Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur til kanin?


Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Man gir vanligvis ormekur kun dersom man ser mark i avføringen, eller at man har mistanke om at kaninen har mark. Feks hvis den blir tynn over ryggen eller plutselig får dårlig pels osv. Det er ikke vanlig å gi regelmessig slik man gjør med hunder. :wub:

Skrevet
Man gir vanligvis ormekur kun dersom man ser mark i avføringen, eller at man har mistanke om at kaninen har mark. Feks hvis den blir tynn over ryggen eller plutselig får dårlig pels osv. Det er ikke vanlig å gi regelmessig slik man gjør med hunder. :wub:

Jeg har en kanin på 10-11 år som aldri har fått ormekur. Hun er tynn over ryggen, men de "endrer" jo litt form når de blir eldre, så jeg har ikke tenkt så mye over det.

Er det en stor belasning for en så gammel kanin å få en ormekur? Med tanke på at de ikke tåler så mye fra før.

Som sakt så er hun em Dverg vedder på ca 11 år.

Skrevet

Jeg gav ormekur til mine to kaniner for den ene hadde orm. Da brukte jeg Panacur 250 gr og delte en tablett i fire biter og gav en fjerdedel. Det var doctors order :-)

Skrevet
Jeg gav ormekur til mine to kaniner for den ene hadde orm. Da brukte jeg Panacur 250 gr og delte en tablett i fire biter og gav en fjerdedel. Det var doctors order :-)

Ja, det glemte jeg å nevne. Dersom en av kaninene har orm, er det ganske vanlig å behandle alle hvis du har flere. Det er litt delte meninger om dette, men min erfaring tilsier at dersom en av dem har det er det ofte flere som har.

Når det gjelder å behandle gamle kaniner med ormekur, så vet jeg faktisk ikke helt, har aldri tenkt over det før. Men vil egentlig ikke tro at det utgjør noen stor fare, jeg har ikke opplevd at ormekurer har hatt negative bivirkninger hos mine kaniner. Ville nok forhørt meg med veterinær (eller noen andre som vet helt sikkert) for sikkerhets skyld. :lol:

Skrevet
Ja, det glemte jeg å nevne. Dersom en av kaninene har orm, er det ganske vanlig å behandle alle hvis du har flere. Det er litt delte meninger om dette, men min erfaring tilsier at dersom en av dem har det er det ofte flere som har.

Når det gjelder å behandle gamle kaniner med ormekur, så vet jeg faktisk ikke helt, har aldri tenkt over det før. Men vil egentlig ikke tro at det utgjør noen stor fare, jeg har ikke opplevd at ormekurer har hatt negative bivirkninger hos mine kaniner. Ville nok forhørt meg med veterinær (eller noen andre som vet helt sikkert) for sikkerhets skyld. :lol:

Min mening er også at det er beste er å behandle alle kaninene selv med ormekur selv om bare en har en har det. Når jeg snakket med veterinæren så var det ikke så veldig vanlig å gi ormekurer til kaniner, men det skulle ikke være noe farlig for kanin(ene). Men som Carina sier, så ville jeg ha forhørt meg med en veterinær sånn just in case. Din kanin er jo gammel, når mine kaniner fikk, var de ikke mange månedene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...