Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for nybegynnere


Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet
Jeg har litt lyst til å bare prøve litt klikkertrening med snuppa. Bare for å ha testet ut hvordan ho tar det. Så da trenger jeg litt hjelp. (har klikkertrening for din hund, men vil heller høre fra noen her, da dere sikkert kan forklare litt lettere).

Hvordan begynner jeg? Hvordan introdusere klikkeren? Noen enkle øvelser jeg kan begynne med? Og hvordan gjør jeg dette, steg for steg?

Jeg ønsker en enkel forklaring med null vanskelig ord og utrykk :icon_redface:

Noen som tar utfordringen med å forklare en helt nybegynner.

EDIT: mens vi er igang, og etter jeg har fått introdusert klikkeren. Hvordan bruke den i kontakttrening?

He he alltid artig om man kan vekke til live gamle tråder. Nye lesere kommer til og slike "viktige" ting kan man ikke ta opp ofte nok. Så vi setter i gang igjen

Det viktigste tror jeg er om du først bestemmer deg for ikke å prøve litt klikkertrening. Alt for ofte ser jeg at de som har den holdningen, faller av igjen. Bestem deg for å gjøre det, konsekvent og gjennomført. Mange får problemer i crossoverperioden det er da det er viktig å være konsekvent og stå på det man har bestemt deg for. Du må altså tenke "klikkersk" og bli slik. Her er litt om hovedtrekkene i klikkertrening og utfordringer med crossover. Det er skrevet av Merete Andersen og inspirert av canis klikkerfilosofi.

1.Hovedtrekkene ved klikkertrening.. Kjenner du dem?

Stå stille – avvente hunden. Hvorfor: slippe å fjerne hjelpere senere, lære hunden å tenke selv/får selvtillit og blir gladere/kjappere uten korrigeringer.

2. Betinge klikket i forskjellige situasjoner – på forskjellige steder

Økter med 6-10 repetisjoner og skift sted (Sjekk godbiter/bra nok?? Hold avstand til hverandre så hundene mestrer! Unngå stemmebruk/rykk i båndet/masing-lokking)

3. Klikke for positiv atferd (og fortsett og betinge lyden) - KONTAKT

Lære hunden gamet/spillet; den kan få deg til å klikke/gi godbit = moro

Free shaping/prøve feile, fange atferd og forsterke initiativ hos hundene

4. Klikkerlek, timing og forståelse for presisjon

Dele inn i grupper på to og to – alle skal være hund og alle skal være trener

5. Kontakt trening/hund skal se opp (ved feiling, stå rolig og vik litt med blikket)

a) Klikke hundene for å ta kontakt i forskjellige situasjoner/steder

b) Klikke hundene for at kontakten kan vare litt lenger

Forsterker kan være ”vær så god” til godbitskål på bakken eller i hånda

Delmål kriterier:

Finn minst tre belønninger som hunden liker

Hunden snur seg mot deg når du klikker inne

Hunden snur seg mot deg når du klikker ute

Hunden snur seg mot deg når du sier ”bra” inne

Hunden snur seg mot deg når du sier ”bra” ute

Hunden snur seg mot deg når du klikker selv om det er opptatt med noe annet

Hunden snur seg mot deg når du sier ”bra” selv om den er opptatt med noe annet.

Flott! Da er du klar.

UTFORDRINGER MED CROSS-OVER HUND

Når man begynner med klikkertrening er noe av det viktigste å få hunden til å begynne å tilby atferd frivillig uten verken hjelp eller kommando! Cross-over hunder har lært at det lønner seg å vente på kommando – eller til eier viser hva de skal gjøre. Det at hunden skal få lov til å tenke selv kan bli en utfordring for både hund og eier- fordi

den har lært at å feile medfører et ubehag – derfor vil den gjøre minst mulig, det er tryggest og fører ikke til trøbbel.

Den har blitt forsterket (belønnet) for nettopp å være passive – det å få eiers hjelp/ kommando har fungert som forsterker for det hunden gjorde mens hjelp/kommando kom – dvs. da den satt passivt og ventet

Derfor er det viktig at du klikker og belønner hvert minste lille egetinitiativ den første tiden slik at hunden lærer seg de nye spillereglene; dvs. at det ikke er farlig å gjøre feil, det verste som kan skje er at belønningen uteblir.

Vær forsiktig med å bedømme effekten av klikkertrening før både hunden og du er ”konvertert” – det er først med en erfaren klikkerhund at det blir virkelig gøy!

NOE Å VÆRE FORBEREDT PÅ

Mange tradisjonelt trente hunder vandrer rundt som trykkokere (eller udetonerte bomber). Hvis eier stadig har undertrykt uønsket atferd og plutselig stopper med å bruke ubehag (korrigeringer) i treningen, er det sjanse for at disse undertrykte atferdene vil boble fram i pøbelstreker for hunden oppdager at den ikke lenger blir korrigert!

Det er da det er viktig å bare fortsette fornuftig klikkertrening. Hunden vil fort lære å oppføres seg fint for å oppnå belønningen (eller unngå å miste den!)

Klikk hunden for all høflig og fin atferd og bruk kun negativ straff (gå unna og ta med deg godbitene) hvis hunden oppfører seg dumt eller uhøflig. Slik fortsetter du å klikke for ønsket atferd, og hunden vil lære seg de nye forsterkningsbetingelsene raskt.

Vi forandrer hundens verdensbildet - det som for hunden betydde riktig

var fravær av korrigering, mens korrigering jo betydde feil.

For et klikkertrent dyr betyr belønning riktig og fravær av belønning feil.

En klikkertrent hund vil prøve hardere hvis vi fjerner belønningen. Hvis vi ikke belønner en vanlig trent hund hjelper det ikke stort for den hunden vil være like fornøyd siden ingen belønning betyr - ingen korrigering! Før hunden er blitt mer klikkertrent vil det være viktigere for den å unngå korrigeringer (ubehag) enn å oppnå en godbit. Derfor er det viktig å forsterke ofte i startfasen. Når all positiv atferd blir klikket/belønnet vil det også bety noe for hunden at belønningen fjernes! Først da kan vi begynne å bruke positiv forsterkning og negativ straff effektivt.

CROSS-OVER EIER

Hva med eieren – det er en hel rekke ting med klikkertrening som er helt naturstridig for en tradisjonell eier! For eksempel

- bare tanken på å ikke korrigere hunden når den gjør feil og vente til den gjør riktig – kan rett og slett være helt utålelig i begynnelsen! Å slutte å straffe hunden (korrigere) er vanskelig for mange selv om man har sett og godtar intellektuelt at straff er ødeleggende for treningen siden det fører til demping, mistillit og manglende glede. Men det å straffe en hund kan være veldig forsterkende for eier, siden hunden ofte blir mer oppmerksom rett etterpå, den stopper med det dumme den gjorde og du føler kontroll over situasjonen. Dette er en kortvarig glede og langtidseffekten av slik trening er sjelden god.

- det å vente på at hunden skal tilby riktig atferd på egetinitiativ.

Det er fristende å hjelpe hunden – bare litt… og 20 sekunders venting føles som en evighet. Tålmodigheten vil bli bedre etter hvert som hunden blir flinkere til å tilby atferd (og du blir flinkere til å observere hunden)

Det er en selvfølge for en klikkertrener at det er vårt ansvar hvis treningen går galt.

Det er vår egen trening vi må forberede – ikke hunden.

Trening er en prosess der både vi og hunden lærer kontinuerlig. I tradisjonell trening legges det vekt på å korrigere feil – i klikkertrening lærer hunden å tilby atferd frivillig og blir ikke redd for å feile. Eieren konsentrerer seg om å se etter det hunden gjør riktig for å belønne det. Man blir rett og slett glad av en sånn måte å trene på. Men å gå over fra tradisjonell trening til klikkertrening er ikke gjort over natten Man må lære seg metoden. Og det ER verdt det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...