Gå til innhold
Hundesonen.no

sportempo


comit

Recommended Posts

Har prøvd i over ett år å dempe farten på min riesen i ferske spor uten å ha lykkes. Det er "litt" slitsomt å olde igjen 50 kg. i sporet da han bykser å nærmest hopper framover.

Er vel samtidig litt forsiktig med justering/korrigering da jeg ikke vil "ødelegge" noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger er det pga tidsbrist, det er dager hvor jeg ikke har rett og slett tid til å la sporet ligge, og når vi er flere sammen så er det lett for at sporet blir litt for ferskt ( ja da, det kalles vel dårlig planlegging) men for min egen del hadde det vært greit å legge spor. ta en 30 min. med lydighet ol. og avslutte med spor og fått det "unnagjort" på rundt en time.

Så dette er egentlig kanskje mest for min egen del å kunne ta noen slike dager også, men i tillegg praktisk for å trene dekkmarkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går ferske spor, så er det som å gå i en tunnel av fert for hunden, og dermed veldig lett. Det er nok derfor hunden din raser avgårde. Ved å la det ligge lenger (over en time), så vil ferten konsentreres mer, og hunden vil gå bedre. Nå som den har gått slike spor i ett år, så har den antakelig lagt til seg en sporgang som kanskje vil skape trøbbel i eldre spor. Den er vant til å løpe sporene. Når det blir vanskeligere, så vil den antakelig løpe over vinkler og andre vanskeligheter og dermed får en veldig rotete sporgang.

Det er nesten umulig å holde igjen en så stor hund slik at den går i "normalt" tempo, og det fører også ofte til makt-motmakt. Altså at hunden blir mer opptatt av å trekke deg avgårde, enn å konsentrere seg om sporet.

I tillegg til å øke liggetiden på sporet, så ville jeg lagt inn så vanskelige spor som du kan klare å lage. Vinkler, spisse vinkler (der du vinkler mer enn 90 grader slik at vinkelen blir spissere. Legg sporet i et område der du har mye terrengskifter (skog, jorde, gress, grus, asfalt osv). Det krever konsentrasjon og gir de noe å tygge på. Serpentinger (slangemønster) i sporet er også en flott måte å øke konsentrasjonen i sporet. Da går sporet aldri rett frem og hunden må hele tiden konsentrere seg om hvor sporet tar veien, og da går farten ned. Prøv rett og slett å lage feller for hunden din. En hund med mye sporlyst vil tåle slike spor og vil antakelig like det mye bedre enn et enkelt, rett frem, ferskt spor.

Dekkmarkeringen ville jeg tatt utenom selve sporet. Det bør trenes for seg. Altså, jeg legger da opp et rett spor, legger pinner tett og trener kun på dette, og ikke måten hunden går sporet på. Tren på en ting av gangen: Sporet og dekkmarkeingen hver for seg.

En annen ting er lengden på sporet. Går man kun spor under 500 meter, så vil hunden vite (evt tro) at den kan køle på med energi, for den har jo bare noen få hundre meter å gå. Går den plutselig på en kilometer da, så vil den bli utrolig sliten, og det her de godt av! Et par-tre spor på en kilometer vil antakelig lære den til å senke farten noe, også i starten.

Husk bare å gå tilbake på både legnde, liggetid og vanskelighetsgrad.

Personlig synes jeg ikke det er noe poeng å gå lette spor, med mindre jeg går tilbake i treningen for å beholde et visst trøkk (det er som med all annen trening). Hunden får en dårlig sporgang, og man gjør jo bare det samme gang på gang på gang, noe som egentlig ikke er noen vits.

For at hunden virkelig skal bruke hodet, så må man gi den utfordringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt enig med deg, Teddy. Er klar over at det er for mye fert for min hund på ferske spor, så istedet for å lage meg et problem ut av det, er det vel den beste løsningen å gå eldre spor.

Ellers vil jeg si at når det blir litt alder på sporet så er tempoet akkurat passelig. Så normalt går vi spor som er alt mellom 2 til 8 timer med lengde mellom 300-1200 meter.

Etter ferien har jeg nok sett at han er litt i feriemodus og begynner å slite etter rundt 700 meter. Men går litt tilbake, og så litt fram så er vi vel sikkert der vi var før ferien.

Har brukt før å trene dekkmarkering på gress med flere 50 meters spor, sånn at jeg har prøvd å koble spor og gjenstander sammen da hunden alltid har diskriminert gjenstander. Noen gjenstander bare støter han lynraskt på for så å fortsette sporet.Det hjelper ikke med favorittleker heller da sporet i seg selv er nok forsterkning.

Har trent dekkmarkering på felt, noe som har fungert: Men når vi kommer til spor så er sporet så spennende at han raser over gjenstanden, har faktisk satt ut en matkopp med pølser som han tar og hopper over for å fortsette sporet.

Så det er grunnen til at jeg gjerne kunne tenkt meg å få bedre tempo på ferskere spor, men kanskje jeg bør la det ligge en time uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du et annet problem egentlig. Farten har selvfølgelig noe med at han ikke stopper på gjenstanden (løper over), men sporlysten vil alltid gjøre at han vil kunne ignorere en dekkmarkeing (kjedelige greier å måtte stoppe!). En måte flere gjør det på er rett og slett å nekte hunden å gå over gjenstander når de trener på nettopp dette. Er man konsekvent, og belønner skikkelig, så vil det kunne minimerer risikoen for at hunden velger bort gjenstanden. Samtidig ville jeg gått eldre spor, men droppet gjenstandene, slik at han alltid må stanse og dekke på gjenstand når de er der. Du kan selvfølgelig trene på begge tingene samtidig, men gjenstandene bør uansett merkes slik at han ikke får sjansen til å gå over.

En ting er selvfølgelig om han regelrett går over, altså at han ikke finner gjenstanden. En helt annen ting er om han velger de bort. Det skal han ikke få lov til i den forstand at du holder han igjen i lina, kommandrerer dekk, evt venter han ut til han legger seg. En hund med så stor sporlyst vil forstå at den eneste måten han kan få fortsette er å gjøre jobben først! Det er ganske god motivasjon for mange hunder. Jeg ville ikke korrigert i den forstand at du blir brysk, men heller at du ikke lar ham fortsette og er tålmodig og venter på at han gjør som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...