Gå til innhold
Hundesonen.no

Som et jobbintervju?


crawler

Recommended Posts

Når du kommer til en oppdretter for å se på, kanskje kjøpe en valp, er det da omtrent som et jobbintervju hvor du må veie dine ord på gullvekt? Seriøse oppdrettere vil jo gjerne skaffe et best mulig hjem for valpene, men er det vanlig å spørre og grave voldsomt? Eller ser man bare hvordan personen oppfører seg rundt hundene, og om personen ser "streit" ut, hehe..

Aldri vært hos oppdretter, men kan være at jeg kjøper en hund seinere. Kjekt å vite hva man går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke oppdretter stiller spørsmål ved meg som valpekjøper blir jeg skeptisk. En seriøs oppdretter vil nok ha en del spørsmål, ofte kritiske, men det er kun ment for å forsikre seg om at hundekjøpet er veloverveid. Hvor mange spørsmål som stilles er individuelt, det kommer også ann på hvor mye du informerer om deg selv. De som overhodet ikke stiller spørsmål selv til de valpekjøperne som er stille, holder jeg meg langt unna.

Så ja, det er på en måte et jobbintervju. Du skal vurdere og spørre og grave for å finne ut om dette er en oppdretter du har lyst til å kjøpe valp av, og oppdretter skal spørre og grave og vurdere om du er den rette valpekjøperen til de hundene hun/han skal selge.

Noen oppdrettere virker som om de inviterer til selskap og dekker på kaker og mat. Jeg foretrekker heller å bruke tiden til å se an hundene og bli kjent med hunden i fokus fremfor å sitte rundt et kaffebord og snakke om været. Selvsagt er det koselig det også, og de aller fleste klarer å servere kake, men samtidig snakke hund. Bare pass på at det ikke bare blir kakelag og lite fokus på hundekjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at oppdretter skal sikre valpens fremtid, men lurer samtidig på hvor mye informasjon en oppdretter vil grave etter. Spørsmål av typen "hvor ser du deg selv om fem år?", "vil du ha barn, hvis du treffer din drømmekvinne" etc.

Man kan ikke svare "vet ikke" på for mye heller..

Skulle det bli til at jeg aktivt går inn for å kjøpe valp er det definitivt veloverveid, men så skal det også formidles til oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,det jeg tror oppdrettere ønsker er at du skal bry deg om hunden og hvordan oppveksten skal foregå.

En seriøs oppdretter forteller gladlig det ,mens en mindre seriøs bryr seg mest om å få pengene.

Spørsmål som dette er nok lure å spørre .

Hvordan sosialiserer du den?

Hvordan foregår det ?(på de ulike ukene så må man gjøre ditt og datt for å prege dem)

Også andre spørsmål du syns er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er det ikke de samme spørsmålene du allerede bør ha stilt deg?

- hva skal du bruke hunden til? (skal du ha familiehund trenger du ikke ekstrem/skarp brukshund)

- hvor mye tid har du til hunden? (er du aksjemegler og jobber 14 timer hver dag, skaff en kaktus som kjæledyr)

- har du et aktivitetsnivå som matcher hunden? (er du 80 år og har brukket lårhals, styr unna den søte setteren)

- hvordan har du tenkt å legge opp oppveksten? (valpekurs? brukstrening? sosialisering?)

- har du hundeerfaring nok til å takle denne rasen? (ikke alle raser er like enkle)

- hva kan du tilby hunden? (bør være litt mer enn bare mat og en kurv)

- har du en livssituasjon som passer denne hunden? (hvis rasen hater små barn og du er mor til 5 som alle er under 8)

- har du økonomi til å takle kostnaden med hund? (store hunder spiser mye, syke hunder koster mye hos vet.)

- har du et fornuftig sted å ha hunden? (skal du ha polarhund er ikke studenthybel ideelt)

Hvis du har funnet en rase som matcher realiteten så er jo sjansene gode for at oppdretter er fornøyd vil jeg tro. Ellers, vær streit, gå i vanlige praktiske klær som kan bli skitne, du skal ikke pynte deg. Hvis du besøker valper så er sjansene store for at noen av dem "lekker" her og der. Folk med støv på hjernen bør skaffe en skilpadde. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig bare..

- har du et aktivitetsnivå som matcher hunden? (er du 80 år og har brukket lårhals, styr unna den søte setteren)

Hva slags hund passer egentlig for en 80 år gammel person med brukket lårhals? ;)

- har du en livssituasjon som passer denne hunden? (hvis rasen hater små barn og du er mor til 5 som alle er under 8)

Hvilke raser er det som automatisk hater småbarn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig bare..

Hva slags hund passer egentlig for en 80 år gammel person med brukket lårhals? :P

Robotselen Paro virker jo spesialdesignet for formålet selv om det er en sel. Men tror ikke den selen egner seg på Norske Selfangeres Gamlehjem. Ellers er jo hunden som Per Olav foreslår en ypperlig kandidat, ligner litt på ikea-hunden som vår dachs har drept bortimot 1000 ganger nå ;)

Hvilke raser er det som automatisk hater småbarn??

Var jo litt satt på spissen :o men en kjapp googling avdekket fantastisk info fra en amerikansk side:

"""Diminutive size does not mean a mildness of temperament; many little dogs are as tough as their larger cousins. As a rule (Pug excepted), they do not like small children""" så heretter får nok ikke dachsen vår leke mer med barn, han driver nok bare og later som han liker dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...