Gå til innhold
Hundesonen.no

Liggesår


edlitam

Recommended Posts

Skrevet

Nå har det seg sånn at ludde har en liggesår på begge forbeina. jeg smører de og de har blitt noe mindre enn de var før. men siden huden hans er helt rosa ser man de veldig godt. og i den forbindelse lurer jeg på hvordan dommere reagerer på liggesår. trekkes det mye på det? jeg har lyst til å stille ludde men ser ikke noe poeng i det hvis han uansett ikke vil komme godt ut av det???

Skrevet

Orry har slike sår på begge "albuene" foran, og har ikke fått noe kommentarer på det på utstilling. Mulig jeg har vært heldig, men skjønner i så fall ikke poenget med å vektlegge noe sånt i bedømmingen.

Skrevet

man ser det vel kanskje ikke så godt på orry som man gjør på ludde da??? ludde er helt rosa der hvor sårene er. vet ikke helt om dommerne bryr seg, men får vel nesten bare stille ludde ut for å se om de reagerer.

Skrevet

Tror ikke de trekker noe særlig på det. Jeg var i Moss på utstillingen idag og det var en del av hundene med liggesår, men det gikk ikke noe dårligere for dem for det. (så det ihverfall ut som da) Men du kan jo bare prøve å se om de trekker og hvis de gjør det kan du kanskje sprørre vet'n? :)

Skrevet

Liggesår er noe som alle hunder får, så det teller ike på kritikken. derimot og liggesåret er betendt og stygt eller hunden har det når den ikke er fylt året kan det hende at dommeren reagerer. Det kommer nok uansett ikke på kritikken, men du kan risikere at hunde ikke går videre. Hannhundene får ofte liggesår mye tiligere enn tispene, men det er ikke mye du kan gjøre med det, men så er det ikke så farlig heller. Min er 21 månder og har på ene albuen allerede.

Skrevet
Tror ikke de trekker noe særlig på det. Jeg var i Moss på utstillingen idag og det var en del av hundene med liggesår, men det gikk ikke noe dårligere for dem for det. (så det ihverfall ut som da) Men du kan jo bare prøve å se om de trekker og hvis de gjør det kan du kanskje sprørre vet'n? :)

vet at dette er litt OT men kan jeg bo hos deg når bjerke er ??? uten ludde og bare meg???

Skrevet
vet at dette er litt OT men kan jeg bo hos deg når bjerke er ??? uten ludde og bare meg???

Hold dere til topic, ta dette over PM :)

Skrevet
man ser det vel kanskje ikke så godt på orry som man gjør på ludde da??? ludde er helt rosa der hvor sårene er. vet ikke helt om dommerne bryr seg, men får vel nesten bare stille ludde ut for å se om de reagerer.

Nja, de synes veldig godt nå som han er utstillingsklipt. Pelsen er nemlig ganske kort, og "deler" seg der han har disse sårene, og det synes veldig godt med rosa mot hvit pels. Har aldri fått kommentarer på det, så mitt tips er at du bare hiver deg ut i det og ser hvordan det går :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...