Gå til innhold
Hundesonen.no

Sikkerhetsele til hund i bil


Lockheed

Recommended Posts

Jeg har en pickup, og der er det ikke plass til bur til schæfer. Hadde jeg hatt mindre hund kunne jeg hatt bur bak der, men ikke til en så stor hund. Har festet fast en sikkerhetssele dings, og har henne i sele. Aquila ligger bare i bilen når vi kjører langt, og det skjer vel en gang i året, når vi drar på ferie. Ellers sitter hun og nifølger med på alt som skjer, og hvor vi skal. de blir meget bevegelige i selen , ikke noe problem. stå ligge og sitte. og flytte seg rundt ..... jeg ville foretrukket bur, men ingen av bilene våre er det plass til så stort bur i.

Ang valg av bil ... jeg har min pickup pga hest, og den bilen bare elsker jeg, den blir aldri byttet ut (før den dør av seg selv ) Jeg selger ikke den og kjøper en annen bil bare for å få plass til bur til bikkja.

Når bilen til gubben blir solgt, blir det nok prioritert hundeplass der tenker jeg, men vi kjører nå omtrent alltid min bil når vi har med uværet, så da .... hun ser så fornøyd ut der hun sitter og følger med så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det selges bilbelte til hund i bil, det reklameres med at det er tryggere i kollisjon enn et bur / løs hund og dette er jeg enig i, men spørsmålet mitt er, hvor sunt er dette for hunden ellers egentlig? På langturer, ut å reise 4-5 timer, en hund sittende rett opp og ned? Den vil ikke ha noen mulighet for å legge seg.

Hva mener dere? Såklart man tar kjørepauser for å lufte hunden men fremdeles..

Klart den kan legge seg, beltet er regulerbart. Vår hund både sitter, ligger, står og snur seg med beltet på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville aldri brukt sele til min hund, når hunden har så "stor" bevegelsesfrihet og hunden står mot kjøreretningen og titter bakover, du kræsjer i 60 km/t, da vil hunden komme baklengs ut av selen med en kraft på flere tonn!!

Og ved en "snillere" ulykke F.eks, at bilen blir liggende på siden eller taket med knuste sideruter vil hunden selvsagt prøve å finne en fluktvei og kan da bli hengende fast i glassbitene. Det siste har jeg selv vært vitne til og jeg kan love dere at det var et forferdelig syn.

Får frysninger over ryggen hver gang jeg ser hunder som ikke er i bur.

Så hundebeltet er langt fra en trygg transport for hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at sikkerhetsselen vil løsne ved et krasj eller at den sitter så dårlig at hunden vil fyke ut av den? Det høres jo veldig skummelt ut. Trodde en sikkerhetssele til hund skulle være slik at hunden sitter trygt uten fare for at den kan løsne på noe vis.

Selv har jeg bur og syns det er trygt. Ulempen med dobbelt hundebur er at skal vi reise noe sted må all bagasje pakkes i skiboks på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve selen løsner vel kanskje ikke, men siden hunden i en slik sele , nesten har hele baksetet å bevege seg på sier det seg selv at rykket mot hunden vil bli enormt ved en kollisjon, og de fleste har vel litt erfaring i hvordan f.eks en nomesele fungerer når hunden rygger seg ut av den.

Tenk da når denne bevegelsen skjer men flere tonns kraft,

Har sett bilder fra den svenske redningtjenesten av hunder i bil ulykker................................... ved nødløsninger med transport av hund er å la hunden ligge i gulvet ved siden av sjåføren, men for meg er kun bilbur aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir feil å sammenligne bilsele og nomesele, det er to helt forskjellige seler og bruksområder. På nomeseler og andre arbeids- og turseler sitter brystreima der brystet er dypest. På en bilsele skal reima sitte lengere bak på brystet, der brystet er mindre dypt (teit formulering, men la gå), slik at den ikke skal kunne skli framover. I tillegg skal en bilsele sitte inntil kroppen -ikke ubehagelig stramt, men godt inntil- , mens på en arbeidssele må man ta hensyn til at brystet utvider seg i takt med hundens respirasjon når den jobber og at man derfor må la brystreimen være noe løs. En hund skal ikke kunne rygge ut av en bilsele, da er den i feil størrelse eller ikke riktig tilpasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg skrev nomesele tenkte jeg egentlig på generelle seler, husk den enorme kraften en kollisjon vil medføre. Vi mennesker sitter fastspent i kjøreretningen , mens hunden inntar div. stillinger i setet. Og da når smellen kommer vil nok desverre hundens skjelett gi etter selv om selen sitter riktig.

Men for all del, stoler du på selen så må du bare bruke den. Jeg har sett bilder som viser en annen virkelighet.

Det er en grunn til at små barn sitter fastspent i barnestol og ikke i en sele hvor de kan snu seg rundt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...