Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere IKKE hatt?


Cathrine og Killja

Recommended Posts

Jeg vil ikke ha en hund som ikke er funksjonell (altså med "inntrøkt tryne"/laang rygg/veldig korte bein o.l). Jeg vil heller ikke ha en hund som har et sterkt vaktinnstinkt, jaktinnstinkt, eller en rase med generelt dårlig helse (hd, aa, entropion, o.l). Hunden skal heller ikke ha større nakke enn hodet (det ser bare rart ut..), den kan heller ikke sikle og hvertfall ikke røyte.. :)

Godt jeg har funnet drømmerasen.. :ahappy:

en dachs har laang rygg og korte bein og er veldig funksjonell i hijakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil ikke ha hund som krever for mye pelsstell, det VET jeg at ikke går her i heimen siden jeg ikke har sansen for hunder som er møkkete og lukter py, ser for meg at jeg ville hengt meg VELDIG opp i pelsstellet og brukt altfor mye tid på dette :shocked:

Ellers så syntes jeg ofte at jeg blir overrasket når jeg møter forskjellige hunder av raser som eg egentlig ikke har så sansen for, ofte slår personligheten dems veldig godt ann og jeg bytter litt syn på akkurat den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke mastiffer eller stoore hunder, ikke polarhunder, ikke miniatyrhunder/innehunder, ikke løpsmaskiner eller trekkhunder, ikke hund med mye pelsstell eller med pels uegnet for norsk/vestlandsnatur, ikke nakenhunder, ikke gjeterhunder, ikke hunder med historie som kamphunder, ikke utpregede vakthunder, ikke ulvehybrider, ... at den er funksjonell for norsk natur er mye viktigere enn utseende.

Jeg vil ikke ha en hund som ikke er funksjonell (altså med "inntrøkt tryne"/laang rygg/veldig korte bein o.l).

Kortbeinte jakthunder er svært så funksjonelle i norsk natur (dachs/drever/beagle) :)

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del...men vanskelig å spesifisere..

- hunder med nervene utapå kroppen og høyt stressnivå (Jeg har det inntrykket av irsk setteren bla.)

- Store hunder. (60cm og opp)

- Hunder som ikke passer til LP og et aktivt liv som brukshund i familien

- Hunder som lett stikker eller har ekstreme instinkter for stikke til skogs.. (Sier jeg som har buhund..)

- Mastiff osv.

Kan nevne noen som inngår i de nevnte feltene:

- jakthunder

- bulldog, mops, miniatyrer

- border collie

- mynder

- nuffe, st.bernard, berner sennen

- de fleste spisshundene. Desverre...

Jeg vil bla. ha labrador og kelpie :wacko: selv om de til en viss grad faller innom enkelte av punktene jeg nevnte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... ikke miniatyrhunder/innehunder ...

Er innehund en hund som lever inne med familien i hus i stedet for i en hundegård ute? Eller er det hunder som aldri går ut? Det sistnevnte er jo tragisk, men det har ingenting med miniatyrhunder å gjøre. De trenger også å få komme seg ut og få brukt kropp og hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en dachs har laang rygg og korte bein og er veldig funksjonell i hijakt...

Kortbeinte jakthunder er svært så funksjonelle i norsk natur (dachs/drever/beagle) :wacko:

Jeg har hilst på et par dachser med rådig (altså skrubbsår, opprevet og irritert hud på) mage og testikler etter en dags jakt i ulendt terreng.. Kan det være så funksjonelt med korte bein da..?

Laang rygg i kombinasjon med litt overvekt eller feilbelastning kan lett gi ryggproblemer har jeg også lært..

Dachser er herlige de altså, men ingen hund for meg (røyter gjør de også..) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... Vel... Jeg kommer aldri i verden til å ha en hund som sikler i mitt hus.... Det er det verste jeg vet... Jeg kommer heller ikke til å ha terrier, belgere, BC, og sånne hunder :wacko: Jeg kommer heller aldri til å egentlig heller aldri til å ha noe som ikke er fra utstillings linjer... Vil egentlig bare ha mynder jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok alltid foretrekke raser man finner i gruppe 1, og det har jo også mye med interesser å gjøre. Det finnes likanes raser i de fleste grupper, men samtlige raser i gruppe 9 og 10 er utelukket at noen gang havner i mitt hus. Det samme med gruppe 7, minus pointer og Weimaraner.. fortrinnsvis korthåret :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å si hvilke raser i hvilke grupper jeg kunne tenkt meg, enn rasene jeg ikke kunne tenkt meg, egentlig.. hehe

Fra gruppe 1 vil jeg selvsagt ha belgerene, også har jeg en greie for welsh corgie pembroke og australsk kelpie.. Sheltien kan gå an til min datter om hun vil ha, men ikke noe mer.. hehe

Fra gruppe 2 bare schnauzerene..

Fra gruppe 3 vil jeg ha norwich/norfolk, border, west highland white og cairn terrier..

I gruppe 6/4 kunne jeg bare tenkt meg dalmis..

Fra gruppe 5 kunne jeg bare tenkt meg siberian (ikke helt passende for mitt bruksområde, men jeg liker gemyttet på de) shiba og basenji..

Ingenting fra gruppe 7..

Fra gruppe 8 kunne jeg bare tenkt meg engelsk cocker spaniel og labrador..

Fra gruppe 9 pudlene, papillon/phalene, kinesisk nakenhund (både med og uten pels) og boston terrier..

Fra gruppe 10 greyhound, whippet og irsk ulvehund..

Jeg ser ikke helt sammenhengen i rasevalgene her sjøl, annet enn at det ser ut som at jeg har en greie for litt sære og egne hunder :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg aldri vil eie:

Cavalier

Toller

Flat

Settere

Berner

Belgere

Schæfer

Collie kort/langh.

Hunder under 45 cm/ 15 kg (kanskje med unntak av pomme)

De fleste korthårsraser

Utpregede jakthunder

De fleste terriere

Hunder med unaturlig utforming (eks. Kort snute, korte bein, ingen pels)

De norske rasene faller ikke helt i smak.

Ingen bikkjer som ikke tåler en trøkk, eller har nervene utenpå kroppen. Trenger en hund som er stabil og trygg, og som jeg kan ta med overalt der jeg skulle trenge å ferdes uten at det er noen sak.

Det mentale er helt klart viktigst, men det er noen raser jeg ikke klarer å like, både pga utseende og måten de er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker alle hundene i gruppe en, da de passer meg og mitt bruk, og sånn har det alltid vært.

Nå er det bare rom for gjetere mellom 37 og 47 cm i heimen, så jeg har vært trofast i valg av hunder opp gjennom livet, selv om det for noen år siden snek seg inn en irsk setter (fulgte med en mann:-)) og en cairn terrier (kjøpt av meg sev).

Kan se at andre typer hunder kan være greie nok, liksom, men å eie? NEI.

Gjetere skal det være:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, skal man ha ordentlig hund er Tyskland landet som har de beste rasene i mine øyne.

Signerer den :whistle: Kunne selvfølgelig ikke hatt noe annet enn schäfer - kan kanskje strekke meg til malle, men der stopper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder jeg ikke vil ha? Den blir lang:

*Spisshunder

*Beagle

*Mastiffer

*Chow Chow

*Collie

*Dobermann

*Toller

*Golden

*Schnauzere

*Terriere

*Cocker spaniel

*Fuglehunder

*Buhund

*Elghund

*Hunder over 35 kg

*Hunder under 15 kg

*Hunder som trenger masse pelsstell

*Hunder som sikler er uaktuelt

Denne listen blir nok lengre. Det er nok kun Border collie, belgere, mynder og få andre raser som kommer inn i huset mitt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, det er egentli endel det.

Men store molosser, sennen hunder er ikke noe som kommer her i hus (kan ikke si at jeg ikke vil ha hund som sikler, da jeg har ei her som sikler ekstermt :o )

Egentli så er det bare retrivere, belgere, pyrre og papillon som er noe jeg ser på som mulig i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som 2ne jeg, MYE enklere å skrive hva jeg kunne tenkt meg fra de forskjellige gruppene istedet for å ramse opp alle jeg ikke kunne tenkt meg.

Gruppe 1: Bearded collie, muligens en collie langhår.

Gruppe 2: Berner sennen og Newfoundlandshund. Og kanskje en dvergschnauzer.

Gruppe 3: Kerry blue terrier og Irish softcoated wheaten terrier.

Gruppe 5: Basenji!

Gruppe 4/6: Ingen.

Gruppe 7: Ingen.

Gruppe 8: Muligens en amerikansk cocker spaniel.

Gruppe 9: hmm.. Kanskje en fransk bulldog. Og tibetansk terrier.

Gruppe 10: Whippet og kanskje saluki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel de aller fleste :-)

Jeg vil ikke ha hund med hengende nedre øyelokk

Jeg vil ikke ha hund med mange rare rynker

Jeg vil ikke ha en siklende hund

Jeg vil ikke ha en hund med mye pels, spesielt ikke i ansiktet

Jeg vil ikke ha en hund som er lavere enn 50 cm

Jeg vil ikke ha en masete og krevende hund

Jeg vil ikke ha en hund som må kles på når været blir dårlig

Jeg vil ikke ha en bjeffete hund

Jeg vil ikke ha en hund med kort snute

Og sikkert et par ting til som jeg ikke kommer på i farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, skal man ha ordentlig hund er Tyskland landet som har de beste rasene i mine øyne.

Ja.. :o . Liker tyske hunder og gjeterhunder :o .

Altså borderen, pyrren og aussien ligger først.. Så kommer de tyske som schæfer, pinscher, boxer og dobbis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...