Gå til innhold
Hundesonen.no

Handlertips?


Peers

Recommended Posts

Mulig dette er et emne det ikke er så lett å få noe fasitsvar på, men jeg prøver nå likevel.

Saken er at det nærmer seg Orrys utstillingsdebut nr 2. Kaller det debut nr 2 fordi det er 4 år siden han ble stilt sist (sommeren 2004), og da ble det kun tre utstillinger. Så dette er på en måte nytt for oss begge, i hvert fall er det slik at jeg ikke husker døyten av hva jeg gjorde den gangen...

Rett og slett: har noen gode tips for hvordan jeg kan vise han best mulig? Tenker da på løpingen, oppstillingen, generell opptreden og så videre. Det er forresten snakk om en engelsk springer spaniel, dersom folk har konkrete tips i forhold til rasen også.

Jeg begynner å få fryktelig med nerver, nettopp fordi jeg vet at handlingen gjerne har veldig mye å si for helhetsinntrykket. Jeg har ikke god erfaring med handling verken fra egenerfaring eller observasjon av andre, derfor hadde jeg satt stor pris på noen råd og tips på veien. De gangene jeg stilte han sist følte jeg meg nemlig som en tulling i forhold til de mer erfarne handlerne... Mulig dette var fordi jeg var mye yngre, men likevel; jeg hører gjerne på råd fra dere her inne, spesielt fordi jeg vet det er så mange dyktige utstillere her :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på en utstilling å glo - helst på egen rase.

Beste rådet jeg har :ahappy:

Gjerne google litt på rasen og se på oppstillingsbilder og slikt.

Prøv og aldri gå mellom hund og dommere (men er du en uerfaren handler ikke tenkt for mye på det så du glemmer viktigere ting) Jeg liker folk som løper lett, det ser mye bedre ut en en del potetsekker som "dasser" rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Noen tips:

Møt opp så tidlig du kan - ta deg tid til å se hunder bli bedømt av samme dommer før du skal inn (hvis du ikke er først i ringen, selvsagt). Dommere har ofte et fast "system", handlerne blir bedt om å gjøre det samme. Jo sikrere du er på hva DU blir bedt om å gjøre - jo større oppmerksomhet kan du vie til hunden.

Ha gjort unna så mye av stellet som mulig, så du ikke får plutselige overraskelser av en floke på øret e.l. sånn 15 sek. før du skal inn i ringen.

Følg med så du har oversikt over hvilken klasse som stilles i ringen, så du er klar til å gå inn i ringen så snart ringsekretæren roper inn DIN klasse.

Ringsekretæren er der for å hjelpe deg, organisere ringen og sørge for at alle er på rett plass til rett tid. Følg med på hva denne sier. Når det nærmer seg deres tid i ringen - avslutt evt. lange samtaler med "naboene" på utstillingen. Vent med dette til etterpå.

Det er IKKE om å gjøre å løpe fortest, stresse seg gjennom det man blir bedt om. Må du rette på båndet til hunden før du starter å gå - så gjør det. Du ødelegger inntrykket av hundes konstruksjon langt raskere hvis du er for kjapp, enn om du er litt for treg i ringen.

Du, med spaniel, ikke tenk på å gjøre handlingen så "fancy" som endel av proffingene gjør det (ta av båndet, overdreven "strekk" etc). Gjør det enkelt og naturlig til å begynne med, så kan småtriksene komme sånn litt etterhvert når dere begge er litt mere vant...

Bruk en ball, godiser eller annet for å lokke med hunden, men ikke overdriv - og ikke "ert opp" alle andre hunder i ringen ved å spre godteri over hele området...

Dommeren vil alltid se hunden i profil - så når du blir bedt om å stoppe opp eller stå foran bordet - sørg for at hunden synes fra siden.

Senk skuldrene, pust rolig og tenk på at ALLE har vært nybegynnere en gang, og det er ingen som lar seg "plage" av deg i eller utenfor ringen - alle er nervøse rett før de skal i ringen!

Jo mere kunnskap du har om hva som normalt sett skal skje - jo tryggere vil du føle deg i situasjonen. Les gjerne over utstillingsreglene eller "Ny i ringen" (www.nkk.no) siste kvelden.

Hvis du blir kjent med noen der som kan dette sirkuset, så er det en god trygghet å ha i sitt "hjørne".

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til noe Susanne sa angående stressing.

Når man skal løpe alle sammen, dersom du står først kan det være lurt å ta et blikk tilbake før du begynner å løpe for å sjekke at alle er klare. Dersom du ikke er først og ikke er ferdig er det lov å slenge et lite "vent litt" om du ikke er klar.

Veldig grei gjensidig respekt om jeg kan si det slik. Du venter på andre om du er først, andre venter på deg senere om de er først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

flott innlegg av Susanne :o

Når du skal stille hunden opp foran dommerbordet så pass på å ha litt avstand til dommeren, gjerne 3-4 meter slik at h*n får et godt overblikk over hele hunden din, ikke bare hode, rygg og hale...

Lykke til!

Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...