Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har sluttet å fôre!


ida

Recommended Posts

Nå har den lille prinsessa vært litt småfet en stund. Det skyldes ganske enkelt et misforhold mellom inntak av kalorier og forbrenning. Nå er vi ganske aktive, så noe mer mosjon er litt vrient å få til, så det var bare èn ting å gjøre. Kutte ned på inntak av kalorier. Vel, til en viss grad er godbiter erstattet med ballek som forsterker, men det er ikke alltid det er på sin plass å leke med ball, så det blir endel godbiter i løpet av en dag.

Delvis har jeg erstattet pølsebiter, frolic etc med tørrfôrkuler hun uansett ville fått. I tillegg fyller jeg kongen hennes med tørrför og tetter den med leverpostei og gjemmer den i et annet rom. Hun sitter pent og venter på værsågod, så må hun lete etter maten sin selv. Dette er jo en lek hun liker veldig godt, men som vi kuttet ut fordi hun la på seg. Nå får hun både mat og leke (bruke hodet) på en gang. Men matskålen står for tiden blank, nyvasket og ubrukt på kjøkkengulvet! Det kan være lurt å måle opp mat og godbiter fra morgenen av, slik at man har en oversikt over det totale inntaket.

Hva syns dere? Er jeg brutal? Det fungerer veldig greit her, iallfall. Hun står ikke og gråter over den tomme skåla! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutal? Ikke i det hele tatt. :whistle:

Her blir tørrfôret ofte slengt ut på gulvet eller i gresset så hun kan finne det selv framfor å spise fra skåla. Hun får jo maten i magen, det tar bare litt lengre tid og hun kan trimme et par hjerneceller med det samme.

Tørrfôr som godbiter på kveldstur (i stedet for kveldsmat i skåla) fungerer også veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre mat er nok det mest effektive, ja. Jeg har i en periode nå gitt Tinka ca 240g tørrfôr om dagen + godbiter, og nå som hun har kommet ned i idealvekta (26 kg), kan jeg øke mengden litt så hun ikke fortsetter å gå ned.

Et annet tips - som jeg skal benytte meg av når nåværende fôrsekk er tømt - er å gå over til et fôr for mindre aktive hunder, slik at du kan gi mer mat uten at det blir mer kalorier (altså mer magefyll uten at det går utover vekta hennes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bare mindre mat til hunden hvis den er tykk jeg,,, Men du brutal... ikke i det hele tatt

Men når du er nede i så liten rasjon at det ikke dekker bånn av skåla, kan du på en måte ikke gå ned mer... Da er det like greit å gjøre litt stas på det lille hun får, tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ingenting/noen få kuler i matskålen selv, jeg. Spike og jeg trener så mye at han får all maten han trenger som belønning under trening. Grunnen til at han får noe i matskålen er fordi jeg ikke gidder å gå med fiskeolje i lommen... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ingenting/noen få kuler i matskålen selv, jeg. Spike og jeg trener så mye at han får all maten han trenger som belønning under trening. Grunnen til at han får noe i matskålen er fordi jeg ikke gidder å gå med fiskeolje i lommen... :whistle:

Det er altså ikke noe som tilsier at hunden bør ha et stort hovedmåltid i løpet av dagen? (Jeg var forresten inne på profilen din nå. Det er ganske imponerende å studere juss som 11 åring. :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Der var det en skriveleif, gitt.. Har endret det nå, så nå står det riktig alder (har du noensinne møtt en skikkelig jussberte kan man faktisk begynne å lure om de ikke er noe sånt som 11 år mentalt... usj..). I mitt hode er det hvertfall logisk med flere små måltider, enn et gigantisk måltid om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang antall måltider. Jeg gir ikke mine hunder mat hver dag. Noen dager (vanligvis ikke mer enn 1 dørgn) står de over måltidet (de får vanligvis mat en gang pr. dag). Altså fôrer jeg f.eks mandag kl 20.00, så får de neste måltid onsdag kl. 20.00 (ikke det at jeg gir maten til et helt bestemt tidspunkt).

Mange små måltider for en hund, tror jeg har liten funksjonalitet. Jeg tenker litt ulv (1 eller 2 mellom hvert skikkelige måltid), men hundeavl har gått så langt at en del hunder er lite sammenlignbare med ulven. Altså: jeg vet ikke om det blir rett eller galt.

Hvis kulene så vidt dekken bunnen av skåla, kjøp mindre skål :whistle: (sier jeg, som har en border som spiser mer enn schäferen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes noe som heter diètfor, og det brukte jeg når jeg skulle "slanke" en hund jeg hadde. det funka utrolig bra, men tror det er ganske dyrt... i det foret er det i hvertfall bare det hunden trenger:)

da jeg skulle slanke min hund fikk jeg beskjed om at hun skaulle ha mat to ganger om dagen og begge gangene skulle maten stå fremme 1/2 time før jeg tok den bort. hadde hun ikke spist da, så synd for henne liksom. jeg synes dette virka litt brutalt, men det funka, og hunden vendte seg etterhvert til det:)

men jeg synes ikke du er brutal i det hele tatt.. så lenge hunden får det den trenger er det vel ikke noe problem at den får "leke" seg frem til maten:) kan jo hende hunden din også synes dette er morsommere enn å spise det rett fra skåla;) hehe

ps. veit det finnes godbiter på dyrebutikken som det ikke skal være så mye fett og sånn i, og som sikkert er mye bedre for hundene. dette koster heller ikke mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg skulle slanke min hund fikk jeg beskjed om at hun skaulle ha mat to ganger om dagen og begge gangene skulle maten stå fremme 1/2 time før jeg tok den bort. hadde hun ikke spist da, så synd for henne liksom. jeg synes dette virka litt brutalt, men det funka, og hunden vendte seg etterhvert til det:)

Her snakker vi 5 sek. Er hun ikke godt i gang og spiser men en gang hun får mat, blir det ikke noe. Men nå er vel problemet med Fibi at hun vil ha MER mat, men blir for tykk...! Light-fôr er en idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg misunner alle dere som har hunder som faktisk spiser...

Orry har hatt en av sine ekstra hobbyanorektiske perioder, men i går og i dag fikk jeg endelig i han ordentlige dagsrasjoner. Han har gått ned et par kilo de siste ukene, men håper han har snudd trenden litt igjen nå (dette går i bølger). Og ja, jeg er konsekvent med å ta bort maten etter kort tid, uten at han spiser noe mer neste gang han får mat. Håpløse bikkje :whistle: Springere skal jo være matvrak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den halvtimesregelen ville nok vært ganske malplassert her.. :D Fibi er klar for mat alltid og hele tiden og litt til :ahappy:.

Tenker vi tar en tur opp og veier henne i morgen. Vektmessig er hun jo godt innenfor standarden (17, 5 kilo), men hva hjelper det når tante Marianne kaller henne smultbolla :whistle: . Slankefôr har vært vurdert, men jeg vil se det an litt til, sålenge hun ser ut til å avfinne seg med denne nye "fôringsrutinen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg misunner alle dere som har hunder som faktisk spiser...

Orry har hatt en av sine ekstra hobbyanorektiske perioder, men i går og i dag fikk jeg endelig i han ordentlige dagsrasjoner. Han har gått ned et par kilo de siste ukene, men håper han har snudd trenden litt igjen nå (dette går i bølger). Og ja, jeg er konsekvent med å ta bort maten etter kort tid, uten at han spiser noe mer neste gang han får mat. Håpløse bikkje :whistle: Springere skal jo være matvrak!

Akkurat sånn er Maja også..jeg kan sette frem maten og det kan gå et halvt døgn ++ før hun rører den, hvis jeg ikke fjerner den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vi tar en tur opp og veier henne i morgen. Vektmessig er hun jo godt innenfor standarden (17, 5 kilo), men hva hjelper det når tante Marianne kaller henne smultbolla :whistle: .

Standard er ikke alltid det riktige - Tinka veier 4-6 kilo mindre enn labbistisper flest... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Hun er rett og slett ikke så slank som jeg ønsker. Det er jo heller ikke Marianne sin skyld at frøkna har skikkelige "håndtak" på sidene, selvom det hadde vært godt å kunne skylde på noen andre :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Hun er rett og slett ikke så slank som jeg ønsker. Det er jo heller ikke Marianne sin skyld at frøkna har skikkelige "håndtak" på sidene, selvom det hadde vært godt å kunne skylde på noen andre :whistle:

Hehehe nei det er skikkelig ikke min skyld! Men godt at du har satt igang tiltak for den søte lille Smultbolla :D og NEI du er IKKE brutal!

Mer brutalt å la henne være smultbolle :D

Hmmm... Må finne nytt kosenavn til henne da...! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard er ikke alltid det riktige - Tinka veier 4-6 kilo mindre enn labbistisper flest... :rolleyes:

Standarer er overhode ikke alltid riktige. Willy veier ca 8 kg mer en Dalmisen skal gjøre. Han er slank og fin og akkurat passe. Også spiser han en kilo mat om dagen. halv kilo V&H og halv kilo tørrfor delt på tre måltider, Bikkja blir tynn hvis han får mindre :ahappy:

Han spiser meg bokstavelig talt ut av huset. Så dere som har bikkjer som må ha mindre mat: Vær fornøyd :D:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt hun diettfôr, da får hun litt mer "fyll" i magen sin.

Jeg er ikke så flink til å være brutal, så jeg har begynt å gi hun mat 3 ganger om dagen og det hjalp utrolig bra på forbrenningen hennes, nå går hun på "joint fôret" til HILLS med ca 15% fett og hun legger ikke på seg ;) , så jeg er mektig stolt over oss om dagen banana :);)

Hvis du føler at det fungerer å gi hun mat i leken og hun syntes det er gøy, så ville jeg absolutt fortsatt med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest lijenta

Jeg har da prøvd en sekk med diett for til min flat og jeg har i hvertfall funnet ut at her blir det vanlig for for nå tigger hanm bare det er mat san ca 20 meter fra han han er sulten støtt han har begynt å stjele mat hvis jeg ikke er hjemme. Han ligger pal på kjøkkenet og er sulten støtt. Han har ikke stjålet mat på ni og et halvt år men med denne sekken med for så gjør han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da prøvd en sekk med diett for til min flat og jeg har i hvertfall funnet ut at her blir det vanlig for for nå tigger hanm bare det er mat san ca 20 meter fra han han er sulten støtt han har begynt å stjele mat hvis jeg ikke er hjemme. Han ligger pal på kjøkkenet og er sulten støtt. Han har ikke stjålet mat på ni og et halvt år men med denne sekken med for så gjør han det.

Jøss er det mulig? hehe motsatt effekt :icon_confused:

Bajas er en matglad labrador, han tigger svært sjelden hvis jeg serverer Hill's r/d (slankefôr) 350g + grønnsaker, fremfor den daglig fôret hans Hill's j/d 170g + grønnsaker.

Grønnsaker: 4 rå gulrøtter + halv agurk. Han elsker grønnsaker så dette går som regel glatt ned før fôret;) Bajas får alt under ett måltid, deler vi opp i flere så går han konstant rundt å vil ha mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...