Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge venter dere før dere går til dyrelegen?


Recommended Posts

Ja, dette kan jo skyldes at jeg er veldig redd for henne naturlig. Det som er problemet da er at hun har vært lenge dårlig i magen. Hun hadde ortlig rænne bæsj for omtrent 1 uke siden. Hun ble litt bedre. Det var slik at hun hadde myk bæsj men jeg kunne plukke den opp uten at den "falt" fra hverandre. Så har hun vært på kennel nå og da var hun vist nok dårlig i magen. Så ble hun bedre igjen når hun kom hjem igjen men nå er hun dårlig igjen. Hun har bæsjet blod. En masse også. Også kom det skum eller slim/slev ut av munnen hennes. Men ellers ser hun frisk ut. Ser litt sliten ut da.

Mamma og dem mener at det kan være det bare er noe som hun har spist som sitter fast.

I går når vi var på tur så stoppet hun opp men jeg gikk bare videre(hun gikk løs) og hun pleier alltid å løpe etter meg men denne gangen måtte jeg rope på henne før hun kom. Tror kanskje hun kan ha spist noe da. Skal ut og sjekke om det er noe der nå snart.

Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tråd om diarè omhandler nesten det samme. Symptomene du beskriver høres forøvrig ut som Tullas. Jeg gikk ikke til dyrlege, og nå er hun fin igjen i magen, har ikke begynt på vanlig kost enda, går fremdeles på skånekost, men skal begynne å blande i vanlig mat i morgen. Tulla hadde også vært på kennel og fått det, noe som lett skjer når så mange hunder samles på ett sted.

Det som er skremmende som Teddy skriver, er når noe sitter fast i magen, for da må det opereres ut! Hvis dere mistenker det, så bør dere dra til dyrlegen. Personlig høres det ut som vanlig "omgangssyke" blant hunder, sånn som Tulla hadde. Når noe sitter fast, pleier hunden vanligvis ikke å få ut noe avføring, verken løst eller fast. Den kan brekke seg og spy, men tingen kommer ikke opp igjen, og må som sagt opereres ut. Hvis hun har diarè, tyder det jo på at det er gjennomgang i tarmen, og at ting ikke sperrer for veien der. Det er mest sannsynlig en bakterieinfeksjon hun har fått. Det jeg gjorde med Tulla i samme situasjon, var å ta henne bort fra kennelen (sende henne hjem til typen), faste henne, og gi henne Canikur. Følg anvisningen på pakken, den er reseptfri, og koster 100 kr ca. Når kuren var over, startet hun på skånemat; biola, ris, fiskeboller, vann og cottage cheese blandet sammen. Begynn med lite, men litt ofte. I går fikk hun to ss hver 3. time. I dag noe mer litt sjeldnere. Avføringen stabiliserte seg i forrigårs, da var den ikke som vanlig, men den var fast og kunne plukkes opp lett. I morgen skal jeg begynne å blande i vanlig mat som sagt. Du kan også evt gi zoolac, reseptfritt det også, dog strides folk om hva som er mest effektivt av zoolac og biola, folk har jo forskjellige erfaringer. Men uansett skader det ikke.

Men som sagt; mistenker dere at noe sitter fast i magen; ikke gi henne mat! Og ta hunden med til dyrlege for røntgen, og evt operasjon.

(Edit: symptomene til Tulla var rennemage og oppkast. Det var noe blod i diarèen også. Oppkastet varierte i farge, fra skum og gult, til brunt med gress i. Diarèen kunne ha en mer fast klump i seg, men var for det meste helt rennende som tykt vann, noen ganger kom den ut som mer saus/grøt, eller en merkelig klump med gress siden hun spiste gress. Les gjerne min tråd om emnet, som ligger rett under her.)

Edit 2: Du kan også kjøpe elektrolytter hos dyrlegen (hos min koster det 10 kr for en pakke til en liter, kan også kjøpes på apoteket), blande dette ut i vann og gi til hunden (jeg pleier å ha det i matskålen med litt olje i, og vips er det mat!). Elektrolytter gis til hunder som har vært under ekstremt anstrengelse eller har mistet masse væske, som ved langvarig diarè. Da får de raskt i seg de saltene og sukrene de trenger, og henter seg inn igjen raskere. Det er også viktig at hunden får i seg nok væske nå, siden den mister temmelig mye i diarèen og i oppkastet. Mitt triks er altså (vanlig) vann i matskålen med noen dråper olje i, evt kan sikkert fiskebollevann (utblandet) eller pølsevann (vann du har kokt pølser i) brukes for å lure i hunden nok væske. Ikke gi så mye i gangen, gi heller oftere. Husk at hunden da må tisse mer; luft den ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike utsagn skremmer meg faktisk litt!

Hva mener du med det?

Det er skremmende at det sies at det "bare" er noe som sitter fast, fordi at det er ikke "bare".. Sitter det fast så må det ha hjelp til å komme ut, og går man i flere dager og tror at det "bare" er noe som sitter fast, så kan bikkja bli så svak at den kan dø..

Syns ikke det høres ut som noe sitter fast jeg da, som Huldra skriver, så høres det mer ut som "omgangssjuke". Men om bikkja har hatt diare i en uke, så er det kanskje på tide med litt zoolac og skånefor, evt ringe veterinær? Særlig når hunden "ser sliten ut" - da får den ikke i seg nok mat/drikke/begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike utsagn skremmer meg faktisk litt!

Signerer den.. I går kveld så jeg på "Animal Police Houston" og der var det en hund som døde nettopp fordi noe satt fast... Riktignok var det et ekstremt tilfelle (beinbit som satt fast i munnen og hunden fikk ikke i seg verken tørt eller vått på 1 måned), men alltid lurt å ha i bakhodet at hunder noen ganger setter ting fast på den måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma mente også atte vi skulle gi henne Canikur og faste henne eller gi henne ris eller eple men hun pleier og kaste opp av ris.

Hun er rask og fin ellers men det så bare veldig skummelt ut med reint blod som kom ut. Hun spise frokost i dag og drikker selv.

Egentlig så så det ikke ut som blod det som lå på plenen men det som var i rumpen hennes så ut som blod. Det på plenen så ut som bringe bær som hadde vært i miksmasteren ( :lol: ). Det var ikke noe som var farlig for henne og spise der som hun stod lenge på turen i går. Bringebær kan hun få fatt i i hagen. Det spiser de av plantene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen! Er det bringebær eller blod i bajsen hennes da?? Det er jo stor forskjell på om det er masse blod som kommer ut, eller bringebær hun har spist i hagen..

Jeg ville forøvrig uansett ha fastet henne, de dør jo ikke av å gå uten mat en dag, for å sett an formen (på bajsen). Og så begynt med liten mengde vanlig fôr. Det er det minste jeg ville gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OK - nå skal jeg være slem - glem storiene om at "sånn var min hund og bla bla bla" - bæsjer hunder blod så skal du dra til veterinæren og det umiddelbart - ferdig med det.

En så liten hund som din kan faktisk DØ av å ha diare over lengre tid og når den da bæsjer blod så er det ikke tiden for selvmedisinering (som flere her foreslår), da går man til veterinær og får sjekket hunden grundig - og får adekvat beskjed om hva som bør gjøres. Blod i avføringen er IKKE bra.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - nå skal jeg være slem - glem storiene om at "sånn var min hund og bla bla bla" - bæsjer hunder blod så skal du dra til veterinæren og det umiddelbart - ferdig med det.

En så liten hund som din kan faktisk DØ av å ha diare over lengre tid og når den da bæsjer blod så er det ikke tiden for selvmedisinering (som flere her foreslår), da går man til veterinær og får sjekket hunden grundig - og får adekvat beskjed om hva som bør gjøres. Blod i avføringen er IKKE bra.......

Enig med Belgerpia, dra til dyrlegen pronto, spesiellt dersom det er blod i avføringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt til dyrlegen. Når hunden har hatt problemermed fordøyelsen i så mange dager, er det påtide å la dyrlegen få se på hunden. Jeg har lest så mange ganger at hvis hunden ikke har blitt frisk igjen etter diare og oppkast etter 2 døgn, så skal man ta den med til dyrlegen. Og når det i tillegg kommer blod..

Uansett, pass på at hun får i seg vann, hvis ikke kan hun bli dehydrert, noe som er faren(og farlig i grunn)i forbindelse med diare og oppkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis dere vil vite fortsettelsen så er hun blitt bedre av mindre mat og ris. Eller vet ikke om det var det da men hun er bedre. Normal bæsj og frisk som en fisk. Er veldig usikker på hva det var i hagen jeg. Det lignet ekstremt på bringebær og hun spiser det i hagen. Det så ikke ut som blod ihvertfall. Det kan ikke ha vært blod. Men det som hang i rompen hennes så ut som blod.

Men at hun bæsjet bare bringebær var rart :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er i skogen, kan man se at dyr har spist blåbær, for da ligger det blåfarget bajs på stien. Man kan jo anta at det kan være noe lignende som har skjedd med bringebærene? Jeg har i alle fall ikke hørt om blod som har hengt ut av rompen på en hund, det syns jeg høres veldig ekkelt og skummelt ut.. ;) Kanskje hun bare hadde spist for mye brngebær?

Ang det å gå til dyrlegen når hunden har diarè, så går jeg uansett aldri før det har gått minst tre dager. Og i de dagene har jeg selvsagt prøvd å gjort noe med det selv; mindre mat, og gjerne skånemat og litt zoolac/biola. Det er helt normalt for hunder å ha diarè innimellom, men jeg har hørt at hvis den varer i mer enn en liten uke, da er det på tide å kontakte dyrlegen. Og selv om det er blod i diarèen, så er det slett ikke alltid dyrlegen gjør så mye mer enn om det ikke var blod. Jeg henviser igjen til tråden jeg laget om akkurat samme emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om hun virker bedre ville jeg tatt henne på skjekk hos vetrinær. Så kanskje de tar en avføringsprøve. Det skal ikke mange timene til før små hunder blir rimelig dårlig pga diaré pga væskemangel. Pass iallefall på at hun får i seg RIKELIG med væske. Så anbefaler jeg canikur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...