Gå til innhold
Hundesonen.no

Liggesår

edlitam

Recommended Posts

Skrevet

Nå har det seg sånn at ludde har en liggesår på begge forbeina. jeg smører de og de har blitt noe mindre enn de var før. men siden huden hans er helt rosa ser man de veldig godt. og i den forbindelse lurer jeg på hvordan dommere reagerer på liggesår. trekkes det mye på det? jeg har lyst til å stille ludde men ser ikke noe poeng i det hvis han uansett ikke vil komme godt ut av det???

Skrevet

Orry har slike sår på begge "albuene" foran, og har ikke fått noe kommentarer på det på utstilling. Mulig jeg har vært heldig, men skjønner i så fall ikke poenget med å vektlegge noe sånt i bedømmingen.

Skrevet

man ser det vel kanskje ikke så godt på orry som man gjør på ludde da??? ludde er helt rosa der hvor sårene er. vet ikke helt om dommerne bryr seg, men får vel nesten bare stille ludde ut for å se om de reagerer.

Skrevet

Tror ikke de trekker noe særlig på det. Jeg var i Moss på utstillingen idag og det var en del av hundene med liggesår, men det gikk ikke noe dårligere for dem for det. (så det ihverfall ut som da) Men du kan jo bare prøve å se om de trekker og hvis de gjør det kan du kanskje sprørre vet'n? :)

Skrevet

Liggesår er noe som alle hunder får, så det teller ike på kritikken. derimot og liggesåret er betendt og stygt eller hunden har det når den ikke er fylt året kan det hende at dommeren reagerer. Det kommer nok uansett ikke på kritikken, men du kan risikere at hunde ikke går videre. Hannhundene får ofte liggesår mye tiligere enn tispene, men det er ikke mye du kan gjøre med det, men så er det ikke så farlig heller. Min er 21 månder og har på ene albuen allerede.

Skrevet
Tror ikke de trekker noe særlig på det. Jeg var i Moss på utstillingen idag og det var en del av hundene med liggesår, men det gikk ikke noe dårligere for dem for det. (så det ihverfall ut som da) Men du kan jo bare prøve å se om de trekker og hvis de gjør det kan du kanskje sprørre vet'n? :)

vet at dette er litt OT men kan jeg bo hos deg når bjerke er ??? uten ludde og bare meg???

Skrevet
vet at dette er litt OT men kan jeg bo hos deg når bjerke er ??? uten ludde og bare meg???

Hold dere til topic, ta dette over PM :)

Skrevet
man ser det vel kanskje ikke så godt på orry som man gjør på ludde da??? ludde er helt rosa der hvor sårene er. vet ikke helt om dommerne bryr seg, men får vel nesten bare stille ludde ut for å se om de reagerer.

Nja, de synes veldig godt nå som han er utstillingsklipt. Pelsen er nemlig ganske kort, og "deler" seg der han har disse sårene, og det synes veldig godt med rosa mot hvit pels. Har aldri fått kommentarer på det, så mitt tips er at du bare hiver deg ut i det og ser hvordan det går :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
    • Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...