at noe skulle skje hele tiden for Turbo tar nesten bokstavelig talt sats og legger seg oppå hundene han leker med.. de smeller jo i bakken stakkars :rolleyes:

Du får komme en tur å se hva ho får gjennomgå her :rolleyes: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt lite kriterier, er jo en hævv av raser som passer til de kriteriene.

Om du spesifiserer bedre så utelukker man jo endel raser, og alt blir mye enklere.

Hvor mye pelsstell?

Vaktinstinkt?

Reservert?

Jeg vil ikke ha mye vaktinnstinkt, pelsstell er det samme egentlig og den burde ikke være reservert da Turbo er veldig langt fra reservert så tror det hadde blitt litt rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med aussien så kan det jo hende du får en god posjon vakt/vokt/eller hva de kaller det. Men er man klar over at det ligger i hunden og jobber med det fra dag 1, så tror jeg ikke det er noe problem. Jeg var i kontakt med eieren til hanhunden som jeg antagelig skal ha valp ifra (:lol:) og da fikk jeg vite at han har en god del vokt i seg. Dette har oppdretter til tispa vært klar over, og tispa har derimot veldig lite vokt/vakt. Hun bare bjeffer litt når faren sin bjeffer. :P Ja iallefall, det jeg mener er at man kan få en liten pekepinn etter hvordan foreldre og slekta er på det området, og er man dessuten obs på at det kan dukke opp så tror jeg ikke det er noe problem. Man må bare ikke kjøpe aussie og tro at den blir å være som en golden i gemyttet for det kan slå noe feil. ;)

Noen aussier er jo reserverte, men de jo flere aussie-eiere jeg treffer her i Norge jo flere hører jeg si: "jeg har ikke truffet mange reserverte aussier!"

Jeg for min del tror mye kommer ann på hvordan man oppdrar valpen, og litt på gener såklart. Det er jo ikke tvil om at det FINNES reserverte aussier. Jeg har truffet en selv. Hun har veldig mye arbeidslinjer i stamtavla si.. Hun snuste knapt på meg før hun gikk videre og hilste litt på alle hundene som var der. Det skal sies at hun plutselig kom og krøyp under beina/lårene mine da, når jeg satt på en benk. To ganger til og med, så det må ha vært et forsøk på å gå slalom mellom beina tror jeg.. Mistenker eieren for å ha trent på det eller noe. Hun sjarmerte meg nok iallefall! :P Men altså, de reserverte, de er ikke "redde" eller noe. Det bare virker som om de ikke ser noen grunn til å hilse på alt og alle. "hvorfor?" liksom. De er borte og gir deg et høflig snus før de tusler videre. Men har du noe godt blir de glade i deg :) Ellers har jeg bare vært borti sosiale aussier.. Den ene planta labbene på meg for å hilse, og kom bort for kos hele tiden.. Herlig hun også. Har aldri truffet en bitchy aussie så langt, men jeg har hørt de finnes de også.. Hvis jeg forstår "bitcy'en" din rett.

Jeg har en oversosial hund som mer enn gjerne hilser på alt av alle, så jeg håper nesten jeg får en litt reservert aussie. Hadde ikke gjort meg noe akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Helt objektivt selvsagt (:lol:) så har du jo engelsk springer spaniel. Kan brukes til alt, tåler det meste, vennlig, sosial og ivrig. Lite vaktinstikt, tåler å leke med større hunder og er veldig sjelden reservert. Litt pelsstell er det, men det omfatter bare børsting og klipp innimellom for at hunden skal se presentabel ut. Det vil si børsting 1-2 ganger i uken og ca månedlig klipp (avhenger av hvor godt pelsen det enkelte individ er).

Herlig rase i hvert fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

retriver?

Hva slags retriver da tenker du på? skal aldri ha golden retriver av den enkle grunn at jeg ikke klarer å stole på de :lol:

Med aussien så kan det jo hende du får en god posjon vakt/vokt/eller hva de kaller det. Men er man klar over at det ligger i hunden og jobber med det fra dag 1, så tror jeg ikke det er noe problem. Jeg var i kontakt med eieren til hanhunden som jeg antagelig skal ha valp ifra (:P) og da fikk jeg vite at han har en god del vokt i seg. Dette har oppdretter til tispa vært klar over, og tispa har derimot veldig lite vokt/vakt. Hun bare bjeffer litt når faren sin bjeffer. :) Ja iallefall, det jeg mener er at man kan få en liten pekepinn etter hvordan foreldre og slekta er på det området, og er man dessuten obs på at det kan dukke opp så tror jeg ikke det er noe problem. Man må bare ikke kjøpe aussie og tro at den blir å være som en golden i gemyttet for det kan slå noe feil. :P

Noen aussier er jo reserverte, men de jo flere aussie-eiere jeg treffer her i Norge jo flere hører jeg si: "jeg har ikke truffet mange reserverte aussier!"

Jeg for min del tror mye kommer ann på hvordan man oppdrar valpen, og litt på gener såklart. Det er jo ikke tvil om at det FINNES reserverte aussier. Jeg har truffet en selv. Hun har veldig mye arbeidslinjer i stamtavla si.. Hun snuste knapt på meg før hun gikk videre og hilste litt på alle hundene som var der. Det skal sies at hun plutselig kom og krøyp under beina/lårene mine da, når jeg satt på en benk. To ganger til og med, så det må ha vært et forsøk på å gå slalom mellom beina tror jeg.. Mistenker eieren for å ha trent på det eller noe. Hun sjarmerte meg nok iallefall! ;) Men altså, de reserverte, de er ikke "redde" eller noe. Det bare virker som om de ikke ser noen grunn til å hilse på alt og alle. "hvorfor?" liksom. De er borte og gir deg et høflig snus før de tusler videre. Men har du noe godt blir de glade i deg :P Ellers har jeg bare vært borti sosiale aussier.. Den ene planta labbene på meg for å hilse, og kom bort for kos hele tiden.. Herlig hun også. Har aldri truffet en bitchy aussie så langt, men jeg har hørt de finnes de også.. Hvis jeg forstår "bitcy'en" din rett.

Jeg har en oversosial hund som mer enn gjerne hilser på alt av alle, så jeg håper nesten jeg får en litt reservert aussie. Hadde ikke gjort meg noe akkurat.

Jeg har ikke møtt noen reserverte aussier enda, eller kanskje jeg har det hehe men ingen jeg har tenkt over at har vært reserverte :P de jeg kjenner best er iallefall ikke reserverte :P Jeg skal isåfall ha show linjer :P

Tja. Helt objektivt selvsagt (:P) så har du jo engelsk springer spaniel. Kan brukes til alt, tåler det meste, vennlig, sosial og ivrig. Lite vaktinstikt, tåler å leke med større hunder og er veldig sjelden reservert. Litt pelsstell er det, men det omfatter bare børsting og klipp innimellom for at hunden skal se presentabel ut. Det vil si børsting 1-2 ganger i uken og ca månedlig klipp (avhenger av hvor godt pelsen det enkelte individ er).

Herlig rase i hvert fall :P

Kan du fortelle meg litt mer om rasen? har egentlig ingen erfaring men springeren :P

o.t: Kan noen lære meg å dobbel quote eller hva det heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må fortelle om PRT jeg da :rolleyes::lol:

Brukes i agility

Ikke noe problem det. Utrolig lettlærte og raske/smidige hunder. Vet ikke av en enste prt eier som ikke har prøvd det. Du finner dem i eliten også.

Brukes til freestyle på hobbystadie

Som sagt, de er lettlærte og utrolig sprettne. Du kan få de til å hoppe hvorsomhelst ;) Zorro elsker å lære nye ting - som gjerne innebærer at han må røre seg og tenke.

Kunne leke med Turbo og han er rimelig voldsom

Utrolig hardfør rase dette, skal mye til før de vippes av pinnen. Zorro har vært igjennom MYE, tro meg - det vet hvordan de får respekt.

kan godt ha pels men ikke sånn at den må dusjes en gang i uken.

Tre pels varianter da :P Stri, som min hund er - trengs nesten ikke å gjøres noe med. Han bare rister av seg skitten, røyter ikke men må nappes. Så har du glatthåra, som er "vanlig" pels - den overlever med litt børsting liksom. så har du Broken - en blanding mellom de to.

Kommer til å bli stilt ut

No problemo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle meg litt mer om rasen? har egentlig ingen erfaring men springeren :P

o.t: Kan noen lære meg å dobbel quote eller hva det heter?

denne siden står det en del nyttig info, både positive og mer "negative" sider. Linken er fra Kennel Desperado, en oppdretter som er kjent for å avle meget gode springere bruksmessig.

Det nevnes litt om jakt osv på den linken, men jeg vil bare påpeke at det er varierende grad av jaktinstinkt, avhengig av hvilke linjer man går etter. Min for eksempel, er ikke spesielt jaktpreget. Selvfølgelig kan han løpe litt etter fugl når han ser noen, men mer enn det er det ikke. Fugler er festlige på bakken, men med en gang de letter er de glemt :lol:

Ellers er mitt inntrykk at rasen er utrolig herlig og sjarmerende. De kan riktignok være ganske krevende i valpe- og unghundtiden (fikk jeg kraftig erfare, hehe), men så lenge man er villig til å legge i litt arbeid får du en fantastisk hund som kan brukes til alt. De er lærevillige og tar ting fort, dog kan de av og til være litt "svimete". Likevel jobber de gjerne til krampa tar dem, og det er flere springere som har gode resultater i f eks agility, lydighet og spor. Det er ebn grunn til at de går under ordttaket "willing to please" ;)

En annen ting, er at enkelte springere er noen skikkelig matvrak, så man må passe litt på at de ikke blir for runde. Min er riktignok et unntak, han er hobbyanorektiker så det holder.

Sykdom er det relativt lite av. Det forekommer noe HD, men dette er forholdsvis sjelden. Øyesykdommer sjekkes det også for, men dette er heller ikke veldig utbredt. Generelt er det en sunn og frisk rase som ofte lever lenge (Orrys oldemor ble nesten 16, mens bestemor ble 14. Moren hans er 9 nå, men er utrolig sprek for alderen).

Bare spør hvis det er mer du lurer på, eventuelt kan du ta en titt hos oppdretterne jeg har linket til på siden min. Det er mange seriøse og flinke oppdrettere av springer i Norge, og mange av dem har fine og informative hjemmesider :P

Edit: jeg ser du bor i Oslo, så du kan jo få treffe Orry hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang fullstendig objektivt :lol: Buhund. Den matcher kriteriene dine nokså bra, med mindre du synns den er for liten. Hardfør rase som kan brukes til alt. Vi har et par buhunder som går agility her i norge, og såpass lettlærte som de er skulle ikke freestyle være noe problem heller.

Ellers virker det jo som toller kunne passet deg bra! Evt. flat-coated. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må fortelle om PRT jeg da :rolleyes::lol:

Brukes i agility

Ikke noe problem det. Utrolig lettlærte og raske/smidige hunder. Vet ikke av en enste prt eier som ikke har prøvd det. Du finner dem i eliten også.

Brukes til freestyle på hobbystadie

Som sagt, de er lettlærte og utrolig sprettne. Du kan få de til å hoppe hvorsomhelst ;) Zorro elsker å lære nye ting - som gjerne innebærer at han må røre seg og tenke.

Kunne leke med Turbo og han er rimelig voldsom

Utrolig hardfør rase dette, skal mye til før de vippes av pinnen. Zorro har vært igjennom MYE, tro meg - det vet hvordan de får respekt.

kan godt ha pels men ikke sånn at den må dusjes en gang i uken.

Tre pels varianter da :P Stri, som min hund er - trengs nesten ikke å gjøres noe med. Han bare rister av seg skitten, røyter ikke men må nappes. Så har du glatthåra, som er "vanlig" pels - den overlever med litt børsting liksom. så har du Broken - en blanding mellom de to.

Kommer til å bli stilt ut

No problemo :)

Ja dette virker jo som en morsom rase :P må lese mer om den :P

denne siden står det en del nyttig info, både positive og mer "negative" sider. Linken er fra Kennel Desperado, en oppdretter som er kjent for å avle meget gode springere bruksmessig.

Det nevnes litt om jakt osv på den linken, men jeg vil bare påpeke at det er varierende grad av jaktinstinkt, avhengig av hvilke linjer man går etter. Min for eksempel, er ikke spesielt jaktpreget. Selvfølgelig kan han løpe litt etter fugl når han ser noen, men mer enn det er det ikke. Fugler er festlige på bakken, men med en gang de letter er de glemt :P

Ellers er mitt inntrykk at rasen er utrolig herlig og sjarmerende. De kan riktignok være ganske krevende i valpe- og unghundtiden (fikk jeg kraftig erfare, hehe), men så lenge man er villig til å legge i litt arbeid får du en fantastisk hund som kan brukes til alt. De er lærevillige og tar ting fort, dog kan de av og til være litt "svimete". Likevel jobber de gjerne til krampa tar dem, og det er flere springere som har gode resultater i f eks agility, lydighet og spor. Det er ebn grunn til at de går under ordttaket "willing to please" :P

En annen ting, er at enkelte springere er noen skikkelig matvrak, så man må passe litt på at de ikke blir for runde. Min er riktignok et unntak, han er hobbyanorektiker så det holder.

Sykdom er det relativt lite av. Det forekommer noe HD, men dette er forholdsvis sjelden. Øyesykdommer sjekkes det også for, men dette er heller ikke veldig utbredt. Generelt er det en sunn og frisk rase som ofte lever lenge (Orrys oldemor ble nesten 16, mens bestemor ble 14. Moren hans er 9 nå, men er utrolig sprek for alderen).

Bare spør hvis det er mer du lurer på, eventuelt kan du ta en titt hos oppdretterne jeg har linket til på siden min. Det er mange seriøse og flinke oppdrettere av springer i Norge, og mange av dem har fine og informative hjemmesider

Edit: jeg ser du bor i Oslo, så du kan jo få treffe Orry hvis du vil.

Ja jeg vil gjerne møte han en gang jeg.

Nok en gang fullstendig objektivt :P Buhund. Den matcher kriteriene dine nokså bra, med mindre du synns den er for liten. Hardfør rase som kan brukes til alt. Vi har et par buhunder som går agility her i norge, og såpass lettlærte som de er skulle ikke freestyle være noe problem heller.

Ellers virker det jo som toller kunne passet deg bra! Evt. flat-coated.

Jeg troor ikke buhund er rasen for meg, toller skal jeg ikke ha og Flatten er herlige dyr men jeg er usikker på om jeg vil ha en såpass stor rase med så mye energi hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jo nesten reklamere om vanlig da. Kan hende du syns pinscheren blir noe liten, men du kan be om den største i kullet såfall (da blir de rundt en 50cm + som regel)

Les gjerne om dem på www.vicita.no under pinscher eller masse om pinscheren på "min" oppdretter sin side www.pinscher.se

www.harry.se - en som driver aktivt m AG,lydighet, spor og utstillin.

"Pinscher er en sportslig selskapshund med personlighet!" Leena Ekroth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jo nesten reklamere om vanlig da. Kan hende du syns pinscheren blir noe liten, men du kan be om den største i kullet såfall (da blir de rundt en 50cm + som regel)

Les gjerne om dem på www.vicita.no under pinscher eller masse om pinscheren på "min" oppdretter sin side www.pinscher.se

www.harry.se - en som driver aktivt m AG,lydighet, spor og utstillin.

"Pinscher er en sportslig selskapshund med personlighet!" Leena Ekroth

ja det virker jo som en tøff rase :lol: må lese mer om den ;) virkelig elsket harry, noe så nudelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette virker jo som en morsom rase :P må lese mer om den :)

Ja, den er utrolig morsom. De er små, men det glemmer du fort :lol: (personligheten overgår alt)

Skulle jo selv ha en stor hund. Hadde absolutt ingen planer å gå med en liten hund jeg nei ;) Men nå må jeg bare innse at jeg tok feil (særlig siden jeg planlegger en parson nr.2 :P )

Det er ingen utbredte sykdommer på rasen, men det har vært dårlig gemytt i rasen her i nord - men det er ikke vanskelig å finne en parson av gode linjer.

Det er en hund man kan bruke til "hva som helst". Per idag har jeg prøvd Zorro i agility, spor og lydighet/freestyle på hobbybasis (han elsker å lære nye ting) Vi kommer nok til å prøve mye mer også, men foreløbig satser jeg ingenting med ham. Selv om jeg vet at han har kapasiteten til å gjøre det bra i forskjellige grener hvis jeg bare kunne ha satt meg inn på noe :rolleyes: Neste parson skal satses stort med da :P

EDIT: Kan jo slenge med noen linker av parsons jeg da som driver aktivt på med litt av hvert!

www.madofi.se Dame som driver aktivt på med Doggy og valpen Fido!

http://www.home.no/minnie-me/index.html

http://www.lavakaka.com/ Les om parson Brownie

Så kan du jo ta en titt innom siden min også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett rase du velger, så vil den som valp være mindre og tåle mindre, enn den leken du beskriver den voksne hunden din til å ha. Det innebærer at du UANSETT må komme til å begrense måten de to omgås på, og sørge for at du har kontroll - og etterhvert så vil forhåpentligvis den voksne hunden lære seg å ta hensyn til den mindre.

Selv en hund av større rase kan bli stygt skadd som valp av altfor voldsom lek. En valp som skal bli stor, har mer å vokse inn i - de kan iblant tåle minst like lite som mer kompakte hunder, som for eksempel en staffevalp. Dersom den voksne hunden din har et normalt språk, så får du satse på at han med tiden vil lære å beherske seg - slik at det blir et normalt forhold.

Dermed blir valgmulighetene dine på et vis litt større, selv om det vil være lurt å finne en rase som er litt "tålbar" - jacker, parsoner og gårdshunder er jo alle robuste raser, kontra mer spedbygde selskapsraser. Derimot kan du tenke litt mer på mentalitet: At du får en litt "kontant" og robust rase også mentalt, kontra en mykere, mer elskverdig, forsiktig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett rase du velger, så vil den som valp være mindre og tåle mindre, enn den leken du beskriver den voksne hunden din til å ha. Det innebærer at du UANSETT må komme til å begrense måten de to omgås på, og sørge for at du har kontroll - og etterhvert så vil forhåpentligvis den voksne hunden lære seg å ta hensyn til den mindre.

Selv en hund av større rase kan bli stygt skadd som valp av altfor voldsom lek. En valp som skal bli stor, har mer å vokse inn i - de kan iblant tåle minst like lite som mer kompakte hunder, som for eksempel en staffevalp. Dersom den voksne hunden din har et normalt språk, så får du satse på at han med tiden vil lære å beherske seg - slik at det blir et normalt forhold.

Dermed blir valgmulighetene dine på et vis litt større, selv om det vil være lurt å finne en rase som er litt "tålbar" - jacker, parsoner og gårdshunder er jo alle robuste raser, kontra mer spedbygde selskapsraser. Derimot kan du tenke litt mer på mentalitet: At du får en litt "kontant" og robust rase også mentalt, kontra en mykere, mer elskverdig, forsiktig rase.

Han er forsiktig med valper men tenker mer når den blir voksen, selvfølgelig kommer jeg ikke til å la de to leke alene i hagen o.l før jeg ser at de er "klare" for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har det seg sånn at jeg har begynt min søkning etter hund nr. 2, jeg ser på alt fra chihuahua til rodesian ridgeback men er hele tiden usikker men iallefall her er mine tanker om den neste hund så får vi se om noen har noe å si :lol: ;
  • Brukes i agility
  • Brukes til freestyle på hobbystadie
  • Kunne leke med Turbo og han er rimelig voldsom
  • kan godt ha pels men ikke sånn at den må dusjes en gang i uken.
  • Kommer til å bli stilt ut

Nå venter jeg spent her :lol:

Jeg kunne anbefalt en Springer Spaniel jeg. Engelsk Springer spaniel eller Welsh Springer Spaniel.

Smarte flotte hunder. Lett pels men ikke for lett. Må passe på ørene til Engelsk da.

De kan iallefall brukes til det meste. Cocker spaniel er også en fin hund.

kanskje en Border Collie. Mange raser kan passe for dere.

//Mathea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...