Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til akvariebunn, og litt andre nyttige råd..


greyhound

Recommended Posts

Jeg solgte mitt 100 liters akvarium for fire år siden da jeg trodde jeg ikke hadde plass til det i kjellerleiligheten jeg skulle flytte til.

Jeg angret i det sekundet jeg hadde fått inn alle møblene, for oss akvarie-entusiaster mangler jo noe når man ikke har det beroligende og mediterende akvariet å se på.

Uansett skal hun som kjøpte det (en god venninne av meg) flytte til en mindre leilighet og kan ikke ha det mer så jeg får det tilbake.

Jeg var så glad i det akvariet og derfor kjøpte jeg aldri et nytt, hehe...gamle vaner er vonde å vende...

Uansett, jeg tviler på at de har skiftet pumpe/filter så det må jeg nok kjøpe nytt av. Muligens også lysrør.

Nå vet jeg at akvarieforretningene ofte gir "feil" råd. Så hvilken pumpe skal jeg skaffe til et 100 liters akvarium?

OG, jeg får det tomt, så jeg lurer litt på hvilken bunn dere råder meg til å skaffe.

Når det gjelder fisk, så er jo ikke 100 liter allverdens og da sier det jo seg selv at jeg ikke kan ha alt mulig oppi det. Men jeg og min samboer kunne gjerne tenkt oss til å begrense oss til en type fisk, oppfylle deres ønsker og prøve å få til et mest mulig likt habitat.

Jeg har alltid vært fascinert av chiclider, men de trenger vel mye mer plass? Så har dere noen tips til "selskapsfisk" annet enn Guppy og Sverddrager?

OG, en siste ting.

Det står på fire ben og vi kunne tenkt oss å bygge en hylle under, til å ha fiskeutstyr liggende på. Er det noen som har vært borti dette? Ellers kommer vi nok til å kjøpe en solid benk til å ha det på.

takker for alle råd og tips til en som føler seg litt "ny" etter å ha vært så mange år uten akvariet nå :-)

---

grunnen til at jeg egentlig ikke ønsker verken sverddrager, platy eller guppy er at jeg hadde dem før (ikke alle sammen i samme akvarium) og at jeg til min store skrekk raskt fant ut at de ynglet for mye. Endte opp med alt for mange fisk i et akvarium og stod dermed med et stort problem for hånd. Jeg samlet ikke yngelen opp, men enten så smakte de ikke særlig godt, eller så var det alt for mange gode gjemmesteder i akvariet mitt, for det sa aldri stopp. I begynnelsen klarte jeg å gi vekk til venner og bekjente, men slapp opp for plass der også til slutt.

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake til undervannsverdenen! :icon_fun:

Når det gjelder pumpa di så trenger du vel ikke bytte ut hele sulamitten så lenge den har god nok kapasitet? Kanskje det holder med nye svamper?

Skal du ha ciklider må du ha sand som bunnsubstrat. Dette fordi ciklildene siler sanda gjennom gjellene på søken etter mat og de leker og yngler i sanda. Cilkider er også veldig glad i naturlige gjemmesteder som røtter og steinhauger.

Det finnes veldig mange flotte, vakre og rolige dvergciklider fra ulike biotoper som passer utemerket godt i mindre selskapskar fra 60 liter og oppover. Men nå kan du jo kun holde et par ciklider i et kar av den størrelsen så hva med å kombinere et sør-amerikansk dvergciklidepar med en gruppe cory og en gruppe tetra? Da har du fisker i de ulike sjiktene i karet som passer sammen mtp vannverdier og adferd.

I min 83 liter har jeg en stim Sort neon, en gruppe flagghalecory og et par Thomasicklider (afrikansk dvergciklide).

Hva med å bruke ramma til karet du har og lage et skap ut av det? Da kan du jo male det i den finishen du ønsker slik at det passer bedre inn med øvrig inventar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips.

God ide om å bare bytte ut svampene. Om det er mulig å få tak i. Er en eheim pumpe så burde vel klare å finne dem på nettet ihvertfall...

Hørtes ut som en god ide det du sa, har jo alltid likt chiclider men har alltid tenkt at alle artene trenger større plass .... :rolleyes:

Uansett tenkte jeg å ha en cory-art i bunn, muligens den vanlige pansermallen som jo er ganske så robust. En liten gjeng av dem...

Ellers får jeg tenke tenke videre :-) Men tar absolutt imot flere tips og råd.

---

Thomasicklider (afrikansk dvergciklide) som du nevnte, har du det latinske navnet på dem?

Jeg kunne tenkt meg å lese mer om dem og surfet litt på akvaforumet men jeg klarer ikke finne dem så lenge jeg ikke har det latinske navnet..

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1084

En veldig ålreit og fin dvergciklide. Den ser uhorvelig fargeløs og kjedelig ut i butikken men et par som etablerer seg med rett innredning blomstrer opp i nydelig farger! Ikke er det så vanskelig å få de i lek heller.

Det finnes mange coryer som er mer spennende enn vanlig metallpansermalle. Alle coryene kommer fra sør-amerika og krever de samme forholdene, og de aller fleste er like hardøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...