Gå til innhold
Hundesonen.no

Hodelus! *kløøøøø*


Vala

Recommended Posts

.... det er mulig at lus blir resistente mot linimentet man bruker til behandling hvis en bruker det til tross for at en ikke har lus? Jeg hadde forstått det hvis det var slik at man kun behandlet seg selv en gang (mens man faktisk hadde lus), men ikke gjentok behandlingen.. Da ville jo de nyklekkete eggene vært utsatt for linimentet og dermed kanskje fått en slags "antigreie" mot det, på neste hode.

Men altså, hvis en ikke har lus og en kjører disse greiene i håret og gjentar behandlingen(som man skal etter 8-14 dager), hvordan kan lus som ikke er tilstede da bli resistente??

Problemet er nemlig det at tøtto har nå (for første gang i sitt 9 årige liv) fått lus og jeg har ingen som kan sjekke meg. Dvs. tøtto har forsøkt, men akk så kjedelig det er å gre igjennom mitt hår og nistirre mot hodebunnen gitt.. så det holdt i et kvarter med ukjent deltakelse fra hennes side. Så når hun sier at det ikke er lus der, så aner jeg faktisk ikke om hun faktisk har sett skikkelig etter eller om hun bare sier det for å virke som om hun har sett etter... Dessuten er jeg litt usikker på om hun ville gjenkjenne luseegg hvis hun så det <_<

Joda, jeg har nistirret i speilet, jeg har nappet ut hårstrå i håp om å treffe på akkurat det ene som har et tomt luseegg på seg, samt vætet håret og kjemmet det med en korrekt lusekam nesten til blodet sprutet. Jeg har funnet "ukjente" elementer. Men alt ser merkelig nok ukjent og "skummelt" ut når en nesten klør seg ihjel i det øyeblikk noen sier "LUS" til en *ler*

Når en da videre er en latterlig lovlydig, så bruker en altså ikke linimentet med mindre en har påvist lus på seg selv (som man også får VELDIG klar beskjed om både via media og apotek), dermed oppstår følgende spørsmål:

1: Hvordan kan behandling av "ikke tilstedeværende lus" forårsake resistente lus??

hvis noen har en overbevisende grunn på overnevte spørsmål, så skal jeg la vær å smøre greiene inn... men da:

2: når man ikke har umiddelbar mulighet til å få andre til å sjekke hodebunnen sin, hva kan en da evt. behandle seg selv med for å drepe jævelskapen hvis den finnes, eller i motsatt fall skåne andre nordmenn mot resistente lus, hvis de ikke finnes på mitt hode :whistle: slik at jeg iaf føler at jeg har gjort mitt??

*venter klar med en hånd på flasken med liniment og en på barbermaskinen...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta barbermaskinen! for all del! :whistle: det er nok det aller aller lureste du kan gjøre.. ikke glem å legge ut før og etter bilder.. *glede seg til litt underholdning en sen søndagskveld*

Tror ikke en ikke-eksisterende lus vil bli motstandsdyktig mot linimentet. Evnt kan du ta noen expot dråper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta barbermaskinen! for all del! :whistle: det er nok det aller aller lureste du kan gjøre.. ikke glem å legge ut før og etter bilder.. *glede seg til litt underholdning en sen søndagskveld*

Tror ikke en ikke-eksisterende lus vil bli motstandsdyktig mot linimentet. Evnt kan du ta noen expot dråper :D

Du onde, onde Charlie! Aner jeg en viss glede over andres frustrasjon her, hæææ?? *ler*

Vel, jeg tror jo heller ikke at de blir resistente, men hva vet jeg - er jo tross alt ikke utdannet til hodelus ekspert heller! Det må jo være en god grunn til at de sier at man må ha lus påvist FØR man bruker greiene liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...