Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykling med halsbånd.

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Når man legger igjenn den ene sela et sted langt borte og har midlertidig rotet bort den andre, men alikevell veldig lyst på en sykkeltur med hunden, er det direkte skadelig for hunden å bruke halsbånd? :| Han trekker ikke sykkelen med mindre jeg legger opp til det, så han slipper å trekke mye, og da er det kanskje greit? :|

Foreldrene mine mener forresten at "de flest sykler jo med halsbånd". Stemmer det? Jeg har liksom sett på det å sykkle med halsbånd som forbudt for hundens del, så lenge den trekker en del hvertdall.

Skrevet
jeg har aldri sett folk som sykler med sele på hunden jeg.. :|

Oii :D Da har enten du sett veldig få hunder på sykkeltur, eller så er jeg helt på jordet ;) Det er det forresten godt mulig jeg er... :|

Skrevet

Hvorfor skulle det være noe galt i og sykkle med halsbånd fordiom hunden trekker? Jeg regner med den slutter og trekke om det gjør vondt liksom. :|

Skrevet

Jeg har aldri sett noen sykle med halsbånd, men jeg har sett folk sykle med sele. Tror ikke det gjør noe å sykle med halsbånd så lenge hunden er vant til å sykle. :|

Skrevet
Oii :| Da har enten du sett veldig få hunder på sykkeltur, eller så er jeg helt på jordet :D Det er det forresten godt mulig jeg er... ;)

det er ikke så mange som sykler med hund her.. :|

Guest lijenta
Skrevet

Jeg har hund som trekker og setter jeg halsbånd på henne så ville hun fortsatt trekke på sykkelen så her er det enten sele når vi sykler eller så er det å gå.

Hvis jeg hadde en hund som over hode ikke trekker så hadde jeg vurdert halsbånd. Men da vil det si at hunden ikke trekker en meter på sykkelturen.

Skrevet
Hvorfor skulle det være noe galt i og sykkle med halsbånd fordiom hunden trekker? Jeg regner med den slutter og trekke om det gjør vondt liksom. :|

Det skal du ikke være så sikker på. Stress og adrenalin kan gjøre at den ikke kjenner noen smerter og greier å begrense seg når den løper. Så om hunden trekker med halsbånd, så bør man gjøre noe med det.

Skrevet

Jeg har heller ikke sett mange som sykler med halsbånd...

Men likevel så tror jeg ikke det er noe problem å bruke det, dersom han ikke trekker/ikke får lov til å trekke mens dere sykler :|

Skrevet

Slutter å trekke når de svimer av, ja. Samt at belastningen hunden påfører hals og øvre rygg kan gi senskader. Så nei: ikke alle hunder slutter å trekke bare fordi det ikke føles helt OK.

Sykling med halsbånd uten trekking er det for øvrig ikke noe problem med.

Skrevet

Har hatt hunden i halsbånd ved siden av sykkelen i nødtilfeller, men de trekker når jeg er på sykkelen, så de får nesten ikke puste. Derfor slipper jeg de så fort jeg har mulighet. Jeg bruker altså sykkelsele når jeg skal sylke og springer med hunden.

Skrevet
Har hatt hunden i halsbånd ved siden av sykkelen i nødtilfeller, men de trekker når jeg er på sykkelen, så de får nesten ikke puste. Derfor slipper jeg de så fort jeg har mulighet. Jeg bruker altså sykkelsele når jeg skal sylke og springer med hunden.

Sånn gjør jeg det også, og i tilleg har jeg jaktkobbel på labbisen i tilfelle hun skulle få noen gode lukter i nesen.... :rolleyes:

Skrevet

Når jeg sykler med Willy går han med halsbånd og kobbel. Nå traver han pent og pyntelig ved siden av foten min, og skulle han gjøre et utfall mot siden eller forover, så slipper jeg han. Nå eeeelsker denne gutten å sykle da, og vet at det ofte kan bli langt så han gidder ikke trekke.

MEN hadde jeg hatt det formålet at hunden skulle trekke, eller hadde den gjort det av seg selv, så hadde jeg brukt sele.

Skrevet

Vår første sykkeltur med bikkja (totalt uplanlagt) var med halsbånd, og bikkja dro som f*** hele turen... Hu fikk ikke noe skade av dette, bare totalt utslått mer eller mindre, men drar hverken mer eller mindre i bånd enn før, og merket ingen tegn til stiv nakke/rygg eller annet etterpå...

Men, neste gang vi skal på sykkeltur (og ja, det blir fler, det ga absolutt mersmak), så skal det hele planlegges MYE mer, sele skal has på og vi skal IKKE sykle 8 km den første turen... (eller den andre da.. :))

Men, sånn blir det når man blir lurt på tur til svartisen i god tro om at det går buss fra båten og inn, men ender opp med valget "gå 4 km hver vei" eller lei en sykkel... Vi valgte det siste. i God tro om at Bridie kunne løpe løs ved siden av. (jeg hadde jo ikke sykla på sikkert 10 år, og ALDRI med hund!!). Den dusten som GLEMTE å si at det var sau langs hele veien, holdt jeg på å vri halsen om på... Så Bridie dro som en djevel de 4 km inn til svartisen, og halve turen ut igjen, hver gang hu så sau...

Men, bortsett fra det så gikk ALT helt strålende. Både for hund, meg, sykkel (som forvrig setet var løst på pg hadde sett sine bedre dager) og sau. ;)

Måtte bare fortelle.. ;) hehe.

Skrevet

Ang. løse sykkelseter...springeren min er festet under setet og av en eller annen grunn var det litt løst en gang. Springeren (eller springerfestet) var stramt festet til sykkelen, men setet var litt løst. Det første til at hver gang Ask dro sykkelen snurret setet. Meget ubehaglig og meget irriterende. Ikke fikk jeg festet det heller. Så jeg tilbrakte turen enten stående ogg sittende på et meget skjevt sete som jeg aldri viste når ville snu seg igjenn. :)

Sykkelturen med halsbånd gikk forøvrig bra, men både jeg og hunden er nok mer konfertabel med sele.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...