Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjapp energi på langturer


Mailin

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Nå er jeg kanskje helt på bærtur, men er ikke fett fett og energi karbohydrater (korn, etc og det er ikke fett) og protein er protein (muskler, kyllingfilêer etc)? Alt dette er viktig, men slett ikke det samme, eller? Fett forhindrer utmagring, men er det egentlig så mye energi og næring i det?

Hunder har en helt annen evne enn oss mennesker til å nyttegjøre seg energien i fett i forhold til f.eks. karbohydrater (som vi mennesker trenger mye av). Så hvis hunden tåler det, noe som delvis er snakk om tilvenning og delvis hvordan fettet gis (med noen unntak), og trenger det er fett en flott kilde til energi hos hund. Fett inneholder mye mer energi på 100 gram enn karbohydrater og proteiner, og hunder klarer (normalt sett) å nyttegjøre seg dem veldig bra.

Du har rett i at det ikke er det samme om du gir fett, karbohydrater eller proteiner, men alle tre er energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har en helt annen evne enn oss mennesker til å nyttegjøre seg energien i fett i forhold til f.eks. karbohydrater (som vi mennesker trenger mye av). Så hvis hunden tåler det, noe som delvis er snakk om tilvenning og delvis hvordan fettet gis (med noen unntak), og trenger det er fett en flott kilde til energi hos hund. Fett inneholder mye mer energi på 100 gram enn karbohydrater og proteiner, og hunder klarer (normalt sett) å nyttegjøre seg dem veldig bra.

Du har rett i at det ikke er det samme om du gir fett, karbohydrater eller proteiner, men alle tre er energi.

Er det derfor hunder med et normalt aktivitetsnivå ikke skal ha smør og slikt. Fordi de dermed blir mye fortere feite enn vi ville blitt? Altså, ved høy og langvarig aktivitet der det kan være vanskelig å holde energiinntaket høyt nok, er fett bra, men for "hverdagshunder" er det svært usunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Er det derfor hunder med et normalt aktivitetsnivå ikke skal ha smør og slikt. Fordi de dermed blir mye fortere feite enn vi ville blitt? Altså, ved høy og langvarig aktivitet der det kan være vanskelig å holde energiinntaket høyt nok, er fett bra, men for "hverdagshunder" er det svært usunt?

Altså fett er energi. Det gjelder jo både for mennesker og hunder. Mennesker som spiser mye feit mat uten å være tilsvarende aktive legger jo også på seg. Det samme gjelder hunder. Fett inneholder dobbelt så mye energi i forhold til vekt som karbohydrater og proteiner. Og fett er det som lettest omgjøres til energi i hundekroppen. Så ja, ved høyt aktivitetsnivå er fett bra, men ved lavt vil mye fett selvfølgelig gjøre at hunden legger på seg, og det er jo ikke sundt.

Men en ting som kan være verdt å tenke på når det gjelder å gi hunder (som trenger det) fett er å ikke gi fettet alene. Ofte virker det som om fett alene gir diare, men hvis fettet gis sammen med kjøtt eller tørrfor går det bedre. Jeg vet ikke hvorfor, men det blir ofte mindre løse mager av det enn gi mye fett aleine. Jeg har hørt at fett må gis sammen med noe for å "feste" seg så hunden kan nyttegjøre seg energien. Om det stemmer aner jeg ikke, men erfaringen med trekkhunder og å gi mye fett er ihvertfall at det blir mindre løse mager hvis de får det sammen med noe. Så kanskje det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Er det farlig på noen måte å helle fett som blir igjen etter å ha stekt f.eks kjøttdeig over tørrforet til hunden? Jeg har gjort dette en gang eller to, og det falt godt i smak hos frøkna. Hun er spinkel og kunne godt lagt på seg litt nå som hun er blitt voksen og utvokst.. Når vi kjøper kyllingfilè og andre slags ting med "saus" greiser som blir igjen i boksen, så får hun det også over maten.

BTW: Jeg bruker ikke fett i panna når jeg steiker kjøttdeig. :lol: Det er jo evig nok fett i kjøttdeigen fra førav.. Det blir jo nesten suppe oppi der ei lita stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...