Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesmugling - jeg meldte i fra jeg


aikonia

Recommended Posts

1. Rart de da er satt på karantenestasjonen da, siden de ikke får stå i karantene. Hvor du har dine opplysninger fra om at valper ikke får stå i karantene, det lurer jeg litt på. Riktig nok står det på sidene til Mattilsynet at hunder under 6 mnd ikke skal i karantene, men valper som smugles inn i landet blir faktisk satt i karantene.

2. Du kjenner ikke helt til mattilsynet skjønner jeg, den som spør får svar, og jeg fikk svar jeg.

3. Nå har jeg ikke skrevet at karantenestasjonen har uttalt seg om annet enn hvordan valpene har det. Det er mattilsynet som har informert meg om hva som vil skje med valpene.

Man tester for antistoffer etter 120 dager. Ser jeg har skrevet feil, de blir stående i 4mnd før de blir testet.

Og nei, de sendes ikke rutinemessig tilbake. "Eier" fikk tre valg i følge personen jeg pratet med i mattilsynet. Du vet vel at ingen regel uten unntak?

Greit at du stiller deg tvilende til dette, men jeg vet hva jeg vet basert på de tilbakemeldingene jeg har fått.

Og 2ne: Jeg vet konsekvensene av å melde fra, dette har jeg jo skrevet i et av mine innlegg også, at valpene enten blir stående til de er testet for antistoffer og at "eier" da betaler de ut, de blir avlivet eller sendt tilbake til opprinnelseslandet. jeg er ikke dum serru, selv om du tydligvis hinter om at jeg er det. Jeg vet så inderlig vel at de ikke vil havne som kosehund hos en lykkelig nordmann.

OT:

Jeg sitter igjen med et inntrykk av gruppa her inne at man ikke skal komme med noe som kan gi en positive tilbakemeldinger med mindre man ikke er en av "klikken". Når noen skriver om noe som de synes er fint eller kanksje er stolte av, så blir de rakket ned på med en gang. Bare hun som skrev om at avisen hadde skrevet om hennes nye rase, en upelset nakenhund, da kom det jo masse negativt om nye raser osv.

Mulig du sitter med mye informasjon og kunnskap belgerpia, men du er ikke allviter, og selv om regler og ditt og datt sier sånn og slik, så er det ikke alltid ting fungerer på den måten. For alt du vet kjenner jeg folkene i mattilsynet og på karantenestasjonen.

Jeg får en følelse av at man blir uglesett og mistenkeliggjort for det meste her inne så lenge man ikke er "godkjent" av klikken. Jeg skjønner godt at mange velger å ikke skrive her inne når man blir angrepet og mistenkeliggjort.

Folk som har en "annerledes" rase får jo pepper så det holder her inne og. Man stemples som useriøs og machosugen mm.

Nei, gjør som flere andre jeg, trekker meg bort i stillhet og leter etter trivligere steder hvor det ikke er om å gjøre å rakke ned på alle som ikke er "med".

Videre OT:

Jeg skjønner godt at du blir frustrert, men nå må du ikke dra alle over en sko her. Hvis mitt inntrykk ikke er helt feil, er faktisk flesteparten av innleggene her skrevet som en honnør til det du har gjort?? De som setter spørsmålstegn ved framgangsmåten og de opplysningene som blir lagt fram her er da ikke på noen som helst måte ute etter å "ta deg" eller være ufine? Folk må da få lov til å sette spørsmålstegn ved ting som skurrer for dem uten at folk skal få hetta av den grunn?

Eller forventet du deg kun heder og ære uten noen spørsmål? Det hadde da i såfall vært ganske blå-øyd. No offence. Er ikke det meningen med et forum/ diskusjon? Få fram alle sider av samme sak?

Selv har jeg vært på flere forum, og ingen har vært så inkluderende, hyggelig og opplysende som dette. Men det er selvsagt min oppfatning.

Jeg synes det hadde vært synd om du forlot forumet på dette grunnlaget, mem det får være opp til deg.

Selv synes jeg du tok riktig beslutning hva valpene angikk, iallefall. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at du spør Belgerpia, men jeg kan jo svare for eget vedkommende allikevel.. :wub:

1. Rart de da er satt på karantenestasjonen da, siden de ikke får stå i karantene. Hvor du har dine opplysninger fra om at valper ikke får stå i karantene, det lurer jeg litt på. Riktig nok står det på sidene til Mattilsynet at hunder under 6 mnd ikke skal i karantene, men valper som smugles inn i landet blir faktisk satt i karantene.

Nei, det er ikke rart de blir satt på karantene, det er rutine det, at innsmugla hunder eller hunder uten gyldige papirer blir stående på karantene til man har funnet ut av dette med papirene eller hundenes videre skjebne..

Det er dog ikke vanlig at valper får stå i vanlig karantene - som i på en karantenestasjon i et helt karanteneopphold - som man gjør med hunder over 6 mnd. Det var ihvertfall ikke det før det ble forandring i reglene i 2004. Som du kanskje husker, så var det stor oppstandelse da de taiganske mynde-valpene ble gitt i gave til statsminister og kongen, fordi at innførselen var ulovlig, OG at valpene var for unge til å stå i karantene - de var da 12 uker gamle. Det ble søkt og innvilget unntak for disse to, fordi det ville bli en diplomatkrise OM man avlivde eller sendte tilbake valpene. Vi som jobbet på karantenestasjonen på den tiden, gjorde vårt beste for at valpene skulle leve et tilnærmet normalt liv, men det ligger litt i karanteneringens (er det et ord?) natur at det blir vanskelig.. Hvilket de som skulle overta hundene ble informert om.

Og, så sant det ikke er noen forandring på akkurat DET punktet siden 2004 - da reglene ble forandret - så er det IKKE sånn at man kan ha valper under 6 mnd i karantene, de blir stående til man veit om de skal avlives eller sendes tilbake, men et vanlig karanteopphold er i mot reglene, så vidt jeg veit..

2. Du kjenner ikke helt til mattilsynet skjønner jeg, den som spør får svar, og jeg fikk svar jeg.

Du er vel neppe den eneste som har spurt mattilsynet om diverse? Det er vel som alle andre offentlige kontor, det kommer an på hvem man snakker med, evt. dagsformen til den man snakker med.. Men at de gir ut opplysninger i dyrevernssaker til utenforstående, syns jeg er rart..

3. Nå har jeg ikke skrevet at karantenestasjonen har uttalt seg om annet enn hvordan valpene har det. Det er mattilsynet som har informert meg om hva som vil skje med valpene.

Bare et spørsmål; Har de egentlig lov til å si noe annet enn hva du har fått vite, tror du?

Man tester for antistoffer etter 120 dager. Ser jeg har skrevet feil, de blir stående i 4mnd før de blir testet.

Det forutsetter igjen at de får vaksine.. Om de allikevel skal stå i karantene i 4 mnd - noe jeg fortsatt ikke tror de kan - så er det ikke nødvendig å gi de vaksine, i og med at de skal stå på karantenestasjonen i 4 mnd allikevel. Det var ihvertfall ikke vanlig at de gjorde sånt før, hunder som skulle stå i karantene trengte ikke vaksine - vaksine blir jo gitt for å slippe karantene..

Og nei, de sendes ikke rutinemessig tilbake. "Eier" fikk tre valg i følge personen jeg pratet med i mattilsynet. Du vet vel at ingen regel uten unntak?

Greit at du stiller deg tvilende til dette, men jeg vet hva jeg vet basert på de tilbakemeldingene jeg har fått.

Det er vel ingen som har skrevet noe annet enn at man har tre valg? Avlivning, karanteneopphold eller tilbakesendelse.. Jeg tror fortsatt ikke at det er aktuelt med karanteneopphold for valper under 6 mnd - om noen gidder å finne den forandringen i reglene, vil jeg i såfall bli glad - så da er det i realiteten 2 valg, avlivning eller tilbakesendelse. Basert på erfaring, skal løsningen komme fort for at det ikke skal bli avlivning..

Og 2ne: Jeg vet konsekvensene av å melde fra, dette har jeg jo skrevet i et av mine innlegg også, at valpene enten blir stående til de er testet for antistoffer og at "eier" da betaler de ut, de blir avlivet eller sendt tilbake til opprinnelseslandet. jeg er ikke dum serru, selv om du tydligvis hinter om at jeg er det. Jeg vet så inderlig vel at de ikke vil havne som kosehund hos en lykkelig nordmann.

Jeg hinta ikke til at du var dum, faktisk.. Jeg har ikke hinta til at noen er dumme, jeg hinter ikke om sånt - føler jeg at det er nødvendig å fortelle folk at de er dumme, så sier jeg nettopp det ;)

OT:

Jeg sitter igjen med et inntrykk av gruppa her inne at man ikke skal komme med noe som kan gi en positive tilbakemeldinger med mindre man ikke er en av "klikken". Når noen skriver om noe som de synes er fint eller kanksje er stolte av, så blir de rakket ned på med en gang. Bare hun som skrev om at avisen hadde skrevet om hennes nye rase, en upelset nakenhund, da kom det jo masse negativt om nye raser osv.

Dette her blir enda mer OT, men jeg for min del er drit lei at det skal hostes om klikker og innerste sirkler og sammensvergelser så fort man ikke sier "hellandussan så søt hunden din er", eller som i dette tilfellet, klapper deg på ryggen og sier du er kjempeflink..

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg mener at du gjorde feil, snarere tvert i mot, jeg skulle vel egentlig ønske at flere anmeldte sånne forhold. Jeg er nemlig så kynisk at jeg tror at det er den eneste måten å stoppe hundesmugling på, at folk anmelder smuglerene, og at de blir fratatt valpene - det skreiv jeg om i et tidligere innlegg. Jeg mener ikke engang at DU tar feil, Mattilsynet har helt sikkert sagt at det er disse 3 alternativene, men igjen - så sant det ikke er en ny regel om valper på karantenestasjon, så har du fått feil opplysninger (og igjen, OM det er en ny regel om valper på karantenestasjon, så blir jeg takknemlig om noen kan finne det frem, da skal jeg beklage det jeg har skrevet og, om at de antageligvis blir avlivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Vil bare si at du absolutt gjorde det rette her. Valpesmugling tar man avstand fra!(det er ikke noe å diskutere liksom!)

Og ikke bry deg med alle disse kranglefantene her inne..Tror ikke det er en "klikk", tror bare det er folk som sitter hjemme med pc`n sin og ikke har noe annet å finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt supert gjort og ville gjort akkurat det samme selv :icon_fun: Smugling er ikke bare ulovlig, men mange lumske sykdommer importeres på kjøpet, valper dør under transport, mange dør innen de første døgnene hos ny eier, mange er fra valpefabrikker osv. Valpefabrikker gjør meg så sint at jeg nesten tilter :wub:

Akkurat hva som skjer med DISSE valpene er jo èn ting, men det som er viktigst her er jo det som skjer bak. Ved å kjøpe slike valper støtter man både smuglere og de som driver organisert mishandling, dvs valpefabrikkene. Å støtte dem økonomisk gir enda mer grobunn for slik handel og enda flere hunder må lide.

Da jeg sjekket importreglene for et par år siden fant jeg vel ut at å importere fra et ikke-godkjent land mht rabies ville medført rundt 20-25000 kroner i karantenemoro og da slo jeg det fort fra meg ;)

Nok en gang: Kjempebra gjort!! Skulle ønske alle var som deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodel: Jeg tenker ikke kun på tilbakemeldingene til meg, jeg tenker på generelt her inne. Det er vel også dette jeg skriver?

2ne: Belgerpia skriver jo i sitt svar til meg at valper IKKE settes i karantene.

Valpene er vaksinert. Det er standard i Polen at valper bli rabiesvaksinert.

belgerpia sier at det kun er to alternativer - avlivning eller tilbakesendelse.

Og hunder som er vaksinerte blir puttet i karantene så lenge de ikke har gyldig dokumentasjon på at de har antistoffene i kroppen.

Snakker ikke om at alt skal være helledussan. Men det er flere her inne som er helt på hugget når noen våger stikke hodet frem, og det er veldig synd.

Forresten står det om saken i Mosseavisen, da med uttalelser fra tollvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet i denne diskusjonen, jeg...

Er det liksom feil å gi aikonia et klapp på ryggen og si BRA gjort, når hun har tipset om dette? Bare pga "konsekvensen av det man applauderer, gratulerer og lovpriser for" ikke nødvendigvis er rosenrød og tutte-fnuttete?

Jeg antar at de fleste skjønner konsekvensen for disse valpene. Er det ingen her som husker bildet i Svenske aviser i fjor engang på den lille raden av 10-15 chi/toyterrier-valper som var avlivet? At svenske tollvesenet snakket om hundrevis av småvalper som ble avlivet i løpet av et år?

Norge har nok færre av disse episodene, da vi i alle fall har Sverige som "buffertsone" mot østblokklandene. Men det er neppe noen overraskelse at vi får inn sånne hunder vi også.

Det er selvsagt veldig trist for de små valpene, men denne smugleren kan reise og hente neste "avling" om en måned, og tjene penger på DE istedenfor..

Så dessverre - så lenge markedet finnes, vil det selvsagt også finnes de som vil ha mest mulig penger ut av det. Men det må da absolutt ikke resultere i at man lar være å melde ifra om ulovligheter? At det ikke nytter, stakkars valper, etc...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Skjønner ikke helt problemet i denne diskusjonen, jeg...

Er det liksom feil å gi aikonia et klapp på ryggen og si BRA gjort, når hun har tipset om dette? Bare pga "konsekvensen av det man applauderer, gratulerer og lovpriser for" ikke nødvendigvis er rosenrød og tutte-fnuttete?

Ehh..... vær snill å vis meg hvor noen som helst gjør noe annet enn å gi honnør og/eller sier at en slik handling er bra - så vidt jeg kan se så gis det vel honnør i samtlige innlegg - eller ser du noe vi andre ikke ser?

Please enlighten me

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh..... vær snill å vis meg hvor noen som helst gjør noe annet enn å gi honnør og/eller sier at en slik handling er bra - så vidt jeg kan se så gis det vel honnør i samtlige innlegg - eller ser du noe vi andre ikke ser?

Please enlighten me

Hun mente jo tydeligvis at det ikke var feil å applaudere det? Og det er jo det de fleste har gjort. Så at det "skurrer" i Susannes innlegg kan jeg ikke se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig godt gjort å tipse om smugling av hunder. Ja, valpene risikerer å bli avlivet, men sånn er reglene. Jeg for min del vil ikke at hundene mine skal treffe på smuglede hunder når vi går tur, for himmelen vet hva de kan ha med seg av smitte.

Og jeg unner smuglerne virkelig å bli oppdaget. Kanskje vil denne smugleren fortsette i samme duren, men - kanskje synes vedkommende nå at "Auda, jeg er blitt ferska! Nå tør jeg ikke å gjøre det igjen!". Vi kan jo være optimistiske og håpe at det siste er tilfelle. Nå vet h*n at smuglingen er oppdaget, og da føles det neppe like enkelt å ta turen over grensa igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...