Gå til innhold
Hundesonen.no

Antibiotika

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Jada, jeg føler meg skikkelig heldig her jeg sitter. Har ikke gjort noe spesielt i ferien, så vi (jeg og typen) bestilte oss et romantisk cruise til danmark ( :rolleyes: ). Og til søndag skal vi da egentlig reise. Men forri dagen så begynte jeg å bli litt tufs, og begynte med samme symptomer som det jeg fikk før jul (veldig høy senkning eller hva det heter, og kraftig halsbetennelse). Så i går dro jeg hjem og til legevakte (er hos typen nå). Turte jo ikke vente lenger. Men joda, jeg begynner å få halsbetennelse. Kom meg til legen ganske tidlig, og siden jeg skulle bort på søndag ville han at jeg skulle begynne på en antibiotikakur. Så begynte på denne i går kveld.

Så, hvor lang tid vil det ta før jeg begynner å bli bra? (er ganske så slapp, så er det noe håp for meg når det gjelder denne dansketuren?).

Også skal man jo egentlig (bør hvertfall) ta noe melkesyrebakterier for å unngå diarè. (dette tok jeg ikke sist, og magen var ikke stabil på flere uker etter jeg var ferdig med kuren). Men så lurer jeg da på, holder det å drikke biola? Er litt redd magen begynner å bli urolig igjen.

Skikkelig typisk at dette skulle komme akkurat nå da. Da jeg skal bort.

Guest Jonna
Skrevet

Hvis du får riktig type antibiotika skal du føle deg bedre iløpet av ca 2 dager. Men du bør unngår alkohol og alt for store annstrengelser inntil kuren er ferdig.

Skrevet
Hvis du får riktig type antibiotika skal du føle deg bedre iløpet av ca 2 dager. Men du bør unngår alkohol og alt for store annstrengelser inntil kuren er ferdig.

Huff, hørtes ikke bra ut. Jeg som tenkte å kose meg med en drink, shoppe og virkelig kose meg. Kanskje like greit å avbestille?!

Guest Jonna
Skrevet
Huff, hørtes ikke bra ut. Jeg som tenkte å kose meg med en drink, shoppe og virkelig kose meg. Kanskje like greit å avbestille?!

Ring legen du :D Da får du beskjed om hva du kan gjøre/ikke gjøre.

Skrevet
For å regulere magen (unngå løs og treg mage) kan du ta idoform. Utrolig kjedelig å være syk når man skal på tur. God bedring.

Men kan ikke f.eks iola ha lik effekt?

Guest Jonna
Skrevet
Men kan ikke f.eks iola ha lik effekt?

Jepp, Biola med blåbær er bra. Biolaen regulerer magen og blåbær har en bindene effekt. Bruker det endel på sykehjemmet jeg jobber.

Skrevet
Jepp, Biola med blåbær er bra. Biolaen regulerer magen og blåbær har en bindene effekt. Bruker det endel på sykehjemmet jeg jobber.

Kjøpte inn Biola med blåbær. Så vi får nå bare se. Og håper jeg blir frisk snart.

Hvor typisk er ikke det når man endelig skal reise bort og finne på noe.

Skrevet

Obs: Enkelte typer antibiotika ikke er forenelig med sol, dvs du må ikke sole deg/ta solarium før etter 14 dager etter avsluttet kur. Dette gjelder spesielt tetracyklider som er en bredspektret antibiotika. Slik antibiotika gir lysømfintlig hud som kan bli svært brent og blemmete i solen. Så det kan være lurt å sjekke pakningsvedlegget eller sjekke med legen nå om sommeren hvertfall.

En annet alternativ til Biola er Bio-dophiluskapsler, kjøpes på helsekosten. Da slipper du å bøtte inn på med Biola og de er greie å ta med på reise.

God bedring :D

Skrevet

Det er ikke bare magen som kommer i ulage av antibiotikakuren... bakteriefloraen din også i skjeden vil endre seg og du kan komme til å få sopp. Det får du nesten uten unntak etter en slik 10-dagers kur. Kjøp canesten krem og vagitorie 500 mg med det samme - så kan du behandle deg med en gang dersom du får symptomer.

Det er også lurt å unngå for mye søtsaker nettopp pga soppen. Du må tilstrebe et surt miljø (biola og appelsinjuice er fint).

Skrevet

Jeg som ikke har gått på sånt på mange mange år, skal begynne å få det hvert halvår nå ?! Skikkelig frustrerende. Men men.

I går begynte det ene øret også. Så nå går det i nesespray, paracet, antibiotika, biola og alt som måtte være. Og i morra skal jeg vel egentlig til danmark. Men vi får nå se. Spørs om det hjelper å si at man har fått halsbetennelse for å kunen avbestille?! (noen som vet?) har kjøpt med avbestillingsbeskyttelse.

Skrevet

Det var et virus, (var der igjen idag for å få legeerklæring siden jeg ikke reiste på ferie). Og i dag tok de prøver, og ikke bare så i halsen min. Så her har jeg tatt antibiotika for ingen ting <_<

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...