Gå til innhold
Hundesonen.no

Imot testing av avlsdyr?

dorab01

Recommended Posts

Hei hei alle sammen tenkte jeg skulle høre deres mening litt om dette her.

Vi hadde en frytelig interesant til dels skremmende topic på ett rase forum. Hvor det var snakk om Krav for å godkjenne valpekull i raseklubben. Her mente jeg at utstillings resultat (ikke bruksrase) og testing av diverse sykdommer skulle bli innført for å beholde denne rasens egenskaper. Her ble jeg altså fullstendig halshugd til de grader at jeg nesten er skjokert. De største opdretterne (og de mest kjente ) syntes dette var håreisende å teste hunder for sykdom for perfekte valpe for man jo ikke uansett og at opdretteren burde vurdere om hvorvidt dette er nødvendig. Jeg er rett og slett skremt av denne tankegangen og det må jeg helt ærlig inrømme! Så hva synes dere? Fyr løs! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden man aldri har sjekket det før, hvordan kan man vite at alle de andre avsdyrene ikke har hatt det da? Selv om sykdommen ikke er utbredt synes jeg man skal teste. Kanskje man får seg en overaskelse :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden man aldri har sjekket det før, hvordan kan man vite at alle de andre avsdyrene ikke har hatt det da? Selv om sykdommen ikke er utbredt synes jeg man skal teste. Kanskje man får seg en overaskelse :wub:

Så du mener at man skal teste alle avlsdyr for absolutt alt som kan testes for? Det finnes utrolig mye man KAN teste for, men hva er grunnen så lenge det ikke er utbredt på rasen og dermed ikke er et reelt problem for rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for å få en klarhet i dette at man skulle tste for patella da denne rasen har hatt en god del situasjoner i hvertfall de siste årene hvor valpene hadde alvorlig grad av patella. samt hjertelidelser. Og for meg å si at dyrlegene er dårlige er en tynn unskyldning. Jeg ønsker ikke at dette skall bli en hd rase hvor annen ver hund er syk og da må man ta fra begynnelsen av og ikke avle videre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krever at foreldrene til valpene mine er testet for PL og PRA. en hver seriøs oppdretter av chihuahua gjør dette. Ser ikke noe grunn for at oppdrettere av andre raser ikke skal sjekke sine avlsdyr for sykdommer som er vanlige på sine raser.

Synes det er respektløst over for en rase og enkeltindivider å ikke gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis en rase har problemmer med nedarvete sykdommer som kan være invalidiserende eller dødlige er det klart man skal prøve å gjøre noe med det, og da må man jo teste foreldredyr.

Det viktigste av alt er jo å ikke dobble feil, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...