Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av hund


helle

Recommended Posts

Dvergpinscheren min (nå ca 9mnd) har alltid hatt problemer med å skjønne ord kommandoer, mens tegn har gått lekende lett å lære henne. Dette er jo min første egne hund som jeg trener med, så jeg gjør sikkert ikke alt helt rett heller. :rolleyes: I og med at hun har hatt litt vanskeligheter for å lære kommandoer har vi bare hatt noen få ting vi har øvd på. Gi labb, vinke, stå på to, sitt og dekk. (Utenom de som blir brukt til vanlig som, fri, vent, kom hit, versegod ol.)

Utenom utstilling, har jeg tenkt til å begynne på agility med henne, jeg har ikke noen store abisjoner, men vi får se hvordan det blir når vi begynner. Jeg har også lysst til å ta bronsemerket i lydighet med henne, men vet ikke om vi kommer til å klare det. Hvor lang tid er det vanlig å beregne på å lære alle øvelsene (både meg og hunden er nybegynnere når det gjelder trening :icon_confused: ) Om vi kommer til å klare det vet jeg ikke, men hadde i alle fall vært gøy å kunne alle øvelsene i alle fall.

Jeg trener masse med leker, fordi hun ikke er så veldig glad i mat og godbiter, og det funker bra syns jeg. I det siste virker det som at det begynner å løsne litt på kommandoene under trening. Vi holder nå på å lære sitt fra stå og dekk, og dekk fra sitt og stå. Hun kan klare sitt-dekk-sitt flere ganger på rad, men så plutselig klarer hun det ikke lenger, og bare ser på meg, da har jeg etter jeg har sakt kommandoen om hun ikke har klart det gitt tegnet, slik at hun har gjort det riktige. Er det dette jeg skal gjøre? Litt krunglete forklart kanskje, bare spør om det var noe som var uklart :whistle: Er det vanlig at de plutslieg ikke klarer en kommando som de vanligvis kan helt fint? Ble veldig langt dette, men håper noen kan hjelpe meg, eller har noen tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener masse med leker, fordi hun ikke er så veldig glad i mat og godbiter, og det funker bra syns jeg. I det siste virker det som at det begynner å løsne litt på kommandoene under trening. Vi holder nå på å lære sitt fra stå og dekk, og dekk fra sitt og stå. Hun kan klare sitt-dekk-sitt flere ganger på rad, men så plutselig klarer hun det ikke lenger, og bare ser på meg, da har jeg etter jeg har sakt kommandoen om hun ikke har klart det gitt tegnet, slik at hun har gjort det riktige. Er det dette jeg skal gjøre? Litt krunglete forklart kanskje, bare spør om det var noe som var uklart :) Er det vanlig at de plutslieg ikke klarer en kommando som de vanligvis kan helt fint? Ble veldig langt dette, men håper noen kan hjelpe meg, eller har noen tips :D

Vet ikke helt om jeg skjønner innlegget riktig, men det kan virke som du bruker både tegn og kommando? Jeg ville valgt kun én av delene til hver øvelse. Om du bruker tegn på "sitt" og kommando på "dekk" har ikke så mye å si, men pass på at du bare bruker en av delene til hver enkelt øvelse. I innlæringsfasen lærer hunden å forbinde et stimuli (kommando/tegn) med adferden ("sitt"/dekk" osv). Dersom den har lært å få både tegn og kommando samtidig, kan du ikke forvente at den reagerer på kun én av delene. Et klassisk eksempel er jo dersom en hund alltid adlyder "sitt" dersom du ser på den - men ikke reagerer dersom du sier sitt med ryggen til. Dette blir to ulike signaler, ettersom kroppsposisjonen og blikket ditt blir en like stor del av signalet som selve kommandoordet.

Ettersom det virker som hun reagerer bedre på tegn enn på verbale kommandoer, ville jeg rendyrket det i den grad det er mulig - i noen øvelser/situasjoner er du likevel avhengig av at hunden lyder selv om den ikke kan se deg, og da må du selvsagt bruke kommando.

Forresten: Ettersom hun reagerer såpass mye bedre på tegn - har du sjekket hørselen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode treningstips :P

Trener ikke begge deler samtidig. Men når jeg har trent har jeg brukt lokke metode, gjerne litt dumt, men er nå det jeg har gjort. Og da har jo tegn blitt lært inn først, men når jeg da skulle begynne å "ta vekk" tegnet og lære inn kommando så tar det laaaang tid før hun tar kommandoen, mens tegnene kan hun lære bare etter ett par øvinger. Etter hun har lært øvelsen har jeg på f.eks sitt, sakt sitt akkurat i det hun setter seg, og så etterhvert sakt det før hun setter seg. Sånn har jeg trent med alle øvelsene.

Så det jeg egentlig lurte på var om jeg når hun bommer på en kommando i mens vi trener, skal jeg da vise henne tegnet slik at hun kommer på hva hun skal gjøre? Eller skal jeg avbryte øvelsen og begynne på nytt? Gjerne fryktelig dårlig skrevet tidligere, håper du skjønner hva jeg mener nå :D

Ang hørselen hennes er det nok ikke noe i veien på den, hun kommer som bare det på innkalling i skog og mark, og hører den minste lyd ellers, er bare under trening hun har problemer (eller jeg kanskje gjør det vanskelig for henne) med å koble kommandoene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hunden din er hjelpeavhengig på mange kommandoer. Kan kanskje lønne seg å gå tilbake noen skritt og generalisere mer. Dvs... Trene på samme greie i flere situasjoner. Oppå bord, under bord, mens hunden sitter i en stol, står i ei seng, ute i hagen, på verandaen, innkjørselen, toalettet, under kjøkkenbordet, ute blant folk +++++++

- og da uten disse håndsignalene. Hvis hunden ikke setter seg når du sier "sitt" så skal du ikke gi et nytt signal, men hunden skal miste muligheten på belønning. Snu hodet til siden bruker å være nok for meg når jeg skal "feile" hunden min.. Gjør hun veldig galt kan jeg finne på å avslutte hele treningsøkten. :closedeyes: Men før du begynner med dette må du være sikker på at hun veit hva sitt betyr, og at hun veit hva sitt betyr i DEN SITUASJONEN HUN ER I. Selv om hunden kan sitte inne på stuegulvet betyr det ikke at den kan sitte ute på fortauet mens søppelbilen kjører forbi... og selv om hunden setter seg når du står foran den, så betyr det ikke at den setter seg om hunden er i gangen og du i stua. Eller hvis du har ryggen til. Eller sitter på gulvet. Igjen, generaliser!

Jeg er skamtrøtt, så ble sikkert kjempe rotete dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei takk for svar, nå følte jeg meg litt klokere :)

Sitt kan hun i alle fall helt fint, på lyd kommando og i flere situasjoner, men er usikker på om hun kan det uten at jeg ser på henne. Men jeg trenger i alle fall ikke å stå foran henne for å si det. Sitt er også en av de kommandoen vi bruker mest sånn ute på tur, må sitte når vi møter folk og hunder, osv.

Men da skal jeg i alle fall huske på å ikke gi dobbeltkommandoer, og å variere stedene jeg trener på samt hvor jeg står i forholdt til hunden, slik at ikke hver situasjon blir lik.

Men hvordan gjør dere det før en øvelse er 100%? skal man trene helt til den er 100% på stuegulvet og så derretter på nye steder, eller skal man variere treningsstedene nesten med en gang hunden har forstått øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gir opp*

Nå har jeg prøvd å skrive 3 innlegg, men jeg er alt for trøtt til å få de til å bli forståelige... :) Jeg bruker iallefall å ha som mål å få atferdene flytende. Når en atferd er flytende, så utøves den med både fart og presisjon. Hunden reagerer "bang!" på kommandoen, pga all overtrening og generalisering. Atferden blir flytende - og blir nesten gjort "av seg selv" når man gir hunden kommando. Hunden trenger nesten ikke bruke noe energi på å utøve atferden what so ever, siden atferden ligger så under huden på hunden etter all trening. Har du lydighetstrening i teori og praksis? Der står det mye lurt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gir opp*

Nå har jeg prøvd å skrive 3 innlegg, men jeg er alt for trøtt til å få de til å bli forståelige... :) Jeg bruker iallefall å ha som mål å få atferdene flytende. Når en atferd er flytende, så utøves den med både fart og presisjon. Hunden reagerer "bang!" på kommandoen, pga all overtrening og generalisering. Atferden blir flytende - og blir nesten gjort "av seg selv" når man gir hunden kommando. Hunden trenger nesten ikke bruke noe energi på å utøve atferden what so ever, siden atferden ligger så under huden på hunden etter all trening. Har du lydighetstrening i teori og praksis? Der står det mye lurt..

Neida skjønner hva du mener. :D Jeg har vel egentlig ikke trent nok til å få en adferd til å bli flytende. Er egentlig kun den siste mnd jeg har begynnt å trene med henne systematisk. Jeg har ikke lydighet i teori og praksis, men jeg har klikkertrening for din hund, står vel en del i den også, men gjerne ikke like mye.

Det jeg jo egentlig lurte på i bunn og grunn var jo om jeg skulle gi hjelpekommando når hunden gjorde feil på verbalkommando, og det er jeg jo fått svar på :P Så jeg får satse på at milli blir flinkere og flinkere nå som treningen har blitt litt mer systematisk. Har jo allerede sett stor framgang på henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...