Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruks

Huldra

Recommended Posts

Joda, høres ut som et rimelig dumt spørsmål, men jeg spør likevel; hva mener folk med "bruks"? Altså, hvis en hund er dårlig til bruks (som det ble skrevet i hvit hyrdehund-tråden) hva er det da den er dårlig til?

Snakker vi kun IPO eller inkluderer vi også spor og søk av diverse slag? Og er det snakk om på "høyere plan" (konkurranse, tjeneste), eller hobby-bruk? Vet ikke helt hva folk vil si om en springer, men at den kan brukes til ganske masse, det mener jeg! (Muligens ikke akkurat forsvarsarbeid, men i alle fall spor og annet søksarbeid.) :D Reagerte litt på at hvit hyrdehund var en dårlig brukshund i forhold til schæfer, men de klarer vel fint å gå et spor likevel?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt litt på det egentlig. Virker som at folk har ulike syn på dette med bruks. At dette gjelder kun konkurrase og seriøs trening, mens andre tenker hverdags (at "alle" kan trene bruks).

I mine øyne er bruks spor, rundering og RIK blandt annet. Gikk jo brukshundkurs, og da var det primært sporing/rundering. Men kanskje noen kan gi bedre definisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt litt på i det siste, også. Tollvesenet bruker jo blandt annet springere som narkotikahunder. Er ikke det selskapshunder? Håper det kommer noen innlegg som kan klare opp litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker først og fremst på NBF's program når noen sier de driver med bruks, men det er vel muligens fordi at jeg er mer borte i den sporten enn de andre sjøl.

Jo, alle hunder kan nok trenes i bruks (vel, kanskje ikke alle), men ikke alle hunder kan BRUKES til bruks, om dere skjønner hva jeg mener? Jeg trente bruks med Zarten, f.eks, som rett nok gikk spor og var forholdsvis lydig. Han var ikke sporsugen nok til å kunne gjort det spesielt bra, og det ville kosta adskillig fler treningstimer med han i både skogen og på lydigheten for å få han startklar, enn det vil gjøre med en hund som faktisk "har det i seg".

Jeg trener bruks - som i at vi går spor og trener lydighet - med jentene jeg har nå, men det gjør dem ikke til brukshunder av den grunn, selv om jeg tror at med litt målretta trening så ville kanskje yngstemann gjort det forholdsvis bra i konkurranser (det forutsetter at hun har en hundefører som tar henne med på trening mer enn annenhver måned da :rolleyes: ), bra nok til at vi en eller gang kunne ha konkurrert i høyere klasser (igjen, det forutsetter trening litt oftere enn vi trener).

Det krever en viss mental pakke for å ha en "brukshund" (ref. tidligere tråder om bruksavla hunder), der er det stort sett jobben som er drivkraften, de elsker det de gjør, de gjør det fordi de syns det er gøy, de bare "er sånn". En god alaska husky (som rett nok er brukshund, men ikke sånn brukshund som det er snakk om nå - bare for å gjøre det vanskelig) løper fordi det er det den er avlet til, den elsker å løpe, den løper gjerne til den stuper, den gir ikke opp selv om den er sliten, selv om terrenget er vanskelig, selv om været er dårlig.. Det blir noe av den samme greia med "sånne" brukshunder, de VIL jobbe, ikke for å få belønning (selv om de gjør det og), men fordi at de elsker jobben sin. En siberian husky kan trekke den og, men ikke på den samme "ukritiske" måten som alaskaen skal gjøre det..

Det er vel derfor man har deling, som f.eks hos belgeren, schäferen og springeren - en "vanlig" springer kan sikkert søke, men de bruksavlede springerene kan søke mer, orker lenger, er mer motivert til å gjøre jobben bare fordi den liker jobben, liksom..

Det blir litt sånn.. Jeg kan trene mine jenter til å gå spor helt opp til klasse A-spor (2km spor som må gåes på under 45 minutter), såpass tror jeg de har i seg.. Men en bombehund f.eks, som skal kunne søke i flere timer uten å nødvendigvis få noen uttelling for det (i brukshundsport vil jo pinnene underveis være en form for belønning, en motivasjon til å gå videre) - såpass tror jeg ikke de har i seg, der kommer de nok litt for kort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt litt på i det siste, også. Tollvesenet bruker jo blandt annet springere som narkotikahunder. Er ikke det selskapshunder? Håper det kommer noen innlegg som kan klare opp litt!

Springere er i utgangspunktet jakthunder, på lik linje med cockere. De blir forsåvidt mest brukt til selskapshunder nå for tiden (cockere også), men siden de har en godt utviklet luktesans, bruker Tollvesenet bla springere. Dessuten er de relativt enkle å trene.

Jeg tenker først og fremst på NBF's program når noen sier de driver med bruks, men det er vel muligens fordi at jeg er mer borte i den sporten enn de andre sjøl.

Jo, alle hunder kan nok trenes i bruks (vel, kanskje ikke alle), men ikke alle hunder kan BRUKES til bruks, om dere skjønner hva jeg mener? Jeg trente bruks med Zarten, f.eks, som rett nok gikk spor og var forholdsvis lydig. Han var ikke sporsugen nok til å kunne gjort det spesielt bra, og det ville kosta adskillig fler treningstimer med han i både skogen og på lydigheten for å få han startklar, enn det vil gjøre med en hund som faktisk "har det i seg".

Jeg trener bruks - som i at vi går spor og trener lydighet - med jentene jeg har nå, men det gjør dem ikke til brukshunder av den grunn, selv om jeg tror at med litt målretta trening så ville kanskje yngstemann gjort det forholdsvis bra i konkurranser (det forutsetter at hun har en hundefører som tar henne med på trening mer enn annenhver måned da :rolleyes: ), bra nok til at vi en eller gang kunne ha konkurrert i høyere klasser (igjen, det forutsetter trening litt oftere enn vi trener).

Det krever en viss mental pakke for å ha en "brukshund" (ref. tidligere tråder om bruksavla hunder), der er det stort sett jobben som er drivkraften, de elsker det de gjør, de gjør det fordi de syns det er gøy, de bare "er sånn". En god alaska husky (som rett nok er brukshund, men ikke sånn brukshund som det er snakk om nå - bare for å gjøre det vanskelig) løper fordi det er det den er avlet til, den elsker å løpe, den løper gjerne til den stuper, den gir ikke opp selv om den er sliten, selv om terrenget er vanskelig, selv om været er dårlig.. Det blir noe av den samme greia med "sånne" brukshunder, de VIL jobbe, ikke for å få belønning (selv om de gjør det og), men fordi at de elsker jobben sin. En siberian husky kan trekke den og, men ikke på den samme "ukritiske" måten som alaskaen skal gjøre det..

Det er vel derfor man har deling, som f.eks hos belgeren, schäferen og springeren - en "vanlig" springer kan sikkert søke, men de bruksavlede springerene kan søke mer, orker lenger, er mer motivert til å gjøre jobben bare fordi den liker jobben, liksom..

Det blir litt sånn.. Jeg kan trene mine jenter til å gå spor helt opp til klasse A-spor (2km spor som må gåes på under 45 minutter), såpass tror jeg de har i seg.. Men en bombehund f.eks, som skal kunne søke i flere timer uten å nødvendigvis få noen uttelling for det (i brukshundsport vil jo pinnene underveis være en form for belønning, en motivasjon til å gå videre) - såpass tror jeg ikke de har i seg, der kommer de nok litt for kort..

Jeg ble på en måte litt klokere, på en annen måte var det egentlig dette jeg har tenkt selv.. Likte godt den uthevete setningen. Så når man altså sier at en hund (fx hvit hyrdehund) ikke er en god brukshund (i forhold til ditt og datt), så er det da snakk om å bruke hunden aktivt i fx tjeneste?

Og når du skriver bruksavlet springer, mener du jaktspringer, eller en springer som ikke er avlet for utstilling, men for tja, si politiet/tollere? (Fins det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springere er i utgangspunktet jakthunder, på lik linje med cockere. De blir forsåvidt mest brukt til selskapshunder nå for tiden (cockere også), men siden de har en godt utviklet luktesans, bruker Tollvesenet bla springere. Dessuten er de relativt enkle å trene.

Springere har nok ikke bedre utviklet luktesans enn andre raser, men dem toll/politi bruker har høyere søks- og byttelyst

Og når du skriver bruksavlet springer, mener du jaktspringer, eller en springer som ikke er avlet for utstilling, men for tja, si politiet/tollere? (Fins det?)

Toll bruker for det meste jakt springerer som dem importerer fra England. Dem må igjennom en ekstremt streng seleksjon før dem for begynne utdannelsen da det er mye mer som skal stemme enn bare søket. Dem skal også ha mot nok til å jobbe med samme intensitet f.eks i motor rommet på en båt... (om du har vært i det på en stor båt så er det faktisk umulig å høre hva en person sier der nede, ekstremt mye støy!)

Jeg vet om noen få "vandlige" spingere i fengselsvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svensk är begreppet "bruks" solklart, eftersom vi har en stark tradition av bruksprov (och bruksraser). På bruksprov i Sverige kan du tävla i spår, sök, rapport eller skydd och för mig är det bruksgrenarna. Om någon menar att de håller på med bruks (eller tävlar i bruks), förutsätter jag att man menar någon av de fyra grenarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble på en måte litt klokere, på en annen måte var det egentlig dette jeg har tenkt selv.. Likte godt den uthevete setningen. Så når man altså sier at en hund (fx hvit hyrdehund) ikke er en god brukshund (i forhold til ditt og datt), så er det da snakk om å bruke hunden aktivt i fx tjeneste?

For å ta det siste først, så mener jeg å ha hørt at politiet/tollvesenet importerer springerene sine fra England, så nei, de får neppe springerene sine fra vanlige norske oppdrettere.

Med tanke på de hvite hyrdehundene, så er det vel forklart i tråden om dem hvorfor de ikke egner seg til f.eks aktiv tjeneste. De hadde generelt sett mindre av alt i forhold til vanlig schäfer, hadde de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svensk är begreppet "bruks" solklart, eftersom vi har en stark tradition av bruksprov (och bruksraser). På bruksprov i Sverige kan du tävla i spår, sök, rapport eller skydd och för mig är det bruksgrenarna. Om någon menar att de håller på med bruks (eller tävlar i bruks), förutsätter jag att man menar någon av de fyra grenarna.

Så lydighhet og agility er ikke brukdgrener? Nei, det er jo i og for seg naturlig. Det er jo ikke til noe nytte. Man har ikke "bruk" for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er jo det slik at kun raser underlagt Svenske Brukshund Klubben kan få Sbch tittelen. SBK har da ett rase ansvar da dem er underlagt dem.

Dem andre rasene får Svensk Spor Champion (er ikke sikker på tittelen) Så SBK har vell egentlig bestemt hva som er "bruksraser" innen dem grenene.

Jeg finner desverre ikke oversikten nå.

Edit:

Jeg fant oversikten:

Australian Cattledog

Australian Shepherd

Beauceron

Belgisk vallhund

Bouvier Des Flandres

Boxer

Briard

Collie

Dobermann

Hollandse Herdershond

Hovawart

Kelpie

Riesenschnauzer

Rottweiler

Schäfer

Svart Terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lydighhet og agility er ikke brukdgrener? Nei, det er jo i og for seg naturlig. Det er jo ikke til noe nytte. Man har ikke "bruk" for det!

Nei, disse grenene defineres ikke som "bruksgrener" i det offisielle konkurransesystemet. Hva hvermannsen kaller det de driver med er jo noe annet. Noen hevder jo de har "brukshunder" fordi de går tur med kløv eller har med hunden på skitur liksom :D.

Dersom du ser på utstillinger, så får ikke hunder med kun LP/AG-meritter stille i brukshundklasser på utstilling. Der må de ha konkurrert i NBF's konkurranseprogram (som Fanny definerer greit - spor, rundering, rapport), eller RIK. Dette gjelder da for de såkalte brukshundrasene (som ble definert over her) hvor det nå er innført brukshundklasse på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er jo det slik at kun raser underlagt Svenske Brukshund Klubben kan få Sbch tittelen. SBK har da ett rase ansvar da dem er underlagt dem.

Dem andre rasene får Svensk Spor Champion (er ikke sikker på tittelen) Så SBK har vell egentlig bestemt hva som er "bruksraser" innen dem grenene.

Jeg finner desverre ikke oversikten nå.

Edit:

Jeg fant oversikten:

Australian Cattledog

Australian Shepherd

Beauceron

Belgisk vallhund

Bouvier Des Flandres

Boxer

Briard

Collie

Dobermann

Hollandse Herdershond

Hovawart

Kelpie

Riesenschnauzer

Rottweiler

Schäfer

Svart Terrier

Det var da ikke mange. Er dette de eneste rasene som er kategorisert som brukshunder i Sverige? Boxer og Bouvier, liksom? Nei, her må jeg da ha misfostått noe? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke mange. Er dette de eneste rasene som er kategorisert som brukshunder i Sverige? Boxer og Bouvier, liksom? Nei, her må jeg da ha misfostått noe? :D

Boxer er faktisk en mye mer utbreedt brukshund i Sverige enn i Norge. Beauceronen er nylig kommet inn i SBK. Dette er noe raseklubben selv "bestemmer". SBK jobber for rasene som brukshund og har mentaltester, prøver, championat og avlskrav etter dette. Om du vil ha en gjeterhund/jakthund så er det egene organisasjoner som jobber for det. F.eks SVAK Som jobber for BC som gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vitt jag vet räknas inte IPO (RIK) som bruks i Sverige, även om det kanske inte är en solklar gräns. Det heter till exempel "Svenska mästerskapen i bruks OCH IPO...

Och ja, de raser som räknades upp i listan ovan är de som räknas som bruksraser i Sverige. Agility och lydnad skulle jag definitivt inte räkna som bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vitt jag vet räknas inte IPO (RIK) som bruks i Sverige, även om det kanske inte är en solklar gräns. Det heter till exempel "Svenska mästerskapen i bruks OCH IPO...

Når jeg hører uttrykket "bruks" så er det også kun grenene spor, rundering og rapport jeg tenker på. RIK/IPO holder også jeg utenom begrepet egentlig :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når man altså sier at en hund (fx hvit hyrdehund) ikke er en god brukshund (i forhold til ditt og datt), så er det da snakk om å bruke hunden aktivt i fx tjeneste?

Det er vel egentlig snakk om i forhold til alle typer brukshundarbeid, rettet mot konkurranse, vil jeg påstå. En god brukshund er en hund som gjør jobben sin uten en hel masse veiledning og tilrettelegging fra førers side. Klart den trenger jo litt hjelp og trening i "faget" den også, men man slipper unna en hel del repetisjoner og unødvendig arbeid om man har en bruksavlet hund, som man har vett til å trene riktig.

Jeg vet ikke hva folk mener med bruksarbeid på hobbybasis, men jeg tipper det er like seriøst som lydighetstrening på hobbybasis, og overhodet ikke rettet mot konkurranse. Dermed, en hund som egner seg kun til hobbytrening, vil i mine øyne faktisk aldri være en god brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører uttrykket "bruks" så er det også kun grenene spor, rundering og rapport jeg tenker på. RIK/IPO holder også jeg utenom begrepet egentlig :D.

I Sverige har vi skyddet ("svenskskydd") också, vilket jag skulle räkna som den mest prestigefyllda och krävande bruksgrenen (i elitklass skydd ingår förrutom arm- och munkorgsarbete också sök, spår, uppletande och lydnad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en narkotika/bombehund er ikke en brukshund? Eller er det delte meninger om det? (Fint å få oppklart springersaken, forresten. :D Jeg mente forøvrig ikke at springere har så utrolig mye bedre luktesans enn andre hunder, men den skal visst være ganske god. Fjellanger bruker jo kun springere eller labradorer eller blandinger av disse, og det er fordi de er enkle å trene, og har god luktesans.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en narkotika/bombehund er ikke en brukshund? Eller er det delte meninger om det? (Fint å få oppklart springersaken, forresten. :D Jeg mente forøvrig ikke at springere har så utrolig mye bedre luktesans enn andre hunder, men den skal visst være ganske god. Fjellanger bruker jo kun springere eller labradorer eller blandinger av disse, og det er fordi de er enkle å trene, og har god luktesans.)

Narkotika/Bombe/Minehunder/Førerhunder/Patruljehunder osv er Tjenestehunder. Innen dem gruppene igjen kreves det forsjellige egenskaper alt etter hvilken "gren" dem skal spesialiseres i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min värld är en brukshund en hund som tillhör en av de raser som ligger under svenska brukshundklubbens avelsansvar (se lista ovan). En springer, labrador eller border collie blir aldrig en brukshund. Det innebär inte att nämnda raser är sämre till bruksgrenarna. Alla är väl överens om att en border collie eller flat oftast är lättare att vinna bruksprov med än en collie eller boxer...

En narkotika-/bombhund är i mina ögon en tjänstehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en forskjell på betegnelsen "bruks" og betegnelsen "brukshund". En brukshund er, for å si det utrolig enkelt, en hund som brukes. "Bruks" er også for meg NBF-bruks. En springer kan godt være både brukshund og jakthund. Avhengig av hva den brukes til, og hva slags type hund den er. Typebetegnelsen "working springer" sier derimot noe om hva slags type hund det er (linjer), mer enn hva bruksområdet den brukes til.

Når man betegner raser som "brukshunder", så er det gjerne raser som man forbinder med arbeidende hunder (tjeneste, NBF, IPO), mens "jakthund" brukes om hunder som brukes på jakt (fuglehunder og spaniel). Retrievere kommer i en litt mellomstilling. Opprinnelig jakthunder, men har et så vidt bruksområdet at det, igjen, avhenger av hunden om den vil falle innunder kategorien "familiehund", "brukshund" eller "jakthund". Man sier f.eks. ikke brukslabrador, men jaktlabrador om linjene avlet kun for arbeid.

Dermed blir det ingen fast definisjon på hva "brukshund" er, siden det avhenger så mye av bruksområdet til den aktuelle hunden. Det avhenger altså av rase, linjer innen rasen (bruksavlet, "workingvarianter") og hva slags gren hunden trenes i.

En sheltie som brukes til agility vil derfor ikke for meg være en brukshund, men kanskje en sportshund?

Sportshund er forøvrig et begrep som brukes mer og mer ettersom man ønsker andre kvaliteter hos konkurrerende hunder enn f.eks. tjenestehunder. Synes dette er et godt begrep da det kan favne ganske mange raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en forskjell på betegnelsen "bruks" og betegnelsen "brukshund". En brukshund er, for å si det utrolig enkelt, en hund som brukes. "Bruks" er også for meg NBF-bruks. En springer kan godt være både brukshund og jakthund. Avhengig av hva den brukes til, og hva slags type hund den er. Typebetegnelsen "working springer" sier derimot noe om hva slags type hund det er (linjer), mer enn hva bruksområdet den brukes til.

Når man betegner raser som "brukshunder", så er det gjerne raser som man forbinder med arbeidende hunder (tjeneste, NBF, IPO), mens "jakthund" brukes om hunder som brukes på jakt (fuglehunder og spaniel). Retrievere kommer i en litt mellomstilling. Opprinnelig jakthunder, men har et så vidt bruksområdet at det, igjen, avhenger av hunden om den vil falle innunder kategorien "familiehund", "brukshund" eller "jakthund". Man sier f.eks. ikke brukslabrador, men jaktlabrador om linjene avlet kun for arbeid.

Dermed blir det ingen fast definisjon på hva "brukshund" er, siden det avhenger så mye av bruksområdet til den aktuelle hunden. Det avhenger altså av rase, linjer innen rasen (bruksavlet, "workingvarianter") og hva slags gren hunden trenes i.

En sheltie som brukes til agility vil derfor ikke for meg være en brukshund, men kanskje en sportshund?

Sportshund er forøvrig et begrep som brukes mer og mer ettersom man ønsker andre kvaliteter hos konkurrerende hunder enn f.eks. tjenestehunder. Synes dette er et godt begrep da det kan favne ganske mange raser.

Men er det sånn at man kan velge selv hva man vil kalle brukshund? Er det ingen bestemte raser som kommer inn under kategorien brukshund. Jeg skjønte heller ikke hva du mente var forskjellen på bruks og brukshund. Trodde Trulte bare skrev bruks som en forkortelse, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportshund! Det var et godt ord! :D

Men de som da driver med bombesøk osv, er det tjenestehunder? Selv om de ikke blir brukt i arbeid sånn sett, men på hobby-basis? Tenker fx på Tulla som driver med narkotika og bombe-søk, hun er jo ikke "ansatt" hos noen, men vi driver med det på gøy. Hva kalles det? Det er jo knappest en sport.. :) Og enn de som leter etter sopp og råte, de er jo ikke direkte tjenestehunder de heller..? Skulle ønske de fantes en samlebetegnelse for disse, selv om råtehund, bombehund, pyrohund osv er mer beskrivende titler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportshund! Det var et godt ord! :)

Men de som da driver med bombesøk osv, er det tjenestehunder? Selv om de ikke blir brukt i arbeid sånn sett, men på hobby-basis? Tenker fx på Tulla som driver med narkotika og bombe-søk, hun er jo ikke "ansatt" hos noen, men vi driver med det på gøy. Hva kalles det? Det er jo knappest en sport.. :) Og enn de som leter etter sopp og råte, de er jo ikke direkte tjenestehunder de heller..? Skulle ønske de fantes en samlebetegnelse for disse, selv om råtehund, bombehund, pyrohund osv er mer beskrivende titler.

Jag skulle kalla dem för specialsökshundar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn at man kan velge selv hva man vil kalle brukshund?

Velge selv og velge selv... Det kan du jo, men folk vil nok misforstå deg om du sier du har brukshund og kommer luskende med en chihuahua... Visse konotasjoner har man jo til begrepet.

Er det ingen bestemte raser som kommer inn under kategorien brukshund.

Nei, er vel egentlig ikke det, men som nevnt så har man jo visse forventninger til begrepet. En brukshund er jo ofte annsett som de tradisjonelle hundene brukt til tjeneste og brukshundsport.

Jeg skjønte heller ikke hva du mente var forskjellen på bruks og brukshund. Trodde Trulte bare skrev bruks som en forkortelse, jeg...

Bruks er forkortelse på brukshundsport. En brukshund er, ja, en brukshund.

Sportshund! Det var et godt ord! :)

Ja, det synes jeg også!

Må det hete noe? Begreper er jo ofte flytende og forskjllige miljøer bruker det forskjellig. Er jo bare å forklare hva du trener. Må ikke kunne si det i ett ord, som forsøvir kan bli ganske tungvindt: Hobbynarkotikaogbombehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...