Gå til innhold
Hundesonen.no

nervøs

linniogamy

Recommended Posts

Skrevet

hei.

jeg har en "nervøs" hund. hun er ikke nervøs når hun vet hvem hun er med eller de har hilst. men når hun ser noen bjeffer hun og INGEN får lov til og hilse på henne.

har prøvd og trene det bot. men det virker ikke som om jeg gjør noe fram skrtt. det er veldig iriterende når jeg skal stille henne også får ikke dommeren ta på henne. det begynner og bli litt flaut. hun bryr sg ikke hvis menneskene tar sg tid til og hilse på henne, men hun bjeffer UANSETT og det begynner og bli iriterende.noen forslag til hva jeg kan gjøre..?

Skrevet

Du bør i alle fall ikke stille henne før du er kvitt dette problemet.

Hvorfor har hunden blitt sånn i det hele tatt? Har du ikke hatt den fra den var valp? Høres ut som om h*n er veldig dårlig sosialisert.

Skrevet

hei;)

har hatt hun siden hunvar valp. men hun hadde en dårlig opplevelse med noen unger når hun var 9 uker gammel. har gått på mange kurs med henne og sosialisert henne godt m(ikke for mye eller for lite) jeg er aktiv innen hundeklubben med hennedet er bare de 2 siste gangene hun har verga sg for dommeren. på LP stevner bryr hun sg ikke om tannvisninga.

går på sosialkuurs med henen og det går fint. hun bryr sg ik om de.

Skrevet

Aldri hørt om at det går an å sosialisere en hund for mye men..

Det er jo ganske merkelig at hun er sånn hvis hun er sosialisert godt. Men det er vel bare å trene da. Hvis du har mulighet, så kan du stille opp henne, og få en masse mennesker, gjerne hundevant, til å gå bort å kjenne på henne, kikke på tennet o.l. Uten at hun får hilse først, sånn at det blir som når dommeren kommer bort. Kanskje du kan få hjelp til dette på miljøtrening i hundeklubben eller noe? Alle bare kommer bort tur etter tur og kikker på henne, helt til hun ikke gidder å bry seg lenger.

Skrevet

mhm..kan jo prøve. det jeg mente med sosialiser for mye var at hun hadde vert så mye sammen mennesker at hun ble nervøs, hvis u skjønner:P hehe

Skrevet
mhm..kan jo prøve. det jeg mente med sosialiser for mye var at hun hadde vert så mye sammen mennesker at hun ble nervøs, hvis u skjønner:P hehe

Må innrømme at jeg ikke skjønte den nei. Skal ikke bli nervøse av å være mye sammen med mennesker.

Skrevet

en hund kan jo bli nervøs hvis den er for mye sammen med mennesker, hvis den er utrygg på mennesker fra før av også tar men den med til ben der folk løper rundt og hyler og skriker, så kanman få en nervøs hund:P

men samme det:P

Skrevet

ja vet det.

men hun er ikke nervøs over alle folk.

fek.s i LP ringen. hun bryr sg null når dommeren skal ta tannvisning på henne. men er det en ute på gata som vil hilse på henne kan hun bjeffe dem til døden:P eller hoppe opp i fanget dems:P det er veldig forskjellig. men somregel bjeffer hun på dem.

men syntes det er litt rart at hun ikke bryr sg om LP dommerene

Skrevet

Hvis jeg forstod det siste innlegget riktig så er det slik at det fungerer greit i LP-ringen, men kanskje ikke så godt ellers når det er ukjent i andre situasjoner???

I LP-ringer har du kanskje satt hilsingen i system, øvd mye og masse positivitet. Riktig?

Hvordan er kullsøsken? Hvordan er foreldrene? Hvis du har gjort en god jobb i forhold til sosialisering med mennesker, kan dette være rett og slett genetisk. Gentiske "feil" er vanskelig å trene.

Skrevet

du tolka det siste innlegget riktig jah;) hehe

kan ha noe med at jeg har øvd mye på tannvisning ja..

har ikke kontakt med noen av de andre søskene. men har hørt at hun ene er litt nervøs. mora var ikke nervøs og faren har jeg ikke hilst på..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...