Gå til innhold
Hundesonen.no

Illeluktende klump/sår

Vala

Recommended Posts

Altså, jeg kjente en klump i "armhulen" til Sofus her igår. Trodde det var en flått og snudde pelsen sporenstraks på ryggen klar til aksjon. Men, det virket bare som om den kanskje har vært en flått der. En liten klump med skorpe på. Fordi jeg er en "piller", så fant jeg ut at jeg skulle forsøke å klemme ut evt. betennelse av klumpen noe som forårsaket at skorpen klart falt av. Og da bredde det seg en utrolig sterk metallisk lukt! Dette er absolutt ingen overdrivelse, det luktet stramt og metallisk. Hadde dette vært en stooor klump eller et stort sår eller det var rødlighet rundt det, så ville jeg tenkt at det kanskje var betent. Men det var bare en liten lys klump med skorpe på.

Har noen av dere vært borti denne sterke lukten før? Jeg har aldri merket dette før, til tross for utallige flått bitt hos gutten. Men nå er jo det ikke sikkert at dette skyldes en flått da. Men det var det første jeg kom til å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte betennelser har en typisk metallisk lukt. Det er nok ikke flått som lukter metallisk, men betennelsen. Lukten kommer ofte an på hvilke bakterier som er til stede.

Hm, da vil jo det si at til tross for at det ikke så betent ut (altså, ingen rødlighet el.l), så var det nok betent.. Får vel holde et øye med klumpen (begge to faktisk :icon_cry: Både pels og klump mao.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ha vært en hårsekk som kapslet seg inn da..?

Hehe, joda, det trenger jo ikke å være en flått. Men det jeg "reagerte" mest på var lukten. Skikkelig metallisk og ekkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Det du beskriver er en eller annen form for infeksjon (betennelse er bare et begrep om hvodan kroppen reagerer: feber, rødhet, hoven etc.) Anbefaler deg å bruke (medisinsk) grønnsåpebad (hele stedet opp i en bolle med grønnsåpe blandet med lunkent til varmt vann) - er dette vanskelig så prøv å legg det på) - i 5-6 minutter hver dag. Der etter skal du tørke forsiktig, for så å smøre på litt aloeragel. Blir det verre, må du oppsøke vet. - men det skulle ikke forundre meg om du raskt ser bedring.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er en eller annen form for infeksjon (betennelse er bare et begrep om hvodan kroppen reagerer: feber, rødhet, hoven etc.) Anbefaler deg å bruke (medisinsk) grønnsåpebad (hele stedet opp i en bolle med grønnsåpe blandet med lunkent til varmt vann) - er dette vanskelig så prøv å legg det på) - i 5-6 minutter hver dag. Der etter skal du tørke forsiktig, for så å smøre på litt aloeragel. Blir det verre, må du oppsøke vet. - men det skulle ikke forundre meg om du raskt ser bedring.

Lykke til!

Tusen takk for utfyllende svar. Pelsen ble ganske fort kvitt dette med littegrann pirking med grønnsåpe og klorhexidin.

Men nå vet jeg iaf til neste gang at denne ufyselige lukten er "vanlig" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...