Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan komme seg t/r med hund til England


Yodel

Recommended Posts

Jeg ble altså kvalifisert til Crufts med to hunder på Bjerke, og føler at det i en slik situsajon er obligatorisk å iallefall undersøke mulighetene for å komme seg dit med vovvene på slep.

Leste på SAS og Norwegian sine sider at inn/ut av storbrittania er det ikke lov til å ha med hunder på fly- hverken i kabinen eller lasterommet?

Hvordan kommer man seg da ned?

Er eneste mulighet bil eller Cargo? (Båt tillater heller ikke hund). Noen tips? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det samme.... Dog har jeg hatt kval. hunder flere ganger tidligere - men nå i år med tre, så meldte jo tanken seg klart sterkere, da..

Fly og sånt er jo uaktuelt med evt. tre "store" hunder - det ville sikkert koste en formue.

Men billigst og enklest ville nok være en sånn organisert busstur - fra Norge, via Danmark, Tyskland, så enten Belgia/Nederland/Frankrike og ferge over.... "Mange nok" folk, stor nok buss - så ville prisen kanskje ikke være helt avskrekkende for folk heller..

Slike bussturer er jo ikke uvanlige for reiser rundt i Europa - så kanskje det finnes noen fra Danmark?

Ikke vet jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flyselskap som flyr til London og tillater dyr i lasterommet vet jeg. Jeg har også flydd ut fra Birmingham med valp med SAS, men mulig de har forandret reglene etter 2006 da vi hentet hjem valpen. Valpen flydde da i Clipper bur str 5 som er relativt stort. Kostet 400 kr i tillegg til egen flybillett (en vei).

Jeg har også ei som er Cruftskvalifisert så skal også sjekke ut muligheten for å ta henne med over. Hun er muligens for stor ift de engelske reglene for str på hund og bur, så vi må også sjekke alternative veier over :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk linken det er referert til i et tidligere innlegg. Der står alle mulige veier til UK fra både EU og ikke-EU land. Men sjekk den jevnlig for det kan forandre seg fra idag til man skal reise.

Jeg sjekket ut alle muligheter for 2 år siden og kom frem til at det enkleste for oss var bil fra Norge, Sør-Sverige, bro over til Danmark, videre ferge Rødbyhavn - Puttgarten, gjennom Tyskland (hvor vi overnattet), litt Nederland, Belgia og til Calais, Frankrike hvor vi tok Euro-tunnellen over (under :-)) til Folkstone, UK. Derfra tok det ca 4 timer til Birmingham. Obs på rush rundt London, der kan det stoppe opp leeenge.

Husk å sjekke, dobbelsjekke, trippelsjekke at ALLE papirer, vaksiner etc er iorden før du drar. Alle som skal over med dyr MÅ gjennom en egen sjekk-skranke og vise frem både dyr og papirer. Der er det mange rett før Crufts så ha god tid, også ifht ormerkuren man må ha, ikke mindre enn 12 timer og ikke over 24 timer attestert av en veterinær. Den gjelder ved ankomst UK, ikke fra man sjekker dyret inn i Frankrike. Det var det mange som bommet på. Tog-turen tar ca 1 time, om jeg ikke husker helt feil, og sjekket man inn dyret på en tid slik at 24-timers regelen var overskredet når toget var fremme fikk man faktisk ikke være med, men måtte enten snu eller sette ny kur og vente i ytterliger 12 timer. De er utrolig firkantet, finnes ikke skjønn for noe. Det var også slik for 2 år siden at id-tatovering er kun godkjent fra fire land, husker ikke helt hvilke, fra alle andre land måtte det være id-chip. Etter chip må hunden være rabiesvaksinert, blodprøve etter 120 dager (som hos oss) og så må det gå ytterligere 6 mnd før du får ta hunden inn i UK. Er chip satt etter rabies MÅ det taes ny blodprøve og ytterligere 6 mnd før innførsel.

Sjekk Defra om dette fremdeles er tilfellet så du ikke går i samme felle som mange gjorde for 2 år siden. Det var flere fortvilte utstillere som måtte snu på grensen.

Hah, sjekket selv, nå har de faktisk lagt ut på hjemmesiden sin det som IKKE sto der for to år siden. Sikkert fordi så mange måtte snu da. Les her: http://www.defra.gov.uk/animalh/quarantine...ures/owners.htm

Og husk søke om ATC i engelske kennel-klubben. Det kan ta tid og bør settes igang a.s.a.p. Man får ikke meldt på uten at dette er iorden med mindre de har gjort endringer der da..

Vel, god tur til alle dere som skal dit og lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det samme.... Dog har jeg hatt kval. hunder flere ganger tidligere - men nå i år med tre, så meldte jo tanken seg klart sterkere, da..

Fly og sånt er jo uaktuelt med evt. tre "store" hunder - det ville sikkert koste en formue.

Men billigst og enklest ville nok være en sånn organisert busstur - fra Norge, via Danmark, Tyskland, så enten Belgia/Nederland/Frankrike og ferge over.... "Mange nok" folk, stor nok buss - så ville prisen kanskje ikke være helt avskrekkende for folk heller..

Slike bussturer er jo ikke uvanlige for reiser rundt i Europa - så kanskje det finnes noen fra Danmark?

Ikke vet jeg.

Susanne

Tenk om vi kunne organisert en slik tur? Jeg blir med uten egne hunder, som hundepasser! *Drømme om å få oppleve crufts*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar, Tøfflus, og alle andre :lol:

Er fortsatt i tenkeboksen- kompliserte saker dette her, og man skal liksom føle at en har noe å hente for å ta turen. Når echionicoccose tabletten må være tatt mellom 12-24 timer innen adkomst- vil det si at man bør ta den i frankerike f.eks?

Rabies vaksinasjonene er OK, og tatt etter ID chip.

Kanskje Sonen skulle leie en buss/ minibuss og dra nedover? Eneste problemet kan være at rasene går med såpass mange dager imellom. Vet ikke om jeg har mulighet til å ta så veldig lenge fri fra jobb. (Basenjien går Søndag)

Fant forresten ut dommer, på den engelske basenji klubbens hjemmeside. Er en engelsk dommer, og da vet jeg liksom ikke... Har liksom et inntrykk av at engelske dommere er særdeles sære når det gjelder å sette opp utenlandske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om hunden har allerede rabies vaksinen og trenger bare påfyll da?

Har du tatt blodprøven, og jevnlig vaksinert uten at det har gått over ett år mellom hver vaksineringe, er alt i skjønneste orden :lol:

Dersom du har tatt vaksine 1, og har tenkt til å ta to vaksiner før du tar blodprøve (ikke nødvendig, men anbefalt- jeg pleier dog ikke å gjøre det) rekker du det nok ikke. Hvor lenge siden er det da event. siden du tok 1. vaksine?

Dersom det er mer enn 4 mnd siden, og du kan ta blodprøven i morgen rekker du det såvidt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaa? hvorfor? :lol:

Etter vaksinering må du vente i min. 4 mnd. før du kan ta blodprøve som bekrefter at hunden har dannet nok anti-stoffer. Etter at du har fått svar på blodprøven krever storbrittania (av en eller annen grunn) at du venter min. 6 mnd før du kan komme inn i landet. Om jeg ikke har missforstått alt, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vaksinering må du vente i min. 4 mnd. før du kan ta blodprøve som bekrefter at hunden har dannet nok anti-stoffer. Etter at du har fått svar på blodprøven krever storbrittania (av en eller annen grunn) at du venter min. 6 mnd før du kan komme inn i landet. Om jeg ikke har missforstått alt, iallefall.

Kommer ikke Norge inn under 21 dagers regelen, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke Norge inn under 21 dagers regelen, tro?

Hm.. dette gjelder iallefall EU land...:

For EU countries where more stringent entry requirements do not apply, the EU has introduced a wait of 21 days from the date of the first rabies vaccination before a pet can enter those EU countries. However, if the vaccine manufacturer’s data sheet requires more than one vaccination to complete the primary vaccination protocol, the 21 day wait applies from the date of the final vaccination of that protocol. Your vet will advise you further.

Booster vaccinations are valid for entry from the date given provided they are given on time (according to the instructions in the vaccine manufacturer’s data sheet where the previous vaccination was given).

Since it may take time for EU Member States to adopt this change into their import legislation, pet owners are advised to contact the authorities of the relevant EU country to confirm the appropriate timing of the rabies vaccination under their current import regulations.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke medlem av EU, derav 6 mnd regel etter godkjent blodprøve.

Men øhhhh, må innrømme en "blemme":

"Before your pet enters the UK, it must be treated against ticks and a tapeworm

Your pet must be treated against ticks and tapeworms not less than 24 hours and not more than 48 hours before it is checked in with an approved transport company for its journey into the UK."

Altså ikke 12 - 24 timer som jeg skrev i siste innlegg. Himmel, burde da skjønt at det var feil da jeg skrev. Jeg satte det hos min vet kl rett før vi dro, suste avgårde nedover og selv med overnatting var det ikke overskredet 48 timer før "entering the UK".

Her er link til en sjekkliste fra ikke-EU land: http://www.defra.gov.uk/animalh/quarantine...oneuq&a.htm

Men vær klar over at på selve utstillingen får ikke hunden forlate utstillingen før den er over. Iaf var det sånn da jeg var der. Og man blir tildelt en egen bench som hunden skal oppholde seg på utenom når den er i ringen eller blir luftet i egne hundegårder. Man kan ikke ta den med rundt slik vi kan her hjemme når man skal titte, og shoppe, seg gjennom 5 stk trippel Vikingeskip-haller (fy flate så mye penger man kan svi av der :-))

Jeg så mange som syndet i så måte, hunden var med, men det sto i papirene jeg fikk tilsendt at det ikke var lov.

Men til tross for all "skremsel-stuff" jeg kommer med her, det er en opplevelse av en annen verden. Og det å få hunden sin til Crufts, wow!! Antakelig vil du har mer utbytte av å dra uten, iaf kanskje første gangen, da kan du bruke tid på deg selv og alt du vil se på. Men det er jo ikke hver dag man blir kvalifisert da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til tross for all "skremsel-stuff" jeg kommer med her, det er en opplevelse av en annen verden. Og det å få hunden sin til Crufts, wow! Antakelig vil du har mer utbytte av å dra uten, iaf kanskje første gangen, da kan du bruke tid på deg selv og alt du vil se på. Men det er jo ikke hver dag man blir kvalifisert da.......

Tør jeg flette inn et lite spørsmål her: Hva kreves for å bli kvalifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...