Gå til innhold
Hundesonen.no

få hunden oppmerksom hele tida


Teddy2007

Recommended Posts

Hei!

Hvordan få en 1.5år gammel gordon setter til å være oppmerksom på meg som trener og ikke på alt det andre rundt? Han har komt seg litt, men fortsatt er det fuglene og luktene som er det aller kjekkeste...

Vi har han på prøve en mnd for å se om han trives og passer her da tidligere eiger vil omplassere han, så gjerne noen smarte tips til god lydighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordon Setter er en fuglehund, det er du helt sikkert klar over. Det vil med andre ord si at du må ha jaktinstinktet og interessen for fugl i tankene hele tiden, det er ikke noe som lar seg fjerne. Om du bestemmer deg for å beholde ham ville jeg tatt et dressurkurs enten i en fuglehundklubb eller et sted som kan fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krevende nok å få til god kontakt og en førerorientert hund med en rase som f.eks. labrador, som ikke har det jaktinstinktet/interessen for fugler som en gordon setter har. Generelt sett kommer du nok et stykke på vei om du roser og belønner når hunden tar kontakt og følger med på deg - og da må du belønne med noe som hunden liker, f.eks. leiking eller godbiter. Men det beste er nok å komme seg på kurs etterhvert, når det har blitt bestemt om han skal beholdes eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var helt umulig å få kontakt med fra 7 mnd alder til 2 år, jeg var rett og slett ikke gøy nok for han.. Vær gøy, lag mange rare lyder, finn en leke, gjerne en ball, og lek, kast og fokuser. Hold kontakt under trening i bånd, med godsnakk og godbiter. dette hjelper. Min kan ikke lengre te øynene fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng når man trener kontakt med belønning, er å fokusere på frivillig kontakt. Hvis du maser på hunden og gjør ablegøyer mens den ser bort, forsterker du nettopp det å ikke ha kontakt med deg. Det er derfor viktig at man venter til hunden selv tar kontakt, og deretter belønner det. Øk kravene gradvis ved å kreve lengre og lengre tid før belønning kommer og vanskeligere og vanskeligere omgivelser.

Det høres så enkelt ut når jeg sier det sånn, men med en fuglis med instinkter er det nok ikke bare bare...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hele vitsen er jo å få hunden til å ØNSKE å ha kontakt med eieren, til å være veldig interessert i hva eieren gjør, og faktisk ha LYST til å følge med.

For meg er ikke kontakt en "øvelse", det er en del av det forholdet hunden ideelt sett bør ha til eieren sin - som gjør at den er INTERESSERT.

Å "lokke" den, være "gøyal" etc... det er ofte ikke nok, fordi man jobber med en liten del av helheten. Jeg har en nå godt voksen hannhund, som sikkert godt kunne tenkt seg å svevd rundt i sin egen verden i verste alderen - men det er da man må jobbe over hele fronten, fra det at eier tar initiativet til morsomme ting, til at hunden innser at det lønner seg å følge med på eier.

Anbefaler en bok som heter "Kontakt" av Eva Bodfäldt som vel skriver om helheten; det er veldig vanskelig å forklare her.

En hundetrener som ser hunden, kan kanskje også hjelpe deg i vurderingen - om dette rett og slett er en ulydig hannhund som aldri har lært grunnreglene, eller er interessert i eier men lever i sin egen verden, ELLER om han er reelt fugleinteressert. Du skriver jo at han er opptatt av "alt annet rundt" også, så det handler vel om et solid stykke grunnarbeid du må gjøre på denne hunden - og da kan det være kjekt med en vurdering av noen som kan hjelpe dere etter å ha sett dere.

Det er ofte en grunn til at hunder i "rette alderen" - som din - omplasseres, selv om de kanskje finner på noe annet... og det er jo at noe har gått litt på tverke, at hunden blir for mye, ikke blir som de vil etc. Så du må jo kanskje begynne å "reparere" på noe som forrige eier har unnlatt å gjøre, og det kan bli tøft - har truffet endel GS-hannhunder som ikke er så veldig koselige, de krever sitt.

Det er bedre å få gjort en solid vurdering nå, enn senere - når hunden er vel i hus - å oppdage at man har tatt på seg for mye. Og god hjelp skader aldri, for å si det mildt: Det er til stor hjelp finner man rette personen. Vær obs på at det er endel snål og hard dressur som har hengt igjen i visse deler av fuglehundmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sakt vi har hunden på prøve nå 1 mnd tid for å se om det kan fungere... men bare det å gå tur er ik bare bare, når vi driver trening med han på et område har han ganske ok fokus men så "glemmer" han seg like fort igjen.. verfall når vi er på tur... bare på morningturen i dag tok han ut for å prøve å springe, å jeg er ik av de sterkeste så holde han igjen er ikke bare bare... har prøvd det stopp som alle nevner, det fungerte bra en periode.. men nå virker det som han prøver seg for å få viljen sin... noen gode råd? prøvd med godteri som belønning, det fungerer i begynnelsen men så overser han det også...

Innomhus er jo hunden snill som et lam og gjør alt den får beskjed om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvordan få en 1.5år gammel gordon setter til å være oppmerksom på meg som trener og ikke på alt det andre rundt? Han har komt seg litt, men fortsatt er det fuglene og luktene som er det aller kjekkeste...

Vi har han på prøve en mnd for å se om han trives og passer her da tidligere eiger vil omplassere han, så gjerne noen smarte tips til god lydighet :-)

Du kan si det slik at om du i en treningssøkt, hvor du ønsker å trene kontakt, ender opp med en ukonsentrert hund som heller ser på fuglene enn å se på deg, da er det for vanskelig kriterium der og da.

Den forsterkeren du har å tilby hunden må alltid overgå alle andre forsterkere den finner der den er.

Først da kan du egentlig begynne å lære hunden din hva du ønsker den skal lære. Tar den seg til rette med sine egne forsterkere og på sine egne premisser, så senk heller kriteriet, finn en bedre forsterker, belønn oftere og time den rett.

Angående rett forsterkningsfrekvens så er det vanlig at folk ikke belønner ofte nok. Det blir ett klikk og en godbit i ny og ne og det er ikke godt nok. Får du tak i en atferd eller deler av en atferd du er ute etter, så pøs på med klikk og verdens beste godbit. Du får ikke gjort det for ofte egentlig. Det gjelder å beholde hundens oppmerksomhet over tid. La oss si du har klarer å få hundens fokus i begynnelsen i fem sekunder fordi du niklikker og belønner. Stopp å klikk og du har hundens oppmerskomhet i nye fem sekunder.(eller kanskje bare 3 i starten) så fortsetter du å klikke klikke og klikke igjen før den rekker å falle ut. Du har nå klart det kunstykket å ha hunden på nett i ti sekunder i første omgang og den er fremdeles på nett. Dere er på vei mot noe stort..wow!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si det slik at om du i en treningssøkt, hvor du ønsker å trene kontakt, ender opp med en ukonsentrert hund som heller ser på fuglene enn å se på deg, da er det for vanskelig kriterium der og da.

Den forsterkeren du har å tilby hunden må alltid overgå alle andre forsterkere den finner der den er.

Først da kan du egentlig begynne å lære hunden din hva du ønsker den skal lære. Tar den seg til rette med sine egne forsterkere og på sine egne premisser, så senk heller kriteriet, finn en bedre forsterker, belønn oftere og time den rett.

Angående rett forsterkningsfrekvens så er det vanlig at folk ikke belønner ofte nok. Det blir ett klikk og en godbit i ny og ne og det er ikke godt nok. Får du tak i en atferd eller deler av en atferd du er ute etter, så pøs på med klikk og verdens beste godbit. Du får ikke gjort det for ofte egentlig. Det gjelder å beholde hundens oppmerksomhet over tid. La oss si du har klarer å få hundens fokus i begynnelsen i fem sekunder fordi du niklikker og belønner. Stopp å klikk og du har hundens oppmerskomhet i nye fem sekunder.(eller kanskje bare 3 i starten) så fortsetter du å klikke klikke og klikke igjen før den rekker å falle ut. Du har nå klart det kunstykket å ha hunden på nett i ti sekunder i første omgang og den er fremdeles på nett. Dere er på vei mot noe stort..wow!

Jeg beklager om jeg kanskje herper tråden her nå - og virker både uhøflig og kanskje dum, men altså Ingar: tror du virkelig at normale folk som ikke har drevet med hundetrening en mannsalder og har lest ørtenogfjørti bøker om læringsteorier faktisk FORSTÅR hva du skriver ? Du slenger rundt deg med ord og uttrykk som:

- kriterier

- forsterker

- premisser

- forsterkningsfrekvens

- klikk (enn om vedkommende ikke har hørt om klikker ???)

Jeg ville blitt imponert om du greide å forklare dette uten å bruke disse uttrykkene jeg. Greier du ? Tar du utfordringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ødelegger tråden enda mer nå siden denne var spesifisert til en viss person, men siden jeg alt har rotet meg så mye inn i Teddy sine tråder , så tar jeg sjansen jeg :ahappy: (SÅ får je heller bli hengt etterpå :P )

Du kan si det slik at om du i en treningssøkt, hvor du ønsker å trene kontakt, ender opp med en ukonsentrert hund som heller ser på fuglene enn å se på deg, da er det for vanskelig kriterium der og da.

.

Hvis hunden ikke klarer å fokusere og konsentrere seg om det du ber den om, da er det for mye annet som skjer på det stedet du oppholder deg, som er mye mer spennende enn deg. I hesteklikkertrening bruker vi uttrykket * å senke på kravene, når man innfører et nytt element i øvelsen...* i stedet for kriterium. Dvs at hvis hunden din sitter pent og har god kontakt hjemme på stuegulvet, så er det ikke dermed sagt den gjør det i parken i byen. Når man kommer dit, så innfører man jo noe nytt (Nytt sted) og da må man ofte lære hunden sitt og kontakt, helt på nytt. Den KAN det hjemme, men ikke her som det er så mye annet spennende og drive med. Hvis man ikke greier å få til kontakt her, så må man faktisk gå noen steg tilbake i treningen, og heller trene et nytt sted, som har litt mindre distraksjoner enn parken ... kanskje i hagen eller på veien rett utenfor hagen ... også jobbe seg videre derfra. I klikkertrening (Jeg er fortsatt på hest jeg da ) så er litt av poenget med treningen at man deler ned øvelsene i små små biter, for å gjøre det enklest mulig og forstå. Hver gang man innfører en nye del av øvelsen, så må man kanksje senke litt på kravene for det som den kan fra før, siden man setter det sammen med nye ting. Å innføre en øvelse på et helt nytt sted, er en STOR ny del i øvelsen, om kan kanskje rett og slett bli for mye nytt ...

Den forsterkeren du har å tilby hunden må alltid overgå alle andre forsterkere den finner der den er.

Først da kan du egentlig begynne å lære hunden din hva du ønsker den skal lære. Tar den seg til rette med sine egne forsterkere og på sine egne premisser, så senk heller kriteriet, finn en bedre forsterker, belønn oftere og time den rett

Forsterker er belønning. Ball, lek godis osv . Det hunden liker best av alt. Hvis hunden er MER opptatt av fuglene, enn å komme og få belønningen sin, da er ikke belønningen sterk nok ... der og da . Fuglene er mer intr ... Det blir som når bikkja mi er på rådyrjakt ( i langline, føler jeg må påpeke det gang på gang ) jeg kan vifte med indrefile om jeg vil altså... rådyrlukta er uansett hva jeg gjør MYE mer spennende ... der og da .... og da har jeg rett og slett ingen belønning som er sterk nok til å trene henne akkurat i den settingen ....

ANg klikk og belønning så er jo det nettopp klikkertrening, og har man ikke satt seg inn i det skjønner man selvsagt heller ikke noe av det . Men prinsippet er jo der uten også ... har man først kontakten der, bruk masse godbiter og prøv og holde kontakten noen sekunder ... klikkeren er bare en markør åkke som ... man MÅ ikke bruke den ...

Det viktige tror jeg er å ikke sette så store krav når det er mye nytt og vanskelig. Belønn mye for små ting for å si det sånn.

håper ikke jeg blandet meg inn for mye nå, eller ga helt feil tolkning (For dette er MIN tolkning av hva som står ) :ahappy: antar forfatteren tar utfordringen og svarer selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om jeg kanskje herper tråden her nå - og virker både uhøflig og kanskje dum, men altså Ingar: tror du virkelig at normale folk som ikke har drevet med hundetrening en mannsalder og har lest ørtenogfjørti bøker om læringsteorier faktisk FORSTÅR hva du skriver ? Du slenger rundt deg med ord og uttrykk som:

- kriterier

- forsterker

- premisser

- forsterkningsfrekvens

- klikk (enn om vedkommende ikke har hørt om klikker ???)

Jeg ville blitt imponert om du greide å forklare dette uten å bruke disse uttrykkene jeg. Greier du ? Tar du utfordringen ?

Ja hva er galt med de ordene da? Ja jeg tror faktisk folk som ikke har drevet med hund i en mannsalder forstår såpass. Og er det noe de lurer på så er det en helt kurant sak for de som ønsker det, å få greie på det. Så hva er egentlig problemet...Jeg prøver å gi et svar etter beste evne for å hjelpe. Om ikke svaret er det trådstarter ønsker å høre så greit nok. Det er opp til vedkommende å bedømme. Og ja det er helt greit å forklare dette uten å bruke de ordene som er definert og det har jeg gjennom årene gjort om og om igjen så det ser jeg ingen grunn til å gjøre yttligere en gang til. Ellers har Heidi kommet med en bra forklaring som burde rekke. Når noen spør om råd så bør jeg kanskje i framtiden vurdere å sende dem privat melding..men det kunne jo hende at en annen også har nytte av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva er galt med de ordene da? Ja jeg tror faktisk folk som ikke har drevet med hund i en mannsalder forstår såpass. Og er det noe de lurer på så er det en helt kurant sak for de som ønsker det, å få greie på det. Så hva er egentlig problemet...Jeg prøver å gi et svar etter beste evne for å hjelpe. Om ikke svaret er det trådstarter ønsker å høre så greit nok. Det er opp til vedkommende å bedømme. Og ja det er helt greit å forklare dette uten å bruke de ordene som er definert og det har jeg gjennom årene gjort om og om igjen så det ser jeg ingen grunn til å gjøre yttligere en gang til. Ellers har Heidi kommet med en bra forklaring som burde rekke. Når noen spør om råd så bør jeg kanskje i framtiden vurdere å sende dem privat melding..men det kunne jo hende at en annen også har nytte av dem.

Problemet er at det er tungt tilgjengelig for oss "normale" når man bruker alle disse ordene som hver for seg sikkert er helt og fullt forståelig, men som ikke er like lett satt i den sammenhengen du bruker det.

HeidiP har gitt en glimrende oversettelse - så hvorfor gjøre det så innihampen teoretisert når det kan forklares med enkle og lett forståelige ord og uttrykk ?

De som best forstår dine innlegg har antakelig ikke behov for å lese dem, de kan det meste selv :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det kan ha litt å si hvis hunden får lære at "GØY hos matmor/far" og "KJEDELIG alle andre plasser" .. Altså, velger den å gå bort til en forstyrrelse så blir det kjedelig. Dette er kanskje noen hakk lengre ut i treningen enn det dere er da. Men det kan jo være noe å tenke litt på? Å gjøre det kjedelig for en hund kan være å binde han fast til et tre f.eks. Det er gørrkjedelig for min hund iallefall.

Jeg syns ikke innlegget til ingar var så vanskelig. Hadde han lagt inn flere ord og uttrykk hadde det kanskje blitt til en suppe, men til og med jeg skjønner lett hva han mener... Og jeg er ganske "normal" vil jeg si. Har nok ikke lest på langt nær så mange bøker som mange hundeeiere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeidiP har gitt en glimrende oversettelse - så hvorfor gjøre det så innihampen teoretisert når det kan forklares med enkle og lett forståelige ord og uttrykk ?

min oversettelse er altfor laaaaaaaaaang ....

nå er je inni klikkertrening men jeg hadde ingen problemer med å forstå ingar sin post.Og jeg har ikke drevet med hund en mannsalder ... snarere .... 11 mnd ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...