Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise med valp


Lilla

Recommended Posts

Kjære dere, jeg trenger noen råd..

Hvor gamle synes dere en valp bør være før man kan ta den med på reise/ferie?

Ferieplanene og valpeoverlevering krasjer plutselig her..Planen var å få valpen først og så ta den med på familiebesøk/ferie 50 mil unna.. Type fra østland til vestland :P

Men nå får vi kanskje ikke valpen før ganske tett opptil reisen og ferien kan ikke flyttes. Hvor lang tid mener dere vi bør ha valpen hjemme i hus før den kan være med på en slik reise (med masse lufting under bilturen osv såklart) hvor oppholdet vil være 10-12 dager. Og vi vil omgås relativt få personer, altså familiemedlemmer. Vi vil selvsagt gjøre alt vi kan for å skape rolige og trygge omgivelser, med kjent bur og lukter, og vi skal ikke på sightseeing akkurat. Det viktigste er et rolig opphold hos familien.

Bør vi kanskje utsette hele ferien (til høsten eller jul :D ) eller hva mener dere?

Er så vanskelig å få alt til å klaffe og dette besøket har vært planlagt så lenge. Men hvis det ikke er godt for valpen vil vi ikke det.

Så? Håper dere vil dele deres synspunkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste for valpen er sikkert å få ta det med ro hjemme, men jeg tror allikevel jeg bare ville reist jeg... Det viktigste for valpen er jo å være sammen med menneskene (evt. andre hunder) den skal leve sammen med, og det får den jo og på ferie... Om dere er flinke til å legge opp løpet, både bilturen og ferien ellers, etter hunden går det sikkert kjempefint.

Når jeg hentet min valp, var planen å være hjemme med han i 2 uker før noe som helst skulle skje.... Jeg hadde ferie, det var fin sommer, valpen var supertrygg og jeg rastløs. Vi dro derfor avgårde på hytta til mamma og pappe etter to dager med ny valp. Dette var overhodet ikke noe problem.

Gratulerer med kommende valp og god ferie... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine fikk seg en liten Cavaliervalp for 3 uker siden, og de kjørte nordover på ferie for en uke siden. Valpetussen var da 11 uker. :icon_cry: Hun var da blitt vant til å kjøre bil over lengre tid og vant til å ligge i bur. Oppdretteren hadde visst hatt hele valpekullet med seg til Sverige før de var leveringsklare... Så igrunnen var valpen godt vant med det hele lenge før foreldrene mine skulle på ferie. Iallefall, tror ikke det er noe problem å reise med valp. Så lenge man tenker på alle behovene en liten tass har, og legger opp turen på en lur måte så skal det gå bare bra. Mye god sosialisering og miljøtrening også :D

EDIT: Ok, så da ble de hjemme med valpen i 2 uker før de dro da... Men jeg tror ikke det hadde vært noe problem og dratt avgårde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det går. Vi hentet Blondie i Lillestrøm eller rettere sakt Vormsund og kjørte videre nesten helt ned til Bergen og sov på onkelen min sitt hotell. Der møtte hun med en gang vi kom frem mormoren min og 2 av onklene mine tror jeg. Så dagen etter var det en buss med folk der eller flere busser husker ikke så godt. Så hun fikk en litt brå start når hun reiste vekk fra mor og søsken.

Men om dere så tror det blir et problem så kan vell oppdretter ha hunden der lengre??

En veninne av meg hadde valpen hos oppdretter til den var 10 uker eller 11 uker slik at de kunne være hjemme med den(altså ikke på jobb) når den fortsatt var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere tre:)

Som dere to første sier, molly og anniken&rotta, så tror jeg også selv at det vil gå bra så lenge turen legges opp riktig. Ferien starter fra vi setter oss i bilen, og ikke når vi kommer fram, så vi får ta den tiden vi trenger. Jeg tror også at det viktigste er at valpen får være med oss fra starten og at en slik tur kan gjøres til bra trening og en positiv opplevelse for en valp.

Men om dere så tror det blir et problem så kan vell oppdretter ha hunden der lengre??

En veninne av meg hadde valpen hos oppdretter til den var 10 uker eller 11 uker slik at de kunne være hjemme med den(altså ikke på jobb) når den fortsatt var liten.

Dette er selvsagt også en idé, så vi får se det an. Det er helt klart en mulighet vi må vurdere. Men jeg tror nok det er mer aktuelt å avlyse turen, for vi vil jo være med valpen når vi har "jobbfri", og det vil vi jo ikke få dersom vi bruker ferien på familiebesøk og får valpen når vi kommer hjem og hverdagen er tilbake. Hvis dere skjønner?

Men vi får vel se det an valpen og prate nærmere med oppdretter om det.. Kommer også litt an på hvor god tid i forveien vi får valpen!

Igjen, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det optimale er vel å kunne ligge på sitt eget stuegulv og bli sakte kjent med valpen og den med deg. Men det er jo deg/dere den skal bli kjent med ikke stuen deres liksom. Såfremt dere er fornuftige, har med et bur til den som bare er dens og som den kan få lov til å bruke når den trenger hvile, så vil den jo få "sitt" tilholdssted mens dere farter rundt.

Tilslutt når dere kommer hjem igjen, så sett buret i stuen og la den få utforske så mye den vil med den trygge sonen i nærheten.

Dette går nok helt bra! Ha en fortreffelig tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?

"Ha med bur til den" - skal det liksom være noe bra for å få valpen knyttet til seg, trygg på miljøet, etc??

En valp - rett fra valpekassa' - er VANT til at 2-3-4 kullsøsken LEKER rundt den, bjeffer og holder på med noe interessant.. DEN har ikke noe problem med å sovne nærmest stående, og i alle fall der den befinner seg det sekundet den ønsker å sove..

Det er VI eiere som ønsker å dutte med den, kose, mose, snakke med den, lufte den, ta på den, etc..

En valp som er så utrygg at den må ha et bur (eller hvilket som helst "skjermet" område) for å føle seg trygg hadde jeg personlig vurdert å levere tilbake til oppdretteren..

Det å kunne sovne der den er (nærmest midt i leken) er jo et kjennetegn for en trygg og herlig valp - selv innenfor min rase som er ganske små-skrullete, lydberørte og meget årvåkne over ting som skjer rundt den..

Valper knytter seg til miljøet rundt den - ikke til gulvet, veggene, tapeten eller taket. Folkene rundt er det som teller!

Ikke forstyrr den når den faller sammen i søvn - uansett hvor - men ikke liste dere rundt den heller.

Det er IKKE noen vits å ligge på stuegulvet for å bli kjent - DET blir dere, uansett fremgangsmåte..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanneL... Hva roper du etter? Jeg har nettopp lest igjennom alle innleggene i denne tråden, og hvem er det som skriker om bur? Jeg ser ingen andre enn deg. :rolleyes:

Mener du at de skal kjøre på kryss og tvers av landet med valpen løs i bilen? Og når folk skal sette opp telt til campingvogn f.eks, skal valpen løpe rundt overalt løs? Når hele familien løper frem og tilbake for alt vi veit, og mister ting i bakken osv. Da er det greit å ha et bur eller en valpegrind vil nå jeg si. Jeg sendte med foreldrene valpegrinda jeg kjøpte når Emma var valp. :) De ble kjempe glade og sa at det var stor stas! Og tullingene hadde kjøpt et sånt plastbur, sånn man bruker på fly, i størrelse labrador eller noe sånt. Til en cavaliervalp. :) Der er "Unika" når de kjører, og der sover hun om natta i campingvogna når de sover der. Jeg er faktisk fristet til å være med dem på bilferie neste år, selv om jeg grøsser litt når jeg tenker på hvordan det var når jeg var 13... Hahaha. Men nå tror jeg det kan bli koselig. Da tar jeg såklart med alt av hunder :)

Jeg for min del bruker bare bur i bilen. Men jeg skjønner ikke hva du roper sånn etter?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "roper" ikke - det var bare opptil flere nærmest sjokkerte utrop mot tipset som kom at man måtte være fornuftig og ha med bur til valpen så den fikk ro og kunne få hvile...

Vet ikke hva du gjør, men slike påstander har lite med bilkjøring å gjøre for min del da jeg ikke pleier å kjøre bil for at valpen skal roe seg ned og få hvile...

Ang. camping, telt, "løpe løs overalt" - så vil jeg uansett synes at en ferie lagt opp slik at valpen må tilbringe hoveddelen av den i et bur for å redde valpen fra "slepphendte" eiere selvsagt er ganske ille og relativt dårlig tilrettelagt for en helt ny valp i familien.

Men igjen, uten å orke nok en burdebatt, hvorfor må bur (eller valpegrind) nødvendigvis være en av de første, beste og eneste løsningen på det å ha en valp?

Det burde være og forbli nødløsningen når alle andre ting ikke fungerer, altså som et hjelpemiddel for å nå et mål - ikke det første man skal tenke på, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten valp sover fryktelig masse.

Så legg opp til kjøring når den sover og stopp på koselige steder og lek med den når den er våken, det kommer til å gå kjempe bra! Hos familien dere skal besøke får den masse kos og kjørlighet, og jeg ser ikke noe galt med det!

Peico har vært med oss på ferie nå i sommer, bilet langt.

Vi har oppdaget flotte steder å gå tur vi uten hund ville gått glipp av!

Og han sover som en stein i sitt bur i bilen og koser seg hele dagen med lek, snuse nye steder og ingen lidelse overhode.

Men nå er han halvt år, og ikke bitte lite nurk av en valp!

Men så lenge dere tenker på valpen, husker på masse vann til den, lufte den ofte, nei, da kan jeg ikke tro det er annet enn bra for dens sosialisering!

Peico drikker vann av flakse, sånn egen kort, sportsfalske tur, og det er veldig praktisk på bilturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har også tatt med meg hunden etter en uke hjemme. Det var en helgetur med en haug med unger. Flaten syntes alt var stas og var nok mere våken en han strengt tatt skulle for til slutt så gjømte han seg mellom all bagasje og sovnet så han ikke hørte noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi tok eija med på ferie etter 1 1/2 -2 uker hjemme og det gikk kjempefint!

vi kjørte fra finnmark til piteå..

Eija lå i buret sitt og sov nesten hele turen frem og tilbake(valper sover jo mye :icon_confused: ),vi stoppet selvsagt-luftet henne og ga henne mat og vann,det gikk sååå fint atte :P

gjør det du føler er best!

folk gjør ting på forskjellige måter og noen hunder trives faktisk i bil og bur mens andre ikke gjør det.

se det an :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her har visst diskusjonen gått litt videre mens vi har vært borte..

Vi hadde tenkt til å droppe turen, men så beholdt heller oppdretter valpen 1 uke..

Jeg tror nok at det hadde gått bra og hatt henne med hvis vi "måtte" men vi valgte altså å dra på tur (kortere enn planlagt) for så å få valpen da vi kom hjem! Det gikk kjempefint, og toåringen (hund) vi har fra før fikk all oppmerksomheten på turen:)

Nå er da valpen i hus og alt er bare fint!

Takk for svar alle dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...