Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaskan Klee Kai

Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass

På finn.no ligger det en annonse på en Alaskan Klee Kai valp. Er det noen her som har hørt om rasen før, eller har noe kjennskap til det. Jeg forstår at den ikke er FCI godkjent og at selger har både mor og far. Går utifra at dette er de eneste eksemplarene av denne rasen i Norge? Hundene er ca 35 +- cm og ser ut som en mini husky. Veldig søt, men hva kjennetegner rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ikke registrert i norge?

Jeg så en som hadde hunge opp lapp om det på dyrebutikken her.

Det var bilde av mor og far og en valp på 5 uker. Synes de var kjempe fine!

Noen som vet noe om tempramanget demmes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ikke registrert i norge?

Jeg så en som hadde hunge opp lapp om det på dyrebutikken her.

Det var bilde av mor og far og en valp på 5 uker. Synes de var kjempe fine!

Noen som vet noe om tempramanget demmes?

Vist du søker på finn så finner du den,di har skrevet veldig mye om den..

Utrolig søt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får med en amerikansk stamtavle på valpen, de er registrert i amerika og er ikke godkjente av FCI

Gubben likte dem godt også, men jeg tror ikke jeg gidder å betale 15 000,- for en rase som ikke er godkjent i fci enda. er jo ikke mye en kan gjøre med dem forde om dem er en "rase" hund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rasen er vel relativt ny, og "skapt" av en dame som har tatt utgangspunkt i å ville lage en "minihusky". I hvilken grad den har beholdt sine jaktinstinkter vet jeg ikke, men det jeg ser er at rasen er laget ut fra relativt få stamhunder, og har klare dvergtrekk (utstående øyne, liten skalle).. Er det ikke lett å anta at det er en del innavl (i hvertfall linjeavl) i en slik rase?

Jeg kan ikke noe om denne rasen utenom det jeg har lest på hjemmesiden til damen som har skapt rasen og hjemmesiden til disse oppdretterne i Norge, så jeg er ingen ekspert. Men litt skeptisk dog..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo slik en del raser ble skapt opprinnelig også - at man krysset tett, for raskest mulig å få til en homogen "rase".

Men idag vet vi så mye mer - og bedre - om sykdom, om det å ha ørsmå genpooler, om farene ved innavl og altfor små bestander, at jeg synes det virker litt skummelt. Genetikeren Per Erik Sundgren påpeker jo at en god del allerede godkjente raser er altfor små til å kunne avles "sunt" og forsvarlig, så hvorfor skape nye?

For når man skaper en rase, så vil man raskt etablere et visst utseende, og der er sterk linjeavl eller innavl et "godt" verktøy utseendemessig. Men helsemessig... så gambler man. Det har vist seg på andre raser, at ting har dukket opp når man har bestemt seg for å lage stambokførte raser av det som bare har vært "brukshunder" - som enkelte gjeterhundraser.

Vil man ha en minihusky, så kan man jo kanskje "heller" fortsette å krysse en husky med en mindre hund, og lage førstegenerasjonsblandinger gang på gang - det blir uforutsigbart, men helserisikoene er iallfall mindre.

Dette minner meg om "shiloh schäferen", som skulle være bedre enn vanlige schäfere og "gammeldagse" - som viste seg å være supertett avlet, basert på den vanlige schäferrasen med alt den har av kjente sykdomsanlegg, og selektert for gedigen størrelse. Hvordan kan resultatet da bli BEDRE enn det man starter med?

Det finnes mange søte blandinger også, som ikke koster skjorta og som kanskje viser seg å være sunnere når ting kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får med en amerikansk stamtavle på valpen, de er registrert i amerika og er ikke godkjente av FCI

Gubben likte dem godt også, men jeg tror ikke jeg gidder å betale 15 000,- for en rase som ikke er godkjent i fci enda. er jo ikke mye en kan gjøre med dem forde om dem er en "rase" hund da.

Hvorfor ikke?jeg har betalt 12000 for en hund som ikke er godkjent :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål? Hun sa jo nettop HVORFOR.... Selv om DU gjør det, betyr ikke det at hun vil punge ut med 15.000 for en hund som her i norge er en blandingshund.

Helt riktig Lill.

Hvorfor betale i dyre dommer for en hund som her i landet kan brukes like mye som en blandingshund?

Skal du stille en Alaskan Klee Kai så må du til USA og at jeg reiser der til bare for å stille ut en hund tviler jeg sterkt på at noen gang vil skje(så rik er ikke jeg).

Blir rasen en gang fremover i tid godkjent som renraset og kan brukes til noe mere en kosehund i fremtiden så vil jeg heller vurdere den gangen dette skjer.

Nå er det jo slik at du kan nå langt med en blandingshund i lydighet og slikt men den vil aldri kunne være med på det gjeveste og representere landet i konkuranser ene alene forde at hunden ikke er renraset.

Selv stiller vi ut(ikke mest aktive men ja vi stiller hundene våre) og for meg da å gå hen og betale 15 000,- for en hund som ikke kan stilles blir ikke aktuelt, er så glad for at den rasen vi har selv ikke har skutt i været med priser sånn som andre miniatyr raser har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten vil man ha hunden eller ikke..Jeg ser ikke vitsen i å kjøpe en hund som ikke er registrert som rase...selv om jeg på den andre siden godt kunne hatt en mix..Jeg vil ha enten eller...Enten er det en mix,eller en med papirer som er godkjent...noe mellomting der du egentlig står like langt blir for dumt..

Men jeg likte dem veldig godt..De var knallsøte...selv om jeg ikke er fan av små hunder,så fikk jeg en ny favoritt...hvertfall utseende messig...Hvordan den er må man vel oppleve..Den kan vel ikke være så særegen og ha flere karakteristiske trekk når den faktisk er ny..Så hvem vet hva man får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål? Hun sa jo nettop HVORFOR.... Selv om DU gjør det, betyr ikke det at hun vil punge ut med 15.000 for en hund som her i norge er en blandingshund.

Det var mer som en komentar uten at det var noe NEGATIVT i det,ikke vits å ta så på VEI for det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er ikke godkjent av American Kennel Club heller. Tror det er langt igjen før den får status som rase av de store organisasjonene på verdensbasis. De er jo søte, men jeg ville vært skeptisk til å betale så mye for en rase som var så lite etablert.

Søte de, men har på følelsen at de er i risikogruppen for å bli gneldrete. Litt som lundehund. Siden det stod "at de likte å prate". Blir vel sikkert en poppis hund om noen år også, hvis denne blir mer og mer av.

Ja, hvorfor ikke velge f.eks lundehund eller västgøtaspets hvis man ønsker seg en rase som er liten av størrelse med et nordisk utseende (forutsatt at resten av egenskapene passer)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg blir dårlig av å lese om den adferden der. ..fra eieren, altså. Idiot. Sånne som det der er årsaken til at jeg har vurdert svi av altfor mye penger på å skaffe meg formell kompetanse som hundetrener - for å ha noe konkret å skilte med i sånne tilfeller som det der - fordi jeg er en spinkel og feminint utseende kvinne som fremmede menn stort sett ALDRI respekterer som et intelligent og kompetent vesen, med mindre de tror det hjelper dem komme ned i buksa på meg, men jeg kom til at sånne aldri kommer til å høre på noen som meg uansett, fordi de har sett DogDaddy på YouTube, eller: "Familien min drev oppdrett av schæfer på 80-tallet, så jeg KAN hund, lille venn." 
    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...