Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge venter dere før dere går til dyrelegen?

Recommended Posts

Skrevet

Ja, dette kan jo skyldes at jeg er veldig redd for henne naturlig. Det som er problemet da er at hun har vært lenge dårlig i magen. Hun hadde ortlig rænne bæsj for omtrent 1 uke siden. Hun ble litt bedre. Det var slik at hun hadde myk bæsj men jeg kunne plukke den opp uten at den "falt" fra hverandre. Så har hun vært på kennel nå og da var hun vist nok dårlig i magen. Så ble hun bedre igjen når hun kom hjem igjen men nå er hun dårlig igjen. Hun har bæsjet blod. En masse også. Også kom det skum eller slim/slev ut av munnen hennes. Men ellers ser hun frisk ut. Ser litt sliten ut da.

Mamma og dem mener at det kan være det bare er noe som hun har spist som sitter fast.

I går når vi var på tur så stoppet hun opp men jeg gikk bare videre(hun gikk løs) og hun pleier alltid å løpe etter meg men denne gangen måtte jeg rope på henne før hun kom. Tror kanskje hun kan ha spist noe da. Skal ut og sjekke om det er noe der nå snart.

Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon?

Skrevet

hei!

Jeg villa gått til legen med henne.For som du sier så har hun jo vært dårlig i magen en tid,og når det kommer blod også så er det nok lurest med en sjekk.

Lykke til håper hun blir i bra form snart;):

Skrevet

Min tråd om diarè omhandler nesten det samme. Symptomene du beskriver høres forøvrig ut som Tullas. Jeg gikk ikke til dyrlege, og nå er hun fin igjen i magen, har ikke begynt på vanlig kost enda, går fremdeles på skånekost, men skal begynne å blande i vanlig mat i morgen. Tulla hadde også vært på kennel og fått det, noe som lett skjer når så mange hunder samles på ett sted.

Det som er skremmende som Teddy skriver, er når noe sitter fast i magen, for da må det opereres ut! Hvis dere mistenker det, så bør dere dra til dyrlegen. Personlig høres det ut som vanlig "omgangssyke" blant hunder, sånn som Tulla hadde. Når noe sitter fast, pleier hunden vanligvis ikke å få ut noe avføring, verken løst eller fast. Den kan brekke seg og spy, men tingen kommer ikke opp igjen, og må som sagt opereres ut. Hvis hun har diarè, tyder det jo på at det er gjennomgang i tarmen, og at ting ikke sperrer for veien der. Det er mest sannsynlig en bakterieinfeksjon hun har fått. Det jeg gjorde med Tulla i samme situasjon, var å ta henne bort fra kennelen (sende henne hjem til typen), faste henne, og gi henne Canikur. Følg anvisningen på pakken, den er reseptfri, og koster 100 kr ca. Når kuren var over, startet hun på skånemat; biola, ris, fiskeboller, vann og cottage cheese blandet sammen. Begynn med lite, men litt ofte. I går fikk hun to ss hver 3. time. I dag noe mer litt sjeldnere. Avføringen stabiliserte seg i forrigårs, da var den ikke som vanlig, men den var fast og kunne plukkes opp lett. I morgen skal jeg begynne å blande i vanlig mat som sagt. Du kan også evt gi zoolac, reseptfritt det også, dog strides folk om hva som er mest effektivt av zoolac og biola, folk har jo forskjellige erfaringer. Men uansett skader det ikke.

Men som sagt; mistenker dere at noe sitter fast i magen; ikke gi henne mat! Og ta hunden med til dyrlege for røntgen, og evt operasjon.

(Edit: symptomene til Tulla var rennemage og oppkast. Det var noe blod i diarèen også. Oppkastet varierte i farge, fra skum og gult, til brunt med gress i. Diarèen kunne ha en mer fast klump i seg, men var for det meste helt rennende som tykt vann, noen ganger kom den ut som mer saus/grøt, eller en merkelig klump med gress siden hun spiste gress. Les gjerne min tråd om emnet, som ligger rett under her.)

Edit 2: Du kan også kjøpe elektrolytter hos dyrlegen (hos min koster det 10 kr for en pakke til en liter, kan også kjøpes på apoteket), blande dette ut i vann og gi til hunden (jeg pleier å ha det i matskålen med litt olje i, og vips er det mat!). Elektrolytter gis til hunder som har vært under ekstremt anstrengelse eller har mistet masse væske, som ved langvarig diarè. Da får de raskt i seg de saltene og sukrene de trenger, og henter seg inn igjen raskere. Det er også viktig at hunden får i seg nok væske nå, siden den mister temmelig mye i diarèen og i oppkastet. Mitt triks er altså (vanlig) vann i matskålen med noen dråper olje i, evt kan sikkert fiskebollevann (utblandet) eller pølsevann (vann du har kokt pølser i) brukes for å lure i hunden nok væske. Ikke gi så mye i gangen, gi heller oftere. Husk at hunden da må tisse mer; luft den ofte.

Skrevet
Slike utsagn skremmer meg faktisk litt!

Hva mener du med det?

Det er skremmende at det sies at det "bare" er noe som sitter fast, fordi at det er ikke "bare".. Sitter det fast så må det ha hjelp til å komme ut, og går man i flere dager og tror at det "bare" er noe som sitter fast, så kan bikkja bli så svak at den kan dø..

Syns ikke det høres ut som noe sitter fast jeg da, som Huldra skriver, så høres det mer ut som "omgangssjuke". Men om bikkja har hatt diare i en uke, så er det kanskje på tide med litt zoolac og skånefor, evt ringe veterinær? Særlig når hunden "ser sliten ut" - da får den ikke i seg nok mat/drikke/begge deler..

Skrevet
Slike utsagn skremmer meg faktisk litt!

Signerer den.. I går kveld så jeg på "Animal Police Houston" og der var det en hund som døde nettopp fordi noe satt fast... Riktignok var det et ekstremt tilfelle (beinbit som satt fast i munnen og hunden fikk ikke i seg verken tørt eller vått på 1 måned), men alltid lurt å ha i bakhodet at hunder noen ganger setter ting fast på den måten..

Skrevet

Mamma mente også atte vi skulle gi henne Canikur og faste henne eller gi henne ris eller eple men hun pleier og kaste opp av ris.

Hun er rask og fin ellers men det så bare veldig skummelt ut med reint blod som kom ut. Hun spise frokost i dag og drikker selv.

Egentlig så så det ikke ut som blod det som lå på plenen men det som var i rumpen hennes så ut som blod. Det på plenen så ut som bringe bær som hadde vært i miksmasteren ( :lol: ). Det var ikke noe som var farlig for henne og spise der som hun stod lenge på turen i går. Bringebær kan hun få fatt i i hagen. Det spiser de av plantene selv.

Skrevet

Jammen! Er det bringebær eller blod i bajsen hennes da?? Det er jo stor forskjell på om det er masse blod som kommer ut, eller bringebær hun har spist i hagen..

Jeg ville forøvrig uansett ha fastet henne, de dør jo ikke av å gå uten mat en dag, for å sett an formen (på bajsen). Og så begynt med liten mengde vanlig fôr. Det er det minste jeg ville gjort..

Guest Belgerpia
Skrevet

OK - nå skal jeg være slem - glem storiene om at "sånn var min hund og bla bla bla" - bæsjer hunder blod så skal du dra til veterinæren og det umiddelbart - ferdig med det.

En så liten hund som din kan faktisk DØ av å ha diare over lengre tid og når den da bæsjer blod så er det ikke tiden for selvmedisinering (som flere her foreslår), da går man til veterinær og får sjekket hunden grundig - og får adekvat beskjed om hva som bør gjøres. Blod i avføringen er IKKE bra.......

Skrevet
OK - nå skal jeg være slem - glem storiene om at "sånn var min hund og bla bla bla" - bæsjer hunder blod så skal du dra til veterinæren og det umiddelbart - ferdig med det.

En så liten hund som din kan faktisk DØ av å ha diare over lengre tid og når den da bæsjer blod så er det ikke tiden for selvmedisinering (som flere her foreslår), da går man til veterinær og får sjekket hunden grundig - og får adekvat beskjed om hva som bør gjøres. Blod i avføringen er IKKE bra.......

Enig med Belgerpia, dra til dyrlegen pronto, spesiellt dersom det er blod i avføringen

Skrevet

Jeg ville dratt til dyrlegen. Når hunden har hatt problemermed fordøyelsen i så mange dager, er det påtide å la dyrlegen få se på hunden. Jeg har lest så mange ganger at hvis hunden ikke har blitt frisk igjen etter diare og oppkast etter 2 døgn, så skal man ta den med til dyrlegen. Og når det i tillegg kommer blod..

Uansett, pass på at hun får i seg vann, hvis ikke kan hun bli dehydrert, noe som er faren(og farlig i grunn)i forbindelse med diare og oppkast.

Skrevet

Vis dere vil vite fortsettelsen så er hun blitt bedre av mindre mat og ris. Eller vet ikke om det var det da men hun er bedre. Normal bæsj og frisk som en fisk. Er veldig usikker på hva det var i hagen jeg. Det lignet ekstremt på bringebær og hun spiser det i hagen. Det så ikke ut som blod ihvertfall. Det kan ikke ha vært blod. Men det som hang i rompen hennes så ut som blod.

Men at hun bæsjet bare bringebær var rart :S

Skrevet

Når man er i skogen, kan man se at dyr har spist blåbær, for da ligger det blåfarget bajs på stien. Man kan jo anta at det kan være noe lignende som har skjedd med bringebærene? Jeg har i alle fall ikke hørt om blod som har hengt ut av rompen på en hund, det syns jeg høres veldig ekkelt og skummelt ut.. ;) Kanskje hun bare hadde spist for mye brngebær?

Ang det å gå til dyrlegen når hunden har diarè, så går jeg uansett aldri før det har gått minst tre dager. Og i de dagene har jeg selvsagt prøvd å gjort noe med det selv; mindre mat, og gjerne skånemat og litt zoolac/biola. Det er helt normalt for hunder å ha diarè innimellom, men jeg har hørt at hvis den varer i mer enn en liten uke, da er det på tide å kontakte dyrlegen. Og selv om det er blod i diarèen, så er det slett ikke alltid dyrlegen gjør så mye mer enn om det ikke var blod. Jeg henviser igjen til tråden jeg laget om akkurat samme emnet.

Skrevet

Uansett om hun virker bedre ville jeg tatt henne på skjekk hos vetrinær. Så kanskje de tar en avføringsprøve. Det skal ikke mange timene til før små hunder blir rimelig dårlig pga diaré pga væskemangel. Pass iallefall på at hun får i seg RIKELIG med væske. Så anbefaler jeg canikur.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...