Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er norsk elghund?


dorab01

Recommended Posts

det finnes fryktelig mamge norske elghunder men jeg har for å være helt ærlig aldri møtt en personlig det vil si jeg har møtt men aldri blitt kjent med de.

Så hvordan er de egentlig i gemyttet? Oppførsel? mosjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes fryktelig mamge norske elghunder men jeg har for å være helt ærlig aldri møtt en personlig det vil si jeg har møtt men aldri blitt kjent med de.

Så hvordan er de egentlig i gemyttet? Oppførsel? mosjon osv.

nå har jeg aldri eid elghund selv, så egentlig er jeg vel ikke den rette til å svare. En i kollektivet jeg bodde i da jeg studerte hadde to elghunder. Den ene var snill som dagen var lang, og var med som kollektivbeboer, mens den andre hadde dårligere gemytt (les: til tider aggressiv) og bodde ikke på studiestedet. Den som delte husvære med oss bjeffet ikke. Har ikke inntrykk av at de trenger all verdens mosjon, men at de må trenes opp til jakta (altså holdes i god form). Jeg ble i hvertfall helt imponert av prakteksemplaret som bodde hos oss. Den var god på jakt, snill, stille. og vekdig glad:)

tror det er store forskjeller innad i rasen, og i tillegg påvirkes de nok av om eieren sosialiserer den eller ikke. Er jo en del "hundegårdselghunder" eller hunder som står i bånd store deler i året bortsett fra jakta. Og så er det liksom "lov" av elghundene kan være litt "sinte", så lenge de jakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes fryktelig mamge norske elghunder men jeg har for å være helt ærlig aldri møtt en personlig det vil si jeg har møtt men aldri blitt kjent med de.

Så hvordan er de egentlig i gemyttet? Oppførsel? mosjon osv.

Reservert mot andre hunder, spesielt av samme kjønn, veldig voktende, røyter mye, tåler mye (vær, vind, kulde, lange turer), trenger mye mosjon for å trives. Ikke noe særlig barnevennlig egentlig, men det varierer jo fra individ til individ. Ikke noen kosehund, må brukes mye for å ikke kjede seg, og tro meg, kjeder de seg, da sier de fra :D

Ellers er det verdens peneste og koseligste rase, men trenger god oppdragelse. Trives egentlig best utendørs, og pga evig røyting er dette også greiest for oss eiere.... :rolleyes:

Er selvfølgelig best som jakthund, men jeg hadde min i 14 år, og hun var aldri med på jakt. Derimot løp hun mye løs og snuste rundt, og vi gikk mye i fjellet, så hun led ikke av den grunn.

Utrolig sjarmerende og stolte hunder der de går bestemt av gårde med snurrhalene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de som oftest er hyggelige hunder, men de er også litt selvstendige. Elsker oppmerksomhet som de fleste andre. De tåler mye og er de vant til og være med, så er det heller ikke noe problem med andre hunder. De trenger ikke veldig mye mosjon, men nok til at de holdes i form og at de får ut litt energi. Vi har hatt elghund hjemme all min tid, og alle vi har hatt har vært kjempehunder;) Så jeg synes det er en fin rase jeg=)

Reservert mot andre hunder, spesielt av samme kjønn, veldig voktende, røyter mye, tåler mye (vær, vind, kulde, lange turer), trenger mye mosjon for å trives. Ikke noe særlig barnevennlig egentlig, men det varierer jo fra individ til individ. Ikke noen kosehund, må brukes mye for å ikke kjede seg, og tro meg, kjeder de seg, da sier de fra :D

Synes egentlig ikke jeg kan si meg enig i dette skal jeg være helt ærlig. Våre hunder har gått veldig fint sammen med andre hunder, og barnevennlige vil jeg påstå att de alle har vært. At det ikke er noen kosehund, det kan jeg vel forsåvit si meg enig med deg i, og også at de må brukes mye for ikke og kjede seg, men i en viss grad. Alt dette er jo veldig forskjellig fra hund til hund selvfølgelig, men "av min erfaring" kan jeg ikke si meg enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke jeg kan si meg enig i dette skal jeg være helt ærlig. Våre hunder har gått veldig fint sammen med andre hunder, og barnevennlige vil jeg påstå att de alle har vært. At det ikke er noen kosehund, det kan jeg vel forsåvit si meg enig med deg i, og også at de må brukes mye for ikke og kjede seg, men i en viss grad. Alt dette er jo veldig forskjellig fra hund til hund selvfølgelig, men "av min erfaring" kan jeg ikke si meg enig...

Selvfølgelig forskjellig fra hund til hund, men de fleste jeg har møtt, inkl. min egen har vært slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elghunden er vel mest kjent for den hunden som bjeffer mye, brukes til jakt og røyter mye. Jeg har selv en 3 år gammel elghund som har bevist at elghund er som de fleste andre raser veldig inviduelle. Hun er veldig kosete, bjeffer ikke i ett sett (tok tid å venne henne av det) og bor inne hele året. Ja, de trenger en del mosjon- min 2 timer om dagen. Min blir rastløs hvis hun ikke får nok mosjon og trenger aktivitet som hun kan bruke hodet. Søk ol.. Min blir heller ikke brukt til jakt, og jeg tror ikke hun lider av det. Er jo bare å finne på aktiviteter som hun kan bruke seg selv i. Røyting- jeg har egentlig vært heldig- man har den store røyte perioden 2 ganger i året da man børster seg i hel og det er "dotter" over alt. Etter hun ble sterilisert har røytingen gått over til hele året- så da skjønner jeg dem som sier at elghunder røyter ekstremt mye! Som andre raser kan man venne til elghunden til barn og ellers andre ting. Og da er vel de som andre hunder;-) Hvordan de er mot andre hunder er nok veldig inviduelt. Min har vel godtatt alle raser helt til hun ble angrepet av to løse hunder. Etter det er hun litt reservert og er tøff i begynnelsen helt til hun får hilst på andre hunder- da er det greit. Men slik er nå det med de fleste hunder. Tror gemyttet på hunden har mye å si- og som andre raser varierer dette veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...