Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing på tur


Puddeldamen

Recommended Posts

Har to puddelgutter. Som hver for seg er to engler, men sammen er det to bjeffende villhunder.

Spesielt er dette problemet når vi går på tur og treffer på andre hunder. Da setter de i gang og bjeffer for fult og drar i båndet.

begynner med en gang de ser en hund langt vekke.

Dette skjer ikke når jeg går alene med dem. Da er de lydige. Så det virker som de skal "overgå" hverandre med bjeffingen.

Vi går flere turer daglig og treffer ofte på hunder og de får som oftest hilse på dem.

de er nå snart 4 og 5,5 år.

De bjeffer også når de står på altanen og det går folk forbi <_<

Åååå jeg blir så lei dette :)

Det er veldig slitsomt. og jeg har dessverre ikke tid og anledning til å gå turer med de hver for seg. Gjør det innimellom, men ikke hver dag..

Skal prøve bråsnu metoden neste gang jeg går tur. At jeg bråsnur hvis de bjeffer

Flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke godt å vite da - om hvorfor de bjeffer når de begge to er med. Kanskje synes de det er litt "stilig" å være to og kunne barske seg, kanskje blir de spinnville av forventning til å få hilse på andre hunder og girer hverandre opp, eller kanskje er det stikk motsatt - at det de synes er litt skummelt men ikke tør bjeffe på når de går alene, tør de å "kjefte" på når de begge er sammen. Kanskje en av dem syntes noe var litt skummelt en gang, og så "ble det bare sånn" og de begynte å bjeffe sammen - og så er det forlengst blitt en vane og et mønster som ikke har noen egentlig "grunn"? Det er mange mulige årsaker - som igjen har en sammenheng med hvordan du skal løse det...

Du har jo et bra utgangspunkt hvis de er greie hver for seg, og de også kan omgås andre hunder greit. Få noen til å se på hundene sammen for deg, og gi deg et treningsopplegg.

Kanskje er svaret å gå unna, særlig hvis de "tar av" i glad forventning. Men hvis de "egentlig" er litt engstelige og derfor tøffer seg (for å få den andre hunden til å fjerne seg), så kan jo det funke litt motsatt - at man styrker det at "andre hunder er farlige, nå går mor også sin vei vekk fra dem".

Hunder er flokkdyr, og kan oppføre seg nokså annerledes når de er to eller flere, enn når de er alene med eier. Men det er nok enklest at du finner deg en brukbar hundetrener som kan se dem "live" og i aksjon, og som så kan gi deg råd. Man skal ikke behøve å gå tur med hunder hver for seg, man må "bare" (og det er ikke alltid så lett) finne ut hvordan man skal få det til når begge er med også.

Da kan du kanskje få tips om bjeffingen på altanen også. Vet ikke hvor du bor, men du har jo for eksempel Hund i fokus her på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg hadde brukt masse penger på eksperthjelp, ville jeg ha forsøkt noen enkle ting først. Disse tingene kan du gjøre uansett hva som er årsaken til at hundene bjeffer, og om det ikke fungerer så gjør det heller ingen skade. Det er flere måte å trene på å ikke bjeffe på andre hunder:

1. Én måte er å rett og slett kaste noen godbiter på bakken og la dem søke etter dem mens den andre hunden passerer.

2. Jeg har lært hundene mine å sitte pent med en godbit foran seg som de ikke får lov til å ta før jeg sier værsågod. Når jeg legger godbiten foran dem, blir de så fokusert på den, at de glemmer det meste rundt seg.

3. Uansett er det lurt å trene vanlig kontakttrening. Om du ser en annen hund i det fjerne, så kommanderer du hundene i sitt eller på plass og holder kontakten til den andre hunden har passert.

Disse tingene kan du gjerne begynne å trene på inne, slik at det ikke blir så mye distraksjoner. Du kan også selvfølgelig trene på det med hundene hver for seg ute. Så kan du begynne å trene andre steder med økende grad av forstyrrelser. Har for øyeblikket ikke tid til å skrive i detalj hvordan man trener, men det kan vi komme tilbake til. (Eller kanskje noen andre her kan trå til?) Det viktigste i treningen er at hundene skal fokusere på deg i stedet for på den andre hunden.

Uansett er det viktig at du får oppmerksomheten FØR hundene begynner å bjeffe. Jo skjeldnere hundene får anledning til å bjeffe, jo fortere vil de venne seg av med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to. Prøvde med å ha med godbiter i går på kveldsturen.

Det gikk forsåvidt greit. Jeg prøvde å oppholde begge med godbit når det kom andre hunder. Men det endte stortsett alltid med at den ene ikke brydde seg om godbit og heller ville bjeffe. Og da begynte jo den andre også.

Men det er vel bare trening. Ikke lett det her altså. Og skikkelig frustrerende. Så kom gjerne med flere tips..

Når det ringer på døren, så bjeffer de også. Er det da greit å ta de inn på et annet rom når det ringer på? tier still når de blir satt inn på et annet rom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er best om du i begynnelsen trener på dette også når det ikke kommer andre hunder. Begynn med å få dem til å sitte og belønn dem når de ser på deg. Etterhvert øker du tiden de må se på deg før de får belønningen. Når de har skjønt opplegget, legger du på en kommando, f.eks "kontakt" eller "her" når de ser på deg. Og etterhvert vil de forhåpentligvis se på deg når du sier kommandoen. Tren gjerne hjemme i stua først. Det er lettere for dem å lære når det ikke er så mye forstyrrelser rundt til å begynne med. Tren også når du går tur med dem hver for seg, og i ulike situasjoner. Dette er også noe du må trene på over tid, og det vil kreve litt innsats og tålmodighet.

Hvis godbitene ikke er spennende nok til å holde på oppmerksomheten, kan du prøve med enda bedre godbiter. Du kan også bruke f.eks en ball eller en annen leke som de syns er spennende. Da lar du dem få leke med den når de har sett på deg lenge nok. Bruker du leke er det fint om det er noe med tau i, slik at du har kontrollen hele tiden. Men etter min erfaring kan hunder som er litt vimsete og livlige (som småpudler gjerne er), bli litt vel overivrige av dette og du risikerer å gire dem opp i stedet for å få dem roligere. Jeg syns også det er lettere å bruke godbit enn leke når man trener to hunder samtidig.

Du kan også trene på samme måte for å få dem til å gå ved siden av deg og se på deg. Men det er kanskje enklere å starte med sitt/kontakt. Mine hunder holder i hvertfall lettere fokus hvis de sitter.

Og husk på at det er viktig at de får godbiten som belønning. Den skal ikke være noe du stapper i munnen på dem for å få dem til å være stille. Da kan de tro at de skal bjeffe først for å få godbiten etterpå. De skal være stille, se på deg så lenge som du vil, og SÅ kommer godbiten. Har de allerede begynt å bjeffe, kan du heller bruke "bråsnumetoden".

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...