Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bur


AllStar

Recommended Posts

Her om dagen da var jeg hos ei venninne.. Mor og far hennes skulle til noen venner på en hytte, og skulle ha hunden med seg..

De har kjøpt hundebur til å ha i bilen, og hunder sover der om dagen hvis bakluka står oppe..

Problemet ble da når venninna mi, søstra og broren fant ut at hunden skulle sitte i bur i over 2 timer..

"Det er jo nesten dyreplageri" sa broren da... Satt der og tenkte for meg selv "Hallo, det er jo ikke det?!"

Ja, de satt jo der de 3 søsknene og diskuterte med foreldra at hunden måtte sitte løs i bilen, for det var jo myyyye bedre..

"Tenk om noen krasjer i dere bakfra, da er jo hunden død?"

Foreldrene brå nekta, og sa at hunden hadde det fint i buret.. Men da kom det flere argumentasjoner.. Hunden fikk jo ikke vann eller mat, og varmt var det jo.. "Herregud, tenker dere ikke på hunden eller?" sa de..

Greit nok, de er glad i hunden, men..

Da ble det jo til at hunden den skulle sitte i buret, ikke no snakk om noe annet..

De begynte nesten å gråte assa...

Ble litt sånn små irritert da.. Hunden har det HELT perfekt i buret, hva er da problemet ?

Selv har vi hundene våres i bur i bilen, og de trives..

Hehe, måtte bare få ut litt irritasjon :ahappy:

Flere som har opplevd sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen da var jeg hos ei venninne.. Mor og far hennes skulle til noen venner på en hytte, og skulle ha hunden med seg..

De har kjøpt hundebur til å ha i bilen, og hunder sover der om dagen hvis bakluka står oppe..

Problemet ble da når venninna mi, søstra og broren fant ut at hunden skulle sitte i bur i over 2 timer..

"Det er jo nesten dyreplageri" sa broren da... Satt der og tenkte for meg selv "Hallo, det er jo ikke det?!"

Ja, de satt jo der de 3 søsknene og diskuterte med foreldra at hunden måtte sitte løs i bilen, for det var jo myyyye bedre..

"Tenk om noen krasjer i dere bakfra, da er jo hunden død?"

Foreldrene brå nekta, og sa at hunden hadde det fint i buret.. Men da kom det flere argumentasjoner.. Hunden fikk jo ikke vann eller mat, og varmt var det jo.. "Herregud, tenker dere ikke på hunden eller?" sa de..

Greit nok, de er glad i hunden, men..

Da ble det jo til at hunden den skulle sitte i buret, ikke no snakk om noe annet..

De begynte nesten å gråte assa...

Ble litt sånn små irritert da.. Hunden har det HELT perfekt i buret, hva er da problemet ?

Selv har vi hundene våres i bur i bilen, og de trives..

Hehe, måtte bare få ut litt irritasjon :ahappy:

Flere som har opplevd sånt?

Det er så langt i fra dyreplageri å ha hunden i bur i bilen. Dessuten er det påbudt å sikre hund/bagasje når man er på veien, med mindre hunden ikke sitter i sikkerhetssele i et sete er det ikke lov til å ha den fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som synes det høres ille ut med hund i bur, bur forbindes med mus og hamster, eller aper på zoo. Man må kanskje erfare selv at hunder kan storkose seg i bur. Pippin hopper glad inn i buret når vi skal ut og kjøre, der krøller han seg sammen og er på TUR. Symra slapper også helt av i buret, selv om hun nøler litt mer med å gå inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihuga burmotstander i hjemmet, men i bilen bruker jeg alltid bur. Og hunden elsker bilburet sitt. Hun hopper gjerne inn og legger seg der når bilen står på gårdsplassen vår med åpne dører også. Og hun har ligget i bilburet opptil 5 timer uten å være spesielt gira på å komme ut. Jeg tror hun forbinder bilen og buret med at da får hun ihvertfall bli med. Vi stikker ikke av uten henne da. Og å ha løs hund i bilen: Det er fali det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...mye rart folk innbiller seg gitt:)

Bikkja mi elsker buret sitt og foretrekker det foran kurven sin. I buret har han en fin matte å ligge på, det er romslig slik at han kan bevege på seg, han koser seg der rett og slett.

Når det gjelder en kollisjon, ja for å si det enkelt, de av oss som har sett hva flyvende bagasje kan gjøre med en menneskekropp, vi skjønner at hunden SKAL være i bur som er forsvarlig festet i bagasjerommet, eller i bagasjerom som er sikret med fastmontert netting mellom sete og tak. Eventuelt sikkerhetssele for hund, men dette kjenner jeg lite til desverre.

Bur er ett must i bil, selv om det beskytter lite mot en kraftig kollisjon i hekken, så har bilen grei motstandskraft der bak. Men det er frontkollisjon som er den store faren for passasjerer og fører. For fysikkens lover vil gjøre hunden til ett flygende prosjektil.

Jeg er ett bur menneske, konsekvent i bil, men hjemme er jeg det fordi min firbeinte kompis liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ikke skjønte jeg noe heller. Har kjørt med hund i bil i mange år. Og hund i bilbur, dem koser seg jo. En trenger ikke ha vann tilgang apsolutt hele bilturen heller. Mye bedre å stoppe og lute hund og eiere og da kan hunden få vann. Mine drikker ikke vann når dem ligger i buret selv om dem har tilgang til det. Har dem med meg på lange bilturer og det er i grunnen ikke noe problem. Det er mye bedre og stoppe og strekke på beina til hund og eier og ta et bad og drikke litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål som dukket opp: lå ikke hunden og sov i det samme buret i bilden når bilen sto stille? Hva er det som tilsier at hunden ikke liker seg i buret?

Dessuten en bråbrems med løs hund i bilen kan føre til store skader på både hund og mennesker. Tror det er MYE sikrere å ha dem i bur.

Mine hopper frivillig inn i buret når vi skal ut å kjøre. Det er dem sis plass.

Inne har jeg et stort bur (plass til tre schæfere hvis de vil stå trangt...) som døra står åpen på hele tiden. Her har de vannet sitt, og legger seg frivillig inn dit hvis det blir for mye bråk inne.

Stenger dem inn i buret hvis det kommer folk jeg vet er skeptisk til hunder. Men de har ikke noe i mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål som dukket opp: lå ikke hunden og sov i det samme buret i bilden når bilen sto stille? Hva er det som tilsier at hunden ikke liker seg i buret?

Dessuten en bråbrems med løs hund i bilen kan føre til store skader på både hund og mennesker. Tror det er MYE sikrere å ha dem i bur.

Mine hopper frivillig inn i buret når vi skal ut å kjøre. Det er dem sis plass.

Inne har jeg et stort bur (plass til tre schæfere hvis de vil stå trangt...) som døra står åpen på hele tiden. Her har de vannet sitt, og legger seg frivillig inn dit hvis det blir for mye bråk inne.

Stenger dem inn i buret hvis det kommer folk jeg vet er skeptisk til hunder. Men de har ikke noe i mot det.

Jo, når bilen sto stille hoppet hunden inn i buret.. Alt sier jo at hunden trives der..

Men de var jo redde for at hunden ikke skulle få vann eller mat, siden det var midt i "mat" tiden til hunden, men hunden spiser aldri da uansett...

Men det som var verst var jo varmen.. Bilen hadde jo aircondison (?) og det var ikke noe spesielt varmt..

Men, de kom da trygt frem, og hunden overlevde :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å ha hunden løs i bilen, men samboeren min syns det er det kosligste i verden. En gang ba han så pent om å få ta med Emma på en kjøretur og jeg sa ja, også ser jeg han kjøre avgårde med henne LØS i passasjersetet. Jeg ble flynings! Han har ikke fått tatt henne med på kjøretur siden. <_< Jeg har ikke noe skikkelig bur enda, men når gubben en gang får seg skikkelig bil skal vi da få ordnet til noe ordentlig. Men nå bruker vi iallefall noe å ha henne oppi, så hun ikke er løs i bilen. Det føles bedre for meg. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se det fra den tørre, kjedelige og teoretiske siden: Hunder regnes som last. Last skal sikres i henhold til loven for å ivareta sikkerheten til både dyret og resten av bilens passasjerer.

Når det er sagt. Vi har bilbur og Mikey digger buret sitt. Går inn uten å nøle og legger seg gjerne ned og sovner på lengre bilturer. Før vi fikk kjøpt bilbur var han alltid veldig stressa på biltur og fant aldri roen.

(Hvis han er med og kjører i f.eks. bilen til moren min, som er en liten Scoda Fabia, sitter han fastspent med bilsele. Ville aldri latt han tumle løs omkring. Både for hans egen og vår skyld i tilfelle noe skulle skje.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er ingen lov om å sikre hund i bil. Men for dyrets helse og for min helse og samvittighet så sikrer jeg hundene med bur i bilen. JEg har nemlig spørt flere steder om det er noen lov/forskrift som sier at du skal sikre hunden i bil og ingen av dem jeg har spurt viste om noen. Svaret fikk jeg fra vegvesenet i mars 2006 og fra en som jobber i up om fredagen. Hos forsikringsselskapene så kan det være andre regler ute og gå. Der har jeg ikke sjekket noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lov om å sikre hund i bil. Men for dyrets helse og for min helse og samvittighet så sikrer jeg hundene med bur i bilen. JEg har nemlig spørt flere steder om det er noen lov/forskrift som sier at du skal sikre hunden i bil og ingen av dem jeg har spurt viste om noen. Svaret fikk jeg fra vegvesenet i mars 2006 og fra en som jobber i up om fredagen. Hos forsikringsselskapene så kan det være andre regler ute og gå. Der har jeg ikke sjekket noe.

Det burde det være! Har sett mange som kjører med hunden løs i bilen.. Dette kan jo være farlig for sjåfør også.. Om hunden bestemmer seg for at den vil se ut av fører vinduet..

Du kan jo aldri stole på hva en hund gjør i en bil!

Mener jeg da, nå er det jo sikkert mange som er litt uenig..

Men burde vi ikke ha en lov som sier at alle dyr skal være sikre i bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde vi ikke ha en lov som sier at alle dyr skal være sikre i bil?

Det burde være en lov om forsvarlig sikring av hund i bil ja. Nok av hundeeiere som sikrer hundene sine dårlig, eller ikke noe.

Ved kollisjon med usikret hund i bil, så synes jeg forøvrig at man ikke skal få dekket hele veterinæromkostningene, evt få tilbake 100% av den dødsrisikoen om hunden dør av skadene. Rett og slett fordi man ikke har gjort sitt for å forhindre at skadene blir større enn nødvendig. Kanskje slemt, men med både et påbud om skikkelig sikring av hund + økonomisk tap, så hadde kanskje fler klart å sikre hunden sin skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lov om å sikre hund i bil. Men for dyrets helse og for min helse og samvittighet så sikrer jeg hundene med bur i bilen. JEg har nemlig spørt flere steder om det er noen lov/forskrift som sier at du skal sikre hunden i bil og ingen av dem jeg har spurt viste om noen. Svaret fikk jeg fra vegvesenet i mars 2006 og fra en som jobber i up om fredagen. Hos forsikringsselskapene så kan det være andre regler ute og gå. Der har jeg ikke sjekket noe.

Jeg gikk teorikurs for å ta lappen på lett lastebil rett før jul og kursinstruktøren kunne vise til noen regler som merker dyr (også hunder) som last og som dermed plasserer dem under lovene om lastsikring og alt rundt det. (Og om lastsikring finnes det faktisk lover) Dette gjaldt både sikring av dyr i vanlige personbiler i tillegg til den selvsagte sikringen av levende last i lastebiler o.l..

Aner ikke hvilke lover eller regler kjøreskole-duden viste til, så jeg får ikke linket til det. (Ikke er jeg i humør til å leite så nøye akkurat nå heller.) Alle hundeeiere burdte ha vett nok i skallen til å sikre dyr under transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja alle burde sikre hundene sine. Men hvorfor viste ikke han som skulle skrive ut boten at det finnes. Han sa at det ikke finnes noen lov/forskrift om det. Det finnes for transport av produksjons dyr som ku osv så vidt jeg vet men ikke for kjeledyr. Og hvorfor sier vegvesenet at det ikke finnes noen lover om det da. Håper du blir i humør til å finne ut av hva han sa om hund og sikring i bil. For ja jeg mener at det bør være noe for kjæledyrene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med en kjøreskole for å få et konkret svar. Alle dyr, være seg produksjonsdyr (ku, gris, sau osv) eller kjæledyr (hund, katt osv), så går de som last. De er definert som last og skal sikres deretter. Hvis du vil ha spesifikke lover å gå etter vil jeg anbefale å ringe Lær og Kjør kjøreskole i Drammen. De kan svare deg på det. Spurte forresten en politifyr som bor oppi gata her om dette i går kveld og han sa også at dyr er definert som last.

Om det har vært noen endring om hva dyr defineres som siden i fjor, aner jeg ikke. Men personlig følger jeg hvertfall det. Ikke for å unngå bot (de færreste politifolk vet om det og du vil nesten garantert ikke få bot for å ikke ha sikret dyret), men for å gjøre transport så sikkert som mulig både for dyra og for min egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette i veitrafikkloven:

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Ellers har jeg funnet:

Krav:

Lasten skal være sikret slik at ingen del av den kan forskyves eller falle av under transport.

Lasten skal være sikret ved låsing, stenging, surring eller ved en kombinasjon av disse metodene.

Krefter:

Lastsikring skal tåle følgende krefter:

Bil:

Fremover: Lastens vekt

Bakover: Halve lastens vekt

Sideveis: Halve lastens vekt

Mot underlag: Lastens vekt

Om dette gjelder dyr eller ikke, har jeg ikke funnet ut.

Uansett. Lover eller ikke. Det er enda lov til å bruke hue i dette landet. Regner med at alle skjønner vel at en hund som sitter usikret i en bil, vil bli skadet dersom uhellet er ute. Og så kommer det jo an på om man bryr seg nok om bikkja si og passasjerene sine til at man sikrer denne godt nok. Skjønner ikke hvordan folk kan henge seg opp i om man får bot eller ikke dersom bikkja henger halvveis ut av vinduet når man kjører. "Bot" får man den dagen det smeller, og det koster dyre dommer hos vet'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...