Gå til innhold
Hundesonen.no

Sikkerhetsele til hund i bil

Lockheed

Recommended Posts

Jeg har en pickup, og der er det ikke plass til bur til schæfer. Hadde jeg hatt mindre hund kunne jeg hatt bur bak der, men ikke til en så stor hund. Har festet fast en sikkerhetssele dings, og har henne i sele. Aquila ligger bare i bilen når vi kjører langt, og det skjer vel en gang i året, når vi drar på ferie. Ellers sitter hun og nifølger med på alt som skjer, og hvor vi skal. de blir meget bevegelige i selen , ikke noe problem. stå ligge og sitte. og flytte seg rundt ..... jeg ville foretrukket bur, men ingen av bilene våre er det plass til så stort bur i.

Ang valg av bil ... jeg har min pickup pga hest, og den bilen bare elsker jeg, den blir aldri byttet ut (før den dør av seg selv ) Jeg selger ikke den og kjøper en annen bil bare for å få plass til bur til bikkja.

Når bilen til gubben blir solgt, blir det nok prioritert hundeplass der tenker jeg, men vi kjører nå omtrent alltid min bil når vi har med uværet, så da .... hun ser så fornøyd ut der hun sitter og følger med så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det selges bilbelte til hund i bil, det reklameres med at det er tryggere i kollisjon enn et bur / løs hund og dette er jeg enig i, men spørsmålet mitt er, hvor sunt er dette for hunden ellers egentlig? På langturer, ut å reise 4-5 timer, en hund sittende rett opp og ned? Den vil ikke ha noen mulighet for å legge seg.

Hva mener dere? Såklart man tar kjørepauser for å lufte hunden men fremdeles..

Klart den kan legge seg, beltet er regulerbart. Vår hund både sitter, ligger, står og snur seg med beltet på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville aldri brukt sele til min hund, når hunden har så "stor" bevegelsesfrihet og hunden står mot kjøreretningen og titter bakover, du kræsjer i 60 km/t, da vil hunden komme baklengs ut av selen med en kraft på flere tonn!!

Og ved en "snillere" ulykke F.eks, at bilen blir liggende på siden eller taket med knuste sideruter vil hunden selvsagt prøve å finne en fluktvei og kan da bli hengende fast i glassbitene. Det siste har jeg selv vært vitne til og jeg kan love dere at det var et forferdelig syn.

Får frysninger over ryggen hver gang jeg ser hunder som ikke er i bur.

Så hundebeltet er langt fra en trygg transport for hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at sikkerhetsselen vil løsne ved et krasj eller at den sitter så dårlig at hunden vil fyke ut av den? Det høres jo veldig skummelt ut. Trodde en sikkerhetssele til hund skulle være slik at hunden sitter trygt uten fare for at den kan løsne på noe vis.

Selv har jeg bur og syns det er trygt. Ulempen med dobbelt hundebur er at skal vi reise noe sted må all bagasje pakkes i skiboks på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve selen løsner vel kanskje ikke, men siden hunden i en slik sele , nesten har hele baksetet å bevege seg på sier det seg selv at rykket mot hunden vil bli enormt ved en kollisjon, og de fleste har vel litt erfaring i hvordan f.eks en nomesele fungerer når hunden rygger seg ut av den.

Tenk da når denne bevegelsen skjer men flere tonns kraft,

Har sett bilder fra den svenske redningtjenesten av hunder i bil ulykker................................... ved nødløsninger med transport av hund er å la hunden ligge i gulvet ved siden av sjåføren, men for meg er kun bilbur aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir feil å sammenligne bilsele og nomesele, det er to helt forskjellige seler og bruksområder. På nomeseler og andre arbeids- og turseler sitter brystreima der brystet er dypest. På en bilsele skal reima sitte lengere bak på brystet, der brystet er mindre dypt (teit formulering, men la gå), slik at den ikke skal kunne skli framover. I tillegg skal en bilsele sitte inntil kroppen -ikke ubehagelig stramt, men godt inntil- , mens på en arbeidssele må man ta hensyn til at brystet utvider seg i takt med hundens respirasjon når den jobber og at man derfor må la brystreimen være noe løs. En hund skal ikke kunne rygge ut av en bilsele, da er den i feil størrelse eller ikke riktig tilpasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg skrev nomesele tenkte jeg egentlig på generelle seler, husk den enorme kraften en kollisjon vil medføre. Vi mennesker sitter fastspent i kjøreretningen , mens hunden inntar div. stillinger i setet. Og da når smellen kommer vil nok desverre hundens skjelett gi etter selv om selen sitter riktig.

Men for all del, stoler du på selen så må du bare bruke den. Jeg har sett bilder som viser en annen virkelighet.

Det er en grunn til at små barn sitter fastspent i barnestol og ikke i en sele hvor de kan snu seg rundt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...