Gå til innhold
Hundesonen.no

Rå kjøt... og salmonella??

Tina

Recommended Posts

Skrevet
Haha... Er ikke SÅ uvanlig å like det. Man tar en loff, legger rå karbonadedeig eller hva det nå er oppå, og så rå eggeplomme. Man tar litt kapers på, og salt og pepper. Nam nam! Så lenge man ikke spiser mer enn to, og så lenge man ikke føler seg litt kvalm fra starten av, så er det godt :D

Ehh...Nam..

kanskje ikke.. ;)

Skrevet

nei her i huset pleier hundene åfå rå bein rett i fra frysen, kan ikke fåmeg til å tro at det er noe bakterier i de beina når frysen vår holder en temp på -20-22 grader

Skrevet
nei her i huset pleier hundene åfå rå bein rett i fra frysen, kan ikke fåmeg til å tro at det er noe bakterier i de beina når frysen vår holder en temp på -20-22 grader

nei, da tror jeg du kan være temmelig sikker på at alle bakterier er døde :D

Skrevet

Kjøttdeig er for dyr mat for bikkja mi, men det er IKKE noe problem å gi dem det :wink: Bare skjem bort dyret du ;)

Vi kjøper kjøttdeit fra sverige :P Der er det ikke så dyrt..

Skrevet

Vi kjøper kjøttdeit fra sverige :P Der er det ikke så dyrt..

Vet ikke om jeg ville gitt det rått, men det går sikkert bra..

Skrevet

Rå kjøttdeig er jo ikke farlig, iallefall ikke i norge. tross alt er det strengle regler når det gjelder både kjøtt og kylling i norge, og det er kjempesjeldent det er salmonella her til lands. Har hørt det er mer både i Sverige og Danmark.. Det er vel mer en smakssak det, om man vil gi hunden rått kjøtt eller ikke.

Skrevet
For ca. 2 år siden da jeg tok næringskurs for hunder, ble det sagt at det ikke er noe krav om Salmonella-fri mat til hunder. Det er jo helt hårreisende!!!  :-o

Jeg blir så sint!! Hvorfor skal dyr behandles som "ting?" :)

Skrevet
rått kjøtt med rå eggeplomme oppå tror jeg. matrett

"Jeg tror jek kommer til og spy i en konteiner" nei da. Eneste jeg likker råt er bacon og jeg tåler ikke egg snufs egg som er så godt :):D

Skrevet

Men siden hun sa at hun kjøpte det i Sverige liksom. Tror ikke det er farlig i Norge, men Sverige er jo EU-land, så jeg ville vært mer forsiktig da.

Skrevet

Fant ut at vi ikke hadde begynt å gi han fra det svenske.. Men da skal jeg ikke gi det.. Vi har bare gitt han norsk kjøttdeig hittil :wink:

Skrevet
Fant ut at vi ikke hadde begynt å gi han fra det svenske.. Men da skal jeg ikke gi det.. Vi har bare gitt han norsk kjøttdeig hittil :wink:

Det er sikkert ikke no farlig med den svenske heller, men er jo greit å være på den sikre siden :) De digger i alle fall kjøttdeig!

Skrevet

Det er sikkert ikke no farlig med den svenske heller, men er jo greit å være på den sikre siden :) De digger i alle fall kjøttdeig!

ja, Felix blir helt vill hvis han ser kjøttdeig :D

Skrevet

Salmonellafaren er liten i Norge - det er strengere kontroller her til lands enn f.eks Danmark. I Danmark er det en kjent sak at det mye salmonella i egg f.eks.

Jeg forer gjerne rå bein og vom til mine hunder - men det er bein og avskjær etter jakta vår. Er altså ikke redd for noe slags smitte derfra.

Det er sunt for bikkjene å gnage på rå bein - det holder tannkjøttet friskt og man slipper unna tannsteinen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...