Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilturer:S


SCRM

Recommended Posts

Min lille engel er ikke den største fan av og kjøre bil, hun blir 11 uker nå på søndag. Hun hyler, og er veldig urolig. Vi har ikke kjørt så langt, men hun liker det hvertfall ikke. Har prøvd også gi henne godbiter når hun er stille og rolig, men det er like skummelt etterpå.

Noen som har noen tips? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra likte ikke å kjøre bil i begynnelsen, jeg tror det var fordi hun ble kvalm (siklet masse). Vi begynte å ta korte bilturer til gøyale steder der vi lekte og spiste godbiter. Etter noen få slike turer begynte hun å trives i bil, hun sluttet å sikle også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun 11 uker, så vil vel et lite bur passe i baksetet..

Ellers kan du jo ha henne i dørken fremme i passasjersetet..

En valp vil lett bli litt urolig om den ligger i baksetet, om du da ikke gir henne noe veldig godt å tygge på, som griseører, tyggebein eller noe.. Du burde ha sikret hunden på en eller annen måte iallefall.. Sikkerhetssele eller bur er vel å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå blir det bur ganske snart, bare bil som mangler. Men skal prøve og få den i boks også.

Jeg skal prøve og gi henne noe og tygge på, så får vi se hvordan det blir.

Takk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe var akkurat på samme måten (hun satt i bur). Jeg prøvde både korte turer til kule steder med masse moro, og å overse og kjøre til det ble stilt. Det fungerte dårlig. Men så fikk jeg hjelp av min søster og hennes voksne hannhund. Vi satt ham inn i bagasjen ved siden av buret til snuppa, og kjørte avgårde. Hun begynte som vanlig med skrikingen sin, men så gikk det opp et lys for henne. "Han store, tøffe der er jo helt stille i bil, han!" Etter den bilturen har hun aldri laget lyd i bil, så det fungerte fint for oss :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemet, med hylende valp i bilburet..Høres kanskje litt brutalt ut, men det jeg gjorde var rett og slett å overhøre hylingen. Til å begynne med hylte hun i et kvarter. Etter to ganger med overhøring var det nede i to min, så etter noen ganger til var det ikke en lyd! Må innrømme at det var litt tøft å høre på, men det gikk over.Nå elsker hun å kjøre bil, fordi hun vet at det som oftest ender i noe gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har prøvd å øverhøre henne å, men skal nok fortsette med det, viss ikke det fungerer, så får jeg finne på noe annet lurt. Det med hannhunden var jo litt smart da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen enda er veldig ung, så kan du jo tenke over om hun har fått tisset før kjøreturen! Det hjalp på lydene hos oss! Jeg pakket henne rett og slett inn i buret uten å tenke over om hun hadde gjort ifra seg først. Så hun måtte ofte på do når vi var ute å kjørte.. Merket at det ga seg med en gang etter hun fikk komme ut og tisse. Da var det stille etterpå. OVERSE piping ellers, og ikke bry dere med hva valpen gjør eller ikke gjør. Jeg babler med samboeren eller skrur på radioen. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjør fra seg noen ganger før vi skal kjøre bil, men hun tisser også rett etterpå. Hun skjelver når vi kjører, så det er sikkert en nervøs skvett som kommer. Men jeg skal prøve og lufte henne før vi kjører også får vi se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...