Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruks


Huldra

Recommended Posts

Sportshund! Det var et godt ord! :)

Men de som da driver med bombesøk osv, er det tjenestehunder? Selv om de ikke blir brukt i arbeid sånn sett, men på hobby-basis? Tenker fx på Tulla som driver med narkotika og bombe-søk, hun er jo ikke "ansatt" hos noen, men vi driver med det på gøy. Hva kalles det? Det er jo knappest en sport.. :) Og enn de som leter etter sopp og råte, de er jo ikke direkte tjenestehunder de heller..? Skulle ønske de fantes en samlebetegnelse for disse, selv om råtehund, bombehund, pyrohund osv er mer beskrivende titler.

Så lenge hunden din ikke er goddkjent i noen etat eller du trener den som tjenestemann/kvinne for å bli en godkjent tjenestehund (div den har gått igjennom opptak og tester) så har du ikke en tjenestehund.

En råtehund er en spesial søkshund, emn også denne "jobber" i ett firma.

Så lenge du driver med det på hobby basis så er det ett "hobby søk". også min hund kan bla romsøk og bagasjesøk, men jeg kaller henne langt i fra en tjenestehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden din ikke er goddkjent i noen etat eller du trener den som tjenestemann/kvinne for å bli en godkjent tjenestehund (div den har gått igjennom opptak og tester) så har du ikke en tjenestehund.

En råtehund er en spesial søkshund, emn også denne "jobber" i ett firma.

Så lenge du driver med det på hobby basis så er det ett "hobby søk". også min hund kan bla romsøk og bagasjesøk, men jeg kaller henne langt i fra en tjenestehund.

Er ikke ute etter å kalle Tulla en tjenestehund, altså. :) Får være måte på til flotte ord man skal bruke! Men hobby-spesialsøkshund kanskje. Jaja, det ble litt OT nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Dermed blir det ingen fast definisjon på hva "brukshund" er, siden det avhenger så mye av bruksområdet til den aktuelle hunden. Det avhenger altså av rase, linjer innen rasen (bruksavlet, "workingvarianter") og hva slags gren hunden trenes i.

Blir det ikke litt forvirrende dersom begrepet brukshund har ulike valører alt etter hvilken interesse eieren har m h t hundebruk og -sport? Hvordan vil man f eks klassifisere to hunder fra samme brukslinjer dersom eieren av hund A vier seg til strikt "bruksorienterte" sysler - mens hund B benyttes i andre "bruksområder" enn hund A. Er B en "brukshund" eller er den det ikke?

??Hvordan får man teksten høyrestilt i forhold til bildet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så veldig uvanlig at et ord kan ha litt ulik betydning alt etter sammenhengen det står i. Ord som kjerring og gubbe f.eks. kan på min dialekt bety noe sånt som "min kjære ektefelle" eller "den forbanna dusten!" alt etter som. Og noe slik er det vel med orden brukshund også, det har ingen bestemt definisjon men meningen endres alt etter sammenhengen.

Jeg kommer bare på forferdelig dårlige eksempler her, men det får vel holde:

Om man f.eks. diskuterer hvilke raser som egner seg best til brukstrening (altså etter NBFs program) og en person hevder at "de tradisjonelle brukshundrasene egner seg generelt bedre enn diverse jakthundraser", da er sannsynligvis raser som schäfer, malinois og de andre etc man tenker på (jfr listen til den svenske brukshundklubben).

I andre sammenhenger kan man mene alle raser/individer innen raser som avles frem for å gjøre en konkret jobb, altså både bruks/tjenestehunder, gjeterhunder, jakthunder osv. Kommer ikke på noe eksempel, men greia er altså at man bruker ordet brukshund i steden for å ramse opp alle variantene som jeg nettopp gjorde, som et synonym til "arbeidsraser" eller noe sånt.

Ellers kan det bety alle individer som brukes til noe utover tur og kos uavhengig av rase. "Generelt sett trenger brukshunder mer næringsrik mat enn rene selskapshunder", eller noe slikt.

Ordet "bruksegenskaper" kan jo også ha ulike betydninger. Man kan enten snakke om de konkrete egenskapene som trengs for brukskonkurranser/politi/tjeneste (søkslyst etc), eller man kan mene mer generelt de egenskapene de ulike "arbeidsrasene" trenger for å gjøre jobben sin (gjeteregenskaper for gjeterhunder, jaktegenskaper for jakthunder etc). Hvis jeg for eksempel skrev et innlegg for å kritisere oppdrettere generelt for å legge for mye vekt på eksteriør heller enn de egenskapene rasene trenger for å gjøre jobben sin, ville jeg kanskje brukt ordet bruksegenskaper heller enn å ramse opp gjeteregenskaper, jaktegenskaper etc etc.

Huff, dette ble forferdelig dårlig skrevet, men greia er i hvert fall at det ikke finnes noen klar definisjon på disse ordene, det er sammenhengen som avgjør. Årsaken er vel at man gjerne ikke har gode nok andre ord å bruke (sportshunder, arbeidshunder etc blir vel noe brukt, men er heller ikke klart definert og entydige) og for å spare tid heller enn å ramse opp alle mulige bruksområder for en hund.

Så når man skriver et innlegg bør man tenke over om man kanksje burde presisere hva en mener med ordene i akkurat den sammenhengen, det er jo ikke alltid like enkelt for alle andre å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...