Gå til innhold
Hundesonen.no

Festeanordningen på Springer, farlig?

Recommended Posts

Skrevet

for det første må jeg få skryte av guttemannen min som jeg veldig forsiktig har startet trening med sykkel. Vi har mange flotte grus-stier i området og sykling kommer derfor til å bli en morsom avveksling til alt det andre han får bli med på.

Vi har kun hatt veldig små økter på gressbanen bak huset vårt til nå, og fra første stund travet han pent ved siden av. Ingen rykking, ingen hopping, han travet som om han aldri hadde gjort noe annet. Så en veldig stolt mamma sitter her.

Men over til tema.

Jeg personlig liker ikke den festeanordningen som er på springeren. Den plastikk-dingsen som skal løsne om hunden rykker hardt til eller setter seg fast. (syns den ser så skjør ut)

Jeg har også hørt fra folk at denne dingsen kan være farlig, uten å ha fått noen forklaring på akkurat det.

Så hva gjør dere? Hvis nå ingen bruker denne hvite plast-dingsen, hva gjør dere i stedet?

Om den er så farlig, hvorfor gjør ikke de som produserer Springer noe med det?

Skrevet

Farlig er den vel ikke i den forstand at den ikke skader noen i seg selv, men den kan være farlig fordi den ryker så lett at bikkja plutselig er løs og kan løpe inn i vegen f eks... eller etter den katta som satt i vegkanten :ahappy:.

Jeg har aldri brukt disse plastdingsene - og jeg skjønner ikke hvorfor de har dem engang. Jeg fester bare et vanlig bånd (kort) i "øyet" på Springeren jeg - og sykler avgårde.

Skrevet
takker for tips. Kommer nok til å gjøre akkurat det da jeg ikke stoler på den plast-dingsen til min 40 kg's hannhund :-)

Jeg stolte ikke veldig på den dingsen jeg heller med to 30 kilos hunder i en og samme Springer - og området fullt av sau *flir*.

God tur :ahappy:.

Guest lijenta
Skrevet

Dette fikk jeg som svar da jeg lurte på hvor mye utløseren (altså den plast dingsen tålte) Utløseren tåler h.h.v. 20, 40 og 60 kg avhengig av hvilket hull du benytter. Og av erfaring med hund som trekker så blir den slitt etter hvert og får en vit stripe der den vil slite. Den har i hvertfall fungert godt på flaten jeg hadde før.

Guest Christine
Skrevet

Den fungerte iallefall ikke hos meg. Var i en veldig bratt nedoverbakke med grøfter på sidene og bikkja så en hund langt der nede. 'Svopp' sa det så lå hunden i grøfta...

Festa et bånd på springeren istedenfor jeg..

Skrevet

Jeg byttet ut den tråden og plastdingsen med kjetting og karabinkrok jeg :) Vill aldri turt å brukt den plastdingsen, selv om den sikkert funker. Bare det at det er Plast liksom ;)

• 2 weeks later...
Guest Jonna
Skrevet

Funket ikke hos meg heller :icon_cry:

Selv har jeg en klatre krok i selve ringen og fester en hanefot i denne. Sykkler for det meste bare med en hund, men hanefoten er grei om den ene ryker (noe jeg også har opplevd) :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Legitime = oppriktige/riktige i følge lover og regler.
    • Det finnes mange gode bøker og kurs om språk. Turid Rugaas har "På talefot med hunden" og "Bjeffing - språket som høres".  Dette er også en god jeg har i bokhylla www.dogwise.com/the-language-of-dogs-understanding-canine-body-language-and-other-communication-signals-dvd-set/ Hvis du bor på østlandet kan jeg på det varmeste anbefale språkkurset til Lundqvist hundeskole. Jeg har gått det to ganger og det er utrolig lærerikt. Det avhenger veldig av individene om de kan ordne opp selv eller ikke. Så lenge hundene oppfører seg ok mot hverandre og tar hverandres signaler så er det ok. Om det er stor forskjell i alder og adferd på dem så trenger de ofte litt hjelp for å fungere sammen. Jeg mener uansett at det er eierens ansvar å sørge for at alle hundene trives og har det greit, og ingen hunder skal være nødt til å sloss for plassen sin eller mistrives i flokken.
    • De som har flere hunder enn tre og som lever i flokk. Lar dere flokken ordne opp i alt selv? Eller tar dere helt styringa? Blir det værre da? Ønsker kun å lære mere om hundespråk.
    • Hva betyr legit? Betyr det at de er greie?
    • Om kjøper har betalt full valpepris og hunden står registrert på valpekjøper, så eier denne alle rettigheter. Da er det normalt med en leasingavtale for kull hvor andre enn eier er oppdretter. Her vil nok avtalene være forskjellig, normalt sett leaser man for prisen av en valp eller en valp.  Hvilken avtale som gjøres er mellom partene selv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...