Gå til innhold
Hundesonen.no

betennelse i hjernebarken og ryggraden


Recommended Posts

min vakre dobbermann gutt på 7 år knakk sammen i bakbeina i vinter, vi bar han til dyrlegen , og der ble han værende i en uke. han kom seg sakte på bena igjen, men var sjanglete og ustø lenge. han viste absolutt ingen tegn på smerte, så prolaps ble fort utelukket. nå er han glad og fornøyd, men er fortsatt stiv, rar og litt sjanglete i bakparten. har noen vært borte i noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veterinæren mener det er kronisk, men skjønner ikke helt hvordan han kunne uttale seg om det da han aldri hadde vært borte i det før. har faktisk bare kommet over hester som har hatt noe tilsvarende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan høres ut som Wobblers syndrom ?

Dette fant jeg på ei dansk veterinærside (http://www.dyrehospitalethobrovej.dk/sw4505.asp):

Hvad er Wobbler syndrom hos hunde?

Ustabilitet eller deform udvikling af de bagerste halshvirvler kan medføre en forsnævring i rygmarvskanalen, hvorved de lange nervebaner, der styrer koordinationen i bagbenene, kommer under øget tryk. Tilstanden kan forværres af, at der samtidigt opstår forkalkning i bruskskiverne mellem de bagerste halshvirvler med risiko for udvikling af discusprolaps.

Hvad er symptomerne på wobbler syndrom?

Sygdommen er karakteriseret ved:

At hunden går med en slingrende gang og undertiden foretager valsetrin på bagbenene.

Den har ofte svært ved at rejse sig fra liggende position.

Ved mindste skub kan hunden falde omkuld.

I enkelte tilfælde kan hunden samtidigt være halt på et forben og bevæge sig med forkortet skridtlængde p.gr.a. meget spændte strækkemuskler i det pågældende ben.

Der kan endvidere vise sig smertesymptomer fra halsregionen.

Sygdommen optræder hyppigst hos dyr af hankøn og kan i fremskredne tilfælde medføre, at hunden har svært ved at stå på bagbenene og gennemføre en normal parring.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen Wobbler syndrom?

Ved en grundig klinisk neurologisk undersøgelse, hvori indgår en række test af hundens forskellige nervereflekser, er det muligt at beregne, hvor i nervebanerne læsionen er lokaliseret. Den endelige diagnose kan først stilles med hjælp af en udvidet røntgenundersøgelse. Under total narkose indsprøjtes et kontrastmiddel i rygmarvskanalen (myelografi), hvorefter man på røntgenoptagelser i forskellig projektioner kan se, hvor forsnævringen i rygmarvskanalen præcist sidder.

Hvordan behandles Wobbler syndrom?

Ro og behandling med kortikosteroider kan i starten mildne symptomerne.

Hvis hunden er under 1 år gammel og derfor ikke udvokset, er det en god ide straks at korrigere hundens fodring. For højt indhold af Calcium i vækstperioden kan være en udløsende faktor for en genetisk betinget lidelse.

På længere sigt er operation med aflastning af trykket på nervebanerne nødvendig. Da de involverede halshvirvler er ustabile i deres indbyrdes bevægelsesmønster, er fiksering med skruer eller en lille plade direkte på hvirvlerne ofte nødvendig for at opnå varig bedring.

Hvad er fremtiden for din hund, hvis den har Wobbler syndrom?

Wobblers syndrom er en langsom fremadskridende neurologisk sygdom, som efterhånden kan invalidere din hund. Det er derfor vigtigt, at diagnosen bliver stillet tidligt i forløbet og en effektiv behandling sat i gang, inden der er sket kroniske skader på nervebaner, ledbånd og ledkapsel.

Medicinsk behandling og ro kan i milde tilfælde lette symptomerne, men i det lange løb er operation med aflastning af nervetrykket og stabilisering af halshvirvlerne den eneste udvej til at skabe tilfredsstillende livsvilkår for din hund.

Hvorfor får hunden Wobbler syndrom?

Den egentlige årsag til sygdommens opstået er ukendt, men der er bred enighed om, at sygdommen er genetisk betinget med ernæringsmæssige og miljømæssige forhold som udløsende faktorer.

Under opvæksten er det vigtigt, at din hund får en afbalanceret ernæring. Interessen har i særlig grad rettet sig imod et for højt indhold af Calcium og et for kalorierigt foder. Begge dele kan hos de store racer være medvirkende til, at hunden vokser for hurtigt.

Nogle forskere har arbejdet med en teori om, at traumatiske påvirkninger af halsregionen, herunder voldsom brug af halsbånd kan fremkalde læsioner, der minder om "piskesmældslæsioner" hos mennesker.

Hvad er risikoen for, at din hund får Wobbler syndrom?

Wobbler syndrom optræder udelukkende hos store hunderacer med størst hyppighed hos racerne Grand Danois og Doberman Pinscher. Hos Grand Danois viser de første symptomer sig allerede inden hunden er 1 år gammel, mens hunde af racen Doberman Pinscher hyppigst viser symptomer i alderen 3-9 år.

Det er derfor vigtigt at fodre specielt disse racer optimalt og ikke udsætte dem for hård træning. Hvis din hund viser begyndende symptomer på slingerhed i bagparten eller andre af de omtalte karakteristiske tegn på sygdommen, skal du straks få den undersøgt hos din dyrlæge.

Hvilke racer er særligt udsatte for at få Wobbler syndrom?

Foruden Grand Danois og Doberman Pinscher er følgende racer disponeret for sygdommen:

Basset Hound, St.Bernhard, Rhodesian Ridgeback, Old English Sheepdog, Boxer, Pointer, Collie, Weimeraner, Retriever, Irsk Setter, Mastiff, Borzoi. Hos de fleste racer viser de første symptomer sig før, hunden er fyldt 2 år, men hos Doberman Pinscher er det kun ca. 30% af tilfældene, der viser symptomer i den unge alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Siri, det høres ut som Wobbler, dra til en annen veterinær og få dem til å sjekke hunden.

Jeg ville ikke latt hunden min gå sånn uten å få tatt en hel sjekk på et sted med skikkelig kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lik episode med boxeren min, de fant ut etter nøye utredning at han hadde for liten aorta, det førte til en blodpropp som gjorde at bakbena ikke fikk nok blod. Det kan fortsatt skje at han mister førligheten bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veterinæren trodde også det var wobbler, men utelukket det etter div tester, røntgen og ct. jeg tenkte å ta kontakt med en ryggspesialist. øyvind stigen, på veterinærhøyskolen, han er visst veldig dyktig. det er en annen ting jeg også har i bakhodet, og det er at halen hans var helt stiv og rar i ukene før det skjedde, og det er den enda......veterinæren sa at det ikke betød noe, men jeg tror at "nøkkelen " ligger her ett sted. :) tusen takk til dere som har svart, det er ble jeg veldig glad for.

Beklager hvis jeg er litt treig i oppfattelsen, men hvorfor sier overskriften "betennelse i hjernebarken og ryggraden"?
beklager så mye, men jeg glemte jo helt å skrive at veterinæren jeg var hos stillte denne diagnosen: betennelse i hjenebark og ryggrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har snakket med veterinærhøyskolen, og den rygg-eksperten de har, øyvind stigen, har selvfølgelig sommerferie. kunne muligens få time i slutten av august. angrer på at jeg ikke har bestillt time før, hadde det vært meg som hadde vondt i ryggen så hadde jeg gått til en spesialist med en gang.......føler meg ganske dust..stolte nok litt for mye på den forrige dyrlegen, selv om det er jo ikke sikkert at spesialisten kommer med noe nytt :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en pekineser som hadde det akkurat slik du beskriver. Den ble også plutselig lam i bakparten, og viste ingen tegn til smerte. Den første vetrinæren som ble oppsøkt anbefalte avliving, men hunden er fortsatt helt frisk nå 3 år etter takket være at den fikk behandling på Jeløya Dyreklinikk.

http://www.jdk.no/

Vetrinær Halldor Matre Skålnes kan virkelig anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvor lenge den var sjanglete? og hvordan behandling den fikk? tusen takk for innlegget

Den var helt lam i bakparten en ukes tid, den bare hang etter når den gikk. Så ble den innlagt på Jeløya, og var der i nærmere 14 dager, om jeg ikke husker feil. Det ble utført et lite inngrep, og så fikk den trening, massasje mm. Mener det ble nevnt at hunden hadde mye forkalkninger, og at dette kunne gjøre at noe kom i klem. Den sjanglet en drøy måned før den var helt fin.

Er jo ikke sikkert det er det samme med som med din, det er jo så mange forkjellige lidelser på hund. Men vetrinærene på Jeløya er virkelig å anbefale. Vet Hallvor Matre Skålnes har god erfaring med ryggplager på hund.

Lykke til, ikke ta til takke med halvgode svar fra vetrinærer som kanskje ikke vet hva de snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var helt lam i bakparten en ukes tid, den bare hang etter når den gikk. Så ble den innlagt på Jeløya, og var der i nærmere 14 dager, om jeg ikke husker feil. Det ble utført et lite inngrep, og så fikk den trening, massasje mm. Mener det ble nevnt at hunden hadde mye forkalkninger, og at dette kunne gjøre at noe kom i klem. Den sjanglet en drøy måned før den var helt fin.

Er jo ikke sikkert det er det samme med som med din, det er jo så mange forkjellige lidelser på hund. Men vetrinærene på Jeløya er virkelig å anbefale. Vet Hallvor Matre Skålnes har god erfaring med ryggplager på hund.

Lykke til, ikke ta til takke med halvgode svar fra vetrinærer som kanskje ikke vet hva de snakker om!

tusen takk for godt tips, skal ringe jeløya i morgen. håper han kan bli frisk, eller i allefall tilnærmet lik frisk. koste hva det koste vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, vi har nylig vært på Jeløy på grunn av liknende plager. Det vil si at vår ett år gamle greyhound har haltet litt på bakbeina den siste tiden. Vi begynte å utrede og havnet til slutt på Jeløy for å ta MR. Det viste seg at hun har degenererte bruskplater i nakken. Når væskeinnholdet, eller hva det nå er som i disse putene mellom ryggvirvlene, forsvinner, forandrer platene form og kan begynne å presse på ryggmargen.

Vofsen her greier seg foreløpig bra, men en forverring av tilstanden vil føle til hunden får Wobbler-liknende symptomer, med løs bakkropp og evt. lammelse av bakbeina. Vi var også hos Halldor på Jeløy og han er kjempeflink, om noe akademisk. Håper dere finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...