Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis jeg var potensiell valpekjøper...

ida

Recommended Posts

Jeg er nesten mer obs på det negative med rasen hvis folk spør, en å skryte den opp i skyene. Jeg anbefaler ikke rasen til veldig mange heller. Men til de som søker en aktiv hund, så anbefaler jeg rasen gjerne. Men ofte er det ikke den rasen som står øverst på folks ønskeliste har jeg intrykk av, heldigvis. Den er ikke for alle, og foreløpig virker det som at folk er enig i det.

Det er en kjempefin brukshund, men jeg konkurrerer ikke noe. Men de som kjenner meg vet at jeg selv er aktiv med hunden min. Vi gjør det meste, og hunden min har det topp. Selv om jeg ikke har de største mål, deltar jeg på treninger for hundens del, fordi den liker det og får brukt seg. Jeg har helt klart selv blitt mye mer aktiv etter at jeg fikk hunden. Men igjen, så er det ikke alle som ønsker denne type hund med et slikt aktivitetsnivå, for det blir rett og slett litt for mye "liv" i hunden. Litt for gira til tider, har jeg hørt, og det er helt forståelig. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Mange gode poenger i denne tråden. Nå skal ikke jeg gå inn på mye av det som er kommentert her, annet enn at jeg er enig i noe og veldig uenig i annet. I stedet vil jeg svare på det denne tråden i utgangspunktet var ment for, nemlig å opplyse om positive og negative ting med min rase.

Jeg kjenner jo din forkjærlighet for welshen, Ida, og den engelske springeren er jo mye i samme bane :icon_redface: En del av det jeg skriver under er basert på generelt grunnlag, mens noe er egenerfaring med min hund.

Negative sider:

- En del pelsstell, i form av børsting og klipping/trimming. Dette avhenger av hvor mye pels hunden har; min har lettgredd pels, men noen deler på kroppen hans produserer pels fryktelig fort :) Han burde derfor klippes omtrent annenhver måned for å se presentabel ut. Ulempen med pelsen er også ofte at den drar med seg halve skogen og snøhauger inn...

- De er fryktelig aktive i valpe- og unghundperioden. Min var i hvert fall et monster, selv om han fikk all aktiviseringen han trengte... Mulig han er et unntak, men det ble lagt ned MYE arbeid i denne perioden for at han skulle fungere både inne og ute. Heldigvis roet han seg til slutt!

- Noen kan ha en del jaktlyst.

- Mange av dem er matvrak, noe som medfører at de lett kan legge på seg.

- De elsker å bære ting, og har ingen begrensninger for hva de tar med seg. Dette er ikke nødvendigvis negativt, men det er for eksempel ikke kjempemoro å finne brukt undertøy på stuegulvet...

- Min er ofte virrete og mister lett konsentrasjon, men dette er egentlig ikke typisk for rasen

Positive sider:

- Omgjengelige, vennlige, ivrige og glade

- Generelt stabile og greie overfor andre hunder av begge kjønn

- Gjerne veldig rolig inne (som voksne), men fulle av liv ute

- Kan brukes til mer eller mindre alt, de er som poteten

- Lettlærte og førerorienterte

- Størrelsen passer deg med tanke på kollektivtrafikk og løfting

Du får spørre om det er mer du vil vite, men nå har jeg i hvert fall skrevet noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

Til trådstarter:

Kjøp boxer. Da får du mye av det meste. Inkludert artige sykdommer. Det du slipper unna, er pelsstell.

Er ellers av den oppfatning at valg av rase blott er et retningsgivende utgangspunkt. Derfor: Les rasestandard først. Liker du det du leser går du videre og sjekker valpekull.

Plusser og minuser innen en rase må leses med rasestandard for øyet. Du må kunne noe om rasen før innlegg her på sonen kan undergis en kvalitativ vurdering fra din side.

Om jeg sier noe om min rase basert ut fra min erfaring med min hund, er det å generalisere voldsomt ut ifra et tja.... spinkelt grunnlag (?).

Ha det i mente når du spør folk om erfaringene med rasen. Og husk man blir farget av de erfaringene man gjør seg. Uavhengig av erfaring og kunnskap.......

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har store ambisjoner innen hundesport, hva med en blandingshund som trenger en plass å bo? Et godt individ da, ikke en 9mnd gammel rottweiler/BC/drever/boxer-blanding som ble født på en låve og ikke har sett annet enn låveveggene til den ble leveringsklar... Men kanskje holde øyne åpne på alle disse sidene på nettet etter mulige blandinger som kunne vært noe for deg - og sjekk så ut alt så grundig du kan etterpå. Det som er så greit med blandings"oppdrettere" er at de er så utrolig enkle og gjennomskue på hvor seriøse de er... Det er nesten for enkelt. Og er man på jakt etter blandingshund, så vil man antagelig høre fra MANGE useriøse. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Fra mine erfaringer sålangt vil jeg si dette om dogo canario:

DC er en flott rase for deg som liker å arbeide med hunden mye, den kan være sta og har lett for å kunne være noe dominant, men med riktig sosialisering fra valpestadiet og endel trening blir de flotte familiehunder, de elsker barn og er flotte hunder med familie og venner men kan være reserverte mot fremmede og har et sterkt vakt instinkt. Hannhund aggresjon er til stedes slik som med de fleste mastiffer/dogger/molosser, dette er noe man må jobbe med. Ønsker man en rolig og flott hund å være kompis med, bruke tid på, har man en ideel hunder her om man liker litt større raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to mellomstore hunder. (Den ene av dem har du jo sett Ida). Ingen av dem er selskapshunder, men ingen er hyperaktive brukshunder heller. Jeg er veldig fornøyd med begge to i forhold til det jeg skal bruke dem til. Både wheaten og beardis er allroundhunder som kan brukes til det meste, begge har masse arbeidslyst og er lettlærte. Begge kan være med på lange turer, men kan også godt overleve en periode med småturer (når mor er syk eller det er 30 kuldegrader ute). Begge er rolige innendørs, rimelig avslappet sammen andre hunder, bjeffer lite, godmodige familiehunder. Begge krever mye pelsstell. Wheatenpelsen trenger ukentlig gjennomgang med børste, beardisen har jeg ikke helt oversikt over ennå i praksis, men noe tilsvarende kanskje. Pelshunder drar med seg mye skau inn i huset, la støvsugeren stå i et hjørne i stua...

Og så er begge rasene utrolig sjarmerende og rare...

Pelsdotten er verdens søteste hund, men nå har jeg vent meg til å ha stua full av røytehår og vet ikke om jeg er klar for en ny runde med pelsstellhund. :icon_redface:

Min filosofi er å finne en rase som krever mindre enn det jeg maksimalt kan gi den, men som likevel kan yte nok i forhold til det jeg vil med den. Da får jeg gjort alt jeg vil med hunden, og likevel ha litt slingringsmonn på dager hvor jeg ikke har like mye overskudd.

Så lurt! :)

Du snakker om å "eie" en tråd... Jaja, Teddy - håper noen leste det som tok det til seg, det du skrev, for det er så til de grader sant. <_<

Hæ? Selvfølgelig er det mange som skaffer seg hunder de ikke burde hatt, eller kanskje det er mange som ikke burde hatt hund i det hele tatt, beskrevet av Teddy på en utmerket måte, men nå var jeg nå litt interessert i å høre om noe annet og tok meg den frihet å påpeke det. :D

Dette med å måtte konkurrere for å ha brukshund er det teiteste jeg har hørt på lenge. Om en person trener målrettet 2 ganger i uken, for så å konkurrere 1 gang i måneden, eller om de trener målrettet to ganger i uken uten å konkurrere spiller da ingen rolle! Konkurranse er da en selvpåført utfordring, og ikke noe som trengs for å "slite ut" hunden.

Du sa det jeg tenkte, på en svært direkte måte. Det jeg har sett av ulike konkurranser er timesvis med venting for et par minutters innsats. Men det kan jo hende jeg tar feil. Jeg konkurrerer jo ikke og kan ikke påstå at jeg vet så mye om det.

Kjøp boxer. Da får du mye av det meste. Inkludert artige sykdommer. Det du slipper unna, er pelsstell.

*flir* ;) Vi har noen herlige boxervenner. Selv niåringen med kraftig HD prøver seg med invitasjon til lek, når vi møter ham. Han er jo boxer! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom ikke med noen argumenter mot blandingshund! :icon_redface: Ja jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke kan få seg en blandingshund egentlig, særlig når hundesport ikke blir prioritert på konkurransenivå. Det finnes så utrolig mange blandingshunder og blandingsvalper - og ikke alle blir til monstre fulle av sykdom. Jeg vil nesten gå så langt som å si at jeg er bombesikker på at det finnes en eller annen blandingshund for alle. Man finner jo ALT. Det er bare å gå i seg selv, og finne ut hva man vil ha... Og så finne et valpekull med friske foreldre som eies av ordentlige folk som har lest iallefall EN bok om avl og "babyvalper" og hva man gjør med et valpekull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom ikke med noen argumenter mot blandingshund! :icon_redface: Ja jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke kan få seg en blandingshund egentlig, særlig når hundesport ikke blir prioritert på konkurransenivå. Det finnes så utrolig mange blandingshunder og blandingsvalper - og ikke alle blir til monstre fulle av sykdom. Jeg vil nesten gå så langt som å si at jeg er bombesikker på at det finnes en eller annen blandingshund for alle. Man finner jo ALT. Det er bare å gå i seg selv, og finne ut hva man vil ha... Og så finne et valpekull med friske foreldre som eies av ordentlige folk som har lest iallefall EN bok om avl og "babyvalper" og hva man gjør med et valpekull.

Min første hund var en blandingshund. Hun var BC i hue (ble jeg fortalt) og var svart og vakker. Hun var ikke syk en dag i sitt 12årige liv, bortsett fra forkalkninger i bakparten den siste tiden. Jeg har ingenting i mot blandingshunder i seg selv, jeg, men vil heller ikke være med på å oppmuntre til å avle på dem. Derfor er det ikke noe jeg vil planlegge å skaffe meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du deg en enkel, ukomplisert, førerorientert voff så skaff deg for all del ikke noen Basenji!

Men siden du spør kan jeg jo alltids ramse opp noen positive/ negative sider ved Basenjien:

Negative:

-En egosentrisk "what's in it for me" - attitude.

- Jaktinnstinkt som langt overgår eierens godbiter.

- Noen kan være reserverte mot fremmede.

- Angrep er det beste forsvar.

- Innebygd makulasjons maskin om den blir frustrert.

- Brannsirene x 10 om den er ulykkelig.

- Aggressjon mot samme kjønn er vanlig.

- Fordrar ikke kaldt vær/ vind og regn, og mener selv at en kort tissetur om dagen holder lenge på slike dager.

Positive:

- Lite pelsstell

- Hendig størrelse

- Bjeffer ikke.

- Lukter ikke hund (selv ikke når den er våt)

- Svært renslig ( Som en katt- vasker seg med potene)

- Svært kosete og hengiven ovenfor alle familiens medlemmer- også barn.

- Har en utpreget tendens til å "Leke klovn", gjøre små drama-akter og triks som garantert vil få deg til å trekke på smilebåndet.

- Tispene har kun løpetid en gang i året. (De aller fleste iallefall)

-Har et serdeles sjarmerende språk, og fører gjerne en samtale med deg. Du finner heller ikke noe mere sjarmerende enn en Basenjis "gledes- jodling". Den er kun forbeholdt spesielle personer i et lykkelig øyeblikk.

-En utrettelig turkamerat (Om været er akseptabelt)

- Har en meget spennende og lang historie, og er en av verdens eldste hundeaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker en hund som kan ligge ved beina mine på toget, som kan løftes i rulletrappen (+ - 20 kilo) og som kan ligge i midtgangen på bussen. Dette er fordi at jeg ikke kjører bil og ønsker å kunne ta med meg hunden dit jeg skal.

Men det synes jeg er helt fair - da har du faktisk tenkt litt gjennom dette og har argument for størrelsestanken.

Jeg som har stor rase er så lei av å møte folk som tror at det må være sååå krevende å ha store hunder, når det ikke er kilo og mankehøyde som automatisk påvirker energinivå og stahet og lettlærthet og you name it. Jeg har hatt både små og store hunder, og synes de små var mer krevende. Men jeg tror ikke dermed at alle små raser er krevende, jeg tror at de jeg har hatt var det, og at det kanskje kan ligge til rasen.

Men jeg skjønner at få vil og kan løfte 50 kilo, når løfting av hund skal være en del av dagliglivet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...