Gå til innhold
Hundesonen.no

Navneforslag?


Pingo

Recommended Posts

Nå ser det endelig ut til å bli valp på meg igjen.

Har holdt på mye frem og tilbake for å finne rette kombinasjoene, denne gangen ser alt ut til å klaffe.Endelig!! :icon_fun:

Vet ikke ennå om jeg beholder henne selv, eller sette ut til forvert, vi får se...

Valpen kommer til å bli plukket ut denne uken, og jeg lurer nå på navn...

Så har dere noen fine navn å komme med så fyr løs?

Jeg liker IKKE navn som er hysterisk mye brukt, gjerne navn som betyr noe

Hunden er en Mudi selvfølgelig og det er en tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ungarsk rase, sant? :)

BÖZSI

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: BUU-zhee [key]

Pet form of ERZSÉBET - "my God is an oath" (oppr. hebraisk)

CSENGE

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Possibly derived from Hungarian cseng meaning "to ring, to clang".

ERZSI

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: ER-zhee [key]

Pet form of ERZSÉBET

ESZTI

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: ES-tee [key]

Pet form of ESZTER

GYÖNGYI

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Means "pearl" in Hungarian.

ILKA

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Hungarian pet form of HELEN

KINGA

Gender: Feminine

Usage: Polish, Hungarian

Pronounced: KEEN-gah (Polish) [key]

Polish and Hungarian form of KUNIGUNDE - Derived from the Germanic element kuoni "brave" combined with gund "war". Saint Kunigunde was the wife of Holy Roman Emperor Henry II.

RÓZSA

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: RO-zhaw [key]

Means "rose" in Hungarian.

ZSÓKA

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: ZHO-kaw [key]

Pet form of ERZSÉBET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ungarsk rase, sant? :)

BÖZSI

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: BUU-zhee [key]

Pet form of ERZSÉBET - "my God is an oath" (oppr. hebraisk)

CSENGE

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Possibly derived from Hungarian cseng meaning "to ring, to clang".

ERZSI

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: ER-zhee [key]

Pet form of ERZSÉBET

ESZTI

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: ES-tee [key]

Pet form of ESZTER

GYÖNGYI

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Means "pearl" in Hungarian.

ILKA

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Hungarian pet form of HELEN

KINGA

Gender: Feminine

Usage: Polish, Hungarian

Pronounced: KEEN-gah (Polish) [key]

Polish and Hungarian form of KUNIGUNDE - Derived from the Germanic element kuoni "brave" combined with gund "war". Saint Kunigunde was the wife of Holy Roman Emperor Henry II.

RÓZSA

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: RO-zhaw [key]

Means "rose" in Hungarian.

ZSÓKA

Gender: Feminine

Usage: Hungarian

Pronounced: ZHO-kaw [key]

Pet form of ERZSÉBET

Utrolig fine navn, som passer godt til rasen! :) Har sett gode anbefalinger fra deg i andre tråder, hvor finner du alle disse navnene? Er ute i god tid og leter etter navn selv, og det er ikke lett å finne det perfekte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fine navn, som passer godt til rasen! :) Har sett gode anbefalinger fra deg i andre tråder, hvor finner du alle disse navnene? Er ute i god tid og leter etter navn selv, og det er ikke lett å finne det perfekte...

:)

Internett er en fin ting.. Liker godt å sitte å pusle med sånt jeg. Disse fant jeg på http://www.behindthename.com

Der kan man søke på betydning, opprinnelse osv. Veldig kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette blir vanskelig gitt..Takk for alle forslag!

Liker godt noen av de ungarske(ja helt riktig, rasen er ungarsk), de tar bare tid til å venne seg til, og noen er litt rare i i norske ører og for norske munner.. Men liker godt Csenge(tsenge), og også Eszes(esesj) og Fecske(fetske). Tispa mi nå heter jo Csipisz(tsippis) som også er Ungarsk, tok tid å venne seg til det kan man si... Synes også mange av de finske navnene er fine, med doble konsonanter som feks Nappi, Rimma osv, men det er det desverre hunder som heter allerede i rasen så det blir litt teit...

Ellers så liker jeg godt Hexa og Maya. Synes ikke menneske navn generelt er noe artig og heller ikke for sukkersøte, det passer liksom ikke helt, heller ikke super-amerikanske/engelske, det høres bare snodig ut på rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hun plukket ut, banana og hun heter forøvrig på stamtavlen "Kennelnavn" Amazon

Passer på en måte bra da, kennelnavnet mitt er Sigerdriva- og Sigerdriva er navnet på en Valkyrie som er en "figur" i fra norræn mytologi og er en kvinnelig kriger, noe en Amazone også er.... Elsker bare sånne fikse og finurlige ting :) , mulig jeg er litt rar... :)

Men synes det er litt rart å gå å rope Amazon, Volvo amazon liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hun plukket ut, banana og hun heter forøvrig på stamtavlen "Kennelnavn" Amazon

Passer på en måte bra da, kennelnavnet mitt er Sigerdriva- og Sigerdriva er navnet på en Valkyrie som er en "figur" i fra norræn mytologi og er en kvinnelig kriger, noe en Amazone også er.... Elsker bare sånne fikse og finurlige ting :) , mulig jeg er litt rar... :)

Men synes det er litt rart å gå å rope Amazon, Volvo amazon liksom...

Ohh, gleder meg til å se bilder av den lille jeg. Hvilken farge ble det på den? Fako kanskje :)

(Forøvrig så syns jeg temaet på kennelnavnet ditt var en god ide til mitt neste kull. Har letet etter kvinnlige krigere, men ikke helt funnet det før nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge til bilde når jeg har fått flere, venter inn noen i løpet i morgen!

Desverre er det veeeeeldig lenge til jeg får henne hjem. dvs i februar en gang.. Bra jeg er sykt tålmodig ang dette...

Hun er ikke fako, ei heller cifra som er de to fargene jeg ønsket meg men som jeg nå bare har måttet slutte å tenke på, for det er søren meg vanskelig å finne en valp etter foreldre som er helsesjekket og m. bra gemytt, som i tillegg skal ha en spesiell farge. Så hun er sort, etter sorte foreldre, pappan er bærer av fako da, og begge foreldre er HD-fri, og meget trivelige!

Fant ut etter x-antall kull som jeg valgte å ikke kjøpe fra og mye tull frem og tilbake at jeg må slutte å tenke farge og heller tenke hund, så får vi heller se hva fremtiden bringer av farger.... :) Egentlig er jo det en selvfølge, men jeg håpet lenge at jeg fikk til også å få farge. Hadde man kunnet importere direkte hadde det vært litt enklere i allefall.

(Forøvrig så syns jeg temaet på kennelnavnet ditt var en god ide til mitt neste kull. Har letet etter kvinnlige krigere, men ikke helt funnet det før nå)

Navn er morsomt, har jo begynnt med alfabetet, men må si det også frister med tema, men så var det dette systemet da...

Du gjorde det jo veldig smart med å legge til romertall da.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ok, har fått noen andre forslag:

Okos (Åkåsj)

Màtka

Amaz

Mirri

Csili

Izzi

Vina

Isi

Noen meninger?

Mirri eller Amaz. Fine navn, lette å uttale.

Izzi er liksom litt utbrukt syns jeg... mange av "Australia" rasene ender med slikt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hun er nok litt kraftig(håper jeg). Nei, hun ser ut til å ha veldig bra beinstamme, noe jeg savner på en del hunder i skandinavia, foreldrene er også akkurat som jeg ønsker der. De er heller ikke så store, så jeg håper frøkna holder seg rundt 42-44cm. Mamman er 43cm pappan 42cm. Vil helst ikke ha dem så store, selv om ikke det gjør noe, og smaken er ulik på det omr.

Er det rart jeg føler tiden går ulidelig sakte...

Og nå oppdaget jeg at det skal holdes brukshundkurs i omr i høst, skulle jo definitivt ha meldt oss på der, men Ronja(basset fauven) får være stand-in for "innflytteren" enn så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...