Gå til innhold
Hundesonen.no

Blue Dobermann

Red Merle

Recommended Posts

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar
Det er jo flott dersom de har helseproblemer...Hva er vitsen med å godkjenne dem da, liksom...

Jeg tenkte godkjent på sikt - ikke pr individ.. :wink:

Som f.eks harlequin? På grand danois var ikke det en godkjent farge til å begynne med,ei heller på f.eks perserkatten!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå... så nydelige de blå var!! Det fikk jeg skikkelig lyst på!

Hvordan er det, kan det komme slike valper i et vanlig kull, eller må fargen avles frem? (tror ikke jeg har sett slike i norge jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir de etter hvert godkjente?

Altså, jeg syns det er tåpelig at hunder ikke er godkjente på grunn av fargen...feks tolleren som blir diska bare pga noen cm med for mye hvitt... Dersom fargene ikke er forbundet med helseproblemer syns jeg det er latterlig at de ikke er godkjent.

Selv om det er lettere å liksom..å, der er en doberman!

Om dere skjønner. Nå surra jeg. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir de etter hvert godkjente?

Altså, jeg syns det er tåpelig at hunder ikke er godkjente på grunn av fargen...feks tolleren som blir diska bare pga noen cm med for mye hvitt... Dersom fargene ikke er forbundet med helseproblemer syns jeg det er latterlig at de ikke er godkjent.

Tja...si det..-grunnen til at de etterhvert blir godkjent,er (hvertfall på de rasene jeg nevnte), er at de har jo ingen bruksverdi,i den sammenheng at fargen ikke er avgjørende for hva den skal gjøre.

En toller,som du nevner,må jo gå mer i ett med naturen,da den er en brukshund - hvertfall er det logisk for meg at en and ikke vil se en rød toller like godt som en hvit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene er jo en del av mange raser da. Som Calina sa, så har de bruksverdi på flere raser. Det blir jo det samme som andre feil. Noen hunder er for store, andre er for små. Det gjør dem ikke til dårligere hunder for det, men de kan bare ikke bli utstillingshunder. Og helst ikke avlshunder selvfølgelig. Det er nå engang sånn at også farger omhandles i rasestandarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig forsket på at hunder som er født med "feil" farge har andre svakheter enn det? Har hørt så mye rart, men vi mennesker blir nå født i alle farger uten at de mørke er friskere enn de hvite!?! (Bare for å dra det litt langt!! :roll: ) Dessuten så er de hvite ikke albinoer for de har ikke røde øyne, bare lysere pels.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig forsket på at hunder som er født med "feil" farge har andre svakheter enn det? Har hørt så mye rart, men vi mennesker blir nå født i alle farger uten at de mørke er friskere enn de hvite!?! (Bare for å dra det litt langt!!  :roll: ) Dessuten så er de hvite ikke albinoer for de har ikke røde øyne, bare lysere pels....  :)

Om du leser de linkene jeg har lagt ut, vil du se at de påpeker forskjell på albino og hvit.

det hadde heller ikke vært forskningsresultarer på rasen det opprinnelig var snakk om,om det nettopp ikke hadde blitt forsket på diverse problemer forbundet med farge.

Og vil du ikke si det er en "feil" at hunder med for lite fargepigment skal gå rundt med væskende sår pga at de har vært litt ute i solen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hvit og albino, som Calina sier. Det er det også hos mennesker. Det finnes albine negere også. De ser helt ut som negere, men de har ikke pigment. De har helt hvitt hår og blå øyne. (Håper ingen her ser på neger som et skjelsord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... jeg klarte hvist ikke få fram hva jeg mente! Jeg og mente at det er forskjell på albino og hvit! Det er og forskjell på bare ha "feil" farge og ha problemer p.g.a. fargen!! Jeg mener at ikke alle kan feies over en kam!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de var fine jeg!

Håper de blir godskjennte jeg da!

Det håper ikke jeg. Det er tross alt en rase det er blitt renavlet på i i snart 150 år,og helseproblemer har det vært fra børjan av med blå og fawn.

Blå var godkjent farge før i tiden i norge, men er det ikke nå lenger. :wink:

Nettopp pga sykdom og mentalitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hva er vitsen med å kupere hale og ører?

Jeg synes det er litt dyreplageri.... De har vel smerter lenge etter operasjonen, og det ser ikke natulig med kuperte ører og hale?.

Dette har blitt diskutert opp og ned i mente her inne - bare til å søke etter emnet.

-og har DU mye smerter etter et skrubbsår..?? -halene har hundene ikke følelse i når de er så liten som de er når halene blir kupert,da nervene ikke er utviklet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...