Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg gjøre?

icebluelagoon

Recommended Posts

Skrevet

Heisann!

Jeg sitter her med to kattunger på 4 uker uten mor, de var opprinnelig villkatter.

Vi har allerede en katt med kattunger, men de er snart 10 uker så det er stor forskjell på de nye og våre.

Katten vår nekter å godta kattungene så vi mater dem selv med geitemelk og oppbløtt kattungefôr.

De har fått markkur også, men har veldig store og oppblåste mager, de går på do så det er vel ikke forstoppelse?

Vi har latt dem få patte kattemoren vår noen ganger, vi holder da moren, hun liker det ikke, men prøver ikke å stikke av.

Jeg har merket at de prøver å sutte på ting, er dette et stort problem?

Noen som har erfaring med sånnt som det her?

Takk for tips og råd!

Mvh Jenny

Skrevet

Oisann! Du kan ikke høre med din lokale dyrebeskyttelse om de har en katt som kan ta imot to kattunger da? Det er jo rimelig dumt at ikke de får en "trygg" voksen katt rundt seg.

Hvor lenge har dere forsøkt å la deres kattemor få venne seg til ungene? Det kan jo være at hun vil la dem komme til seg etter en liten stund?

Skrevet

Ikke så alt for lenge, men har jobbet mye med luktoverføring, men jeg tror rett og slett at hun er dritlei av kattunger, med tanke på hvor gamle hennes egne er ...

Jeg vet ikke det med dyrebeskyttelsen, kan undersøke :)

Skrevet

Ja, sjekk med dyrebeskyttelsen- evt. hvis dere har noe omplassering for katter i nærheten, så hører du med dem også. Sjansen øker jo hvis du kunne oppdrive en annen kattemor med unger rundt 4 uker... så ville de kanskje fått en pupp de også :)

Lykke til!

Skrevet

Dette er sikkert ikke enkelt. :) Har du fått snakket med den lokale dyrebeskyttelsen? Det beste er jo om det finnes en kattemamma som vil ta over ansvaret.

Hvis ikke har du litt av en jobb foran deg.

Hvis de er så oppblåste i magen tror jeg det kan være lurt å prøve kattungemelk. Jeg brukte Gimpet kattungemelk da jeg måtte støttemate en gjeng kattunger, pga at moren avviste dem etter fødselen. Det gikk kjempebra og de ble fornøyd og mett. Jeg måtte også hjelpe dem med å 'gå på do'....Kan jo hende at dine trenger litt stimulering? Kattemor ville jo normalt ha vasket dem enda. Jeg blandet ut våtfor (til kattunger) sammen med kattungemelk fra de var 3 uker gamle- en herlig tynn suppe. Dette likte de godt.

Lykke til - håper alt går bra! :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...