Gå til innhold
Hundesonen.no

Illeluktende klump/sår


Vala

Recommended Posts

Skrevet

Altså, jeg kjente en klump i "armhulen" til Sofus her igår. Trodde det var en flått og snudde pelsen sporenstraks på ryggen klar til aksjon. Men, det virket bare som om den kanskje har vært en flått der. En liten klump med skorpe på. Fordi jeg er en "piller", så fant jeg ut at jeg skulle forsøke å klemme ut evt. betennelse av klumpen noe som forårsaket at skorpen klart falt av. Og da bredde det seg en utrolig sterk metallisk lukt! Dette er absolutt ingen overdrivelse, det luktet stramt og metallisk. Hadde dette vært en stooor klump eller et stort sår eller det var rødlighet rundt det, så ville jeg tenkt at det kanskje var betent. Men det var bare en liten lys klump med skorpe på.

Har noen av dere vært borti denne sterke lukten før? Jeg har aldri merket dette før, til tross for utallige flått bitt hos gutten. Men nå er jo det ikke sikkert at dette skyldes en flått da. Men det var det første jeg kom til å tenke på.

Skrevet

Enkelte betennelser har en typisk metallisk lukt. Det er nok ikke flått som lukter metallisk, men betennelsen. Lukten kommer ofte an på hvilke bakterier som er til stede.

Skrevet
Enkelte betennelser har en typisk metallisk lukt. Det er nok ikke flått som lukter metallisk, men betennelsen. Lukten kommer ofte an på hvilke bakterier som er til stede.

Hm, da vil jo det si at til tross for at det ikke så betent ut (altså, ingen rødlighet el.l), så var det nok betent.. Får vel holde et øye med klumpen (begge to faktisk :icon_cry: Både pels og klump mao.. )

Skrevet
Kan ikke ha vært en hårsekk som kapslet seg inn da..?

Hehe, joda, det trenger jo ikke å være en flått. Men det jeg "reagerte" mest på var lukten. Skikkelig metallisk og ekkel.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Det du beskriver er en eller annen form for infeksjon (betennelse er bare et begrep om hvodan kroppen reagerer: feber, rødhet, hoven etc.) Anbefaler deg å bruke (medisinsk) grønnsåpebad (hele stedet opp i en bolle med grønnsåpe blandet med lunkent til varmt vann) - er dette vanskelig så prøv å legg det på) - i 5-6 minutter hver dag. Der etter skal du tørke forsiktig, for så å smøre på litt aloeragel. Blir det verre, må du oppsøke vet. - men det skulle ikke forundre meg om du raskt ser bedring.

Lykke til!

Skrevet
Det du beskriver er en eller annen form for infeksjon (betennelse er bare et begrep om hvodan kroppen reagerer: feber, rødhet, hoven etc.) Anbefaler deg å bruke (medisinsk) grønnsåpebad (hele stedet opp i en bolle med grønnsåpe blandet med lunkent til varmt vann) - er dette vanskelig så prøv å legg det på) - i 5-6 minutter hver dag. Der etter skal du tørke forsiktig, for så å smøre på litt aloeragel. Blir det verre, må du oppsøke vet. - men det skulle ikke forundre meg om du raskt ser bedring.

Lykke til!

Tusen takk for utfyllende svar. Pelsen ble ganske fort kvitt dette med littegrann pirking med grønnsåpe og klorhexidin.

Men nå vet jeg iaf til neste gang at denne ufyselige lukten er "vanlig" :lol:

Skrevet

Kan jo være at hunden din har høye jernverdier i blodet...derav den sterke metalliske lukten? Har kjent lukten av blod på forskjellige dyr, og den kan variere... Bare et forslag..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...